• 1
  • 2
2024-04-30, 20:05
Medlem
Hej kära flashbackare.
En av min pojkväns föräldrar har Huntington, en ärftlig sjukdom där barnen har 50% chans att få den felaktiga genen. Sjukdomen bryter i princip ner hjärnan och debuterar runt 30-50, han är 30 år, hans förälder fick första symptomen runt 30 år. Man dör 10-20 år efter de första symptomen börjar visa sig. Under sjukdomsförloppet blir man ofta personlighetsförändrad, får humörsvängningar, depressioner, tappar minnet, får ryckningar i kroppen och tillslut klarar man ingenting själv.

Min pojkvän har inte gjort det genetiska testet som visar om han har huntington eller inte. Så vi vet inte. Men jag kan inte låta bli att vara rädd för att det värsta ska hända. Kommer på mig själv med att googla symptom och analysera min pojkväns beteende hela tiden. Varje litet tecken tar jag som en sanning på att han har sjukdomen, är så triggad och vet inte hur jag ska få min hjärna att sluta med detta. Det är helt uteslutet att prata med honom om det här av självklara anledningar. Det är också hans val om eller när han vill ta testet så det går heller inte att påverka.

Jag är helt förtvivlad, vet inte hur jag ska hantera den här situationen. Jag har aldrig träffat någon som jag älskar så mycket som jag älskar honom. Är så rädd att förlora honom. Har ni några tips på hur tusan jag kan befinna mig i den här situationen utan att spendera varje vaken sekund i oro?

Tack på förhand ❤️
Senast redigerad av LulzLord 2024-04-30 kl. 20:39.
Citera
2024-04-30, 20:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LulzLord
Hej kära flashbackare.
Jag har gråtit konstant i 3 dagar nu. I helgen fick jag reda på att mitt ex har avlidit. Först var jag otroligt ledsen över det, men nu har den händelsen snarare öppnat upp för extrem oro kring mitt nuvarande förhållande. Min pojkväns mamma har nämligen Huntington, en ärftlig sjukdom där barnen har 50% chans att få den felaktiga genen. Det är en sjukdom som i princip bryter ner hjärnan. Debuterar runt 30-50, han är 30 år. För varje generation som får det klättrar det ner i ålder och hans mamma fick första symptomen i 30 år. Man dör efter 10-20 år efter de första symptomen börjar komma. Under sjukdomsförloppet kan man bli personlighetsförändrad, få humörsvängningar, depressioner, tappar minnet, får ryckningar i kroppen och tillslut klarar man ingenting själv.

Min pojkvän har inte gjort det genetiska testet som visar om man har huntington eller inte. Så vi vet inte. Men efter mitt ex död kan jag inte låta bli att vara livrädd för att det värsta ska hända. Kommer på mig själv med att googla symptom och analysera min pojkvän hela tiden. Varje litet tecken tar jag som en sanning på att han har sjukdomen. Helt uteslutet att prata med honom om det här av självklara anledningar.

Jag är helt förtvivlad, vet inte hur jag ska hantera den här situationen. Jag har aldrig träffat någon som jag älskar så mycket som jag gör med honom. Är så rädd. Har ni några tips på hur tusan jag kan befinna mig i den här situationen utan att spendera varje vaken sekund i oro?

Tack på förhand ❤️

Du svarar ju på din egen fråga: Gör testet och sluta fåna dig.
Citera
2024-04-30, 20:12
Medlem
Kanske ta på läsglasögonen, det är inte jag som behöver göra ett test, utan min pojkvän…
Citera
2024-04-30, 20:13
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Hej kära flashbackare.
Jag har gråtit konstant i 3 dagar nu. I helgen fick jag reda på att mitt ex har avlidit. Först var jag otroligt ledsen över det, men nu har den händelsen snarare öppnat upp för extrem oro kring mitt nuvarande förhållande. Min pojkväns mamma har nämligen Huntington, en ärftlig sjukdom där barnen har 50% chans att få den felaktiga genen. Det är en sjukdom som i princip bryter ner hjärnan. Debuterar runt 30-50, han är 30 år. För varje generation som får det klättrar det ner i ålder och hans mamma fick första symptomen i 30 år. Man dör efter 10-20 år efter de första symptomen börjar komma. Under sjukdomsförloppet kan man bli personlighetsförändrad, få humörsvängningar, depressioner, tappar minnet, får ryckningar i kroppen och tillslut klarar man ingenting själv.

Min pojkvän har inte gjort det genetiska testet som visar om man har huntington eller inte. Så vi vet inte. Men efter mitt ex död kan jag inte låta bli att vara livrädd för att det värsta ska hända. Kommer på mig själv med att googla symptom och analysera min pojkvän hela tiden. Varje litet tecken tar jag som en sanning på att han har sjukdomen. Helt uteslutet att prata med honom om det här av självklara anledningar.

Jag är helt förtvivlad, vet inte hur jag ska hantera den här situationen. Jag har aldrig träffat någon som jag älskar så mycket som jag gör med honom. Är så rädd. Har ni några tips på hur tusan jag kan befinna mig i den här situationen utan att spendera varje vaken sekund i oro?

Tack på förhand ❤️
Jag hade övergivit förhållandet (om ni inte redan har barn då) om det visar sig att han är bärare av mutationen då jag inte skulle vilja att mina framtida barn skulle riskera att få en sådan hemsk diagnos.
Citera
2024-04-30, 20:15
Medlem
Jag är inte säker på att jag vill ha barn. Om jag vill det så finns provrörsbefruktning som garanterar att barnet inte får anlaget.
Citera
2024-04-30, 20:16
Medlem
Djungelskribentens avatar
Usch, riktigt hemskt. Det enda du kan göra är väl att (försöka) inte tänka på det tills din pojkvän har gjort testet, tyvärr. Onödigt att sörja i förväg utan att ens veta om han är sjuk. Vilket han såklart förhoppningsvis inte är. Hoppas allt blir bra!
Citera
2024-04-30, 20:30
Medlem
Beklagar sorgen först och främst.

Jag förlorade min make för 2 år sedan plötsligt och utan förvarning. Har lärt mig att man ska fylla livet här och nu med upplevelser, stora som små, så att minnen kan skapas och leva kvar.

Skjut inte upp saker som ni kan göra tillsammans till senare, visa varandra uppskattning och lev så mycket ni kan för stunden.

Det är alltså inte värt det att älta eventuella framtida scenarion som kanske aldrig inte ens kommer ske för då har du kastat bort ditt liv med att oroa dig och kanske gjort tillvaron tuffare för din partner.

Sorry om det låter harsh och jag vill inte på något sätt förminska dina känslor och dina tankar, men någongång kommer livet ta slut för oss alla, förhoppningsvis senare och inte tidigare.

Men livet är för kort för att oroa sig - lev det i stället och fyll dagarna med glädje så gott du kan och gärna mer spontant som om varje dag är den sista så att du inte grämer dig efteråt för det du inte gjorde, det du inte sade och att ni inte gjorde det ni planerade.

Hoppas att du finner styrka, skulle det visa sig att din partner verkligen bär på anlaget och att det faktiskt fastställs och tillståndet senare försämras så får du/ni hantera det som det kommer!
Citera
2024-04-30, 20:43
Medlem
tilsammansnus avatar
Enda som löper stor risk är att du kväver ihjäl förhållandet, med ditt paranoida beteende.

En av pojkvännens föräldrar har alltså nån åkomma, fine - där skall det ta slut. Pojkvännen har noll symptom men du insisterar att han är på väg att dö, det är du som har psykiska besvär. Ta itu med det, att ditt ex dog är inte nuvarande pojkvännens ansvar och absolut inte nåt som rättfärdigar din paranoia. Allt är du själv som behöver bearbeta, gå till psykolog förslagsvist för pojkvännen kan inte göra nåt för ditt mentala tillstånd.
Citera
2024-04-30, 20:44
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
Börja knarka så löser det sig, helst heroin.

ger det skydd mot Huntington?
Citera
2024-04-30, 20:49
Medlem
GormDenGamles avatar
Det enda jag har att säga; jag beklagar och kondolerar! ALS och Huntington, är hemskt.
Hjärnan försvinner lite mer och mer. Hemskt att se.
Citera
2024-04-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelskribenten
Usch, riktigt hemskt. Det enda du kan göra är väl att (försöka) inte tänka på det tills din pojkvän har gjort testet, tyvärr. Onödigt att sörja i förväg utan att ens veta om han är sjuk. Vilket han såklart förhoppningsvis inte är. Hoppas allt blir bra!

Tack! 🙏
Citera
2024-04-30, 20:53
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Jag är helt förtvivlad, vet inte hur jag ska hantera den här situationen. Jag har aldrig träffat någon som jag älskar så mycket som jag älskar honom. Är så rädd att förlora honom. Har ni några tips på hur tusan jag kan befinna mig i den här situationen utan att spendera varje vaken sekund i oro?

Tack på förhand ❤️

Min käraste dödspolare gick bort i Huntingtons chorea 50 år gammal.
Han visste om den 50% ärftligheten men gick heller aldrig och testade sig förrän han fick de allra första symptomen (Nacken började få små spasmer då och då) när han var 45 års åldern
Inte förrän då gick han och testade sig, och fick det oundvikliga svaret.
Jag tolkar det som att han verkligen inte ville gå omkring och bära på en dödsdom som kommer att förmörka resten av det återstående livet. Det finns ju ingen känd bot mot det.
Det förstår man. Man vill inte veta ,för samma gång man får det bekräftad så blir livet fullständigt upp och ner, och jag tror att han undvek det så länge det någonsin gick och han inte kände sig sjuk
Han har dessutom två barn
Senast redigerad av Upplyften 2024-04-30 kl. 20:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in