2024-04-30, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Mig veterligen kontrolleras chassinummer av bilprovningen och har gjorts så så länge jag kan minnas.
Sedan några år fotograferas de bilar som besiktas också.
Citera
2024-04-30, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Mig veterligen kontrolleras chassinummer av bilprovningen och har gjorts så så länge jag kan minnas.
Jo bara nått jag hört , länge sedan och nån sa att dom var tvungna byta det också , och dom då var löstagbara. Gammla bilar före 1977 kanske ?

Låter iofs konstigt att nån har så många samma bilar men , företag kanske eller så kanske det bara var folk race bilar

Vet inte vad man ska med trasiga bilar till heller kanske för att köpa tid för att laga dom.

Vindrute torkarna kanske man kan byta mellan bilarna hehe tjäna en hacka

Lampor och sånt

Nya tändstift behöver jag till bilen
Senast redigerad av troligengud 2024-04-30 kl. 16:17.
Citera
2024-04-30, 16:17
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vet en person som har 3 nästan likadana bilar.
Han besiktar bara en av dem.
Men det är fråga om äldre bilar med skruvade chnr-plåtar.
Kör han samma bil till besiktningen tre gånger eller byter han skyltar till den besiktigade var gång han ska köra?
Citera
2024-04-30, 16:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hört åxå att nån hade samma bilar och bytte nummer plåten till den hela och besiktiga bara den bilen , om igen och alla bilar blev besiktigade av samma bil hur dåliga dom än var.

Så länge ingen kontroll av chassinumret görs så lär det funka och den kontrollen göra nog inte så ofta även om jag tror att de ska göra det.
Smart ide får man ändå säga.

Idag finns det dessutom mängder med olika besiktningsföretag så då blir det ännu enklare då man kan åka till olika hela tiden.
Citera
2024-04-30, 16:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Kör han samma bil till besiktningen tre gånger eller byter han skyltar till den besiktigade var gång han ska köra?
Räcker väl att besiktiga bilen en gång? Lite överkurs att besiktiga en bil med samma regnummer tre gånger. Skyltar kan man ju beställa dubbletter och säkert tripletter med, chassinummer-plåtar kan man förfalska.
Citera
2024-04-30, 16:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så länge ingen kontroll av chassinumret görs så lär det funka och den kontrollen göra nog inte så ofta även om jag tror att de ska göra det.
Smart ide får man ändå säga.

Idag finns det dessutom mängder med olika besiktningsföretag så då blir det ännu enklare då man kan åka till olika hela tiden.
Alla besiktningar jag gjort de senaste åren har de kollat chassinummer på, fått hjälpa till att leta när de inte hittar det eller fått tips om att fylla i det med färg om det är svårläst.
Citera
2024-04-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Räcker väl att besiktiga bilen en gång? Lite överkurs att besiktiga en bil med samma regnummer tre gånger. Skyltar kan man ju beställa dubbletter och säkert tripletter med, chassinummer-plåtar kan man förfalska.
Ja just det man kan bara byta nummerplåt och ut och åka
Bara ingen närmre kontroll görs .
Om man kan ha flera samma plåtar nä kan inte vara värt risken
Citera
2024-04-30, 16:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Alla besiktningar jag gjort de senaste åren har de kollat chassinummer på, fått hjälpa till att leta när de inte hittar det eller fått tips om att fylla i det med färg om det är svårläst.

Oki, länge sen jag var med under en besiktning, senast fick jag bara info om att det finns kaffe i väntrummet och att hon skulle komma dit när det var färdigt.

Kör förmånsbil så besiktning görs inte så ofta.
Citera
2024-04-30, 16:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sedan några år fotograferas de bilar som besiktas också.
Det har jag varken hört talas om eller sett tidigare. Hur funkar det i praktiken? Finns det en kamera som fotar när man rullar in i hallen? Funderar också på om det i så fall kan vara enligt lagen att fotografera utan ägarens tillstånd?
Citera
2024-04-30, 16:57
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Inte ett helt ovanligt förfarande på 80-talet. Dom som inte kom på det själva fick idén efter att ha sett Nionde Kompaniet.

Det finns skunkfirmor som gör stunts likt detta. Dom tar delar från en kunds bil och byter mot en annans varpå dom även får byta på den andra bilen efter ett tag.

"Hellman har hittat tre bilar utan motorer!"
Citera
2024-04-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det har jag varken hört talas om eller sett tidigare. Hur funkar det i praktiken? Finns det en kamera som fotar när man rullar in i hallen? Funderar också på om det i så fall kan vara enligt lagen att fotografera utan ägarens tillstånd?

Görs med vanlig kamera för att visa att den varit där.
Finns inga lagar som begränsar fotografering av bilar.
Citera
2024-04-30, 17:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Görs med vanlig kamera för att visa att den varit där.
Finns inga lagar som begränsar fotografering av bilar.
Det är inget jag träffat på som sagt, kan det bero på besiktningsföretag eller lokala rutiner kanske?
Min tanke med tillstånd för fotografering var mer om det togs en bild på bil och förare vid inpassage, utan förarens vetskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in