2024-04-30, 11:33
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det finns ju "nya" bilar som gått 50-80000 mil på ett par år, köper man en gammal taxi som gått hårt kan det vara lönsamt att hyra en likadan modell över en helg och byta lite slitdelar.

På ett par år ? 80.000 mil på ett par år innebär att bilen rullat 100 mil om dagen 7 dar i veckan.
Taxi med 2 år på nacken brukar ha 30.000 mil på mätarn om det är glesbygd/Norrland
Citera
2024-04-30, 11:45
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Du kan väl inte hyra en Volvo V90 det är väl en 30 år gammal veteranbil ?
Har en V90 2018 så de finns av nyare snitt.
Citera
2024-04-30, 12:19
Medlem
gyldenbollockess avatar
Det har pågått i många år att byta delar på hyrbilar

Citat:
Däck och fälgar är utbytta till något ifrån skroten. Batterier är bytta. Verktygen även om de är helt odugliga är borta. Varningstriangel borta. Kan de byta ut delar ifrån stort sett hela bilen så gör de det.
Ingen vettig vill och hyr ut till dem.
(FB) "Svenska bensinstationer diskriminerar romer"
Citera
2024-04-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hört åxå att nån hade samma bilar och bytte nummer plåten till den hela och besiktiga bara den bilen , om igen och alla bilar blev besiktigade av samma bil hur dåliga dom än var.
Vet en person som har 3 nästan likadana bilar.
Han besiktar bara en av dem.
Men det är fråga om äldre bilar med skruvade chnr-plåtar.
Citera
2024-04-30, 13:04
Medlem
Giant Squids avatar
Såg på nåt tv program ganska nyligen där i USA fanns någon tjänst där privatpersoner kunde hyra ut sina bilar.
En ägare som tv teamet följde hade skummat ur på en kund och kunde spåra upp bilen via GPS, då kom han fram till ett garage där en latinosnubbe var i full färd med att byta ut halva motorn typ. Latinon sa att han bara skulle testa en grej. Ägaren ringde snuten som inte ens brydde sig om att komma till platsen
Latinon lovade att återställa allt.
Citera
2024-04-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunbiff
Chassinumret har varit en kontrollpunkt vid besiktningen sen 1969, så det måste vara en väldigt gammal anekdot det där.
I teorin ja - men hur är det i praktiken.
Ingår även i besiktningsrutinen att kolla regskyltarnas prägling/stämpling med chnr - hur ofta görs det?

Äger bl a en hobbybil av 1990 års modell som är intagen till Sverige som flyttgods.
Jag köpte bilen för snart 30 år sedan.
Först för 2 år sedan konstaterade en besiktningsman hos Dekra att chnr-tecknen på regskylten inte stämde med bilens verkliga chnr.

Tråkigt att behöva byta till de nya fula skyltarna, som dessutom gulnar, med EU-märket.
Nya skyltarna dessutom något större = längre.
Citera
2024-04-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej

Detta är bara en liten tanke jag haft men låter er bedöma hur trovärdigt detta är och om det skulle fungera .

Låt oss säga att jag har en bil , en hel vanlig Volvo tex , där jag får stora problem där något dyrt måste bytas fort men kostar skjortan . Inget är sönder men riskerar gå sönder och då kommer det kosta ännu mera .

Om vi säger att bilen är en v90 eller liknande , att man lämnar in den i en verkstad man litar på , går hyr en bil av samma modell och byter ut alla delar från lånebilen och sätter dom in i sin egna . Sen kör man tillbaka lånebilen och låtsas som inget hänt . Tror ni detta har någonsin hänt ? Låter som en väldigt rolig experiment om ni hört något som detta innan 🤣

När det begav sig sägs det att folk hyrde Shelby 350 Mustanger och bytte ut motorn över helgen mot ngn sur 260.
https://www.hagerty.com/media/automotive-history/legends-of-the-gt350h-fact-fiction-and-hertzs-rent-a-racer/

Svaret på frågan är nog att det beror på vilken/vilka del(ar) du "byter" ut. Om du byter ut något som leder till något sorts problem med hyrbilen så lär den bli föremål för reparation, och då kommer dom eventuellt att upptäcka din förbrytelser.
Citera
2024-04-30, 13:30
Medlem
pyroclasms avatar
Ett känt fusk är ju att ha eget bolag och ta ut en företagsbil. Sedan skaffar man en likadan andrabil till familjen. Och vips har man fått en problembil som skall in på verkstad och måste byta däck titt som tätt och en som aldrig behöver service... märkligt nog är det ALLTID företagsbilen som är ett måndagsex.
Citera
2024-04-30, 13:32
Medlem
En gammal grej som inte längre är värt det.

I dag är bilar för komplexa med datorer så antal delar du kan ens byta utan massivt jobb är avsevärt färre.

På det leasar många med 3års kontrakt osv så andelen bilar som byts ut innan det ens är problem är mycket högre än på 80-talet då alla körde slut på dem.

Ja konsumptionen tillsammans med teknikutvecklingen dödade detta till stor del.

Men visst finns fortfarande undantag på delar.

Och berör bara dr som betalat cash för sin bil och vill köra den till dödagarna.
Citera
2024-04-30, 14:02
Avslutad
Ja, det hände för länge sedan på den lilla ort där jag är uppväxt. En person i en känd ska vi säga rufflarfamilj gick in på en lokal märkesbilfirma och frågade vad en specifik (reserv) del kostade. En tid senare kom samma person tillbaka och lånade en bil för provkörning. Efter provkörningen så visade det sig att samma del han frågade efter var trasig. Kommentaren från en på bilfirman ska typ ha varit att ”här lånas det inga bilar mer”. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var för del, men tror det var något man kom åt under motorhuven.
Citera
2024-04-30, 14:25
Medlem
för många år sedan gjorde jag så på flertalet bilar.
åkte o provkörde en likadan, bytte fälgar o däck, massor med reservdelar etc.
de märkte aldrig nått.
samma om du har en släpvagn o behöver nya däck till ex.
hyr en från en mack som har nya däck,tar 5 min att skifta mellan sen.
Citera
2024-04-30, 15:53
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hört åxå att nån hade samma bilar och bytte nummer plåten till den hela och besiktiga bara den bilen , om igen och alla bilar blev besiktigade av samma bil hur dåliga dom än var.
Mig veterligen kontrolleras chassinummer av bilprovningen och har gjorts så så länge jag kan minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in