Citat:
Ursprungligen postat av
tworiders
Jag blir mycket tveksam när jag ser uppenbart fejkade filmer som ska ge sken av att vara äkta.
Exakt vad betyder "äkta" för dig egentligen?
Om jag t ex åker till månen och kommer med separat inspelade bilder och ljud som jag sen slår ihop med 0,1 sekunds felsynk, har jag då visat någonting äkta eller inte? Med 1 sekunds felsynk? Med 5? Med 10? Med 30?
Eller om jag t ex har två kameror och astronauter som förflyttar sig från ena kameravyn till den andra, varpå jag lägger in det separat inspelade ljudet först på kameran där de är i bild och i samband med att de flyttar sig ur bild klipper till andra kameran där de nu syns och lägger in ljudet där? Har jag då visat någonting äkta eller inte?
Eller om det inspelade ljudet låter illa och jag spelar in det ordagrant på nytt på jorden med samma astronauter för att få en bättre slutprodukt? Har jag då visat någonting äkta eller inte?
Eller om jag spelar in ett live nyhetsinslag men lägger in noice cancellation gentemot bakgrunden för att reportern ska höras bättre? Har jag då visat någonting äkta eller inte?
All ljud och bild är alltid i varierande mån endast en representation av verkligheten. Jag har som sagt ingen närmare exakt bakgrund till den här specifika videon, men finner
ingen anledning att kalla det fejk eller betvivla att såväl ljud som bild kommer från månen. Och det är väl ändå det primära?