2024-04-29, 22:01
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsparven
Korrekt, absolut ingen s.k säkerhetsklassad tjänst detta rör sig om, där vet jag att det kan vara gedigna kontroller som bör vara betydligt mer omfattande än detta, framförallt med dagens läge med Ryssland, kriminell infiltration och allt vad det är som sker i dagens värld.
När jag väl får beslut från dem i frågan om tjänsten så kan jag be om en förklaring till val av beslut för att sedan se om det är värt att ta det vidare, om jag mäktar med det, beror på vad det innebär.
Men det vore bra att poängtera att detta inte var okej, de verkar vara vana att kunna behandla folk lite hursomhelst.

Ja det är bra. Att stå upp för dina rättigheter är inte bara bra för dig, utan kan också bidra till att förbättra tillståndet på arbetsplatsen för de andra som arbetar eller tänker arbeta där.
Citera
2024-04-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Låter lite extremt, men beror på hur extremt de faktiskt har letat.

Klarar en 3dje part hitta sådana saker genom att bara skrapa på ytan, så är det bara en tidsfråga innan journalister hittar det om du sitter som chef i kommun och således får lite medialt ljus på dig enbart av att inneha positionen. Kan vara så enkelt att de sökt upp din mail på haveibeenpwned.com (sida man ser om hackade sidor fått tag i din mailadress), och visar träff på en horköpar-sida, så tänker de, ja en som är dum nog att registrera sitt konto på en horköparsida med MittNamn@Mail.com inte går att anställa till en sån här position.

Eventuellt borde du vara glad, de gjorde dig en tjänst. Nu var det du och HR-chefen som snackade, istället för i lokaltidningen om 5 år efter du gjort något någon i kommunen varit missnöjd med.

Ja tredje part har gjort det, hur de gör det vet jag ej, förmodligen något avancerat program. Tror inte denna roll någonsin skulle uppmärksammas medialt på något vis ärligt talat, isåfall har de någon utsedd inom verksamheten som hanterar mediala frågor som ev. dyker upp om något tokigt har hänt.
Jag har kollat där själv på "haveibeenpwned" men tycker inte jag kan hitta något alls.
Givetvis förstår jag frågorna som dyker upp i huvudet på dem när de för denna info vilket jag försökte besvara så gott jag kunde, tills det gick överstyr.
Citera
2024-04-29, 22:08
Medlem
Citat:

Jag undrar, är det här normalt att det går till på det här viset i dagens samhälle där allt, varenda snedsteg och pinsamhet man varit med om i livet finns till folks beskådan..
Sorgligt

Livrädda akademiker som vill vaska fram ännu mer livrädda akademiker. När dom som bestämmer drar i snöret ska reaktionen löpa på lika friktionsfritt som när snyggt uppställda dominobrickor faller, så man är försäkrad om att det sprattlar till på samma vis ända längst ute i organisationen samma eftermiddag.

Vi drar alltså runt en koloss med tusentals akademiker, avlönade av det offentliga, den mest välutbildade delen av befolkningen, anställda för sitt kunnande och sin klokskap men som redan innan dom börjat sin anställning tuktas till tystnad och lydnad i något som allt mer börjar påminna om 40-talets tyskland.

Sen undrar folk samtidigt varför inget händer, varför arbetet mot gängkriminalitet etc går så långsamt och är så resultatlöst.

Vem vågar ta något eget initiativ, komma med en ny idé eller tänka lite utanför lådan i en miljö där det räcker med ett registrerat medlemskap på en dejtingsida för att ens anställning ska ifrågasättas!?

Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag förstår att det måste ha varit frustrerande och upprörande för dig, men du behöver förstå att du hade med totalt ryggradslösa robotar att göra. Och du hade inte trivts på det där jobbet iaf.

I övrigt så tycker jag att det svenska superstigmatiserade kontrollsamhället är rätt roligt att iaktaga. Man gräver sin egen grav genom denna iver att anställa så inkompetent folk som möjligt överallt. Det är som att svenskar inte fattar att den som satsar, också gör snedsteg ibland. Och att det inte nödvändigtvis är en nackdel med betalningsanmärkningar/skulder/konkurser/utländska fruar/enskilda domar. Det som betyder något är varför en persons historia ser ut som den gör och kontexten kring den. Inte ATT en person har en histora.

Exakt! Till slut blir det bara folk överallt som är duktiga på att läsa skolböcker och inte vet något annat, inte kan något annat, inte har några andra erfarenheter, inte vågar annat än vad som står i skolboken och dom ska övriga medborgare låta sig styras av. Vi har väl snart mest välutbildade människor i världen, i förhållande till totala folkmängden, anställda inom det offentliga. Ändå presterar vi allt sämre för varje ny myndighet som skapas och varje ny akademiker som anställs.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-04-29 kl. 22:18.
Citera
2024-04-29, 22:13
Avslutad
Tror du trollar.

Det är givetvis inte okej att göra allt det du skriver.

Dessutom har en sån tjänst ingen säkerhetsklassning.

Om du inte trollar, säg nej till tjänsten.
Citera
2024-04-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Det är klart riktigt att facket inte kan lägga sig i direkt gällande en person som inte är anställd, men man kan som medlem få veta om det har drivits några mål kring liknande krav i anställningsprocesser, vilka juridiska förarbeten som finns i ämnet och vilka möjligheter man har att protestera.

Sedan pågår kontinuerligt diskussioner inom facken på högre nivå om hur rimligt det är med bakgrundskontroller i olika situationer i arbetslivet, och där måste facken klart samarbeta och driva det som en fråga mot arbetsgivarna. Detta skulle kunna bli ett bra case att diskutera.

Att bråka sig till ett jobb, och i synnerhet ett chefsjobb, det är det sämsta rykte man kan ha. Glöm facket.

Problemet för TS är väl att rekryteringsföretaget kollat upp mejladressen och lite lätt googlande och sett att det finns flera krokar på honom. Han kan lätt bli ett offer för utpressning.
Citera
2024-04-29, 22:19
Medlem
tram123s avatar
Ingen chans att det ts säger är sant.
Det går inte att söka på någons mailadress och hitta alla sidor där personen är reggad, detta är inte offentligt och går endast att se om just den sidan blivit hackad och man hittar databas dumpen som hackaren delat med sig.

Jag tvekar starkt på att ett bolag i Sverige använder sig av hackade databas dumpar, det är jävligt allvarligt och som det låter på ts så är det något verktyg som har massa hackade databaser från olika sidor?
Detta har endast skett i ts fantasi, det vet varenda kotte som är det minsta data kunnig.
Citera
2024-04-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Tror du trollar.

Det är givetvis inte okej att göra allt det du skriver.

Dessutom har en sån tjänst ingen säkerhetsklassning.

Om du inte trollar, säg nej till tjänsten.

Inget troll, ok tack.
Citera
2024-04-29, 22:21
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Du har sökt en tjänst med budget ansvar där du även kommer köpa in tjänster så ser inget konstigt alls i detta. De har gjort en bakrundskoll för att se vad potentiella underleverantörer skulle kunna hitta och använda för att utpressa dig till kontrakt

Handlar ju även om att stävja människohandel, vilket förekommer i byggindustrin och ger så extremt dålig publicitet för en offentlig verksamhet att vara inblandad i. Har du då kör sex tidigare så gar du visat på dåligt omdöme och skulle kunna kontrakterade någon städfirma som tillhandahåller illegala afghaner just för att du har dåligt omdöme.

Kan ju titta i denna tråden så förstår man (FB) Antikorruptionsexpert: Sveriges korruption ligger på sydeuropeisk nivå
Citera
2024-04-29, 22:22
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Är du dum eller, visst borde jag använt en oberoende mailadress övh när jag ansökte om jobbet men jag har inte använt min maildress tilll s.k luderköp, hemsidan jag reggat mig på har olika delar, eskortdel och sen övriga delar som sexkontakter osv typ som bodycontact.com.
Jag har heller inte bedragit min sambo, jag reggade mig för flera år sedan på en sådan sida i samband med att vi hade en paus i förhållandet och har därefter inte loggat in där sedan dess.

Ber om ursäkt på förhand, jag gjorde en kränkande bakgrundskoll på dig nu (Tidigare trådar). Och det är ju inte bara så att du för 10 år sen gick in på en sida för eskorter och "övriga sexkontakter" för att "du var nyfiken."

Du har ju faktiskt köpt sex, minst 4 gånger förra året och dessutom blivit kär i horan?

Citat:
Japp, kärat ner mig upp över öronen i en eskort som jag träffat 4 gånger, skit jobbigt.

Antar att du och din Sambo hade paus då med?

Nä, det var nog riktigt bra att du inte blev chef. Och nu räcker det med att någon inblandad (Cheferna, rekryteringsföretaget, dom anställda) går in och läser den här tråden, känner igen situationen du beskriver, så kan dom klicka på din profil, och sen "visa alla inlägg", så ser dom att du skriver bland annat

Citat:
Jag har alltså inte träffat någon eskort förns den här tjejen på säkert 5-6 år då jag varit i ett förhållande.
Däremot innan dess..har nog träffat säkert 100 st+

Så mitt tips? Sluta ljuga i trådar, sluta köpa horor och inse att det här rekryteringsfirman och statliga bolag förhoppningsvis rödlistat dig, om inte annat efter att ha läst tråden.
Citera
2024-04-29, 22:26
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det går inte att söka på någons mailadress och hitta alla sidor där personen är reggad, detta är inte offentligt och går endast att se om just den sidan blivit hackad och man hittar databas dumpen som hackaren delat med sig.

Jag tvekar starkt på att ett bolag i Sverige använder sig av hackade databas dumpar, det är jävligt allvarligt och som det låter på ts så är det något verktyg som har massa hackade databaser från olika sidor?
Detta har endast skett i ts fantasi, det vet varenda kotte som är det minsta data kunnig.

TS har nog lämnat mer spår efter sig än bara en mailadress... TS har kanske inte fått några 15 min of fame i Dumpen. Men då hsr startat trådar om att knulla horor här på FB så finns det nog rätt mycket göttigt görs som vi inte får veta i den tillrätta lagda ingressen....
Citera
2024-04-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123

Du får tro precis som du vill men de sa ordagrant "din mail förekommer i en läcka från år xxxx från"blablabla" hemsida som sysslar med eskort annonsering".
Samma sak med min profil på en datingsida som de på något vis har hittat.
Så ja det låter som de har något verktyg för att leta igenom diverse hackade databaser för att söka på email adresser.
Det är alltså ett externt företag som hjälper företag med rekryteringar de anlitat för att utföra denna bakgrundskontroll, så du förstår detta.
Citera
2024-04-29, 22:28
Avslutad
Har svårt att tro att detta är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här