2024-04-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja ateismen leder oundvikligt till nihilism för dom som är uppriktiga. Och då finns liksom inget rationellt skäl att fortsätta projektet. Därför lider exempelvis dom sekulära humanisterna och en hel del materialistiska vetenskapsmän av en slags optimistisk vanföreställning, såtillvida att dom är helt övertygade om sin livsåskådning. Därför har jag lite svårt för Dawkins och liknande.

Jo det kan jag hålla med om. Dawkins ser ju lite bekymrad ut ibland när han först berättar om den själviska genen och därefter förklarar att det ändå är vackert med livet. Men man vet ju inte Dawkins kanske gråter högt om nätterna hemma i sängen i Oxford och sen rycker han upp sig på dagarna när han föreläser och går på intervjuer. Haha optimistisk vanföreställning jäkla bra uttryck!
Citera
2024-04-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
I så fall har jag redan upplevt det. Ställde mig upp från en sömnparalys en gång och kunde vandra omkring i rummet. Det såg ut som en dålig kopia av verkligheten med avsaknad av detaljer, drömskt och verkligt på samma gång.
Sedan händer det ibland i sömnen att jag känner mig medveten. Sekundvis har det känts ännu verkligare än verklighet.
Det känns ändå annorlunda än den vanliga verkligheten för det är inga tankar o blockeringar, bara närvaro.

Ja det låter ju som du fått dig en glimt då. Jag har haft drömmar där jag lämnat kroppen, men när jag vaknat så har jag ändå varit säker på att det just bara var dröm. Dock hade jag ett så kallat falskt uppvaknande en gång, en del menar att detta också kan klassas som OBE, jag vet inte. Men det var på pricken som att jag vaknat på riktigt. Det är lite svårnavigerat och svåravgjort hela området. Men att din upplevelse hände i samband med sömnparalys kan indikera att det faktiskt var en oklar och grumlig OBE. För att knyta det till mening med livet, så är det ju ett sätt av flera att försöka ta reda på vad som pågår bakom kulisserna, om det nu är något mer än hjärnfenomen. Robert Monroe och Tom Campbell och många andra proffs-OBEare har ju en hel del att säga om detta. Jag har väl tappat suget lite tyvärr efter att inte kommit vidare efter flera år av meditation, men skall försöka motivera mig på nytt.
Citera
2024-04-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jo det kan jag hålla med om. Dawkins ser ju lite bekymrad ut ibland när han först berättar om den själviska genen och därefter förklarar att det ändå är vackert med livet. Men man vet ju inte Dawkins kanske gråter högt om nätterna hemma i sängen i Oxford och sen rycker han upp sig på dagarna när han föreläser och går på intervjuer. Haha optimistisk vanföreställning jäkla bra uttryck!

Precis han försöker hålla masken uppe inför sina religiösa kritiker och envisas "Livet är visst vackert och meningsfullt ändå! Jo det är det! Jo det är det!"
Citera
2024-04-29, 08:17
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det låter ju som du fått dig en glimt då. Jag har haft drömmar där jag lämnat kroppen, men när jag vaknat så har jag ändå varit säker på att det just bara var dröm. Dock hade jag ett så kallat falskt uppvaknande en gång, en del menar att detta också kan klassas som OBE, jag vet inte. Men det var på pricken som att jag vaknat på riktigt. Det är lite svårnavigerat och svåravgjort hela området. Men att din upplevelse hände i samband med sömnparalys kan indikera att det faktiskt var en oklar och grumlig OBE. För att knyta det till mening med livet, så är det ju ett sätt av flera att försöka ta reda på vad som pågår bakom kulisserna, om det nu är något mer än hjärnfenomen. Robert Monroe och Tom Campbell och många andra proffs-OBEare har ju en hel del att säga om detta. Jag har väl tappat suget lite tyvärr efter att inte kommit vidare efter flera år av meditation, men skall försöka motivera mig på nytt.

Drömmar kan mycket väl vara ett förstastadie till OBE och särskilt klardrömmar. Jag påbörjade att läsa en av Monroes böcker för några år sedan och visst han är ett stort namn gällande OBE men jag har väldigt svårt för när man drar iväg och börjar dra slutsatser och prata om tidigare liv, själar på flykt och dylikt.
Satsar nog mest på att komma till insikt och gå igenom ett uppvaknande istället för att förvänta mig att plötsligt sväva ut ur kroppen lol. Men vem vet, det ena kanske kan leda till det andra.
Men vad menar du med att du var med om ett falskt uppvaknande?
Citera
2024-04-29, 13:58
Medlem
Citat:
Drömmar kan mycket väl vara ett förstastadie till OBE och särskilt klardrömmar. Jag påbörjade att läsa en av Monroes böcker för några år sedan och visst han är ett stort namn gällande OBE men jag har väldigt svårt för när man drar iväg och börjar dra slutsatser och prata om tidigare liv, själar på flykt och dylikt.
Satsar nog mest på att komma till insikt och gå igenom ett uppvaknande istället för att förvänta mig att plötsligt sväva ut ur kroppen lol. Men vem vet, det ena kanske kan leda till det andra.

Ja den gången jag vaknade av att det upplevdes som en kropp som gungade inuti kroppen och att något höll på med mina fötter så hade jag haft en klardröm precis före. Något skumt ljud hörde jag också.

Ja det är svårt att avgöra när man inte varit med om det själv, men en hel del överlappar ändå med andras erfarenheter. Sedan vad det rör sig om är en annan femma, sannolikt någon slags dröm. Ja mediterar du mycket och samtidigt har stilla stunder för dig själv där du erkänner för dig själv att du inte har en aning om vad som verkligen pågår, eller vem och vad du är, så kanske det händer något. Ja du kanske får uppleva båda, eller inget, man vet ej. För mig hände det bara helt överraskande, det som kallas andligt uppvaknande, men det föregicks av några intuitiva små glimtar vid tidigare tillfällen. Jag tänker inte berätta mer utförligt nu, dels för att det blir lite off-topic samtidigt så kanske det inverkar negativt på dina chanser. Ju mer du söker efter något du har läst om på förhand desto mindre chans kan det vara att det händer dig. Tvärtom måste du släppa alla tankar och föreställningar du har om allt. Men eftersom det bara hände mig lite hux flux så är jag ingen bra vägledare i detta.

Falskt uppvakande är när du vaknar, gör något vad som helst, sedan vaknar du igen och inser att du aldrig vaknade första gången. Hur galet som helst. Detta kan dessutom ske flera gånger på rad innan du till slut vaknar upp på riktigt.
Citera
2024-04-29, 15:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag såg det klippet du tog upp i ett tidigare inlägg som visar ett par afrikanska jägare som säger att meningen med livet är kött och honung. Det är klockrent faktiskt. Deras största rädsla är lejon. Dom krånglar inte till det i onödan naturfolken 🙂

Verkligen, det var en ögonöppnare för mig att få en inblick i deras sätt att tänka.
Ytterligare en pusselbit i det stora pusslet.

Citat:
Religion/religiöst beteende verkar ha utvecklats av samtliga naturfolk världen över trots att dom inte haft någon kontakt med varandra. Det verkar sitta djupt i människan. Att vara religiös har fungerat bättre än att vara ateist för naturfolken.

Ja det sitter väldigt djupt. Det är ju en del av vårt "operativsystem" som i sin tur speglar den verklighet i vilken vi har utvecklats här på jorden.
Citera
2024-04-29, 15:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Kan du mer om det ämnet? Vore kul o höra.

Det började med att vi fick två slags uppmärksamhet på världen.
Den första uppmärksamheten är analytisk, det betyder att den "plockar isär" saker, vilket är bra ibland men det gör den samtidigt blind för det som är "helt".
Den andra uppmärksamheten ser sammanhang och mening, vilket är att "sätta ihop" saker, att skapa och att levandegöra.

En regnig dag dag kom dessa två uppmärksamheter att hamna i konflikt med varandra, och ingenting var längre som förut.
Citera
2024-04-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Verkligen, det var en ögonöppnare för mig att få en inblick i deras sätt att tänka.
Ytterligare en pusselbit i det stora pusslet.

Ja det sitter väldigt djupt. Det är ju en del av vårt "operativsystem" som i sin tur speglar den verklighet i vilken vi har utvecklats här på jorden.

Absolut. Man blir lite förvånad att jägarna i klippet inte tycker att kvinnor och sex är meningen med livet. Men dom är säkra på sin sak - det är mat som står högst upp på önskelistan 🙃
Citera
2024-04-30, 03:11
Medlem
Citat:

Drömmar är vår tolkning i efterhand av de kaotiska signaler vi slumpvis råkat spara, efter att vår hjärna under sömnen gjort sitt bästa att rensa bort all överflödig information i närminnet och komprimera den väsentliga till långtidsminnet!

Menvisst, tro gärna att de är budskap från gudar eller utomjordingar om du vill..!
Citera
2024-04-30, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Drömmar är vår tolkning i efterhand av de kaotiska signaler vi slumpvis råkat spara, efter att vår hjärna under sömnen gjort sitt bästa att rensa bort all överflödig information i närminnet och komprimera den väsentliga till långtidsminnet!

Menvisst, tro gärna att de är budskap från gudar eller utomjordingar om du vill..!

Ja, drömmar är bara hjärnslagg😔
Citera
2024-04-30, 11:18
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Jo tack jag vet men det var inte fråga om drömmar i sig utan om en upplevelse som går ut på att individen i fråga upplever sig vara närvarande utanför den fysiska kroppen.
Citera
2024-04-30, 12:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja, drömmar är bara hjärnslagg😔

Mental rännskita?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto