2024-04-28, 12:03
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är nog helt lugnt för din del tror jag, du är ju en förnuftig person 🙂 Värre är det för dom religiösa eller smyg-religiösa personerna i tråden. Dom har ju tydliga anlag för psykisk sjukdom eftersom dom lider av vanföreställningar och är övertygade om att dom har kontakt med osynliga övernaturliga krafter. Religiösa personer saknar även sjukdomsinsikt, vilket går hand i hand med psykisk sjukdom.

Tack ja haha. En person med vanföreställningar skulle knappast vara öppen för att dumpa sina övertygelser utan hjärnspökena lär ha ett fast grepp om deras hjärnor.
Citera
2024-04-28, 12:08
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Alla, skulle jag säga.

Citat:
Om ena ena hjärnhalvan bråkar med den andra så pågår en inre konflikt.

Det bästa är ju att ha en hel hjärna. Inte en halv.

Det är intressant det där med att människan verkar ha ett medfött religiöst anlag. Man kan fråga sig vad anledningen till det är.
Antingen en evolutionär fördel eller så finns det något slags sjätte sinne.
Citera
2024-04-28, 12:32
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det finns såklart påstådda förmågor som kan testas annars skulle man inte ha gjort studierna. Och andra grejer som inte är lika lätt att testa som andlig upplysning exempelvis.

Nej jag har inte stängt dörren helt trots avsaknaden av bevis, den är bara halvstängd.
Det irriterar mig något jäkligt att jag inte lyckats få en fullbordad OBE än. Ja pröva det längre fram då, skall också göra det så fort tillfälle ges.

Ja, jag ger heller inte ett skit för den typen av påstådda förmågor. Siare tar betalt i riktiga pengar men de tycks inte vara lika viktigt att påvisa att deras förmågor är äkta.
Men en intressant aspekt är att människor som påstår sig ha vissa förmågor oftast lyckas bättre i testerna än övriga.
Och ta Robert Monroe som exempel. En välbildad gubbe som valde att viga hela sitt liv åt utomkroppsliga upplevelser. Han lyckades inte bevisa OBE men bara det att en människa med friskt intellekt på fullaste allvar ger sig hän åt sådana experiment måste betyda att det antingen är ett helt utomordentligt hjärnspratt eller att det finns någon form av sanning i det.
Citera
2024-04-28, 12:39
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Låter topp! Existentiell ångest står tydligen på min meny. Blir bara mer och mer illa till mods här, känns mer och mer som ett fängelse jag är för feg för att ta mig ur. Döden skrämmer mig lika mycket som livet. Jag är mellan a rock and a hard place. Måste hitta något sätt att hantera den innan jag tappar det känner jag. Tror jag skall försöka finna den där friden jag upplevde i mitt andliga uppvaknande och lita på den. Meditera mera. Sedan är det kanske bara är en hjärngrej och lights out, men vad har man att förlora då egentligen om det hjälper en genom livet?

Precis ingenting att förlora men möjligtvis allting att vinna om det ger resultat. Jag arbetar på samma väg jag också.
Och va fan, det är inget ouick fix men det är ju inte direkt som man inte har någon tid att avsätta haha
Citera
2024-04-28, 12:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Men tror man på övernaturliga krafter så är det en vanföreställning man lider av 🙂

Vetenskapen har en mer ödmjuk inställning och försöker istället att analysera hur naturen verkar fungera med den information vi har i nuläget. Att testa sig fram via det sättet är det bästa verktyget vi har för att försöka förstå livet och naturen.

Vetenskap och religion är olika saker dock.
Rätt förstått behöver det inte finnas någon motsättning dem emellan.

Ödmnjukhet och balans är bra.
Citera
2024-04-28, 12:56
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det är intressant det där med att människan verkar ha ett medfött religiöst anlag. Man kan fråga sig vad anledningen till det är.
Antingen en evolutionär fördel eller så finns det något slags sjätte sinne.

Evolutionärt.
Du har fått två hjärnhalvor för att hantera två aspekter av tillvaron.
Det finns inget övernaturligt i det.
Citera
2024-04-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ja, jag ger heller inte ett skit för den typen av påstådda förmågor. Siare tar betalt i riktiga pengar men de tycks inte vara lika viktigt att påvisa att deras förmågor är äkta.
Men en intressant aspekt är att människor som påstår sig ha vissa förmågor oftast lyckas bättre i testerna än övriga.
Och ta Robert Monroe som exempel. En välbildad gubbe som valde att viga hela sitt liv åt utomkroppsliga upplevelser. Han lyckades inte bevisa OBE men bara det att en människa med friskt intellekt på fullaste allvar ger sig hän åt sådana experiment måste betyda att det antingen är ett helt utomordentligt hjärnspratt eller att det finns någon form av sanning i det.

Ja det måste verkligen vara det om det inte faktiskt finns sanning i det, många som har hållt på mycket med det verkar luta åt att det är en parallell dimension av något slag, där vissa saker överensstämmer med vår men inte allt. Vissa påstår att dom kunnat verifiera överensstämmelser men att det inte alltid låter sig göras. Och det skall tydligen upplevas alltifrån drömlikt till lika verkligt som vanliga verkligheten och till och med mer verkligt vid vissa OBEs. Ja det är absolut ett hjärnspratt man vill vara med om hursom!
Citera
2024-04-28, 13:30
Medlem
Citat:
Precis ingenting att förlora men möjligtvis allting att vinna om det ger resultat. Jag arbetar på samma väg jag också.
Och va fan, det är inget ouick fix men det är ju inte direkt som man inte har någon tid att avsätta haha

Ja det känns som min enda räddning, det eller djupare ner i hopplöshet och fördärv, och i slutändan självmord. Mina golden days som normalt och vanligt levande individ är över, så dit går det inte heller återvända. Enda vägen fram är att försöka transcendera mig själv och verkligheten. Men det är förbannat lätt att ständigt dras ner i bitterhet och hat och vrede när jag dagligen påminns om mina åkommor. Men tålamod tålamod.

Gött att ha en följeslagare då. haha Vi får hålla varann uppdaterade om det sker framsteg. Precis, tid har jag också gott om fram tills hösten, så det blir att intensivmeditera.
Citera
2024-04-28, 14:12
Medlem
Citat:
Vetenskap och religion är olika saker dock.
Rätt förstått behöver det inte finnas någon motsättning dem emellan.

Ödmnjukhet och balans är bra.

Jag såg det klippet du tog upp i ett tidigare inlägg som visar ett par afrikanska jägare som säger att meningen med livet är kött och honung. Det är klockrent faktiskt. Deras största rädsla är lejon. Dom krånglar inte till det i onödan naturfolken 🙂

Religion/religiöst beteende verkar ha utvecklats av samtliga naturfolk världen över trots att dom inte haft någon kontakt med varandra. Det verkar sitta djupt i människan. Att vara religiös har fungerat bättre än att vara ateist för naturfolken.
Citera
2024-04-28, 19:41
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Evolutionärt.
Du har fått två hjärnhalvor för att hantera två aspekter av tillvaron.
Det finns inget övernaturligt i det.

Kan du mer om det ämnet? Vore kul o höra.
Citera
2024-04-28, 19:52
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ja det måste verkligen vara det om det inte faktiskt finns sanning i det, många som har hållt på mycket med det verkar luta åt att det är en parallell dimension av något slag, där vissa saker överensstämmer med vår men inte allt. Vissa påstår att dom kunnat verifiera överensstämmelser men att det inte alltid låter sig göras. Och det skall tydligen upplevas alltifrån drömlikt till lika verkligt som vanliga verkligheten och till och med mer verkligt vid vissa OBEs. Ja det är absolut ett hjärnspratt man vill vara med om hursom!

I så fall har jag redan upplevt det. Ställde mig upp från en sömnparalys en gång och kunde vandra omkring i rummet. Det såg ut som en dålig kopia av verkligheten med avsaknad av detaljer, drömskt och verkligt på samma gång.
Sedan händer det ibland i sömnen att jag känner mig medveten. Sekundvis har det känts ännu verkligare än verklighet.
Det känns ändå annorlunda än den vanliga verkligheten för det är inga tankar o blockeringar, bara närvaro.
Citera
2024-04-28, 19:56
Medlem
Citat:
Jag såg det klippet du tog upp i ett tidigare inlägg som visar ett par afrikanska jägare som säger att meningen med livet är kött och honung. Det är klockrent faktiskt. Deras största rädsla är lejon. Dom krånglar inte till det i onödan naturfolken 🙂

Religion/religiöst beteende verkar ha utvecklats av samtliga naturfolk världen över trots att dom inte haft någon kontakt med varandra. Det verkar sitta djupt i människan. Att vara religiös har fungerat bättre än att vara ateist för naturfolken.

Ja ateismen leder oundvikligt till nihilism för dom som är uppriktiga. Och då finns liksom inget rationellt skäl att fortsätta projektet. Därför lider exempelvis dom sekulära humanisterna och en hel del materialistiska vetenskapsmän av en slags optimistisk vanföreställning, såtillvida att dom är helt övertygade om sin livsåskådning. Därför har jag lite svårt för Dawkins och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in