2024-04-28, 21:16
Medlem
josh.reachers avatar
Inom industrin kan vilken trattkalle som helst få ett arbete, så där bör du kunna slå dig in. Det som talar emot är att du inte har körkort, så truckkörning och liknande går troligtvis bort. Däremot kan du passa bra i övriga driften.
Citera
2024-04-28, 21:20
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Tänkte på det också, men de är oftast två i bilen - behöver verkligen båda körkort/är det ett krav för tjänsten?

Bra poäng, kanske inte då. Men lär vara ett plus med körkort i yrken där en bil ingår.
Citera
2024-04-28, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vad sa dom på arbetsförmedlingen?
Vilka butiker har du sökt arbete på?
Willys, Hemköp, snabbgross, Ica, Coop, city gross, ingen intervju ens.

Har inte varit på arbetsförmedlingen, undviker helst. Men det kanske får bli dem? Har hört så många dåliga rykten därifrån. Har dock sökt jobb genom deras hemsida.
Citera
2024-04-28, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av josh.reacher
Inom industrin kan vilken trattkalle som helst få ett arbete, så där bör du kunna slå dig in. Det som talar emot är att du inte har körkort, så truckkörning och liknande går troligtvis bort. Däremot kan du passa bra i övriga driften.
Berätta mer, mer specifikt.
Citera
2024-04-28, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jobba på timme på kommunen så lär ett sommarvik komma och sedan flera. Sök annat under tiden. Ser bra ut att vara sysselsatt när du söker jobb
Jobba på timme på kommunen? Sommarvik? Va?

Kan man jobba i kommuner där man inte är bosatt?
Citera
2024-04-28, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Jag saknar utbildning och behöver ett jobb och har sedan 2023 december sökt massvis med jobb som exempelvis butiksmedarbetare för affärer och restaurangbiträde för restauranger utan lycka. Jag är verkligen desperat och behöver få ett jobb snabbt.

Det ska vara enkelt, snabbt och det ska inte kräva någon utbildning eller körkort.

Alltså jobbet behöver inte vara enkelt eller snabbt, men min väg att söka dit/få jobbet ska vara enkelt. Jobbet i sig kan vara hur slitsamt som helst men jag ska nästan vara garanterad jobbet.

Jag är 21 år, saknar körkort.

Inga jobb som städare heller. Eller ”fastighetsskötare” som det kallas nuförtiden

Jag är verkligen desperat och tar vad som helst.

Varför är det ens så svårt att få jobb? Man klagar och klagar på arbetsbristen men sedan så står man där och är högfärdig.

Finns det inte typ något skitigt byggjobb som man kan ta som inte kräver utbildning? Där man ska utföra typ bäruppgifter? Sånt som inte kräver utbildning?

Kom igen!!!
MAX o MCdonken låter lagom för dig!
Citera
2024-04-28, 21:57
Medlem
Citat:
Jag saknar utbildning och behöver ett jobb och har sedan 2023 december sökt massvis med jobb som exempelvis butiksmedarbetare för affärer och restaurangbiträde för restauranger utan lycka. Jag är verkligen desperat och behöver få ett jobb snabbt.

Det ska vara enkelt, snabbt och det ska inte kräva någon utbildning eller körkort.

Alltså jobbet behöver inte vara enkelt eller snabbt, men min väg att söka dit/få jobbet ska vara enkelt. Jobbet i sig kan vara hur slitsamt som helst men jag ska nästan vara garanterad jobbet.

Jag är 21 år, saknar körkort.

Inga jobb som städare heller. Eller ”fastighetsskötare” som det kallas nuförtiden

Jag är verkligen desperat och tar vad som helst.

Varför är det ens så svårt att få jobb? Man klagar och klagar på arbetsbristen men sedan så står man där och är högfärdig.

Finns det inte typ något skitigt byggjobb som man kan ta som inte kräver utbildning? Där man ska utföra typ bäruppgifter? Sånt som inte kräver utbildning?

Kom igen!!!

Utbilda dig? Sökt till bygg, kommer du inte in så får du söka dig till Komvux och plugga upp betygen. Du är bara 21, många pluggar då.
Citera
2024-04-28, 21:58
Avslutad
Hemtjänst eller Äldreboende?

Jobbar du på ett fast äldreboende i en stad bör det gå bussar eller annat?
Citera
2024-04-28, 21:59
Medlem
Lagerarbetare.

Krävs ingen utbildning. Jobbat som det tidigare med endast gymnasiet, inte för att det kollas betyg dock.
Sedan har jag jobbat på citymail (numera Bring tror jag) som brevbärare.

Vården vet jag saknar folk och anställer utan högre utbildning, har dock ej arbetat inom vården själv.

Ett alternativ att titta på är praktikplats om du har svårt att få en provanställning.

Vidare så är det kontakter som gäller för att få ett arbete och har varit så under den tiden jag varit på arbetsmarknaden, vilket är sedan slutet av 90-talet. Ett jobb av dom jag haft har jag fått via annons.

Kika även på om du kan gå en yrkesutbildning via arbetsförmedlingen, det var jag så jag fick mitt nuvarande jobb inom IT.
Citera
2024-04-28, 22:01
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Jobba på timme på kommunen? Sommarvik? Va?

Kan man jobba i kommuner där man inte är bosatt?

Sommarvikarie alltså. Du börjar som timanställd ungefär som bemanning. Du kan jobba i vilken kommun du vill men utan körkort rekommenderar jag den lokala.

Finns hur mycket jobb som helst då folk är extremt mycket korttidssjuka i kommunala verksamheter.
Citera
2024-04-28, 22:05
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Du tar vad som helst sen säger du inte städare. Sen vill du jobba på byggarbetsplats?! Du har noll utbildning lägg av ställ dig sist i ledet det är städare du får bli.

Man behöver oftast ha körkort för det så ts är inte kvalificerad. Bra jobb annars faktiskt. Jag har gjort det 2 ggr i livet och det är omväxlande och givande.

Nej du ts, jag skulle nog anmäla mig hos alla bemanningsföretag. Men det är nog lite bistra tider tyvärr. Hade jag varit du hade jag nog startat eget.
Citera
2024-04-28, 22:08
Medlem
Du behöver söka hjälp. Jag skriver inte detta för att trycka ner dig utan för att du behöver stöttning i själva jobbsökandet, att få lite perspektiv på både livet och arbetsmarknaden, hur du i framtiden ska kunna skaffa dig de kvalifikationer som arbetsgivare vill ha och hjälp att hitta dina bra egenskaper och se ljusare på din framtid.
Upplever det anmärkningsvärt att du å ena sidan beskriver dig som desperat, å andra sidan inte riktigt verkar förstå att du befinner dig i en väldigt allvarlig situation. Det är liksom inte alls normalt att sitta arbetslös i ett halvår och inte ens ha skrivit in sig på arbetsförmedlingen när man inte har någon utbildning och inget körkort och inte vill städa?!?

Skriv in dig på arbetsförmedlingen - omedelbart. Du måste ha varit inskriven där under en längre tid för att få viss typ av hjälp, exempelvis Rusta & matcha.
Har du utretts för någon diagnos? Om inte, kontakta vården. Om ja, gå in och läs på fliken "Extra stöd" på arbetsförmedlingen.
Wakemeup.se har gratis coacher för ungdomar
Kolla om din kommun har något speciellt program för arbetslösa ungdomar, något slags praktik eller vad som
Sök en samtalskontakt via vårdcentral
Prata med någon i din omgivning om ditt liv? Har du föräldrar, vänner, släktingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in