Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-28, 17:20
  #37
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av article
Shakyamuni, som levde i antiken före Jesu födelse, dog bekvämt vid en ålder av 81 utan någon operation, med hans lärjungar iakttagande.

Tidigare, eftersom vetenskapen var mindre utvecklad än den är nu, dog många människor av ens den minsta fysiska skada.

Men även med moderna standarder, där den genomsnittliga mänskliga livslängden är 80 år, levde Sakyamuni mycket länge i antiken. Han levde flera decennier längre än Jesus eller Muhammed.

Så det föll mig att hemligheten bakom Buddhas livslängd var buddhismens läror.

Till exempel, som son till en kung, gav Shakyamuni upp all ära och rikedom, blev munk i ung ålder och levde ett liv i askes i bergen.

Shakyamuni mediterade hela sitt liv, levde ett strikt moraliskt liv, insåg hela sanningen, var inte stressad, ville inte ha pengar eller makt och höll sig borta från kvinnor.

Så jag tror att hemligheten bakom hans livslängd är ett stressfritt liv, och jag tror att om moderna människor ger upp girighet och lever som Buddha, kommer det att ha en positiv effekt på livslängden. Jag undrar vad folk här tycker. Jag är väldigt nyfiken på om jag kan leva ett långt liv om jag ger upp girighet och sexuella begär som Buddha.

Människor kunde leva länge redan då. Medellivslängden var dock kortare då det var farligare tider o ingen sjukvård.
Citera
2024-04-28, 17:44
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummar
Han gillar väl att slicka tår och har aldrig gjort något fysiskt i hela sitt liv, att gasa runt i skynken och spela smart är väl inte så ansträngande för kroppen, avsaknad av alkohol och droger på detta ger ett långt liv.
Haha, försökte du vara smart men är en person det ena så följer det andra med genom livet. Stolthet och vanmakt hänger ihop i din personlighet.

Du är bara Allt och Ingenting vad du än säger, tror och skriver. Fullständigt meningslös och underbar tiilhör du Livet redan nu och det finns inget annat, ingen annan som du blivit lurad att tro på.

Mamma, pappa, andra som skall hjälpa dej är en fantasi
du köpt. Inte ens brännvin eller droger hjälper dej att se du är fri mer än en kort stund och varför inte?

Det låter som du redan är fångad av godheten, storheten, nyfiken. Vem vet när din programmering släpper taget? Du står i kö, hur som helst och vad du gör har ingen betydelse så ha en skön kväll.
Citera
2024-04-28, 18:05
  #39
Medlem
Don-Dallass avatar
Ramses II blev 90 år och han levde 800 år före buddha. Han levde väl förvisso ett bekvämt liv men att människor blev gamla även i forntiden är inget konstigt.

Men det stämmer att buddhistiska mästare blir väldigt gamla. Finns många som blivit över 100 år. Dalai Lama sägs ha sagt att han skall hjälpa mänskligheten i åtminstone 113 år. Får se om han lyckas. Det hade varit jävligt respektabelt om han blir så gammal.
Citera
2024-04-28, 18:41
  #40
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av article
Shakyamuni, som levde i antiken före Jesu födelse, dog bekvämt vid en ålder av 81 utan någon operation, med hans lärjungar iakttagande.

Tidigare, eftersom vetenskapen var mindre utvecklad än den är nu, dog många människor av ens den minsta fysiska skada.

Men även med moderna standarder, där den genomsnittliga mänskliga livslängden är 80 år, levde Sakyamuni mycket länge i antiken. Han levde flera decennier längre än Jesus eller Muhammed.

Så det föll mig att hemligheten bakom Buddhas livslängd var buddhismens läror.

Till exempel, som son till en kung, gav Shakyamuni upp all ära och rikedom, blev munk i ung ålder och levde ett liv i askes i bergen.

Shakyamuni mediterade hela sitt liv, levde ett strikt moraliskt liv, insåg hela sanningen, var inte stressad, ville inte ha pengar eller makt och höll sig borta från kvinnor.

Så jag tror att hemligheten bakom hans livslängd är ett stressfritt liv, och jag tror att om moderna människor ger upp girighet och lever som Buddha, kommer det att ha en positiv effekt på livslängden. Jag undrar vad folk här tycker. Jag är väldigt nyfiken på om jag kan leva ett långt liv om jag ger upp girighet och sexuella begär som Buddha.

Det fetade. Vaaa?! Vad är detta för flum?!
Citera
2024-04-28, 18:58
  #41
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Så med andra ord, om du slappar genom livet och låter nån annan slita för dig, förse dig med kläder, mat, tak över huvudet osv kan det ha en positiv inverkan på hur länge du lever?

Javisst.

Precis som motsatsen - att folk som sliter en massa lever kortare liv...

Fatta om zigenarna i Sverige började kalla sig buddist-munkar istället, jävlar vilken drömtillvaro dom skulle få då, helt plötsligt behöver dom inte bygga kojor i skogen av gamla lastpallar utan svenskar skulle bygga hus åt dom, ge dom mat, laga maten, förse dom med kläder osv

Kapitalisterna, som du beundrar i en annan tråd, lever ju ungefär så. Åtminstone arbetar de inget att tala om jämfört med knegarna på golvet. Folk i allmänhet borde kräva ett samhälle där man arbetar så lite som möjligt och maska tills politikerna och miljardärerna ser till att förverkliga det istället för att sitta och tycka att de själva är Gud fast de mest är parasiter.
Citera
2024-04-28, 19:54
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Det fetade. Vaaa?! Vad är detta för flum?!
FB flum, fantasier är det som allt annat skrivet här inklusive mina inlägg, haha.

Hela sanningen kan inte beskrivas då den är fri från dualitet, motsatser. Allt är Ett och inte Två.

Du är nu identifierad med dina tankar och när dessa poppar blir Sanningen kvar allena och du löses upp vilket är befriande skönt.

Inget behov kvar att veta mer, ändra på något för du är nu ett med allt och inget finns utanför att vilja ha eller undvika.

Hit når inga ord då alla ord är dualistiska och Allt är Helheten av att bara vara.

Inget konstigt alls och det är med dej sedan födelsen men du har inte lagt märke till det så du blev en sökare efter mer och mer enligt livets gång som alla andra utan ett fåtal som gav upp och helt plötsligt hände det utanför din kontroll.

Ingen mer värd än någon annan, vi bara drömmer om att tävla i vår ensamhet tills vi hamnar i helheten och dina varv med tankarna tog slut.

Ingen märker något men ljuset är tänt i ögonen för de som tittar och du jobbar på som tidigare med eller utan familj.

De religiösa väntar nu på att äga dej men du ser bara dej själv i dom så du säger kanske inget utan bara lever som du gjorde fast nu utan att vara identifierad med din personlighet som finns kvar som en bok att läsa ur.

Ingen skam, girighet eller skuld kvar.

Allt går automatiskt och du vilar i lugnet även när du blir arg, för det kommer liksom sexlust, why not om det händer ömsesidigt vem vet.

Allt kan hända och nu med ett leende, även ilska en kort stund, allt som tidigare men nu är det lugnt även i stormen.

Ok, och försök inte förstå vad jag skriver för jag skriver inte till dina kontrollerande tankar. Go natt allt väl även om du är flyförbannad, haha.
Citera
2024-04-28, 19:55
  #43
Avstängd
Brummars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Haha, försökte du vara smart men är en person det ena så följer det andra med genom livet. Stolthet och vanmakt hänger ihop i din personlighet.

Du är bara Allt och Ingenting vad du än säger, tror och skriver. Fullständigt meningslös och underbar tiilhör du Livet redan nu och det finns inget annat, ingen annan som du blivit lurad att tro på.

Mamma, pappa, andra som skall hjälpa dej är en fantasi
du köpt. Inte ens brännvin eller droger hjälper dej att se du är fri mer än en kort stund och varför inte?

Det låter som du redan är fångad av godheten, storheten, nyfiken. Vem vet när din programmering släpper taget? Du står i kö, hur som helst och vad du gör har ingen betydelse så ha en skön kväll.

Öööh, okej, vad detta har med hans ålderdom låter jag vara osagt, men jag träffade uppenbarligen en öm tå när jag kritiserade din ”ledare”, det är enbart får som låter sig ledas och gör som någon tyginsvept hippie säger, tänk själv för fan!
Citera
2024-04-28, 20:49
  #44
Medlem
Psykiatrireformers avatar
Det kanske var "Diablo". Ett namn jag hört på natten nyligen och jag vet inte om det var ett tecken av något slag eller om jag bara försökte svära. Faktiskt så kanske är det så att Diablo existerar och han ger långt liv och rikedom till de som är giriga som Buddha.
Citera
2024-04-28, 22:27
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av article
Shakyamuni, som levde i antiken före Jesu födelse, dog bekvämt vid en ålder av 81 utan någon operation, med hans lärjungar iakttagande.

Tidigare, eftersom vetenskapen var mindre utvecklad än den är nu, dog många människor av ens den minsta fysiska skada.

Men även med moderna standarder, där den genomsnittliga mänskliga livslängden är 80 år, levde Sakyamuni mycket länge i antiken. Han levde flera decennier längre än Jesus eller Muhammed.

Så det föll mig att hemligheten bakom Buddhas livslängd var buddhismens läror.

Till exempel, som son till en kung, gav Shakyamuni upp all ära och rikedom, blev munk i ung ålder och levde ett liv i askes i bergen.

Shakyamuni mediterade hela sitt liv, levde ett strikt moraliskt liv, insåg hela sanningen, var inte stressad, ville inte ha pengar eller makt och höll sig borta från kvinnor.

Så jag tror att hemligheten bakom hans livslängd är ett stressfritt liv, och jag tror att om moderna människor ger upp girighet och lever som Buddha, kommer det att ha en positiv effekt på livslängden. Jag undrar vad folk här tycker. Jag är väldigt nyfiken på om jag kan leva ett långt liv om jag ger upp girighet och sexuella begär som Buddha.

Sunt leverne och bra gener. Att följa buddhans läror för materiell vinning, vilket ett längre liv ändå måste vara, känns motsägelsefullt men gör din grej.
Citera
2024-04-29, 01:20
  #46
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Brist på argumentet?

Det begriper vem som helst att ett tufft liv påverkar livslängden.

Buddist-munkarna gör ju inte ett skit.

Det är meningen att alla andra ska slita åt dom. Ge dom mat. Bygga deras hus osv.

Dom är ju mer att betrakta som en grupp förståndshandikappade som hela tiden är beroende av andra för dom klarar ingenting själva.

Jävlar vilket tjockt pannben du har, eller har en munk pillat dig i stjärten utan lov?

De följer 227 urgamla regler och det som gör att de uppskattas är att de sprider dhamman vilket hjälper folk att hitta sig själv och kunna fokusera och meditera. Folket får ut mycket av detta, något man inte kan säga om en grupp förståndshandikappade.

När du mediterat nog kommer du inse att det var du som var förståndshandikappad.
Citera
2024-04-29, 05:01
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av article
Shakyamuni, som levde i antiken före Jesu födelse, dog bekvämt vid en ålder av 81 utan någon operation, med hans lärjungar iakttagande.

Tidigare, eftersom vetenskapen var mindre utvecklad än den är nu, dog många människor av ens den minsta fysiska skada.

Men även med moderna standarder, där den genomsnittliga mänskliga livslängden är 80 år, levde Sakyamuni mycket länge i antiken. Han levde flera decennier längre än Jesus eller Muhammed.

Så det föll mig att hemligheten bakom Buddhas livslängd var buddhismens läror.

Till exempel, som son till en kung, gav Shakyamuni upp all ära och rikedom, blev munk i ung ålder och levde ett liv i askes i bergen.

Shakyamuni mediterade hela sitt liv, levde ett strikt moraliskt liv, insåg hela sanningen, var inte stressad, ville inte ha pengar eller makt och höll sig borta från kvinnor.

Så jag tror att hemligheten bakom hans livslängd är ett stressfritt liv, och jag tror att om moderna människor ger upp girighet och lever som Buddha, kommer det att ha en positiv effekt på livslängden. Jag undrar vad folk här tycker. Jag är väldigt nyfiken på om jag kan leva ett långt liv om jag ger upp girighet och sexuella begär som Buddha.
Noa blev 950 år .

Lite bibliska citat om långt liv - https://www.openbible.info/topics/long_life
Citera
2024-04-29, 05:28
  #48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av article
Shakyamuni, som levde i antiken före Jesu födelse, dog bekvämt vid en ålder av 81 utan någon operation, med hans lärjungar iakttagande.

Tidigare, eftersom vetenskapen var mindre utvecklad än den är nu, dog många människor av ens den minsta fysiska skada.

Men även med moderna standarder, där den genomsnittliga mänskliga livslängden är 80 år, levde Sakyamuni mycket länge i antiken. Han levde flera decennier längre än Jesus eller Muhammed.

Så det föll mig att hemligheten bakom Buddhas livslängd var buddhismens läror.

Till exempel, som son till en kung, gav Shakyamuni upp all ära och rikedom, blev munk i ung ålder och levde ett liv i askes i bergen.

Shakyamuni mediterade hela sitt liv, levde ett strikt moraliskt liv, insåg hela sanningen, var inte stressad, ville inte ha pengar eller makt och höll sig borta från kvinnor.

Så jag tror att hemligheten bakom hans livslängd är ett stressfritt liv, och jag tror att om moderna människor ger upp girighet och lever som Buddha, kommer det att ha en positiv effekt på livslängden. Jag undrar vad folk här tycker. Jag är väldigt nyfiken på om jag kan leva ett långt liv om jag ger upp girighet och sexuella begär som Buddha.

Fast Jesus blev ju mördad av romarna och judarna - det kan du väl inte ha missat? Konstig jämförelse...

Det stämmer inte heller att människor dog av "minsta fysiska skada" förr. Åker du själv till akuten för "minsta fysiska skada"? Dör du annars? Kroppen klarar av det allra mesta själv. Däremot kunde det ju förr hända sådant som att benbrott läkte fel, när det inte fanns röntgen eller möjlighet att repositionera brottstyckena rätt och fixera dem - det är en annan sak.

Det är först och främst späd- och småbarnsdödligheten som drar ner medelåldern i äldre tider, de som hade överlevt till fem eller sex år hade goda chanser att bli gamla - då var deras immunförsvar uppövat och klart. Såvida det inte blev nödår och svält. Immunförsvaret blir också nedsatt av svält, vilket gjorde att många dukade under för infektioner som annars inte skulle ha varit något problem.

En lagom varierad och riklig kost, inte så begränsad att kroppen blir försvagad och får mindre motståndskraft mot sjukdomar, och inte så riklig att välfärdssjukdomarna kommer som ett brev på posten, är ett bra recept på att bli gammal. Och så lär det ha varit för Buddha. Jag är inte helt insatt i om han var hel-vegan nu, men hur eller hur lär han inte ha frossat i smör och grädde som kalkar igen ådrorna. Regelbundna sovtider, som i ett kloster, är också bra - skiftarbetare dör tidigare.

Buddha slapp också dödas i krig som många män på hans tid, och troligen slapp han även hårt och farligt kroppsarbete, typ på byggen i en tid när det inte fanns riktiga säkerhetsanordningar. Många kvinnor dock också i barnsäng, men det var ju inte heller aktuellt för Buddha, får vi hoppas!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback