2024-04-28, 16:42
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Ja, budgeten måste stramas åt. Och de som leder skutan måste inse att avsatta pengar ska gå till... surprise: VÅRD. Möjligen även utbildning av ny personal.

Men inga mer skrytprojekt för narcissistiska folkvalda och korrumperade tjänstemän.
Budgeten som används går alltid till fel saker inom vården, oavsett om det är hyrlöner, icke behövd administrativ personal, HR, olika material som regionkontoret vill ha och fantasilöner för cheferna.
Citera
2024-04-28, 18:15
  #170
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Rätt uppenbart när Sveriges vårdutgifter är bland de högsta i världen per capita, och vår sjukvård platsar inte ens i topp 10. Det är något som gör vår vårdapparat ineffektiv. Vad det än är så måste pengarna sluta flöda.

Källa på att vården är dålig. Våra hälsoutfall är i världsklass, canceröverlevnad etc.
Citera
2024-04-28, 18:17
  #171
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 5Fia4
Går inte att få någon tättelse då ingen behöver ta något ansvar oavsett vilken lön de har.

Det är väl snarare ett kulturellt fenomen i Sverige. Ingen behöver ta ansvar för någonting. Tycker inte heller om det men är ju inte direkt unikt för vården i Sverige.
Citera
2024-04-28, 18:57
  #172
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Källa på att vården är dålig. Våra hälsoutfall är i världsklass, canceröverlevnad etc.
Vi har också överlägset mest läkare i vården jmf med andra länder, fyra gånger fler än i Asien.
Citera
2024-04-28, 19:08
  #173
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Vi har också överlägset mest läkare i vården jmf med andra länder, fyra gånger fler än i Asien.

Fan vad hemskt att vi har fler läkare än Afghanistan. Skämt åsido när man diskuterar med FB idioter, vi ha 66% fler läkare än Japan och Sydkorea, dom enda länderna värdigt att jämföra sig med. Läkare i Japan är ju kända för att begå självmord, så vet inte om det är så mycket att eftersträva. Dessutom är det ju inget av det här "lyssna på patienten" tjafset i Sydkorea och Japan. Du går in till läkaren som läst igenom din historia du beskrivit för sjuksköterskan. Om du behövs bedömmas gör läkaren det men oftas säger han/hon vad som är fel, skriver recept på en medicin och säger hur ofta du ska ta den och när du ska komma på återbesök. Besöket tar 1 minut. Tror inte en genomsnittlig svensk trubofitta skulle vara nöjd med den behandlingen. Delaktighet är svenskt ledord. I "asien" (japan och korea) förväntas du hålla käften vid ett besök och sen buga dig, tacka samt betala.
Citera
2024-04-28, 19:10
  #174
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Vi har också överlägset mest läkare i vården jmf med andra länder, fyra gånger fler än i Asien.

Jaha, såg först nu att du var idioten som tror vi har lågkvalitativ vård. Haha, kan du inte gå och göra något annat än skämma ut dig här?
Citera
2024-04-28, 19:13
  #175
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Fan vad hemskt att vi har fler läkare än Afghanistan. Skämt åsido när man diskuterar med FB idioter, vi ha 66% fler läkare än Japan och Sydkorea, dom enda länderna värdigt att jämföra sig med. Läkare i Japan är ju kända för att begå självmord, så vet inte om det är så mycket att eftersträva. Dessutom är det ju inget av det här "lyssna på patienten" tjafset i Sydkorea och Japan. Du går in till läkaren som läst igenom din historia du beskrivit för sjuksköterskan. Om du behövs bedömmas gör läkaren det men oftas säger han/hon vad som är fel, skriver recept på en medicin och säger hur ofta du ska ta den och när du ska komma på återbesök. Besöket tar 1 minut. Tror inte en genomsnittlig svensk trubofitta skulle vara nöjd med den behandlingen. Delaktighet är svenskt ledord. I "asien" (japan och korea) förväntas du hålla käften vid ett besök och sen buga dig, tacka samt betala.
Alla i Japan är kända för att begå självmord ... de har t.o.m. en självmordsskog. Olika stilar på att ta självmord för att in i det sista plocka stilpoäng, javisst ska även läkare ta självmord?!
Nja, det finns PCC även i asien.
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jaha, såg först nu att du var idioten som tror vi har lågkvalitativ vård. Haha, kan du inte gå och göra något annat än skämma ut dig här?
Har jag påstått att vi har lågkvalitativ vård i Sverige? Var god länka. Jag påstår dock att vårdpersonal bör ha en högre lön för slitet.
Citera
2024-04-28, 19:31
  #176
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Alla i Japan är kända för att begå självmord ... de har t.o.m. en självmordsskog. Olika stilar på att ta självmord för att in i det sista plocka stilpoäng, javisst ska även läkare ta självmord?!
Nja, det finns PCC även i asien.

Har jag påstått att vi har lågkvalitativ vård i Sverige? Var god länka. Jag påstår dock att vårdpersonal bör ha en högre lön för slitet.

Alltså kan du specificera närmare när du talar om kontinenten som innefattar 60% av jordens befolkning din tattare. Jag talade om dom enda länderna (inte småstater likt Hongkong eller Singapore) som kan jämföras med Europa där patientmöten går till precis så som jag beskrev det. Skulle vi göra likadant och ej ge ut nån information om något skulle vi också vara jävligt mycket mer effektiva. Men inte en enda svensk skulle acceptera det eller lyssna.
Citera
2024-04-28, 19:40
  #177
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Alltså kan du specificera närmare när du talar om kontinenten som innefattar 60% av jordens befolkning din tattare. Jag talade om dom enda länderna (inte småstater likt Hongkong eller Singapore) som kan jämföras med Europa där patientmöten går till precis så som jag beskrev det. Skulle vi göra likadant och ej ge ut nån information om något skulle vi också vara jävligt mycket mer effektiva. Men inte en enda svensk skulle acceptera det eller lyssna.
Inte förrän du ger källa på ditt anklagande påstående. Sopa.
Citera
2024-04-28, 19:45
  #178
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Inte förrän du ger källa på ditt anklagande påstående. Sopa.

Anklagade vadå? Jag beskriver verkligheten din efterblivna jävel. Medans du tjatar om att vi ska ha lika bra vård som i Bangladesh eller Indien eller Afghanistan. Svenskar är så jävla obildade och oberesta att det är pinsamt.
Citera
2024-04-28, 20:01
  #179
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Anklagade vadå? Jag beskriver verkligheten din efterblivna jävel. Medans du tjatar om att vi ska ha lika bra vård som i Bangladesh eller Indien eller Afghanistan. Svenskar är så jävla obildade och oberesta att det är pinsamt.
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jaha, såg först nu att du var idioten som tror vi har lågkvalitativ vård. Haha, kan du inte gå och göra något annat än skämma ut dig här?
Källa, non grata.
Vårdens kvalitet mäts i HRQoL eller WHOQOL. Har inte sagt att asien har högre vårdkvalitet.
__________________
Senast redigerad av daf66 2024-04-28 kl. 20:07.
Citera
2024-04-28, 20:08
  #180
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Källa, non grata.

Nej, jag tänker inte lägga ned tid på en person som vill jämföra Sverige med schablonen "asien" och tillsynes sakna förmågan att peka ut det på en karta. Hitta nån annan dagisfröken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in