2024-04-28, 09:38
Medlem
colis avatar
Undrar om Maja någon gång i ensamhet på sin kammare känner ett uns av skuldkänslor över att hon deltagit i mordet på Tove?
Hon är fri idag med en fängelsedom för gravfridsbrott i bagaget. Men hon är fri - trots att hon ljög i rätten - enligt domen - och att hon definitivt måste ha hållit fast Toves händer under strypningen.

Att Johanna var skyldig, som hon erkände, och borde hållas bakom lås och bom var uppenbart.
Men Maja var definitivt också delaktig i mordögonblicket i badrummet - precis som Johanna beskrev det.
De fynd och avsaknad av fynd som fanns kan inte uppstått på något annat sätt, än som Johanna beskrev att de båda två höll i Tove.

Det här mordet på stackars Tove är feldömt. Maja borde också dömts som skyldig.
Dock bättre att någon felaktigt blir friad än felaktigt dömd.

Men det går sannolikt en ung kvinnlig mördare och infernalisk lögnare omkring fritt i Vetlanda idag.
RIP Tove - om du hade kunnat berätta hade två personer dömts för mordet på dig.
Citera
2024-04-28, 09:48
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Undrar om Maja någon gång i ensamhet på sin kammare känner ett uns av skuldkänslor över att hon deltagit i mordet på Tove?
Hon är fri idag med en fängelsedom för gravfridsbrott i bagaget. Men hon är fri - trots att hon ljög i rätten - enligt domen - och att hon definitivt måste ha hållit fast Toves händer under strypningen.

Att Johanna var skyldig, som hon erkände, och borde hållas bakom lås och bom var uppenbart.
Men Maja var definitivt också delaktig i mordögonblicket i badrummet - precis som Johanna beskrev det.
De fynd och avsaknad av fynd som fanns kan inte uppstått på något annat sätt, än som Johanna beskrev att de båda två höll i Tove.

Det här mordet på stackars Tove är feldömt. Maja borde också dömts som skyldig.
Dock bättre att någon felaktigt blir friad än felaktigt dömd.

Men det går sannolikt en ung kvinnlig mördare och infernalisk lögnare omkring fritt i Vetlanda idag.
RIP Tove - om du hade kunnat berätta hade två personer dömts för mordet på dig.

Jag tyckte som du fram tills jag såg GWs program om mordet på TV4 play häromdagen.
https://www.tv4play.se/program/88402be0c33bf81ad72b

Han har gjort en tidslinje minut för minut och jag håller med honom om att det finns rimligt tvivel om MH deltog vid själva dödandet.
Samtidigt är jag helt övertygad om att MH ljuger om sin medverkan.
GWs teori om att MH låg i sängen och hörde dödandet men valde att blunda är inte orimlig tycker jag.
Hon hade goda möjligheter att ingripa, ringa 112 osv. Hon borde ha åtalats för att hon underlät att ingripa och att hon skyddade Johanna.
Hon kom definitivt alltför billigt undan.
Må skulden gnaga henne svårt.
Citera
2024-04-28, 10:01
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tyckte som du fram tills jag såg GWs program om mordet på TV4 play häromdagen.

Han har gjort en tidslinje minut för minut och jag håller med honom om att det finns rimligt tvivel om MH deltog vid själva dödandet.
GWs teori om att MH låg i sängen och hörde dödandet men valde att blunda är inte orimlig tycker jag.
Hon hade goda möjligheter att ingripa, ringa 112 osv. Hon borde ha åtalats för att hon underlät att ingripa och att hon skyddade Johanna.

100%. Alltför billigt kom hon undan. Hon borde sitta.
Citera
2024-04-28, 10:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Ja, håller delvis med dig.
Visst kan Maja legat i sängen när det hände i badrummet. Eller så låg hennes telefon i sängen.

Helt uppenbart kan dock inte Johanna strypt Tove alldeles själv utan att få egna skador av en kämpande Tove. Det går inte. Att Tove kämpade emot och inte var medvetslös är väl i princip fastlagt.

Alla skador och icke skador, alla fynd och märkliga omständigheter med oförklarligt konstigt agerande av de inblandade får sin förklaring och faller på plats om man konstaterar att Maja och Johanna båda två deltog i badrummet. Då blir händelseföljden förklarad och det blir tydligt vad som hänt.
Annars kvarstår de oförklarliga märkliga omständigheterna kring brist på motvärnsskador och påstått helt ologiskt agerande före och efter.

Det mest troliga händelseförloppet som rätar ut alla oklarheter är rimligen också det som hänt.
Det kanske inte räcker för en morddom. Men jag är rätt övertygad om att även hovrättens ledamöter ansåg att Maja också varit betydligt mer delaktig än hon påstod. Att de anser att hon ljög framgår av domen.

När det gäller LGW uppförde han sig enormt illa under utredningen och i domstolen. Han bjöd hem utredningsledaren på middag för att troligen pumpa denne på info, så att vederbörande fick lämna uppdraget. Han uttalade sig om Majas oskuld utan att FUP kommit ut och han fick tillsägelser för sitt partiska störande beteende som publik under pågående rättegång.
Något i det här fallet har gjort LGW partisk i så stor omfattning att han tappat omdömet.

Om Maja är betydligt mer skyldig, vilket jag är övertygad om att hon är, hoppas jag också att hon plågas av sina demoner. Maja kom för billigt undan.
Citera
2024-04-28, 14:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Visst kan Maja legat i sängen när det hände i badrummet. Eller så låg hennes telefon i sängen.

Helt uppenbart kan dock inte Johanna strypt Tove alldeles själv utan att få egna skador av en kämpande Tove. Det går inte. Att Tove kämpade emot och inte var medvetslös är väl i princip fastlagt.

Alla skador och icke skador, alla fynd och märkliga omständigheter med oförklarligt konstigt agerande av de inblandade får sin förklaring och faller på plats om man konstaterar att Maja och Johanna båda två deltog i badrummet. Då blir händelseföljden förklarad och det blir tydligt vad som hänt.
Annars kvarstår de oförklarliga märkliga omständigheterna kring brist på motvärnsskador och påstått helt ologiskt agerande före och efter.

Det mest troliga händelseförloppet som rätar ut alla oklarheter är rimligen också det som hänt.
Det kanske inte räcker för en morddom. Men jag är rätt övertygad om att även hovrättens ledamöter ansåg att Maja också varit betydligt mer delaktig än hon påstod. Att de anser att hon ljög framgår av domen.

När det gäller LGW uppförde han sig enormt illa under utredningen och i domstolen. Han bjöd hem utredningsledaren på middag för att troligen pumpa denne på info, så att vederbörande fick lämna uppdraget. Han uttalade sig om Majas oskuld utan att FUP kommit ut och han fick tillsägelser för sitt partiska störande beteende som publik under pågående rättegång.
Något i det här fallet har gjort LGW partisk i så stor omfattning att han tappat omdömet.

Om Maja är betydligt mer skyldig, vilket jag är övertygad om att hon är, hoppas jag också att hon plågas av sina demoner. Maja kom för billigt undan.

"Något i det här fallet har gjort LGW partisk i så stor omfattning att han tappat omdömet."

SR Jönköpings liverapportering togs snabbt ner när rättegången i HR var över.
Via live sågs bilder på hur han flinade och skrockade med hennes advokat i pausen.
Jävla osmakligt.
En annan sidekick till GW var väl den där i AB.

Intressant i sig att gå så hårt på linjen oskuld och offer med tanke på deras gemensamma historik. J och M alltså.
Därav min ironi ang Homolka, megaoffret personifierat, tillika de som Maja googlade på (Ken och Barbie i Kanada).
Själva skuldfrågan är av givna skäl svår, men jag har ändå mkt svårt för hur ärendet hanterats dvs att M åkte runt som den skuggfigur hon tycks vilja vara. Nåt sekundärt introvert, mindre farlig och bara nåt ångestladdat bihang.

Skulle ha varit intressant att höra deras dialoger - allt från peptalk, skitsnack, hat, hånskratt till att tycka oerhört synd om sig själv - och att se sig som untouchable tillsammans.
Helt övertygad att de utvecklade hybris i bubblan.
M dryper det rent av som stackars offer och
J:s offerroll ligger i att hon inbillade sig kämpa mot hela världen, med licens att döda.
Senast redigerad av develi 2024-04-28 kl. 14:25.
Citera
2024-04-28, 14:13
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Och här håller jag med dig i ALLT Coli! Även om vi inte är överens i andra trådar.
Så sjukt hur Maja kom loss från allting och hela skulden las på Johanna.
Citera
2024-04-28, 14:39
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Något i det här fallet har gjort LGW partisk i så stor omfattning att han tappat omdömet."

Via live sågs bilder på hur han flinade och skrockade med hennes advokat i pausen.
Jävla osmakligt.

Intressant i sig att gå så hårt på linjen oskuld och offer med tanke på deras gemensamma historik. J och M alltså.
Därav min ironi ang Homolka, megaoffret personifierat, tillika de som Maja googlade på (Ken och Barbie i Kanada).
Själva skuldfrågan är av givna skäl svår, men jag har ändå mkt svårt för hur ärendet hanterats dvs att M åkte runt som den skuggfigur hon tycks vilja vara. Nåt sekundärt introvert, mindre farlig och bara nåt ångestladdat bihang.

Skulle ha varit intressant att höra deras dialoger - allt från peptalk, skitsnack, hat, hånskratt till att tycka oerhört synd om sig själv - och att se sig som untouchable tillsammans.
J:s offerroll ligger i att hon inbillade sig kämpa mot hela världen, med licens att döda.

Jag har alltid tyckt att det var konstigt att GW var där fort som fan och la all skuld på Johanna, har aldrig heller varit med om att en dokumentär om fallet kommer ut innan folk ens hunnit ta till sig mordet.
Alltihop är konstigt från början till slut..
Citera
2024-04-28, 15:05
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Och här håller jag med dig i ALLT Coli! Även om vi inte är överens i andra trådar.
Så sjukt hur Maja kom loss från allting och hela skulden las på Johanna.

Tack!
Ja jag har heller aldrig varit med om att media i GWs ledband vinklat ett mordfall så till fördel för den ena åtalade utan att slutgiltig dom fallit.

Har alltid ansett GW som klok, förnuftig och påläst tidigare. Följt det han skrivit.
Men han sjönk rejält i mina ögon av sitt beteende kring mordet på Tove. Så omdömeslöst och partiskt.

Tror att det måste ligga en GW relaterad hund begraven i detta. Det finns någon koppling mellan GW och Maja/hennes anhöriga som inte kommit fram.
Den fanns redan innan mordet - det var därför som GW gjorde det mycket märkliga och uppseendeväckande draget att bjuda hem utredningsledaren på middag, trots att de inte var närmare bekanta.

Som sagt - mordet på Tove är sannolikt feldömt. Det var två gärningspersoner.
Citera
2024-04-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det stämmer. Det stryptag som J tog på T var djupt. För att nå de skadade delarna måste man, som förövare, trycka sina tummar ner till ett djup i strupen på minst 10 centimeter!

Sen är det extremt irriterande med detta 10-sekunderssnacket. Varför rätten tog Js utsaga som en sanning (påhejat in absurdum av advokat C.S) är obegripligt.
10 cm..men jösses då kommer man ju nästan ut med tummarna i nacken..tryckt ner tummarna helt mot golvet.
Citera
2024-04-28, 15:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jävla osmakligt.

Hade Js och Ms dialoger funnits inspelade och bevarade hade Majas täckelse fallit av henne som en sten tror jag. Hennes riktiga jag hade blivit uppenbart och hon hade inte framstått som så passiv och oskyldig.
Med bistånd från försvaren, LGW och media lyckades de alla måla upp bilden av hennes oskuld och så tvivel kring bevisen på att hon var delaktig.

Ibland blir en även hovrättsdom fel. Nu gick hon fri. Förhoppningsvis får inte samhället betala dyrt för att hon kom loss och är fri begå fler brott och göra fler dumheter.
Som i fallet med OJ Simson.
Citera
2024-04-28, 15:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Hade Js och Ms dialoger funnits inspelade och bevarade hade Majas täckelse fallit av henne som en sten tror jag. Hennes riktiga jag hade blivit uppenbart och hon hade inte framstått som så passiv och oskyldig.
Med bistånd från försvaren, LGW och media lyckades de alla måla upp bilden av hennes oskuld och så tvivel kring bevisen på att hon var delaktig.

Ibland blir en även hovrättsdom fel. Nu gick hon fri. Förhoppningsvis får inte samhället betala dyrt för att hon kom loss och är fri begå fler brott och göra fler dumheter.
Som i fallet med OJ Simson.
Ja, det är så jag menar. Mer kampanj än vad som framkommer i fup. Hypat. Mediacirkus.
Sug efter att få iaf nån dömd...
Rent fascinerad över hur det spelar henne i händerna, den introverta sekundära.
Som om det vore en garanti för oskuld och mindre farlig när det kommer till kriminella radarpar. Faran ligger i allierandet.
Faran ligger i att ett oskuldsfullt menlöst yttre kan härbärgera en lättkränkt personlighet, att bära ett behov av självhävdelse och likaså mer dolda aggressioner.

Maja är nog ingen profil som kommer att gå ut och mörda.
De bör nog dock ha koll på hennes framtida umgänge.
Citera
2024-04-28, 15:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
10 cm..men jösses då kommer man ju nästan ut med tummarna i nacken..tryckt ner tummarna helt mot golvet.

*. Skulle någon kunna trycka så hårt med sina tummar på en liggande persons hals utan att denne slår, klöser och river allt den orkar mot sin förövare för att få bort trycket?
Nej, finns inte beskrivet i litteraturen om offret varit vaket och ej bundet.

*. Kan man lägga så stor tyngd på sina händer runt någons hals och samtidigt hålla fast dennes armar med sina ben?
Nej det går inte rent fysiskt/anatomiskt att sitta så och samtidigt ha tyngden på sina händer.

*. Tar det bara 10 sekunder att strypa ihjäl någon?
Nej det beräknades ha tagit 3-4 minuter.

*. Ligger ett offer som inte är medvetslöst eller bundet still under sin kvävnings dödskamp?
Nej absolut inte.

*. Låg Tove still?
Sannolikt inte eftersom man tror att hon bl a sparkade våldsamt mot väggen. Vilket Johanna också beskrev.

*. Kan Tove blivit medvetslös av fallet?
Enligt rättsläkaren fanns det inga fynd i hennes hjärna efter skador mot huvudet som skulle gjort henne medvetslös under hela förloppet.

*. Kan en ensam kvinna med sina händer strypa ihjäl en jämnårig annan kvinna på det här sättet?.
Ja.

*. Utan att få fullt med motvärnsskador i form av massvis med riv och klösmärken på kroppen?.
Nej inte utan fullt med egna skador av typen kattslagsmål. Om inte förövaren har skyddsutrustning.

*. Hade Johanna skyddsklädsel?
Nej, hon hade vit kortärmad blus, svart kort kjol och strumpbyxor.

*. Hade Johanna den typen av skador när hon undersöktes 30 timmar efter mordet?
Nej

*. Var Tove mycket svagare än Johanna?
Nej inte enligt vittnen. Hon uppgavs vara stark, fotbollspelare och hade ett par mm långa naglar.

*. Kan mordet på Tove genomförts utan Majas medverkan?
Nej inte med de fynd/avsaknad av fynd som finns. Tove har hållits fast av en person till när hon ströps.
Senast redigerad av coli 2024-04-28 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in