Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Jag tyckte som du fram tills jag såg GWs program om mordet på TV4 play häromdagen.
https://www.tv4play.se/program/88402be0c33bf81ad72b
Han har gjort en tidslinje minut för minut och jag håller med honom om att det finns rimligt tvivel om MH deltog vid själva dödandet.
Samtidigt är jag helt övertygad om att MH ljuger om sin medverkan.
GWs teori om att MH låg i sängen och hörde dödandet men valde att blunda är inte orimlig tycker jag.
Hon hade goda möjligheter att ingripa, ringa 112 osv. Hon borde ha åtalats för att hon underlät att ingripa och att hon skyddade Johanna.
Hon kom definitivt alltför billigt undan.
Må skulden gnaga henne svårt.
Ja, håller delvis med dig.
Visst kan Maja legat i sängen när det hände i badrummet. Eller så låg hennes telefon i sängen.
Helt uppenbart kan dock inte Johanna strypt Tove alldeles själv utan att få egna skador av en kämpande Tove. Det går inte. Att Tove kämpade emot och inte var medvetslös är väl i princip fastlagt.
Alla skador och icke skador, alla fynd och märkliga omständigheter med oförklarligt konstigt agerande av de inblandade får sin förklaring och faller på plats om man konstaterar att Maja och Johanna båda två deltog i badrummet. Då blir händelseföljden förklarad och det blir tydligt vad som hänt.
Annars kvarstår de oförklarliga märkliga omständigheterna kring brist på motvärnsskador och påstått helt ologiskt agerande före och efter.
Det mest troliga händelseförloppet som rätar ut alla oklarheter är rimligen också det som hänt.
Det kanske inte räcker för en morddom. Men jag är rätt övertygad om att även hovrättens ledamöter ansåg att Maja också varit betydligt mer delaktig än hon påstod. Att de anser att hon ljög framgår av domen.
När det gäller LGW uppförde han sig enormt illa under utredningen och i domstolen. Han bjöd hem utredningsledaren på middag för att troligen pumpa denne på info, så att vederbörande fick lämna uppdraget. Han uttalade sig om Majas oskuld utan att FUP kommit ut och han fick tillsägelser för sitt partiska störande beteende som publik under pågående rättegång.
Något i det här fallet har gjort LGW partisk i så stor omfattning att han tappat omdömet.
Om Maja är betydligt mer skyldig, vilket jag är övertygad om att hon är, hoppas jag också att hon plågas av sina demoner. Maja kom för billigt undan.