2024-04-28, 14:04
Medlem
ormbitens avatar
En försmak av "IHRE PAPIERE BITTE!"

Kan nog tycka att det är korkat att man ska behöva gå och köpa ett pass eller nationellt id kort vart 5:e år ENBART för att kunna logga in på internetbanken och för att kunna använda bank-id.

Men det är tyvärr det nya Sverige.
Citera
2024-04-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kände till att man kanske måste ha "nationellt id-kort" när man registrerar nytt BankID... Det är illa och irriterande nog... Vet inte om det idag krävs liknande för att förnya BankID som man redan har. Hoppas inte det. Fast jag har nu upptäckt något som är ännu värre...

Skaffar man ny mobil eller surfplatta, kan man inte skapa ett nytt BankID på den som tidigare. Det räcker inte att ha ett BankID på annan enhet som innan... Enda sättet om man inte har id-handling med NFC, är att ta sig till en bank. Verkligen? De hävdar från banken det inte räcker att ringa... De talar alltså med en kund som dessutom kan identifiera sig via BankID. Är inte detta nog som säkerhet, kan väl inte BankID räknas som säkert alls?

Sen hävdar banken det är utgivarna av BankID som satt sina egna regler, men jag har läst banker kan implementera det olika. Vad gäller egentligen?

Detta är väl för att hindra bedrägerier... NFC används för att visa att den som skapar nytt BankID har sitt id-kort nära den nya enheten. Visst, men en enklare lösning vore kanske att låta enheten där BankID finns, identifiera sig för den nya med NFC. Det ökar säkerheten då bägge enheter måste vara nära varann. Och det är fan så mycket enklare än att ställa helt orimliga krav på kunderna, med komplicerade och löjliga förfaranden.

BankID används till så mycket idag och i vissa fall kan man inte ens aktivera bank-app på en ny enhet, utan att ha BankID installerat på den. Då kanske man inte ens kan använda banken? Hur ska folk betala räkningar som får problem med detta? Borde bankerna ge ersättning om någon hamnar hos kronofogden?

Har ni erfarenhet av någon bank som kan lösa detta över telefon, i brist på annan hyfsat snabb och fungerande lösning? Det är inte rimligt folk måste skaffa nya id-handlingar alternativt i vissa fall färdas långt, bara för att kunna installera BankID på annan enhet. Oavsett bedrägerier, är det inte ok att skapa problem av denna magnitud för kunder utan alternativ snabb lösning.

Har ni problem med detta? Ring er bank och protestera om ni inte redan gjort det. Detta borde även nå media i betydligt större grad det gjort och kallas vad det är... Skandal och totalt haveri...

Jag håller med dig till fullo, jag har också Nordea och vet inte hur det fungerar med andra banker. Om jag har Bank-ID på en telefon så kan jag ta ett banklån, swisha eller flytta alla pengar från mitt bankkonto men jag kan inte lägga in ett nytt certifikat för Bank-ID på en ny telefon utan att ha tillgång till ett nyare pass alternativt nationellt id-kort. Hål i huvudet imo.
Citera
2024-04-28, 14:14
Medlem
Gå in på din bank. Visa upp ditt körkort och be om BankID. Problemet löst.
Citera
2024-04-28, 14:22
Medlem
Sextiopluss avatar
Jag har Nordea som lagt ner många kontor bl.a. där jag bor. Valet var att förnya passet eller åka in till en större stad med parkeringsproblem. Pass kan vara bra att ha så jag valde det första alternativet. Lite omständligt men säkerhet är bra.
Citera
2024-04-28, 14:25
Medlem
Precis som med EU, så kan BankID aldrig gå "för långt". Svenskarna förblir positiva oavsett vad som händer.
Citera
2024-04-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kände till att man kanske måste ha "nationellt id-kort" när man registrerar nytt BankID... Det är illa och irriterande nog... Vet inte om det idag krävs liknande för att förnya BankID som man redan har. Hoppas inte det. Fast jag har nu upptäckt något som är ännu värre...

Skaffar man ny mobil eller surfplatta, kan man inte skapa ett nytt BankID på den som tidigare. Det räcker inte att ha ett BankID på annan enhet som innan... Enda sättet om man inte har id-handling med NFC, är att ta sig till en bank. Verkligen? De hävdar från banken det inte räcker att ringa... De talar alltså med en kund som dessutom kan identifiera sig via BankID. Är inte detta nog som säkerhet, kan väl inte BankID räknas som säkert alls?

Sen hävdar banken det är utgivarna av BankID som satt sina egna regler, men jag har läst banker kan implementera det olika. Vad gäller egentligen?

Detta är väl för att hindra bedrägerier... NFC används för att visa att den som skapar nytt BankID har sitt id-kort nära den nya enheten. Visst, men en enklare lösning vore kanske att låta enheten där BankID finns, identifiera sig för den nya med NFC. Det ökar säkerheten då bägge enheter måste vara nära varann. Och det är fan så mycket enklare än att ställa helt orimliga krav på kunderna, med komplicerade och löjliga förfaranden.

BankID används till så mycket idag och i vissa fall kan man inte ens aktivera bank-app på en ny enhet, utan att ha BankID installerat på den. Då kanske man inte ens kan använda banken? Hur ska folk betala räkningar som får problem med detta? Borde bankerna ge ersättning om någon hamnar hos kronofogden?

Har ni erfarenhet av någon bank som kan lösa detta över telefon, i brist på annan hyfsat snabb och fungerande lösning? Det är inte rimligt folk måste skaffa nya id-handlingar alternativt i vissa fall färdas långt, bara för att kunna installera BankID på annan enhet. Oavsett bedrägerier, är det inte ok att skapa problem av denna magnitud för kunder utan alternativ snabb lösning.

Har ni problem med detta? Ring er bank och protestera om ni inte redan gjort det. Detta borde även nå media i betydligt större grad det gjort och kallas vad det är... Skandal och totalt haveri...

Att överhuvudtaget låta privata (nåvål så länge de gör toppvinster) företag hantera idhandlingar var väl inte så smart.
Citera
2024-04-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur många pratar vi om då? Och hur mycket hänsyn ska visas dem?

På vilket sätt menar du att det här ställer till det för de som semestrar och får mobilen stulen? De som semestrar utomlands tenderar att ha ett pass.

Enligt Svenskar i världen handlar det om ca 700 000 svenskar som bor utomlands.

De får gärna bestämma att BankID bara ska fungera inom Sveriges gränser, med bakgrund i att Sverige har tagit emot så många kriminella invandrare och att man därför behöver höja säkerheten. Men då får de också se till att det finns andra vägar att kommunicera med myndigheter för svenskar som inte bor i Sverige.
Citera
2024-04-28, 14:45
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Min mamma är den enda dödsboägaren.

Det är krångligt. Var/är med om samma.
Mamma som privatperson och mamma som enda dödsbodelägare är två vitt skiljda saker.
Gemensamma konton med den döde mannen går inte att komma åt med hennes BankID, det krävs tidsbokning och besök på bankkontor.
Citera
2024-04-28, 14:54
Medlem
Duerfs avatar
Det är på grund av alla bedrägerier där kriminella lurat äldre med just hjälp av BankID som bankerna skärper kraven. Det är bara se till att ha ett pass eller nationellt id-kort så går det smidigt.

Bankerna får oerhört mycket skit för att de inte gör tillräckligt för att stoppa bedrägerier och när de det gör det bökigare för vanliga kunder just för att försvåra för bedrägerier får de skit för det. Det är inte svårt att se dilemmat här. De flesta kunder vill att allt ska vara enkelt och tillgängligt men det är för att det är lätt och tillgängligt bedragarna kan lura äldre.
Citera
2024-04-28, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Ja men när t.ex. Skandiabanken kräver att man även kan ta emot SMS för att skaffa nytt BankID blir det onödiga problem. Förlorad mobil innebär ingen möjlighet att ta emot SMS.
Sure, men min fråga gällde krav på nationellt id och inte möjlighet att ta emot sms.

Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Enligt Svenskar i världen handlar det om ca 700 000 svenskar som bor utomlands.

De får gärna bestämma att BankID bara ska fungera inom Sveriges gränser, med bakgrund i att Sverige har tagit emot så många kriminella invandrare och att man därför behöver höja säkerheten. Men då får de också se till att det finns andra vägar att kommunicera med myndigheter för svenskar som inte bor i Sverige.
Håller inte riktigt med där faktiskt. Bor du utomlands till den grad att du inte ens kommer till Sverige vart femte år så tycker inte jag att det finns någon större poäng med att ta någon hänsyn till dig.

Däremot tycker jag absolut att det bör vara lättare att ha med myndigheter att göra. Men folk som bor utomlands permanent tycker jag inte man behöver bry sig om så mycket. Har man valt att flytta så har man.
Citera
2024-04-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Sure, men min fråga gällde krav på nationellt id och inte möjlighet att ta emot sms.

Jag förstår det men det jag skrev handlade om Skandiabanken och att de tar saken till ännu mer extrema nivåer. Att koppla säkerhet till telefonnummer känns dessutom väldigt gammaldags och det ställer till onödiga problem i utsatta situationer. Visst säkerhet är bra, men metoderna bör vara genomtänkta och moderna. NFC känns vettigt tycker jag men inte telefonnummer.
Citera
2024-04-28, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Jag förstår det men det jag skrev handlade om Skandiabanken och att de tar saken till ännu mer extrema nivåer. Att koppla säkerhet till telefonnummer känns dessutom väldigt gammaldags och det ställer till onödiga problem i utsatta situationer. Visst säkerhet är bra, men metoderna bör vara genomtänkta och moderna. NFC känns vettigt tycker jag men inte telefonnummer.
Jaha, ok. Ja, jag skrev ingenting om Skandiabanken och du nämnde det inte heller, och det var du som svarade mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in