2024-04-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Nej inte Swedbank, har du BankID på en enhet redan, då kan du gå in på swedbank appen bara, välja flera alternariv Beställ nytt Mobilt BankID, med befintligt Mobilt BankID, beställ mobilt BankID, logga in med en 6 siffrig kod, sen får du två alternativ, den här enheten, eller en annan enhet sen fortsätter du bara på den andra enheten, en ny mobil eller en surfplatta, där du har instalerat mobilt BankID, Hur lätt som hellst. men du måste ha en fungerande BankID redan för att göra detta sen på en ny mobil eller dylikt.

Så är det säkert.
Jag skulle inte skaffa nytt BankID utan höja Swish-gränsen temporärt hos Swedbank och var då tvungen att använda mitt pass.
Citera
2024-04-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Det är bra ur ett säkerhetsperspektiv. Men hade jag behöver åka in till en bankkontor skulle jag också bli irriterad.

Jo, speciellt som banker numera har allt färre fysiska kontor. Enligt en användare har vissa inga alls...

Dessutom gör det en digital lösning sämre om det kräver att man fysiskt åker till polisen eller vissa bankkontor. Är det inte smidigt så varför ha BankID alls? Det funkade tidigare utan det...

De som ligger bakom det bör verkligen tänka om...
Citera
2024-04-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Så är det säkert.
Jag skulle inte skaffa nytt BankID utan höja Swish-gränsen temporärt hos Swedbank och var då tvungen att använda mitt pass.

WTF? Helt rubbat...
Citera
2024-04-28, 11:16
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Så är det säkert.

Tack, jag vet att 100 000 kr är de högsta som man kan höja Swish till ett dygn, har inte testat detta, men jag har lagt in passet till BankID appen så då blir det inga problem ändå, de gjorde jag för ett år sen, när jag förnyade passet till 5 år.
Citera
2024-04-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det argumentet hade kunnat användas av någon som sitter på ett hotellrum i Spanien och försöker förfalska BankID för att lura av svenska pensionärer deras livsbesparingar.

Förvisso men att ha befintligt BankID, vara inloggad och gammal kund borde räcka för att lösa det utan resor till diverse platser.
Citera
2024-04-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag förlängde mina BankID i veckan på tre enheter med Swedbank appen till 2027-04-24 eller någonting.De är hur lätt som hellst om man har en fungerande BankID.Synd om Nordea har tagit bort detta.

När det gäller förnyande av befintligt vet jag inte men... BankID håller i fem år så borde vara 2029?
Citera
2024-04-28, 11:21
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
När det gäller förnyande av befintligt vet jag inte men... BankID håller i fem år så borde vara 2029?

3 år är det som gäller, inte 5 år.Jag såg att Nordea har 5 år, jag har Swedbank
Senast redigerad av welcometoreality 2024-04-28 kl. 11:24.
Citera
2024-04-28, 11:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vilka banker då?
Vad jag sett kräver alla banker Idag pass eller nationellt ID för att förnya eller ladda ner BankID

När jag senast förnyade mitt BankID (några månader sedan) så kunde jag verifiera det med mitt gamla BankID. Vill jag beställa nytt så behöver jag scanna/ta bild på id-kort och skicka in för att verifiera. Inget fysiskt besök behövs, så har noll och intet med bank-id som sådant att göra, vilket TS verkar tro.
Citera
2024-04-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Jag köpte ny mobil nyligen och kunde skapa nytt BankID via mobilerna. Behövde inte besöka bank.

Som vanligt i dessa gnälltrådar är det TS som gör fel.

Dem har väl gjort en avvägning på att det är värt "problemen" det skapar.

Gör jag? Ska jag behöva åka över hela stan eller längre när jag varit kund mycket länge? Dessutom när flera andra banker inte verkar vara lika strikta?

Ponera också att detta kommer bli värre... Banker har färre fysiska kontor och färre kommer det nog tyvärr bli. Dessutom finns det enligt uppgift vissa banker som inte har det alls...

Vilken "lösning" finns då?
Citera
2024-04-28, 11:26
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Förvisso men att ha befintligt BankID, vara inloggad och gammal kund borde räcka för att lösa det utan resor till diverse platser.
Jo, men en typisk svensk pensionär som blir lurad av en bedragarblatte HAR ett befintligt BankID, ÄR inloggad och ÄR gammal kund.
Citera
2024-04-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
När jag senast förnyade mitt BankID (några månader sedan) så kunde jag verifiera det med mitt gamla BankID. Vill jag beställa nytt så behöver jag scanna/ta bild på id-kort och skicka in för att verifiera. Inget fysiskt besök behövs, så har noll och intet med bank-id som sådant att göra, vilket TS verkar tro.

Enligt banken är det de bakom BankID som kommit på denna osmidiga "lösning".
Citera
2024-04-28, 11:28
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Det hjälper inte att följa allt till punkt och pricka utan ha "rätt" id-handling. När testade du? Detta har ändrats ganska nyligen...

Vad är problemet med ha rätt is-handling? Är du papperslös eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in