2024-04-27, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Ja du har sagt det några gånger du hatar invandrare jag fattar. Vet du att det är många plankare där eller är det från bilden du målar upp i ditt huvud?

Det är Järvfältet. Det där ingår i kulturen att planka där ... Du hittar knappast några plankare på Nockeybanan.
Citera
2024-04-27, 09:55
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det är lite konstigt men biljettkontrollanter får inte hålla fast någon.
Snattar du på ICA kan du bli fasthållen men inte när du åker spårvagn utan biljett.
Ica får inte hålla fast dig så länge du inte har lämnat butiken, så länge du är i butiken så har inte snattat. Du kan plocka på dig hur mycke som helst så länge du är kvar i butiken. Många som inte förstår det
Citera
2024-04-27, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Klart det finns ett ekonomiskt incitament, tjuvåkning kostar högst troligen en rätt hög summa årligen. Sen vet jag inte vad du menar med ditt andra påstående, om individer med biljett skapar problem är det väl inte en biljettkontrollants uppgift att lösa , för då är det mer en ordningsfråga. Har aldrig förstått att individer tycker det är jobbigt/svårt att uppvisa biljett vid resande. Känner folk samma sak när det åker med SJ när kontrollanten kommer och tittar på biljetten?
Nej det gör det inte, det är det som är problemet. Gång på gång har det bevisats att det är billigare att låta folk planka än att kontrollera ressenärer. Ex. Och när det gäller SJ så antar jag att folk tycker det är jobbigt då de i princip slutat kolla biljetter "om man sitter på rätt plats". Det är ovärdigt ett civiliserat land.

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Det är Järvfältet. Det där ingår i kulturen att planka där ... Du hittar knappast några plankare på Nockeybanan.
Du menar banan utan spärrar? Den som det bara är att kliva på tåget och som alltid påstås ha biljettkontroller men som jag aldrig sett nån på? Nä du har nog rätt.
Citera
2024-04-27, 10:49
Medlem
Crabbofixs avatar
Tycker vi ska ha polis i lokaltrafiken istället.
Det är inte rimligt att den enda plats i samhället som saknar polis är lokaltrafiken.
Citera
2024-04-27, 11:04
Medlem
Skiter i hur kontrollanterna ser ut. Huvudsaken är att dom har några stora väktare med sig som inte är rädda för att brotta ner små adidaskrigare och annat pack som alltid plankar.

Förr så gick alltid kontrolanterna 2 och 2 och det var alltid folk som dom skippade att kolla för att dom inte ville stöta sig med dom. Då finns det ingen mening med det.

Ge dom elpistoler och batonger också.
Citera
2024-04-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Tjuvåkandet i Göteborg beräknas kosta Västtrafik en halv miljard i uteblivna intäkter varje år och den bidrar garanterat till den oerhörda trängsel som råder på kollektivtrafiken här.

Några som definitivt bör förbjudas att ens vistas på bussar, spårvagnar och hållplatser är de äckliga, smutsiga jävla zigenaresvinen
Man måste vara totalt efterbliven om man tror på siffran att det tjuvåks för en halv miljard per år när en biljett kostar kanske 20 kr.
Citera
2024-04-27, 11:57
Medlem
Citat:
Man måste vara totalt efterbliven om man tror på siffran att det tjuvåks för en halv miljard per år när en biljett kostar kanske 20 kr.

Totalt efterbliven är man nog bara om man tror att tjuvåkning inte har några negativa ekonomiska konsekvenser, eller andra negativa konsekvenser heller för den delen

Jag vet inte exakt hur de beräknat förlusten men en biljett kostar ca 35kr och då är den också delvis subventionerad av skattemedel så kostnaden ligger antagligen närmare 45kr per enkelbiljett.

Bortsett från inkomstbortfallet så är det såklart också så att tjuvåkarna orsakar betydligt större kostnader för underhåll och slitage än vad den normale resenären gör. Fyllon som spyr och pissar på sig, ligister som klottrar och förstör etc.
Citera
2024-04-27, 12:06
Medlem
Citat:
Biljetten kostar 36kr och intäkterna ökade med 36% när civila kontroller infördes..
Citera
2024-04-27, 12:10
Medlem
Nu är jag en lantis som ibland hälsar på sonen i Göteborg. Jag blir ofta kontrollerad både av uniformerad och icke uniformerad. Känner mig tryggare när det är en i uniform som kontrollerar mig. Vem är den här civila personen som vill titta på min telefon, kommer den att rycka till sig den och springa. Jag har inte en chans som lite äldre kvinna. Känns otryggt och obehagligt.
Citera
2024-04-27, 12:23
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det är lite konstigt men biljettkontrollanter får inte hålla fast någon.
Snattar du på ICA kan du bli fasthållen men inte när du åker spårvagn utan biljett.

Det stämmer inte. Man får enligt lag hålla fast någon som har begått ett brott som kan ge fängelse (vilket plankning i teorin kan). Däremot måste det vara uppenbart att du inte har biljett för att de ska få hålla fast dig. Just därför ska man inte erkänna för kontrollanten att man saknar biljett. Man får hålla sig tyst och hoppa av på nästa station.
Citera
2024-04-27, 12:31
Medlem
Suck. Ännu en skitsak småfolket kan roa sig med att uppröras över och tjafsa om medan politiker, banker, finansmän och storföretag i lugn och ro kan fortsätta att pungslå, råna, lura, bedra, stjäla och försnilla.

Ni är så jävla hopplösa.
Citera
2024-04-27, 12:34
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
1. Uniformerade biljettkontrollanter tenderar att ge fler intäkter eftersom deras närvaro är synlig, vilket kan avskräcka människor från att försöka resa utan giltig biljett. Civila kontrollanter kan vara mer effektiva för att upptäcka plankare men kanske inte avskräcker lika mycket. ( exempel på SL kontrollanter se upplev som https://www.bildtagg.se/bild/4ak9w3cg7q3wdhl137iu3f34 )

2. Att planka på spårvagnen i Göteborg kan vara enklare än i tunnelbanan i Stockholm eftersom spårvagnar ofta är mer öppna och mindre kontrollerade. Tunnelbanan i Stockholm har oftare spärrar, vilket gör det svårare att planka.

3. Om biljettkontrollanter fick utökade befogenheter, som exempelvis ordningsvakt (OV)-förordnande, skulle det kunna öka intäkterna eftersom de då kan utföra åtgärder som att omhänderta personer som bryter mot reglerna eller utöva mer auktoritet. Detta skulle kunna avskräcka från att planka och därigenom öka biljettköpen.

4. Användning av biljettkontrollanter för att upptäcka olagligt resande i kollektivtrafiken skulle kunna vara effektivt. Kontrollanterna skulle kunna samarbeta med andra säkerhetsmyndigheter för att identifiera personer som är efterlysta eller som rör uppehåller sej olaglig i Sverige. Då illegal invandrare är systemhotade.
Nu är det ju en yrkesgrupp, typ tågvärdar, så rent arbetspolitiskt är mitt förslag inte särskilt bra, men i andra regioner, t ex Uppsala, har man enbart vakter som går runt och checkar färdbevis.

Vet att de vid minst ett tillfälle skapat kaos då de minst sagt inte är serviceutbildade och bötfällde en hel skolklass för att deras gruppkort gått ut trots att man har rätt att slutföra påbörjad färd inom tidsramen för giltighet.

Men, i New York satte man in hårt mot hårt under Nolltoleransen, och när det gällde plankare så hittade man ALLTID en massa folk som antingen var efterlysta, olagliga eller bar något på sig. Den stora upprensningen städade upp rätt bra.

Här kombinerar man inte trygghet, biljettsäkring och service, utan allt har egna funktioner, vilket gör att det inte finns ett samlat grepp på problemet.

Dessutom är 99% av alla "Trygghetskontroller" i SL-trafiken med poliser och väktare placerade på platser där folk som röstar bor, inte där buset sker. Kör du tunnelbana från Norsborg till Ropsten så står de vid Mariatorget eller Slussen. Allt slödder som skapar problem går av före Liljeholmen. Istället sätter man stenhård insats mot nån svensson som tar en folköl på väg mot krogen. Får du problem i Alby kommer en väktar/polispatrull på en halvtimme. Du har löst problemet själv före dess oftast genom ett jävla tjafs och nån trafikant med civilkurage de respekterar som får dem att hålla käften.

Så man måste fråga sig själv som politiker om man vill skapa en bild av trygghet, eller faktiskt trygghet. Därmed tycker jag att man borde inrätta en tunnelbanepolis som utför både färdbeviskontroller (med assistans) och rör sig i HELA systemet. Inga jävla hjärndöda salladspoliser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in