2024-04-27, 09:06
Bannlyst
1. Uniformerade biljettkontrollanter tenderar att ge fler intäkter eftersom deras närvaro är synlig, vilket kan avskräcka människor från att försöka resa utan giltig biljett. Civila kontrollanter kan vara mer effektiva för att upptäcka plankare men kanske inte avskräcker lika mycket. ( exempel på SL kontrollanter se upplev som https://www.bildtagg.se/bild/4ak9w3cg7q3wdhl137iu3f34 )

2. Att planka på spårvagnen i Göteborg kan vara enklare än i tunnelbanan i Stockholm eftersom spårvagnar ofta är mer öppna och mindre kontrollerade. Tunnelbanan i Stockholm har oftare spärrar, vilket gör det svårare att planka.

3. Om biljettkontrollanter fick utökade befogenheter, som exempelvis ordningsvakt (OV)-förordnande, skulle det kunna öka intäkterna eftersom de då kan utföra åtgärder som att omhänderta personer som bryter mot reglerna eller utöva mer auktoritet. Detta skulle kunna avskräcka från att planka och därigenom öka biljettköpen.

4. Användning av biljettkontrollanter för att upptäcka olagligt resande i kollektivtrafiken skulle kunna vara effektivt. Kontrollanterna skulle kunna samarbeta med andra säkerhetsmyndigheter för att identifiera personer som är efterlysta eller som rör uppehåller sej olaglig i Sverige. Då illegal invandrare är systemhotade.
Senast redigerad av Niggers 2024-04-27 kl. 09:09.
Citera
2024-04-27, 09:10
Medlem
Bort med biljettkontrollanterna, de tjänar inget syfte. De enda gångerna jag känt mig otrygg i tunnelbanan är när biljettkontrollanter är där. Dessutom så väljer de alltid de mest trafikerade stationerna under rusningstid. Nej jag har inte tid att visa min biljett till nån spydig jävla häxa eller gubbjävel. Skaffa ett riktigt jobb. Att du var för mentalt instabil för poliskåren och för dum för att vidareutbilda dig till nåt riktigt borde inte bli mitt problem.
Citera
2024-04-27, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Bort med biljettkontrollanterna, de tjänar inget syfte. De enda gångerna jag känt mig otrygg i tunnelbanan är när biljettkontrollanter är där. Dessutom så väljer de alltid de mest trafikerade stationerna under rusningstid. Nej jag har inte tid att visa min biljett till nån spydig jävla häxa eller gubbjävel. Skaffa ett riktigt jobb. Att du var för mentalt instabil för poliskåren och för dum för att vidareutbilda dig till nåt riktigt borde inte bli mitt problem.

Oftast kontroller dom biljetten när man åker tåget.. Dom gör inte biljettkontroller Söder Mälarhöjden, får då man ha med sej piketpolis.
Citera
2024-04-27, 09:21
Medlem
Det är lite konstigt men biljettkontrollanter får inte hålla fast någon.
Snattar du på ICA kan du bli fasthållen men inte när du åker spårvagn utan biljett.
Citera
2024-04-27, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Oftast kontroller dom biljetten när man åker tåget.. Dom gör inte biljettkontroller Söder Mälarhöjden, får då man ha med sej piketpolis.
"Okej".

I alla fall. Jag har varit med om kontroller på både centralstationen och Hötorget. Två extremt trafikerade stationer. Vid ett sånt tillfälle känns det också som en säkerhetsfråga.
Citera
2024-04-27, 09:23
Medlem
Citat:
Bort med biljettkontrollanterna, de tjänar inget syfte.
Jo de minskar tjuvåkandet.
Citera
2024-04-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Jo de minskar tjuvåkandet.
Jag har inget problem med tjuvåkandet. Ofast är det såna med biljett som orsakar problem. Dessutom förlorar SL mer pengar på biljettkontroller än vad de får in, så finns inte ens ett ekonomiskt incitament.
Citera
2024-04-27, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Snattar du på ICA kan du bli fasthållen men inte när du åker spårvagn utan biljett.
Det är inte konstigt. De måste ta dig på bar gärning när du begår ett brott för att hålla fast dig. Att inte vilja visa biljett är inte ett brott.

Citat:
Jag har inget problem med tjuvåkandet. Ofast är det såna med biljett som orsakar problem. Dessutom förlorar SL mer pengar på biljettkontroller än vad de får in, så finns inte ens ett ekonomiskt incitament.
Har du någon källa till det påståendet?
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-27 kl. 09:35.
Citera
2024-04-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är inte konstigt. De måste ta dig på bar gärning när du begår ett brott för att hålla fast dig. Att inte vilja visa biljett är inte ett brott.

Har du någon källa till det påståendet?

https://planka.nu/2023/11/15/hogre-boter-i-sl-ska-bekosta-svindyra-kontroller/
Citera
2024-04-27, 09:47
Bannlyst
Citat:
"Okej".

I alla fall. Jag har varit med om kontroller på både centralstationen och Hötorget. Två extremt trafikerade stationer. Vid ett sånt tillfälle känns det också som en säkerhetsfråga.

Väl bättre man kontrollera i områden där man vet att många fuskar , på Järva fältet. Nackdelen är ett krävs polis närvande vid biljett kontroll på järva fältet.

Citat:
Ursprungligen postat av crille132

Det har väl att göra att snatteri har fängelse på strraffskalan. Medan att planka är en tillläggsavgift. Bedrägligt beteende bruka användas som skäl ibland att hålla fast folk i väntan på OV / Polis.

SL skulle kunna tjäna mer pengar på att t.ex övervaka vilja smitter genom spärrarna, och sedan distrubutiera ut bilder på dem som plankar ibland SL anställda, så man lättare kan plocka folk.
Senast redigerad av Niggers 2024-04-27 kl. 09:50.
Citera
2024-04-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Väl bättre man kontrollera i områden där man vet att många fuskar , på Järva fältet. Nackdelen är ett krävs polis närvande vid biljett kontroll på järva fältet.
Ja du har sagt det några gånger du hatar invandrare jag fattar. Vet du att det är många plankare där eller är det från bilden du målar upp i ditt huvud? Åter igen så förstår jag inte vad problemet med plankandet är. De som plankar utgör ingen problembild.
Senast redigerad av FunLightFittsaft 2024-04-27 kl. 09:51.
Citera
2024-04-27, 09:51
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:

Klart det finns ett ekonomiskt incitament, tjuvåkning kostar högst troligen en rätt hög summa årligen. Sen vet jag inte vad du menar med ditt andra påstående, om individer med biljett skapar problem är det väl inte en biljettkontrollants uppgift att lösa , för då är det mer en ordningsfråga. Har aldrig förstått att individer tycker det är jobbigt/svårt att uppvisa biljett vid resande. Känner folk samma sak när det åker med SJ när kontrollanten kommer och tittar på biljetten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in