Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jo tack, det vet jag. Jag har till och med varit med och designat ett sådant.
IQ-testet mäter just här och nu, med givna förutsättningar. Saker som påverkar:
- Tillgång till näring i unga år, specifikt födelse till 10 års ålder
- Uppväxt, kultur, stimuli till specifika uppgifter
- Genetiska/ärftliga faktorer, som tenderar att vara relativt lika inom Homo Sapiens Sapiens
De tenderar inte alls att vara lika hos människor. Det är stora skillnader även inom samma grupper. Det täcker stora delar av skalan faktiskt.
Svarta presterar förstås sämre oavsett vad du vill säga. Många mycket sämre.
Men dina vetenskapliga fakta, skulle jag vilja höra mer om. Du uttalar dig om något det inte finns fakta om på 1890-talet och kallar det vetenskapliga fakta, vilket inte visar på någon högre form av intelligens eller förståelse av vetenskap eller ens ordet fakta. Alltså siffror eller undersökningar som faktiskt visar det du säger.
Vad menar du är ett IQ test. Idag har man tester där man testar språkkunskaper och annat som inte finns i riktiga IQ test, alltså de med bara figurer och där man ska finna mönster. Visst är det sådana du uttalar dig om och inget annat och där resultatet, endast beror på resultatet, utan korrigeringssiffror som jag ser vissa även använder ibland.
Kan du förklara varför en romare inte skulle kunna finna mönster i sådana, som du påstår. Har du konstruerat IQ tester vilket du påstår, skulle du förstås inse det idiotiska i det du säger här.