• 1
  • 2
2024-04-26, 15:48
Medlem
I min lilla stad ( o i andra städer) har ett antal personer sålt guld till ett kringresande företag. Men några pengar blev det aldrig. De skulle komma på säljarnas konto några bankdagar senare. Men inga pengar kom.
Nu ser jag att en person anhållits i den här härvan.
Vem vet vilka som ligger bakom?
Citera
2024-04-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plutarkos
I min lilla stad ( o i andra städer) har ett antal personer sålt guld till ett kringresande företag. Men några pengar blev det aldrig. De skulle komma på säljarnas konto några bankdagar senare. Men inga pengar kom.
Du får mer än gärna berätta vilken "lilla stad" det handlar om, och lika gärna visa någon referens, typ en artikel i media eller liknande.

Hade de en vit skåpbil, och även lockade in barn till den?

Som du uttrycker det kan det lika gärna bara vara en skröna. Typ som salt- och pepparligan.
Citera
2024-04-26, 15:52
Medlem
OceanDeeps avatar
De åkte väl in snabbt, snabbare än internethastigheten som är en fördel för internetbedrägerierna.

200km/h i en vit skåpbil är inte mycket mot ljusets hastighet på internet.
Citera
2024-04-26, 16:11
Medlem
spoilers avatar
Kirsten, 87, blev lurad – 80 polisanmälningar mot turnerande guldhandlare

"Kirsten Gruvberger, 87, såg chansen att dryga ut pensionen.

Hon sålde sina gamla silvermynt till en ambulerande guldhandlare som tog emot på stadshotellet i Lidköping – men de utlovade pengarna kom aldrig.

/.../

Polisen i regionerna Väst och Syd har fått ett 80-tal anmälningar och företaget har dykt upp på stadshotell och konferensanläggningar runt om i Småland, Halland och Västra Götaland.

– Folk har lämnat ifrån sig sina guld- och silverföremål, sedan har försäljarna sagt att det inte går att föra över pengar eller att det varit något tekniskt strul. Sedan har man fått ett kvitto och sedan har man aldrig fått några pengar, säger Cecilia Svensson på bedrägerisektionen vid polisen.

Företaget ägs av en person i Göteborg som SVT Nyheter Väst förgäves har sökt. Polisen vill inte svara på om mannen bakom bolaget är brottsmisstänkt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...e-guldhandlare
Citera
2024-04-26, 16:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du får mer än gärna berätta vilken "lilla stad" det handlar om, och lika gärna visa någon referens, typ en artikel i media eller liknande.

Hade de en vit skåpbil, och även lockade in barn till den?

Som du uttrycker det kan det lika gärna bara vara en skröna. Typ som salt- och pepparligan.

Har du levt under en sten? De har ju härjat i hela södra Sverige.

En person har gripits nu i alla fall:

https://www.dagensvimmerby.se/nyhete...e-har-gripits/
Citera
2024-04-26, 16:13
Medlem
spoilers avatar
"Ytterligare en person har blivit lurad på guld i den växande bedrägerihärvan i Mellanskåne. Anmälaren uppger att han har blivit lurad vid samma tillfälle som de andra på hotellet i Eslöv."

Det var den 4 april som bedragare med hjälp av reklamutskick lockade folk till Hotell Stensson med erbjudande om att få sina guld- och silversmycken värderade, vilket Skånska Dagbladet har skrivit om tidigare.

Sedan dess har antalet anmälningar fortsatt att trilla in. Bedragarna har även slagit till i Höör och Sjöbo. Enligt nyhetssajten Bjäre NU rör det sig om en liga som opererar i södra Sverige – även polisen i Småland, Halland och Blekinge har fått in anmälningar."

https://www.skd.se/2024-04-26/annu-e...tell-stensson/
Citera
2024-04-26, 16:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutarkos

Om företgesnamnet stämmer av vad som publicerats så handlar det om en In*m M*mm*dov. *=a.
Citera
2024-04-26, 16:14
Medlem
spoilers avatar
"Henric Blomsterberg som äger och driver hotellet har i efterhand förstått att det var bedragare som hyrt in sig på konferensdelen den här dagen.

/.../

Han berättar att bedragarna som lurade av folk guld även lurade hotellet på betalningen.

– Vi fakturerar aldrig utan man får betala med kort. Och då säger den här killen att ”inga problem, min kollega har kortet i sin plånbok, så jag går ner till honom och hämtar kortet”. Sedan dök de aldrig upp igen. Då förstod vi att någonting var snett."

https://www.skd.se/2024-04-19/bedrag...tell-stensson/
Citera
2024-04-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har du levt under en sten? De har ju härjat i hela södra Sverige.
Läser sällan Vimmerby Tidning.

Hur som helst så anser jag att man ger en referens när man tar upp något.

Inte ett ord om fenomenet har nämnts i min lokala tidning, inte heller vad jag sett i kvällstidningarna, som ändå brukar vara snabba med nyheter som dessa.
Citera
2024-04-26, 16:31
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om företgesnamnet stämmer av vad som publicerats så handlar det om en In*m M*mm*dov. *=a.
Zigeuner?
Citera
2024-04-26, 17:12
Medlem
spoilers avatar
"Långt över 200 polisanmälningar mot guldligan har nu landat hos polismyndigheten. Bara i region Syd, som utgörs av Skåne, Kalmar, Blekinge och Kronobergs län, har över 160 polisanmälningar mot guldligan gjorts. Till dessa ska det läggas anmälningar från Halland, Västra Götaland, Östergötland och Jönköpings län."

https://bjarenu.se/bjare/guldligan-n...malningar/6046
Citera
2024-04-26, 18:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Läser sällan Vimmerby Tidning.

Hur som helst så anser jag att man ger en referens när man tar upp något.

Inte ett ord om fenomenet har nämnts i min lokala tidning, inte heller vad jag sett i kvällstidningarna, som ändå brukar vara snabba med nyheter som dessa.

Det var bara ett exempel på var det skrivits om guldbedragarna. Media (även radio) har ju varit fullt av det senaste veckan, har man inte sett det så har man bott under en sten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in