Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Jag skulle säga att det här skiljer sig noll och inget mot hur precis alla andra länder skulle agera i ett sådant här läge.
Det viktiga är inte att få påfyllning i leden av kanske max ett fåtal tusen medborgare som är helt omotiverade och relativt värdelösa.
Det handlar om signalvärdet:
Är man Ukrainsk man och i vapenför ålder så stannar man kvar i sitt hemland och gör sitt om moderlandet kräver det.
Har man däremot bladat iväg för att man är feg och inte vill kämpa för landet man är född i så ska man heller inte åtnjuta förmåner som att få bära landets pass.
Jag förutsätter att Sverige gör exakt på samma sätt om vi måste försvara vårt land och jag kommer att kritisera vårt ledarskap om de inte inför liknande lagar.
Det man möjligen kan kritisera Zelensky för här är att det här har tagit för lång tid och att beslutet borde kommit tidigare.
Odugliga fittor som Olof K Gustafsson och Alex Schulman är exakt sådana som skulle blada iväg och fram för allt tänka på sig själv om det skulle smälla på riktigt. Självklart vill vi inte ha tillbaka dem för att de ska stå vid vår sida i ett värn. Men då de flyr från sin plikt så ska de så klart förverka sin rätt att ha ett svenskt pass. De kan få prova på flyktinglivet som statslösa om de vill utan tillgång till sitt konto på Swedbank eller nordea.
Signalvärdet är det viktiga. Att kommunicera till alla som kanske inte är fullt ut odugliga självcentrerade pussies men har lite av det i sig: Lämnar du landet, så lämnar vi dig.
Kan bara hålla med, Ukraina gör har vad som förväntas av dom här.
Den du svarar blev kanske förvånad när Nyamko Sabuni sparkades ur offentligheten när hon öppet deklarerade att hon minsann skulle dra till Norge och gömma sig i en kompis stuga om Sverige blev attackerat.
Som medborgare har man inte bara förmåner utan även skyldigheter. Inget land i väst har ansvar för att ”rädda” flyktingar från att ta eget ansvar även om många i Sverige verkar tro att det är så.