2024-04-26, 15:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Troligtvis beror denna mentala urspårning på det amerikanska stödpaketet. De vatniks som inte bara droppat av och sitter hemma och gråter över det enoma stöd som nu Ukraina får från hela världen, de verkar ha tappat allt.

Ja de är ledsna nu, det syns tydligt på propaganda-programledarna i rysk stats-TV, de är lika obalanserade nu som trådens moskoviter.

Men de kan gå vidare till ödlemänniskorna som styr världen, chem-trails och att jorden är platt.
Citera
2024-04-26, 15:07
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA trappar upp den globala konflikten mellan å ena sidan Frihet, demokrati och rättvisa, och å andra sidan Terrordiktatur, krig och slaveri. De säger till Kina att om de inte slutar sälja produkter kopplade till kriget i Ukraina till Ryssland så kommer USA få dem att sluta!
Citat: "If China does not put a stop to this then we will". Vad menar de med det? Hur skall de stoppa den exporten till Ryssland? Hotar de med krig?

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1783833274567299137
USA har väl redan fått några kinesiska banker att sluta tillåta betalningar mellan Ryssland och kinesiska företag genom att hota med sanktioner. Så det handlar garanterat om detta nu med.
Citera
2024-04-26, 15:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det kanske har varit uppe på tapeten redan men enligt spanska medier ska ett Patriot-system levereras till Ukraina.

https://elpais.com/internacional/2024-04-26/espana-suministrara-una-partida-de-misiles-patriot-a-ucrania.html

Jag tycker mig se ett ordentligt uppvaknande från USA och Europa nu. Hjälpen och stödet är på väg och vi ställer om våra industrier för att utöka produktion med allt som kan behövas för att freda oss från de galna ryssarna. Tom Blinken höjer tonen och säger åt Kina att sluta stödja Ryssland för annars kommer de att sättas på plats. Börjar öst-skurka att svettas nu när tongångarna för det "svaga" Europa och USA höjs betydligt?

Edit: Jag kan också lägga till att "EU-parlamentet har med förkrossande majoritet röstat igenom en resolution som förklarar att Putin valteater i mars var illegitim, och således är inte heller Putin ur EU:s perspektiv att betrakta som Rysslands president." Cornucopia.

Putin betraktas numera enbart som en skurk och valfuskare, knappast det anseende som den store statsman som han så gärna vill få erkännande för.
Ja det jag sett är att 7 stycken Patriotsystem var på gång. Det kommer att bli tuffare för ryssens robotattacker och bombningar framöver.
Citera
2024-04-26, 15:12
Medlem
Citat:
Det kanske har varit uppe på tapeten redan men enligt spanska medier ska ett Patriot-system levereras till Ukraina.

https://elpais.com/internacional/2024-04-26/espana-suministrara-una-partida-de-misiles-patriot-a-ucrania.html

Jag tycker mig se ett ordentligt uppvaknande från USA och Europa nu. Hjälpen och stödet är på väg och vi ställer om våra industrier för att utöka produktion med allt som kan behövas för att freda oss från de galna ryssarna. Tom Blinken höjer tonen och säger åt Kina att sluta stödja Ryssland för annars kommer de att sättas på plats. Börjar öst-skurka att svettas nu när tongångarna för det "svaga" Europa och USA höjs betydligt?

Ja, Spanien och även Grekland har varit under press att börja leverera. Till slut kommer de inte undan längre.

Uppvaknandet kom sent men bättre sent än aldrig, för att använda en sliten klyscha. Europa har visserligen levererat även när USA höll på och åbäkade sig men nu verkar det vara lite mer fart på allting. Det skulle inte förvåna mig om Tyskland skickar Taurus snart. Ursäkterna om att det inte går att hantera utan tysk hjälp låter lite ihåliga eftersom systemet finns i Spanien och Sydkorea. Det kan möjligen vara så att tyskarna har folk stationerade där men jag tycker att det låter konstigt. Varför exportera ett system som inte är designat för att exporteras.
Citera
2024-04-26, 15:49
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA trappar upp den globala konflikten mellan å ena sidan Frihet, demokrati och rättvisa, och å andra sidan Terrordiktatur, krig och slaveri. De säger till Kina att om de inte slutar sälja produkter kopplade till kriget i Ukraina till Ryssland så kommer USA få dem att sluta!
Citat: "If China does not put a stop to this then we will". Vad menar de med det? Hur skall de stoppa den exporten till Ryssland? Hotar de med krig?

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1783833274567299137
Sanktioner som kommer smälla i de största kinesiska jättar som Temu, Xiaomi och BYD
Citera
2024-04-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag skulle säga att det här skiljer sig noll och inget mot hur precis alla andra länder skulle agera i ett sådant här läge.

Det viktiga är inte att få påfyllning i leden av kanske max ett fåtal tusen medborgare som är helt omotiverade och relativt värdelösa.

Det handlar om signalvärdet:
Är man Ukrainsk man och i vapenför ålder så stannar man kvar i sitt hemland och gör sitt om moderlandet kräver det.

Har man däremot bladat iväg för att man är feg och inte vill kämpa för landet man är född i så ska man heller inte åtnjuta förmåner som att få bära landets pass.

Jag förutsätter att Sverige gör exakt på samma sätt om vi måste försvara vårt land och jag kommer att kritisera vårt ledarskap om de inte inför liknande lagar.

Det man möjligen kan kritisera Zelensky för här är att det här har tagit för lång tid och att beslutet borde kommit tidigare.

Odugliga fittor som Olof K Gustafsson och Alex Schulman är exakt sådana som skulle blada iväg och fram för allt tänka på sig själv om det skulle smälla på riktigt. Självklart vill vi inte ha tillbaka dem för att de ska stå vid vår sida i ett värn. Men då de flyr från sin plikt så ska de så klart förverka sin rätt att ha ett svenskt pass. De kan få prova på flyktinglivet som statslösa om de vill utan tillgång till sitt konto på Swedbank eller nordea.

Signalvärdet är det viktiga. Att kommunicera till alla som kanske inte är fullt ut odugliga självcentrerade pussies men har lite av det i sig: Lämnar du landet, så lämnar vi dig.

Kan bara hålla med, Ukraina gör har vad som förväntas av dom här.

Den du svarar blev kanske förvånad när Nyamko Sabuni sparkades ur offentligheten när hon öppet deklarerade att hon minsann skulle dra till Norge och gömma sig i en kompis stuga om Sverige blev attackerat.

Som medborgare har man inte bara förmåner utan även skyldigheter. Inget land i väst har ansvar för att ”rädda” flyktingar från att ta eget ansvar även om många i Sverige verkar tro att det är så.
Citera
2024-04-26, 15:59
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Tror mer på sanktioner, blockader, hindra oljeflödet från MÖ och liknande.

En möjlighet är att lägga hinder i Kinas användande av dollar . Det skulle försvåra för all kinesisk handel ( låt oss säga att man godtar alla " reservdollar" men att man stryper inflödet av nya dollar / De kan då handla för dollar men inte få betalt i dollar .
Citera
2024-04-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ja för att tala om Ryssland som har så sjukt bra mängd dugliga soldatämnen att de måste rekrytera dömda mördare på fängelser som sedan om de överlever fortsätter dödandet fast mot civila grannar eller Afrikaner som man skrapat upp från gatan i de fattigaste kåkstäderna söder om Sahara.

Det verkar samtidigt se lite sisådär ut med rysslands enträgna ansträngningar att rekrytera legosoldater från fattiga befolkningar.

Med tanke på att man har dragit tillbaka styrkor från sina egna gränser sedan länge så lutar det allt mer mot en utökad mobilisering av unga ryssar.

Om någonsin så närmar vi oss en situation där den som vill skulle kunna ta fasta på den prekära situationen ryssland befinner sig i.
Citera
2024-04-26, 16:02
Medlem
revodnebs avatar
Vi kunde ju skickat en drös sådana här robothundar med eldkastare till Ukraina så kan de röja värnen utan soldater.

https://www.youtube.com/watch?v=rj9JSkSpRlM
Citera
2024-04-26, 16:19
Medlem
Citat:

Edit: Jag kan också lägga till att "EU-parlamentet har med förkrossande majoritet röstat igenom en resolution som förklarar att Putin valteater i mars var illegitim, och således är inte heller Putin ur EU:s perspektiv att betrakta som Rysslands president." Cornucopia.

Putin betraktas numera enbart som en skurk och valfuskare, knappast det anseende som den store statsman som han så gärna vill få erkännande för.

Vad jag förstått handlar det om ammunition till Patriot från Spanien.

Det kommer trätas en del om vilka som kommer leverera systemet isig men det finns uppenbarligen en hel del att tillgå i Europa samtidigt som vi har goda försvarsamarbete både i och utanför Nato.

Med tiden så kommer Ukraina antagligen få tillgång till fler kompletta system av Patriot. Inget som hjälper Ukraina nu dock.
Citera
2024-04-26, 16:21
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi kunde ju skickat en drös sådana här robothundar med eldkastare till Ukraina så kan de röja värnen utan soldater.

https://www.youtube.com/watch?v=rj9JSkSpRlM

"Why not make it raise one leg and pee fire? I feel like an opportunity has been lost."

Klippets toppkommentar. Fick mig att skratta till. Tvivlar inte på att framtida iterationer av en sån här vovve/robot kan bli vicious men just denna fann jag desto mer gullig (?) än skräckinjagande
Citera
2024-04-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja det jag sett är att 7 stycken Patriotsystem var på gång. Det kommer att bli tuffare för ryssens robotattacker och bombningar framöver.

Var läste du det? Låter kraftigt överdrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in