2024-04-26, 14:08
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Och nu har tydligen zelensky ändrar så att alla Ukrainare som bor utomlands ej får sina pass förnyade. För att få hem folk till kriget.

Jag skulle säga att det här skiljer sig noll och inget mot hur precis alla andra länder skulle agera i ett sådant här läge.

Det viktiga är inte att få påfyllning i leden av kanske max ett fåtal tusen medborgare som är helt omotiverade och relativt värdelösa.

Det handlar om signalvärdet:
Är man Ukrainsk man och i vapenför ålder så stannar man kvar i sitt hemland och gör sitt om moderlandet kräver det.

Har man däremot bladat iväg för att man är feg och inte vill kämpa för landet man är född i så ska man heller inte åtnjuta förmåner som att få bära landets pass.

Jag förutsätter att Sverige gör exakt på samma sätt om vi måste försvara vårt land och jag kommer att kritisera vårt ledarskap om de inte inför liknande lagar.

Det man möjligen kan kritisera Zelensky för här är att det här har tagit för lång tid och att beslutet borde kommit tidigare.

Odugliga fittor som Olof K Gustafsson och Alex Schulman är exakt sådana som skulle blada iväg och fram för allt tänka på sig själv om det skulle smälla på riktigt. Självklart vill vi inte ha tillbaka dem för att de ska stå vid vår sida i ett värn. Men då de flyr från sin plikt så ska de så klart förverka sin rätt att ha ett svenskt pass. De kan få prova på flyktinglivet som statslösa om de vill utan tillgång till sitt konto på Swedbank eller nordea.

Signalvärdet är det viktiga. Att kommunicera till alla som kanske inte är fullt ut odugliga självcentrerade pussies men har lite av det i sig: Lämnar du landet, så lämnar vi dig.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-04-26 kl. 14:12.
Citera
2024-04-26, 14:13
Medlem
Det går rykten på X (twitter) att ukrainsk sabotage-grupp förstört en KA-32 helikopter utanför Moskva.

Vi får undersöka vad detta är för något som hänt. Och om det kommer med i statistiken i morgon.
Citera
2024-04-26, 14:18
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det går rykten på X (twitter) att ukrainsk sabotage-grupp förstört en KA-32 helikopter utanför Moskva.

Vi får undersöka vad detta är för något som hänt. Och om det kommer med i statistiken i morgon.
Ja, här är en påstådd video också:

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1783822333641126316

Bra av Ukraina att kunna slå till djupt inne i Mordor nära orchfästningen Kreml.
Citera
2024-04-26, 14:32
Medlem
HejaFinlands avatar
USA trappar upp den globala konflikten mellan å ena sidan Frihet, demokrati och rättvisa, och å andra sidan Terrordiktatur, krig och slaveri. De säger till Kina att om de inte slutar sälja produkter kopplade till kriget i Ukraina till Ryssland så kommer USA få dem att sluta!
Citat: "If China does not put a stop to this then we will". Vad menar de med det? Hur skall de stoppa den exporten till Ryssland? Hotar de med krig?

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1783833274567299137
Citera
2024-04-26, 14:37
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA trappar upp den globala konflikten mellan å ena sidan Frihet, demokrati och rättvisa, och å andra sidan Terrordiktatur, krig och slaveri. De säger till Kina att om de inte slutar sälja produkter kopplade till kriget i Ukraina till Ryssland så kommer USA få dem att sluta!
Citat: "If China does not put a stop to this then we will". Vad menar de med det? Hur skall de stoppa den exporten till Ryssland? Hotar de med krig?

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1783833274567299137

Tror mer på sanktioner, blockader, hindra oljeflödet från MÖ och liknande.
Citera
2024-04-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Känt av läget och knäböjt inför tsaren? Det kanske är svårt att ta in, men alla låter inte övermakten rövknulla dem så fort oddsen är dåliga. Det finns de som väljer kampen och att göra motstånd. Även om det inte gäller dig kan du kanske förstå att det finns de som väljer att slåss för sin frihet och framtid.

det gäller att välja en tid och en plats för krig om man vill avgå med segern. snälla tryck på ignore knappen om du inte vet mer än så här.
Citera
2024-04-26, 14:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Bra av Ukraina att kunna slå till djupt inne i Mordor nära orchfästningen Kreml.

Ovanligt ful helikopter. Ingen större förlust, det måste ju finnas någon estetisk nivå på vad man får ha för helikoptrar.
https://roe.ru/eng/catalog/aerospace-systems/helicopters/ka-32/
Citera
2024-04-26, 14:46
Avslutad
Citat:

Såja! Snyggt.

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Tydligen! Här är hans senaste alster:
"i tråden diskuterar vi kriget.
via pm kan vi förolämpa varandra.
frågor på det din dumma jävla horunge, avlad i en våldtäkt, uppfostrad av en sköka och i övigt en liten pipsill.
ska vi säga så?"

Märkligt att proryssar är så märkligt funtade? I och för sig är det inte friskt att hålla på ryssen i det här kriget, så man kan väl inte vänta sig annat från dessa vider.
Lol!

Själv fick jag den här, men hen är satt på ignore nu så jag slipper fler.

Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
nejdå jag skräddarsyr alla förolämpningar, ditt lilla fattigjon. och dessutom har jag den goda smaken att svara på direkta påhopp via pm för att slippa belasta tråden med trams. svagsinta flockdjur har inte den integriteten att uppföra sig på ett rumsrent sätt i offentligheten, Jag har.
Är det så jobbigt att inte ha någon substans i citaten att man måste ägna sig åt förolämpningar i det offentliga rummet.

Citat:
Vilka skulle du helst skicka ut i krig om du fick bestämma laglydiga medborgare med familj och arbete eller skräpmänniskor som bara belastar samhället, tänk efter nu.
Allra helst hade jag valt att inte skicka någon alls. Det tycker jag Putin också borde välja.
Citera
2024-04-26, 14:46
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Vilka skulle du helst skicka ut i krig om du fick bestämma laglydiga medborgare med familj och arbete eller skräpmänniskor som bara belastar samhället, tänk efter nu.
Så har det varit i alla tider, bla var det så även under Vietamkriget även om det inte var grova brottslingar som blev inkallade, men tror det var så att de som blev dömda för misshandel och dylikt kunde ta värvning och slippa påföljd.
sen att de blir benådade även om de är dömda mördare är ju lite skevt, läste om ett fall som blev lurad han fick återvända till stillot efter kontraktet.
Men självklart offrar man skräpet i första hand, det är ju för fan självklart
Det är därför ryssar numera tilltalas som orcher. Ett mörkerrike med kanske skräp som sin bästa tillgång och där ett liv är ingenting värt. Där de behandlar sina döda så pass skändligt att de låter dem ruttna på åkrarna. Där ryssar slaktas i massor för att erövra byar och diken, allt för en maffia-tsar som inte bryr sig om dem. Långt ifrån ett civiliserat land och varför går du upp i falsett i svordomar för att försvara detta ruttna skräprike?
Citera
2024-04-26, 14:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nej inte speciellt. Möjligtvis för dem som jobbat utomlands länge dvs innan invasionen skaffat familj och är kvinna.

Det gäller ju de som är värnpliktiga; det är män i ett visst åldersspann. De har inte kvinnlig värnplikt.
Citera
2024-04-26, 14:55
Medlem
Thelonegunmans avatar
Det kanske har varit uppe på tapeten redan men enligt spanska medier ska ett Patriot-system levereras till Ukraina.

https://elpais.com/internacional/2024-04-26/espana-suministrara-una-partida-de-misiles-patriot-a-ucrania.html

Jag tycker mig se ett ordentligt uppvaknande från USA och Europa nu. Hjälpen och stödet är på väg och vi ställer om våra industrier för att utöka produktion med allt som kan behövas för att freda oss från de galna ryssarna. Tom Blinken höjer tonen och säger åt Kina att sluta stödja Ryssland för annars kommer de att sättas på plats. Börjar öst-skurka att svettas nu när tongångarna för det "svaga" Europa och USA höjs betydligt?

Edit: Jag kan också lägga till att "EU-parlamentet har med förkrossande majoritet röstat igenom en resolution som förklarar att Putin valteater i mars var illegitim, och således är inte heller Putin ur EU:s perspektiv att betrakta som Rysslands president." Cornucopia.

Putin betraktas numera enbart som en skurk och valfuskare, knappast det anseende som den store statsman som han så gärna vill få erkännande för.
Senast redigerad av Thelonegunman 2024-04-26 kl. 14:58.
Citera
2024-04-26, 15:00
Medlem
bema56s avatar
Citat:

Bra jobbat! Att slå till mot en helikopter på en flygplats i Moskva måste väl reta gallfeber på Putin! Iskallt gjort och visar hur kompetenta den Ukrainska militären är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in