Citat:
Det är klart att det finns solskenshistorier, men det är alldeles för många föräldrar som delar exakt samma upplevelser, nämligen att utredningarna har stora brister och att socialsekreterarna ljuger i utredningarna. Det kan förstås bli helt rätt, men risken för att det blir fel är överhängande som verkligheten ser ut och att det är helt fritt att skriva i stort sett vad som helst som inte behöver vara sant i utredningarna.Jag är mamma till ett omhändertaget barn, en fjortonåring. Jag har fem barn, fyra som funkar jättebra på alla plan. Vi fick allt vi behövde när det gällde stöd och insatser. Av soc. Vi hade med underbara människor att göra. Idag funkar barnet lika bra som sina syskon. Om än en betydligt krokigare väg. Han har arbete, har familj och hus. Hans liv är bra. Han vet vad som hade kunnat hända om vi inte hade fått hjälp och stöd.
Kortfattat skjuter man från höften. Ibland blir det rätt förstås, men risken för att det blir fel är på tok för hög.
Citat:
Det här är verkligen inte sant. Du kan vara hur frisk som helst som förälder. Får barnet problem i skolan av olika anledningar och inte mår bra av olika anledningar och du blir misstänkt för att vara orsaken och har en bristande föräldraförmåga så kan det gå riktigt illa om soc bestämt sig för den linjen.Så ge fan i att generalisera och tro dig känna till allt. Och jorå, jag vet att det haltar både här och där men att dra allt över samma kant är fel. Har man problem, är frisk och vettig så finns inget att frukta. Det krävs enormt mycket innan beslut om LVU. Dessutom ska allt malas genom ett enormt maskineri.
Vilket "enormt maskineri" pratar du om? Klienterna och soc är inte jämfördiga parter på långa vägar när det gäller LVU-mål, även om det på pappret ser ut så. Det finns för lite tid från domstolens och juristernas sida att pröva socialtjänstens framlagda uppgifter. Juristerna i sig kan heller inget om barn och barns behov i de flesta fall, utan de litar på socionomerna på socialtjänsten.
Det är praktiken soc som bestämmer om det ska bli LVU eller inte och anpassar utredningarna därefter.
Det här är inte "desinformation", utan det är många seriösa debattörer som har exakt samma kritik.