2024-04-25, 21:08
Medlem
Ochotnyryads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag har full förståelse att de går ut i strejk. Många, inte alla, har väldigt tuffa arbetspass. Det som förvånar mig är att inte arbetsgivaren för flera år sedan höjt lönen för de fast anställda. Istället har de valt att ta in dyr bemanningspersonal. Pengar som arbetsgivaren istället kunnat lägga på egen personal och därmed få dem att stanna. Men, med rådande arbetsgivartaktik är det inte konstigt att folk flyr och istället blir välbetald bemanningssköterska/läkare. Så när man nu minskar på bemanningspersonal så drabbar det den ordinarie personalen, som då går på knäna och tillslut ger upp.
Därför är det inte konstigt att den ordinarie personalen nu stödjer fler konsulter från bemanningspersonalen då det i slutänden främjar arbetsförhållandet för den ordinarie personalen, trots en viss avundsjuka pga löneskillnaderna för samma jobb.

Huvudet på spiken!
Citera
2024-04-25, 21:52
Medlem
Sköterskor har så länge jag jobbat tagit extra pass/dubbelpass vid sjukfrånvaro. På så vis märks inte övertiden på samma vis.
På så vis blir heller inte personal beordrade av chefen att jobba övertid. Allt sker 'frivilligt'.
I statistiken syns inte problemet.

Hoppas det blir bättre villkor nu,inte en dag för sent😊
Citera
2024-04-25, 22:04
Medlem
Är det inte bra betalt för övertidspass? Är tanken att de endast ska arbeta sina schemalagda timmar utan vidare mer- och övertid? Eller siktar de på likvärdig grundlön som de får med deras mer- och övertid?

Jag har aldrig förstått varför människor arbetar i en bransch de inte trivs i. Det är bara att sluta.
Citera
2024-04-25, 23:10
Medlem
Jag trivs hur bra som helst som ssk 😃 Tror du att människor i andra yrken hade trivts på jobbet med ständig personalbrist?

Det är nog snarare tvärtom, de flesta älskar sitt yrke i vården MEN är oerhört trötta på att 'släcka bränder'.
Citera
2024-04-25, 23:12
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klart-vardforbundet-gar-ut-i-blockad

Tror ni det kommer ske någon förändring inom vården?
Det är första steget, viker dem sig inte inom några veckor och mertidsrapporteringen fungerar som den ska så kommer sannolikt strejk bryta ut, då kommer det märkas. Nu är det bara ekonomiskt belastande.
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Är det inte bra betalt för övertidspass? Är tanken att de endast ska arbeta sina schemalagda timmar utan vidare mer- och övertid? Eller siktar de på likvärdig grundlön som de får med deras mer- och övertid?

Jag har aldrig förstått varför människor arbetar i en bransch de inte trivs i. Det är bara att sluta.
Beror på arbetsplats och deal, men jämfört med handels när de tar extrapass/OB/helg/m.m. så är vårdförbundets ersättning ett skämt.
Jobbade för ett tag sedan 18 timmar i sträck kval övertid storhelg, natt. Det kändes i kroppen men mer i kassan bra man vaknar i samband med att man börjar jobba ibland..
Senast redigerad av daf66 2024-04-25 kl. 23:28.
Citera
2024-04-25, 23:49
Medlem
Marengens avatar
Hoppas att blockaden mot övertid kan göra det tydligt hur vården överlever på att sjuksköterskorna tar extrapass. Arbetsgivaren har inte gjort mycket för att förbättra arbetsmiljön eller villkoren. Undersköterskornas löner har stigit och skillnaderna är mindre än på länge. Man bojkottar att ta in dyra bemanningssjuksköterskor, sparar de pengarna men höjer inte lönerna för sjuksköterskorna. Ingångslönen för en nyfärdig ssk på sjukhuset ligger kring 28000:-. En undersköterska på ett boende har högre lön. Sedan finns det ingen löneutveckling. För att ens få upp sin lön måste en sjuksköterska byta arbetsplats frekvent. För mig är det helt galet. Efter 10 år i yrket så har jag en lön på <35000 inom akutsjukvård. Rättvist?
Citera
2024-04-25, 23:56
Medlem
Marengens avatar
Citat:

Handlar väl om att man känner sig tvungen att arbeta övertid. Så fort man är ledig plingar telefonen.
De flesta tycker om sina arbeten men det är villkoren som är undermåliga. Vårdförbundet gjorde en undersökning på nyfärdiga ssk och det visade sig att 30-40% funderade på att lämna yrket inom en snar framtid. 6 av 10 sjuksköterskor överväger att byta jobb. Vill du med det resonemanget att mer än hälften av alla sjuksköterskor försvinner? Vården kommer att gå under. Jag tror inte att så många förstår hur illa det egentligen är.
Senast redigerad av Marengen 2024-04-26 kl. 00:14.
Citera
2024-04-26, 00:19
Medlem
Citat:

Vilken nytta har du som patient att sjuksköterskan har övertidspengar på kontot men är så slutkörd att du får en dödlig dos meducin?

De vantrivs i VERKSAMHETER vars grundbemanning kräver övertidsarbete. Branschen tycks de trivas i med tanke på hur många fortsätter slita istället för att söka andra jobb.
Citera
2024-04-26, 00:49
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitoinkog
Vilken nytta har du som patient att sjuksköterskan har övertidspengar på kontot men är så slutkörd att du får en dödlig dos meducin?

De vantrivs i VERKSAMHETER vars grundbemanning kräver övertidsarbete. Branschen tycks de trivas i med tanke på hur många fortsätter slita istället för att söka andra jobb.

En trött sjuksköterska vill nog ingen stöta på. De flesta ”ställer upp ” för sina kollegor för de vet hur j-vligt kollegorna kommer få det annars. Har kollegor som maxat sina övertidstimmar redan på hösten. Vi pratar 200 timmars övertid redan i oktober. Tänk att aldrig kunna plocka ut hela den lagstadgade semestern år efter år och istället ofrivilligt få den utbetald. Eller att få stänga av sin telefon vid ledighet för att inte bli inbeordrad. Att för en gång skull få vara ledig en storhelg, och stänga av telefonen för att sedan mötas av sms på sms och samtidigt drabbas av extremt dåligt samvete för att man svikit sina kollegor.
Citera
2024-04-26, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Handlar väl om att man känner sig tvungen att arbeta övertid. Så fort man är ledig plingar telefonen.
De flesta tycker om sina arbeten men det är villkoren som är undermåliga. Vårdförbundet gjorde en undersökning på nyfärdiga ssk och det visade sig att 30-40% funderade på att lämna yrket inom en snar framtid. 6 av 10 sjuksköterskor överväger att byta jobb. Vill du med det resonemanget att mer än hälften av alla sjuksköterskor försvinner? Vården kommer att gå under. Jag tror inte att så många förstår hur illa det egentligen är.
Helt ärligt skulle samhället må bra av färre vårdpersonal. Samhället idag består av förlamade medborgare som knappt vet hur de ska snyta näsan. Blir ni inte förvånade när någon faktiskt genuint är i behov av er hjälp?

Hur många söker vård när de egentligen kan stanna hemma och ringa 1177 för rådgivning? Samhället är genomruttet och vi har tappat riktningen. Inriktningen bör ju vara att minska antalet "onödiga" för att få ned arbetsbelastningen, inte att kräva mer personal och övertidspass för att hantera de som inte orkar hantera sig själva.
Citera
2024-04-26, 07:04
Medlem
Sjuksköterskor och piloter, är det Sveriges mest gnälligaste arbetstagare som inte har någon heder kvar?
Hur många sjuksköterskor fattas det? Hur många sjuksköterskor jobbar 100%?
Hur många andra är det inte som har det värre?

Det ska snyftas och gråtas i varje tidning hur tufft dom har det. Jag är rädd att problemet mm ed detta gnäll ligger i deras natur, de är kvinnor.
Om ett år är det dags igen, då blir det en ny strejk.
Ta bort alla halvtidstjänster och gör om till heltidstjänster. Då fattas de inga sjuksköterskor.
Citera
2024-04-26, 07:05
Avslutad
Jag reagerade över att i en nyhetsartikel stod att en del sjuksköterskor kommit upp i 150 t övertid redan för 2024. Alltså om det fortsätter och de skulle få dispans , över 400t på året. Själv har jag kört 150-200t övertid på ett år, å det är ok om det är någorlunda utspritt över året, är ändå över 50 år. Men köra 150t på drygt 4 månader är inget jag skulle kunna tänka mig, såvida jag inte fick några veckor extra ledigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in