2024-04-24, 23:15
Medlem
6AllanBallan9s avatar
https://www.svd.se/a/al1XM7/myndigheters-svar-pa-hot-anonym-personal
Upp till bevis då Gunnar, slanta upp för ytterligare en opinionsartikel om hur yttrandefrihet, rättsäkerhet och rättsamhället i stort nu är under attack då vi inskränker offentlighetsprincipen. Du är väl inte rädd för att motsätta dig offentliganställdas trygghet när det kommer i kant med vår lagstadgade rätt att granska makten? Eller är den ideologiska befattningen inte lika påtaglig då den inte fyller dennes egna fickor?
Citera
2024-04-25, 10:05
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Beslut till nyhetsbyråer om att handlingar lämnas ut med förbehåll):
Citat:
Förvaltningsrätten har idag meddelat beslut till fyra nyhetsbyråer om att lämna ut handlingar med förbehåll. Detta mot bakgrund av ny praxis.

Var och en av de fyra nyhetsbyråerna har en regelbunden begäran till domstolen att få ut en större mängd handlingar, till exempel dagboksblad och domar.

Förvaltningsrätten har gjort en avvägning mellan enskildas intresse av skydd för personuppgifter samt uppgifter om hälsa och brott och nyhetsbyråernas intresse av att bedriva journalistisk verksamhet.

Förvaltningsrätten bedömer att de enskildas intresse väger tyngre när det inte är fråga om ren journalistisk verksamhet. Handlingarna har därför lämnats ut med förbehåll.

Administrativa beslut 2024-04-24:

Dnr FST 2024/256 (Sirén)
Dnr FST 2024/257 (Trobar)
Dnr FST 2024/259 (Stat och Samhälle)
Dnr FST 2024/260 (Vivalto)
Citera
2024-04-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Beslut till nyhetsbyråer om att handlingar lämnas ut med förbehåll):

Vad innebär detta?
Positivt eller negativt?

Och vad innebär det att det lämnas ut med förbehåll?
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-04-25 kl. 10:12.
Citera
2024-04-25, 10:16
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Vad innebär detta?
Positivt eller negativt?

Och vad innebär det att det lämnas ut med förbehåll?
Ett förbehåll är som en sorts tystnadsplikt. De förbehåll vi har sett tidigare har förbjudit företagen att sälja domarna - domarna får endast användas till riktig journalistisk verksamhet.
Citera
2024-04-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ett förbehåll är som en sorts tystnadsplikt. De förbehåll vi har sett tidigare har förbjudit företagen att sälja domarna - domarna får endast användas till riktig journalistisk verksamhet.

Tack. Vågar man lita på att företagen följer dessa förbehåll?
Citera
2024-04-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Jag fick domen på 2 minuter.
De skriver tydligt att personuppgifterna inte får tillhandahållas av betalande kunder.

Citat:
Förvaltningsrätten anser att det kan antas att uppgifterna i de begärda hand- lingarna efter ett utlämnande kommer att behandlas i strid med dataskydds- förordningen och de omfattas därför av sekretess enligt 21 kap. 7 § OSL. Dock finner förvaltningsrätten att den risken kan undanröjas genom ett förbehåll som i viss angiven utsträckning inskränker Vivaltos rätt att lämna uppgifterna vidare eller att utnyttja dem.
Förvaltningsrättens beslut innebär inte annat än att domstolen även fort- sättningsvis kommer att lämna ut handlingar och att det av förbehåll framgår att personuppgifterna får användas endast i journalistiskt syfte. Innebörden av förbehållet är att personuppgifterna inte får tillhandahållas allmänheten eller betalande kunder genom Vivaltos databaser/register.
Förvaltningsrätten erinrar om att det är straffbelagt enligt 20 kap. 3 § brottsbalken att överträda förbehållet (brott mot tystnadsplikt) och att enligt 13 kap. 5 § andra stycket OSL gäller inte meddelarfrihetför de uppgifter som omfattas av förbehållet.
Citera
2024-04-25, 11:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Inga kommentarer.

Citat:
Jag fick domen på 2 minuter.
De skriver tydligt att personuppgifterna inte får tillhandahållas av betalande kunder.
Vart fick du domen från? Företaget eller domstolen?
Citera
2024-04-25, 11:58
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Inga kommentarer.
Så om man skulle begära ut information om ens information blivit utlämnad eller såld. Är inte dessa bolag skyldiga att tillgodose vart och vem dom lämnat ut det till?
Citera
2024-04-25, 12:01
Medlem
Citat:
Inga kommentarer.

Vart fick du domen från? Företaget eller domstolen?

Från domstolen.
Citera
2024-04-25, 12:45
Medlem
Citat:
🙏

Även fast man vet att det såklart finns andra som är i en liknande situation i sitt mående så känner man sig jävligt ensam i det på något sätt. Omöjligt att komma ut ur det.

Nu vet jag inte exakt hur du mår men jag tolkar det som att du inte mår bra om du känner igen dig i det jag skrev. Jag hoppas att du kommer få uppleva livsglädje tillfullo igen och vakna upp en morgon och inte behöva ha dessa tankar och slippa tänka på detta elände.

Ja tyvärr mår jag inte särskild bra, snarare mår jag inte alls bra utan försöker bara ta mig igenom dagen med förhoppningen att det bara är en period och att detta snart är över. Detta får bli en livserfarenhet tänker jag, om man ska tänka på ett optimistisk sätt.

Tack Hoppas innerligt att detta snart är över för oss alla och att alla de som vill börja ta tag i sitt liv och få livet till att bli meningsfullt med livsglädje lyckas med det. Det gynnar ingen att människor straffas livet ut för saker man redan sonat för.
Citera
2024-04-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Ja tyvärr mår jag inte särskild bra, snarare mår jag inte alls bra utan försöker bara ta mig igenom dagen med förhoppningen att det bara är en period och att detta snart är över. Detta får bli en livserfarenhet tänker jag, om man ska tänka på ett optimistisk sätt.

Tack Hoppas innerligt att detta snart är över för oss alla och att alla de som vill börja ta tag i sitt liv och få livet till att bli meningsfullt med livsglädje lyckas med det. Det gynnar ingen att människor straffas livet ut för saker man redan sonat för.

Bra tankegångar!
Jag brukar tänka på hur bra mitt liv kommer vara och hur glad jag kommer vara när detta är över och då mår jag lite bättre.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-04-25 kl. 13:04.
Citera
2024-04-25, 13:27
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Den officiella verksamheten kommer förmodligen att förhålla sig till de förbehåll som anges. Det förstärker också underlaget för IMY att ta ställning mot dessa lagskyddade verksamheter som öppet bedriver grova kränkningar av den personliga integriteten.

Tyvärr är det blåögt att tro att marknaden för uppgifterna kommer att försvinna, det kommer med all förmodan bildas en svart marknad för uppgifterna eftersom det inte går att härleda vem som har överlämnat material mellan laglig- och skuggverksamhet. För att verkligen adressera grundproblemet måste personuppgifter skyddas hos källan, att förvänta sig att marknaden ska följa en etisk kompass är lika naivt som vår ställning i kriget mot droger. Konsekvenstänket är fortsatt saknat, vare sig det är avsiktligt eller ej. Det kan i vart fall tolkas som en positiv utveckling att man tycks ha börjat inse de grava konsekvenser det medför för individen, och i förlängning för samhället, de förbrytelser av dataskyddsförordningen som tillåts då enskilda berövas fulländade liv och rehabilitering efter avtjänade straff.

Det går inte att göra ogjord den skada myndigheter har möjliggjort, men det går att stoppa att fler drabbas, och det kan bara göras hos källan. Ett utgivningsbevis är inget bevis för något annat än att innehavaren har avyttrat 2500 riksdaler, myndigheter har överlämnat sitt ansvar för att skydda vår integritet till vemhelst som uppfyllt den rekvisiten. I den skaran räcker det gott med en moraliskt befriad individ för att cementera livstidsstraff, och den dåliga nyheten är att det med all säkerhet rör sig om fler än en.

Här är besluten i sin helhet för den nyfikna: https://easyupload.io/m/nrghr3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in