Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 14:21
  #56185
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Är också så att om det vart Helena som gick över bron borde hon väl heller aldrig avvikit in på en ödslig stig en mörk natt ensam promenerandes hem?
Särskilt inte heller med sällskap av en man som hon inte till fullo litat på 100% eller känt det allra minsta obehag inför.

Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Borde inte fler ha sett henne om hon nu gått ensam eller med sällskap längs marieforsleden?
Vad säger insatta mariestadsbor om det?

Det är så här att vi kan slå fast att efter att Helena pratat med vännen Björ*n W/Vallb*erg att hon skulle ha frisk luft och skulle promenera hem, så börjar hon gå ensam över torget och denna tanke stöds av tre vittnen alltså sammantaget det mest sannolika scenariot så här långt samt det Ulrika sade att de alltid gick rakt över torget och vidare.

Vi kommer ner till Österlånggatan nu, här ses en ung kvinna gåendes ihop med en man. Detta kan vara Helena eller så är det , det inte. Nästa anhalt blir Kungsgatan , där bilar stod och var redo för hämtning efter Stadt, enligt Mariestadskällan2. Teatern finns alltså rakt fram på Kungsgatan sett från Österlånggatan. Här var ett tidigt rykte att Helena lutat sig in och stått och pratat med de som satt i en parkerad bil här. De erbjöd då säkert skjuts hem, men Helena visste vad hon ville och vänligt men bestämt avböjde. Här i denna zon på Kungsgatan etableras i alla fall en koppling till den bil eller till och med en utav de två bilar (högst troligt) som senare skall vara inblandad i försvinnandet, så bör det vara. De vet alltså vart Helena bor och vart hon ska.

Sedan från Teatern upp till Marieholmsbrons västra brofäste är det 230 meter cirka (eniro karta). Här har vi då en grupp helt vanliga tjejer som ser en man och en kvinna gå och där en av kvinnorna(brovittnet) lägger särskilt märke till kvinnan på brons byxor som hon tyckte var snygga. Med tanke på allt ovanstående så kan vi placera Helena här och då vi även med hjälp av ett trovärdigt vittne som polisen använder sig av senare, 1998. Brovittnet utsaga om vad hon sett är helt sann inget snack om den saken, men var detta Helena hon såg ? Ja, det kan jag nog svära på för att om detta var en annan ung tjej som hade ett par sådana här ovanlig färgglada randiga byxor, som och som skulle åt detta håll denna tidpunkt, det kan vi nog vara ganska säkra på att det inte fanns i lilla Mariestad i norra Skaraborg. Nej, det är inte troligt.

Sedan kommer vi då till det att detta par viker av höger tillsammans efter bron. Om vi tänker på att detta var endast för , det mest troliga att mannen vid hennes sida endast behöver pissa, så går ju inte Helena med honom ner för detta om hon vet att han skall komma upp igen i sin vidare promenad på Marieholsmsleden. Nej, och att båda måste kissa samtidigt...detta tror jag inte Helena gör absolut inte. Därför blir denna ide om kisspaus knepig faktiskt. Det blir inte riktigt logiskt om vi försöker se detta framför oss.

Därmed står vi då med detta konstiga kan vi tycka att de skall gå denna mörka och natursköna väg/genväg mot Marieforsleden, alltså bakom fängelset och polishuset. Detta alternativ hade tidigare varit helt uteslutet då jag ej då visste att man kunde gå här bakom på en bra stig för att komma upp på Ekuddenvägen. Vi har heller inga mer iakttagelser på en promenerade Helena vidare efter bron heller på Marieforsleden.

Går de denna väg på ängstigen bakom polishuset så blir det ju att detta par bara sen dyker upp på Ekuddenvägen antagligen ganska bra i höjd med skogsstigen sen in i Kohagen mot Helenas hem. Judaland och folk som vet kanske behöver engageras och folk som kan ta fram kartor också på denna ängsmark.

Skulle då verkligen Helena ha gått här i mörkret med en man som hon knappt kände ? Alla som känner henne eller skall vi säga tros sig då vet allt om henne säger absolut: nej. Här vill man ju tänka då på KM som hon kände mycket väl, problemet med honom är att vart och hur man än ser på honom i detta så är det fullständigt OMÖJLIGT att han kan te x bevittnat något mycket obehagligt med hans sambos nära vän och fungera precis som vanligt både strax efter händelsen (Henrik A) och tiden efter (7 års sambo liv med flickvännen) utan att någon märkt någonting alls med honom. Nej, något sädant här har jag aldrig hört talas om och detta är en helt vanlig svensson vi pratar om som hela tiden bott kvar i stan. HELT osannolikt och uteslutet.

Vi står här då faktiskt med en helt annan person som gått med Helena och detta är en person som inte är en gröngöling vad gäller vare sig missbruk eller tidigare våldsamheter och kriminalitet. Detta måste man förstå att den person samt hans vänner som är inblandade i detta i alla dess makabra delar och som hållit käften om detta i alla år, i n t e är några duvungar inte.

Jag är nog ganska övertygad om att vi skall fokusera på en plats som Jenven bl a resonera om , vart Helena kan ha bekantat sig lite med sin GM tidigare så väljer jag helt klart: gymmet. Mickes Gym. Där finns det även också i regel lite ljusskygga individer som sysslar med anabola och vidare annat pyssel.

Helena tränade där och vänner eller systrarna tror jag ej hade riktigt stenkoll på vilka personer som Helena stötte på där 1992. GM fanns nog på detta gym, den danske Ander*s S får jag ej bort från hjärnan. Frågan om Helena kunnat missbedöma en sådan person som Anders beskrivs som av Snurre80. En skojare och missbrukare. Missbrukare är oftast mycket manipulativa kan var charmiga och notoriska lögnare/mytomaner detta kan var förödande för en person som kanske inte är så garvad samt vill tro gott om människor allt som oftast. vi vet att helena med den snälle missbrukare JeLu som var jämnårig med henne. Detta talar också för att hon var en person som inte gärna dömde folk.

Helena kan denna kväll varit förväntansfull och laddad då hon endast varit hemma 6-7 dagar efter hemkomsten från Grekland. Om det blev besvikelse med killen hon var intresserad av så kanske cirklar kan ha rubbats denna natt plus kanske att hon kanske hade svårt att landa efter semesterkänslan, top of the world och inte sett så mycket risker i sin lilla hemstad. Lite funderingar.

Men tar vi då scenariot så måste denna man hon vandrar med hemåt låt säga från Österlånggatan eller Kungsgatan framåt haft kompisar i en bil vid Kungsgatan och att dessa ställer sig där uppe på Ekuddenvägen och väntar i detta par, dels kanske för de skall ta med mannen hem och kanske köra vidare ut mot efterfesten på campingen på Ekudden. Vi vet att ErAn höll till därute vid båtkranen ofta då han i förhör sagt att han polerade bilar där. Vi har också det Gatstens vittne säger om den vita bil med sluttande bakparti som körde inne på cykelvägen där inne vid 23:00-00.00. Dessa GM som gjorde detta var mycket bekanta med detta område sen innan. Ett intresse mot stalking till Helena fanns innan tror jag. Mannen på Runstensvägen kan inrymmas i denna tanke. Det är denna grupp återigen som är den intressanta, det går helt enkelt inte att komma från dem:
PN, ErAn, Anders S och JohLa. Polisen har inte gått till botten med dessa, jag bara vet att det föreligger på detta sätt.
__________________
Senast redigerad av IB03 2024-04-24 kl. 14:47.
Citera
2024-04-24, 22:39
  #56186
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det är så här att vi kan slå fast att efter att Helena pratat med vännen Björ*n W/Vallb*erg att hon skulle ha frisk luft och skulle promenera hem, så börjar hon gå ensam över torget och denna tanke stöds av tre vittnen alltså sammantaget det mest sannolika scenariot så här långt samt det Ulrika sade att de alltid gick rakt över torget och vidare.

Vi kommer ner till Österlånggatan nu, här ses en ung kvinna gåendes ihop med en man. Detta kan vara Helena eller så är det , det inte. Nästa anhalt blir Kungsgatan , där bilar stod och var redo för hämtning efter Stadt, enligt Mariestadskällan2. Teatern finns alltså rakt fram på Kungsgatan sett från Österlånggatan. Här var ett tidigt rykte att Helena lutat sig in och stått och pratat med de som satt i en parkerad bil här. De erbjöd då säkert skjuts hem, men Helena visste vad hon ville och vänligt men bestämt avböjde. Här i denna zon på Kungsgatan etableras i alla fall en koppling till den bil eller till och med en utav de två bilar (högst troligt) som senare skall vara inblandad i försvinnandet, så bör det vara. De vet alltså vart Helena bor och vart hon ska.

Sedan från Teatern upp till Marieholmsbrons västra brofäste är det 230 meter cirka (eniro karta). Här har vi då en grupp helt vanliga tjejer som ser en man och en kvinna gå och där en av kvinnorna(brovittnet) lägger särskilt märke till kvinnan på brons byxor som hon tyckte var snygga. Med tanke på allt ovanstående så kan vi placera Helena här och då vi även med hjälp av ett trovärdigt vittne som polisen använder sig av senare, 1998. Brovittnet utsaga om vad hon sett är helt sann inget snack om den saken, men var detta Helena hon såg ? Ja, det kan jag nog svära på för att om detta var en annan ung tjej som hade ett par sådana här ovanlig färgglada randiga byxor, som och som skulle åt detta håll denna tidpunkt, det kan vi nog vara ganska säkra på att det inte fanns i lilla Mariestad i norra Skaraborg. Nej, det är inte troligt.

Sedan kommer vi då till det att detta par viker av höger tillsammans efter bron. Om vi tänker på att detta var endast för , det mest troliga att mannen vid hennes sida endast behöver pissa, så går ju inte Helena med honom ner för detta om hon vet att han skall komma upp igen i sin vidare promenad på Marieholsmsleden. Nej, och att båda måste kissa samtidigt...detta tror jag inte Helena gör absolut inte. Därför blir denna ide om kisspaus knepig faktiskt. Det blir inte riktigt logiskt om vi försöker se detta framför oss.

Därmed står vi då med detta konstiga kan vi tycka att de skall gå denna mörka och natursköna väg/genväg mot Marieforsleden, alltså bakom fängelset och polishuset. Detta alternativ hade tidigare varit helt uteslutet då jag ej då visste att man kunde gå här bakom på en bra stig för att komma upp på Ekuddenvägen. Vi har heller inga mer iakttagelser på en promenerade Helena vidare efter bron heller på Marieforsleden.

Går de denna väg på ängstigen bakom polishuset så blir det ju att detta par bara sen dyker upp på Ekuddenvägen antagligen ganska bra i höjd med skogsstigen sen in i Kohagen mot Helenas hem. Judaland och folk som vet kanske behöver engageras och folk som kan ta fram kartor också på denna ängsmark.

Skulle då verkligen Helena ha gått här i mörkret med en man som hon knappt kände ? Alla som känner henne eller skall vi säga tros sig då vet allt om henne säger absolut: nej. Här vill man ju tänka då på KM som hon kände mycket väl, problemet med honom är att vart och hur man än ser på honom i detta så är det fullständigt OMÖJLIGT att han kan te x bevittnat något mycket obehagligt med hans sambos nära vän och fungera precis som vanligt både strax efter händelsen (Henrik A) och tiden efter (7 års sambo liv med flickvännen) utan att någon märkt någonting alls med honom. Nej, något sädant här har jag aldrig hört talas om och detta är en helt vanlig svensson vi pratar om som hela tiden bott kvar i stan. HELT osannolikt och uteslutet.

Vi står här då faktiskt med en helt annan person som gått med Helena och detta är en person som inte är en gröngöling vad gäller vare sig missbruk eller tidigare våldsamheter och kriminalitet. Detta måste man förstå att den person samt hans vänner som är inblandade i detta i alla dess makabra delar och som hållit käften om detta i alla år, i n t e är några duvungar inte.

Jag är nog ganska övertygad om att vi skall fokusera på en plats som Jenven bl a resonera om , vart Helena kan ha bekantat sig lite med sin GM tidigare så väljer jag helt klart: gymmet. Mickes Gym. Där finns det även också i regel lite ljusskygga individer som sysslar med anabola och vidare annat pyssel.

Helena tränade där och vänner eller systrarna tror jag ej hade riktigt stenkoll på vilka personer som Helena stötte på där 1992. GM fanns nog på detta gym, den danske Ander*s S får jag ej bort från hjärnan. Frågan om Helena kunnat missbedöma en sådan person som Anders beskrivs som av Snurre80. En skojare och missbrukare. Missbrukare är oftast mycket manipulativa kan var charmiga och notoriska lögnare/mytomaner detta kan var förödande för en person som kanske inte är så garvad samt vill tro gott om människor allt som oftast. vi vet att helena med den snälle missbrukare JeLu som var jämnårig med henne. Detta talar också för att hon var en person som inte gärna dömde folk.

Helena kan denna kväll varit förväntansfull och laddad då hon endast varit hemma 6-7 dagar efter hemkomsten från Grekland. Om det blev besvikelse med killen hon var intresserad av så kanske cirklar kan ha rubbats denna natt plus kanske att hon kanske hade svårt att landa efter semesterkänslan, top of the world och inte sett så mycket risker i sin lilla hemstad. Lite funderingar.

Men tar vi då scenariot så måste denna man hon vandrar med hemåt låt säga från Österlånggatan eller Kungsgatan framåt haft kompisar i en bil vid Kungsgatan och att dessa ställer sig där uppe på Ekuddenvägen och väntar i detta par, dels kanske för de skall ta med mannen hem och kanske köra vidare ut mot efterfesten på campingen på Ekudden. Vi vet att ErAn höll till därute vid båtkranen ofta då han i förhör sagt att han polerade bilar där. Vi har också det Gatstens vittne säger om den vita bil med sluttande bakparti som körde inne på cykelvägen där inne vid 23:00-00.00. Dessa GM som gjorde detta var mycket bekanta med detta område sen innan. Ett intresse mot stalking till Helena fanns innan tror jag. Mannen på Runstensvägen kan inrymmas i denna tanke. Det är denna grupp återigen som är den intressanta, det går helt enkelt inte att komma från dem:
PN, ErAn, Anders S och JohLa. Polisen har inte gått till botten med dessa, jag bara vet att det föreligger på detta sätt.

Jag är ledsen, men PU passar in perfekt.
Citera
2024-04-24, 22:40
  #56187
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Finns många orsaker, en kan vara att hon blivit "övertalad" att säga detta i syfte att vilseleda poliserna men hon vill lämna en dörr öppen att kunna avfärda sin uppgift genom att bara rycka på axlarna och säga att: Ojdå, jag måste sett fel och sett någon annan med liknande byxor.

(Btw? Vem f-n kollar på och minns andras byxor när man möts en dunkel natt på stan? Man kollar ju folk i fejset liksom.)

Kan vara mytomani också?

Eller bara få uppmärksamhet och ha någonting att snacka om med folk i allmänhet.

Kan vara ren inbillning också, och mycket mer därtill.

Men hade hon påstått direkt bestämt att javisst det var Helena jag såg på bron så hade hon riskerat få rykte som "idiot" om det någon gång i framtiden skulle kunna motbevisas det hon sagt.

Det är helt enkelt en lägra risk att förstöra sitt egna rykte hon tar. Men visst kan hon vara ärlig också och att det verkligen var Helena hon såg, så det kan vara sant också, självklart.

Brovittnet är tvättäkta. Dessutom kollar tjejer alltid in andra tjejers klädsel. Glöm ditt killtänk.
Citera
2024-04-24, 22:43
  #56188
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bekräftade Pernilla att sällskapet vek av cykelvägen och in på denna stig? Att det är fullt möjligt inser jag, men är det en trådsanning?

När Bickan (2 pers) skrev om brovittnet blev de lurade av någon som menade att Helena vänt och gått tillbaka för att ta en vit bil från trädgårdsgatan. De nämnde även en man i vitt på torget som inte hade shorts. Snart fick de veta att PU fått låna shorts senare på kvällen, detta så att vit man på torget kunde kopplas till bilen vid sjukhuset och givetvis PU.

Jag skriver detta då jag noterat hur många trådförvillare som vill få Helena gående över bron... ReimerDenYngre har ju blivit kontaktad av Pernilla när senaste trådförvillaren var i farten om detta. Vittnesmål om Helena gående efter bron finns helt enkelt inte.

För egen del tror mer på det andra vittnet som enligt artiklar i juli 1992 skall ha sett Helena gå in i en bil, alltså inte han som ljög utan den andre.

Uppgiften att sällskapet vek av efter bron kan ha som syfte att hotta upp berättelsen av någon som vill få oss att tänka på fel scenarium.

Kan du förtydliga vad/vilka du menar med trådförvillare?

Och vilka är "inte han som ljög utan den andre"?

Min övertygelse är att brovittnet såg Helena utan att veta att det var just hon, att Helena gick över bron.
Citera
2024-04-24, 22:47
  #56189
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Borde inte fler ha sett henne om hon nu gått ensam eller med sällskap längs marieforsleden?
Vad säger insatta mariestadsbor om det?

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bra fråga som jag inte kan svara på som icke mariestadsbo. Dock är det så att när nöjeslivet stänger tenderar folk lämna centrum medan få går i motsatt riktning. Antalet personer som har närkontakt (dvs möts) sjunker därmed.

Samtidigt är det så att OM vittnet verkligen såg Helena så är sannolikheten extremt låg att en bil ansluter om de avviker från cykelvägen.

Detta är dock före mobilernas tid. Helena fick inget sällskap från Stadt, fast hon sökte sällskap. Det kan då tänkas att hon mötte någon på Kungsgatan, en person som inte mött sin flickvän, som varit hos UA. Han får veta av Helena att flickvännen varit hos UA och bestämmer sig då för att slå följe med Helena utifall att flickvännen är kvar. Om hon lämnat Hällristningsvägen så tänker han gå hem. Efter bron behöver han pinka och vittnet tolkar det som om såväl Helena som han avviker från cykelvägen. Efter avslutat pinkande fortsätter de på cykelvägen och stöter då på den vita bil som lovat plocka upp honom och flickvännen. De går in i bilen, avser ta cykelvägen in, bråk uppstår och Helena dödas i hagen. Det är ju en tanke, men är det rimligt att ett bråk blossar upp så snabbt och så kort tid efter det att en tredje person (bilföraren) anslutit...?

Men om Helena med sällskap avvek från den norra delen av Marieholmsbron och ner bakom fängelset, förklarar ju det varför ingen annan såg henne (dom). Men vi kan heller inte utesluta möjligheten att ingen annan kom gående. Slumpen finns faktiskt.
Citera
2024-04-24, 23:04
  #56190
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Du tänker rätt Thord. GuDa är INTE brovittnet. Detta har jag tagit reda på idag i och med att jag ringde till Pernilla Wadebäck och frågade henne om detta bl a. Hon sade till mig att jag kunde skriva detta i tråden ,då hon tyckte synd om stackars GuDa att ha stämplats här i alla år helt i onödan även med tillhörande nedsättande tillmälen.

Detta vittne som alltså polisen tog på så stort allvar i och med kopplandet till KM ,måste då bedömt vittnesmålet som trovärdigt. Detta brovittne var istället en helt vanlig tjej i ett sällskap med andra tjejer, men det var bara denna tjej(brovittnet) som kunde lämna denna detaljerade beskrivning på byxorna samt att mannen bar pilotglasögon. Nu är detta helt utrett och GuDa skall ej nämnas mer här i detta sammanhang.

Jag frågade också om polisen då kunde jämföra med Ulrikas likadana byxor och det sade hon att det tjejerna hade samma byxor men med olika färger. Alltså var de inte exakt helt likadana. Helena och Ulrika hade varit borta på en tre veckors lång ö-luff till Grekland och de skall ha kommit hem helgen innan.

Jag frågade även om detta med att detta par på bron svängde ner höger emellan Fängelset och ån. Varför gick de ner här ? Jag föreslog att det kunde varit för en kisspaus då jag sade att de knappast kunde genat över högt gräs i natten på denna ängsmark till Ekuddenvägen, skogsstigen och hem. FEL. Nu blev det mycket intressant. längre fram efter fängelset kunde man gå en mindre väg/ stig som man kom fram på till Ekuddenvägen och sen då skogsstigen till hemmet..

Detta är sensationellt och PW visste ju detta också då hon var uppväxt i samma område som Helena. Det är också så här om vi tänker på det det enda skulle jag vilja säga andra alternativet- kisspaus, att oftast är det ju bara en person som är kissnödig som akut behöver kissa. Om denne man var nödig och snabbt skulle avvika för detta, varför skulle Helena gått med ner också ? Känns helt fel utifrån detta resonemang. Jag skulle också vilja säga att det vore högst märkligt om det var Helena som var så nödig och ville göra detta här som tjej i detta sällskap...mycket knepigt att tänka sig, nej.

Om Helena och hennes sällskap- pilotmannen gick denna väg bakom Fängelset till Ekuddenvägen så måste alltså den man hon gick med vara högst inblandad i detta försvinnande, så är det. Vem var då denna pilotman ? Skövde-polisens hypotes handlade om att denne man var KM. Att när han gick och ringde sin sambo efter att han och Helena skiljts från Stadts utgång. Helena pratar kort med vännen BW och där hon säger att hon skall gå hem för att få luft. När hon sedan går ensam över torget skall KM se detta sedan när han börjar bli klar med samtalet, får syn på henne och hänger på vid Österlånggatan. Skall han alltså då följa henne hem då han bor åt motsatt håll ? Han vet ju även att Ulrika finns hemma i familjehemmet. Vad har han tänkt sig ? Han träffar sedan kompisen Henr*k A på Stockholmsvägen i backen och är pratsam och helt som vanligt...

Om KM hade varit med om något fruktansvärt innan som hänt hans sambos bästis-Helena, så hade kompisen Henrik sett och märkt detta på honom att något kändes konstigt, så är det bara. Nej, inget med KM som GM eller möjligt vittne funkar. Det lirar helt enkelt inte.

Det måste i så fall varit en annan man än KM på bron. Jag tror också så här att Helena var vänlig men också bestämd och visste vad hon ville. Ville hon promenera för att få frisk luft så vad det det hon tänkt göra. Helena skall enligt ett tidigt rykte ha setts stått lutandes in i en bil vid teatern vid Kungsgatan och samtalat. Erbjöd dessa henne skjuts men hon tackade nej ? Pilotmannen som går med Helena kanske då bakom via fängelset över ängen, måste haft kompisar i en bil som kommit upp och mött upp detta par här eller rent av stått och väntat på Ekuddenvägen. Det var även efterfest denna natt ute på Ekuddens camping, skall sägas. Alltså en ytterligare anledning för strög upp hit.

Helena som ofta gick ut med sin hund kanske ofta gick denna väg med sin hund, då vi vet att det kan vara just trevligare att gå mer avskilda och natursköna vägar/stigar med just hund. Input, kanske även karta på denna ängsmark.

Bra jobbat!

Vi har sedan länge vetat att brovittnet är korrekt, men nu är det "spikat". Glöm stackars "p*undaren" GuDa! Och ajnoshort, United med flera kan skita ner sig! (Nu ska det bli intressant att se hur ajnoshort och United försöker trassla sig ur det här! ) Vi vet också att Jenvén INTE har tvivlat på brovittnets utsaga, utan bara reserverat sig för om det var Helena som hon såg. (Vilket det var.)

Stigen bakom fängelset har nämnts några gånger tidigare.

Jag utesluter inte KM - kriminalhistorien är full av gärningsmän som sitter i tv och trixar. Dock anser jag att PU, EA, JohLa och And*ers S också passar bra in.

Jag för min del tror - som jag alltid har trott - att Helena gick hem, precis som hon sa att hon skulle göra, men med manligt sällskap. Men självklart kan skjuts från Kungsgatan inte uteslutas. Dock: Om vi ponerar att bilen på Kungsgatan stod med nosen mot stadsträdgården, måste bilen först svänga vänster på Nygatan. Därefter kan det ha blivit stopp vid trafikljuset. Sedan vänster och sannolikt vänster igen ner på Österlånggatan för att sedan ta höger på Kungsgatan. Den här turen tar faktiskt lite tid - särskilt om det blev stopp vid trafikljuset i typ en (1) minut. På den tiden skulle Helena med sällskap ha hunnit komma ganska långt - kanske så långt att de hann vika av höger ner bakom fängelset och "försvinna" för personen/personerna i bilen. Men då personen/personerna i bilen visste vart Helena skulle, kan de ha kört ner på Ekuddenvägen och väntat där skogsstigen genom Kohagen tog sin början.

En bil måste med i händelseförloppet, och den kan faktiskt ha tillkommit "sent".
Citera
2024-04-24, 23:24
  #56191
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Frågar dig eftersom du kan om juridik.
Rent hypotetiskt nu: Ifall det påträffats dna på skorna lite överallt spritt över skon som om den greppats av en hand, (skorna slängdes iväg) och att det dna:et då tillhör en misstänkt person borde väl det gälla som bevis utifall att det inte finns något annat dna på skorna?

Under förutsättning också att dna-experterna bestämt hävdar att det inte finns ngt annat dna och att dom i så fall skulle hittat det?

Jag hävdar att chansen att gm/gm:arna hade på sig handskar eller dylikt när skorna slängdes iväg är totalt noll, noll,noll och noll.

Dessutom hade det varit otroligt roligt och underhållande att få höra en bortförklaring från någon misstänkt person om varför just dennes dna finns översållat över Helenas skor.

Juridik är dessvärre inte mitt ämne. Men jag ska redovisa lite av hur jag tänker.

Jag tror att det i ditt hypotetiska scenario mycket beror på omständigheterna. Om en misstänkt persons DNA hittas på offrets sko, om ingen annans persons DNA hittas på skon, om offrets och den misstänkte varit ensamma, om skorna var nya osv, då kan jag tänka mig att det åtminstone skulle vara en länk i en indiciekedja. Det måste, kan jag tänka mig, gå att utesluta att DNA:et kommit dit på ett naturligt sätt.

I fallet med Helenas skor, så tror jag att gm har slängt ut dem åt var sitt håll, stående på stigen (om han inte gått till platserna där skorna hamnade för att placera dem där. Lite onödigt, då han då riskerade att lämna spår efter sig, nedtrampade vegetation osv.)

Nej, det är inte troligt att gm hade handskar på sig. Han har förmodligen antingen greppat dem (runt skorna) alternativt tagit med fingrarna runt resår-bandet (det som går runt hälen), och därefter slängt ut dem. Har det testats för touch-DNA?

Tyvärr verkar många ha tagit i Helenas skor under åren. Dock har DNA hittats på en sko. Kan de få fram vem/vilka dessa spår tillhör, så tycker jag att det skulle kunna ge en hint. Låt säga att antingen ett av spåren kommer från en misstänkt person, då kan det finnas skäl att gå vidare med utredning av denne. I alla fall i min värld. Släktforskningsmetoden kan vara ett sätt att komma vidare. Jag hoppas verkligen att man gör allt för att komma fram till vilka dessa DNA kommer från. Gör man inte allt...

Någon juridisk bevandrad får gärna komma in!
__________________
Senast redigerad av Prinzezzan 2024-04-24 kl. 23:29.
Citera
2024-04-24, 23:35
  #56192
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det är så här att vi kan slå fast att efter att Helena pratat med vännen Björ*n W/Vallb*erg att hon skulle ha frisk luft och skulle promenera hem, så börjar hon gå ensam över torget och denna tanke stöds av tre vittnen alltså sammantaget det mest sannolika scenariot så här långt samt det Ulrika sade att de alltid gick rakt över torget och vidare.

Vi kommer ner till Österlånggatan nu, här ses en ung kvinna gåendes ihop med en man. Detta kan vara Helena eller så är det , det inte. Nästa anhalt blir Kungsgatan , där bilar stod och var redo för hämtning efter Stadt, enligt Mariestadskällan2. Teatern finns alltså rakt fram på Kungsgatan sett från Österlånggatan. Här var ett tidigt rykte att Helena lutat sig in och stått och pratat med de som satt i en parkerad bil här. De erbjöd då säkert skjuts hem, men Helena visste vad hon ville och vänligt men bestämt avböjde. Här i denna zon på Kungsgatan etableras i alla fall en koppling till den bil eller till och med en utav de två bilar (högst troligt) som senare skall vara inblandad i försvinnandet, så bör det vara. De vet alltså vart Helena bor och vart hon ska.

Sedan från Teatern upp till Marieholmsbrons västra brofäste är det 230 meter cirka (eniro karta). Här har vi då en grupp helt vanliga tjejer som ser en man och en kvinna gå och där en av kvinnorna(brovittnet) lägger särskilt märke till kvinnan på brons byxor som hon tyckte var snygga. Med tanke på allt ovanstående så kan vi placera Helena här och då vi även med hjälp av ett trovärdigt vittne som polisen använder sig av senare, 1998. Brovittnet utsaga om vad hon sett är helt sann inget snack om den saken, men var detta Helena hon såg ? Ja, det kan jag nog svära på för att om detta var en annan ung tjej som hade ett par sådana här ovanlig färgglada randiga byxor, som och som skulle åt detta håll denna tidpunkt, det kan vi nog vara ganska säkra på att det inte fanns i lilla Mariestad i norra Skaraborg. Nej, det är inte troligt.

Sedan kommer vi då till det att detta par viker av höger tillsammans efter bron. Om vi tänker på att detta var endast för , det mest troliga att mannen vid hennes sida endast behöver pissa, så går ju inte Helena med honom ner för detta om hon vet att han skall komma upp igen i sin vidare promenad på Marieholsmsleden. Nej, och att båda måste kissa samtidigt...detta tror jag inte Helena gör absolut inte. Därför blir denna ide om kisspaus knepig faktiskt. Det blir inte riktigt logiskt om vi försöker se detta framför oss.

Därmed står vi då med detta konstiga kan vi tycka att de skall gå denna mörka och natursköna väg/genväg mot Marieforsleden, alltså bakom fängelset och polishuset. Detta alternativ hade tidigare varit helt uteslutet då jag ej då visste att man kunde gå här bakom på en bra stig för att komma upp på Ekuddenvägen. Vi har heller inga mer iakttagelser på en promenerade Helena vidare efter bron heller på Marieforsleden.

Går de denna väg på ängstigen bakom polishuset så blir det ju att detta par bara sen dyker upp på Ekuddenvägen antagligen ganska bra i höjd med skogsstigen sen in i Kohagen mot Helenas hem. Judaland och folk som vet kanske behöver engageras och folk som kan ta fram kartor också på denna ängsmark.

Skulle då verkligen Helena ha gått här i mörkret med en man som hon knappt kände ? Alla som känner henne eller skall vi säga tros sig då vet allt om henne säger absolut: nej. Här vill man ju tänka då på KM som hon kände mycket väl, problemet med honom är att vart och hur man än ser på honom i detta så är det fullständigt OMÖJLIGT att han kan te x bevittnat något mycket obehagligt med hans sambos nära vän och fungera precis som vanligt både strax efter händelsen (Henrik A) och tiden efter (7 års sambo liv med flickvännen) utan att någon märkt någonting alls med honom. Nej, något sädant här har jag aldrig hört talas om och detta är en helt vanlig svensson vi pratar om som hela tiden bott kvar i stan. HELT osannolikt och uteslutet.

Vi står här då faktiskt med en helt annan person som gått med Helena och detta är en person som inte är en gröngöling vad gäller vare sig missbruk eller tidigare våldsamheter och kriminalitet. Detta måste man förstå att den person samt hans vänner som är inblandade i detta i alla dess makabra delar och som hållit käften om detta i alla år, i n t e är några duvungar inte.

Jag är nog ganska övertygad om att vi skall fokusera på en plats som Jenven bl a resonera om , vart Helena kan ha bekantat sig lite med sin GM tidigare så väljer jag helt klart: gymmet. Mickes Gym. Där finns det även också i regel lite ljusskygga individer som sysslar med anabola och vidare annat pyssel.

Helena tränade där och vänner eller systrarna tror jag ej hade riktigt stenkoll på vilka personer som Helena stötte på där 1992. GM fanns nog på detta gym, den danske Ander*s S får jag ej bort från hjärnan. Frågan om Helena kunnat missbedöma en sådan person som Anders beskrivs som av Snurre80. En skojare och missbrukare. Missbrukare är oftast mycket manipulativa kan var charmiga och notoriska lögnare/mytomaner detta kan var förödande för en person som kanske inte är så garvad samt vill tro gott om människor allt som oftast. vi vet att helena med den snälle missbrukare JeLu som var jämnårig med henne. Detta talar också för att hon var en person som inte gärna dömde folk.

Helena kan denna kväll varit förväntansfull och laddad då hon endast varit hemma 6-7 dagar efter hemkomsten från Grekland. Om det blev besvikelse med killen hon var intresserad av så kanske cirklar kan ha rubbats denna natt plus kanske att hon kanske hade svårt att landa efter semesterkänslan, top of the world och inte sett så mycket risker i sin lilla hemstad. Lite funderingar.

Men tar vi då scenariot så måste denna man hon vandrar med hemåt låt säga från Österlånggatan eller Kungsgatan framåt haft kompisar i en bil vid Kungsgatan och att dessa ställer sig där uppe på Ekuddenvägen och väntar i detta par, dels kanske för de skall ta med mannen hem och kanske köra vidare ut mot efterfesten på campingen på Ekudden. Vi vet att ErAn höll till därute vid båtkranen ofta då han i förhör sagt att han polerade bilar där. Vi har också det Gatstens vittne säger om den vita bil med sluttande bakparti som körde inne på cykelvägen där inne vid 23:00-00.00. Dessa GM som gjorde detta var mycket bekanta med detta område sen innan. Ett intresse mot stalking till Helena fanns innan tror jag. Mannen på Runstensvägen kan inrymmas i denna tanke. Det är denna grupp återigen som är den intressanta, det går helt enkelt inte att komma från dem:
PN, ErAn, Anders S och JohLa. Polisen har inte gått till botten med dessa, jag bara vet att det föreligger på detta sätt.

Du är övertygad om, låter det som, att en Anders Svensson var inblandad. De övriga du nämner, de vet vi lite om. Men AS... Vet du att denne verkligen finns? Har du kollat upp det? Jag tycker annars att det är lite märkligt att misstänka någon som hypotetiskt skulle kunna vara en rent av uppdiktad person.
Citera
2024-04-24, 23:45
  #56193
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Frågar dig eftersom du kan om juridik.
Rent hypotetiskt nu: Ifall det påträffats dna på skorna lite överallt spritt över skon som om den greppats av en hand, (skorna slängdes iväg) och att det dna:et då tillhör en misstänkt person borde väl det gälla som bevis utifall att det inte finns något annat dna på skorna?

Under förutsättning också att dna-experterna bestämt hävdar att det inte finns ngt annat dna och att dom i så fall skulle hittat det?

Jag hävdar att chansen att gm/gm:arna hade på sig handskar eller dylikt när skorna slängdes iväg är totalt noll, noll,noll och noll.

Dessutom hade det varit otroligt roligt och underhållande att få höra en bortförklaring från någon misstänkt person om varför just dennes dna finns översållat över Helenas skor.

Även om ett DNA från en misstänkt person skulle återfinnas på skon/skorna, bevisar det ingenting. Det bevisar i vart fall INTE att just den personen mördade Helena - det bevisar på sin höjd att den personen vid något tillfälle har tagit i skon/skorna. Bara det. Inget mer.

Och kom ihåg: Den personen måste faktiskt inte ha tagit i skon/skorna just den natten, men självklart blir det besvärligt för den misstänkte om han inte (aldrig) umgicks med Helena, men likväl bevisar det inte mord. Dock skulle en dylik DNA-träff sätta ordentlig press på personen ifråga - samtidigt som träffen skulle ge polisen en finfin anledning att granska den aktuella personens umgängeskrets/bekantskapskrets vid tiden för försvinnandet.
Citera
2024-04-25, 02:52
  #56194
Medlem
Kan stalla en fraga till Ugglan, IB03, Prinsessan, tja alla egentligen. En grej som stort mig lite i detta fallet ar repliken "nej, sa far ni inte gora". Ja, jag tror att vittnet Hanna horde korrekt, daremot tror jag att hon kan ha blandat ihop tidpunkten och vad klockan visade, vilket inte ar onormalt, men det ar en annan fraga. Naja. Hursomhelst.

Jag tanker slanga ut en teori att HA dog av misstag, precis som GW sager, men han sager inte hela sanningen. Jepp, det var en misshandel som overgick i vallande av annans dod, men jag tror HA forsokte ga emellan tva killar som slogs, fick minst en snyting av misstag och foll, slog skallen i ordentligt och foll pa en sten/brot nacken/en spark som tog fel/etc. En total olyckshandelse, men nu blir det panik.

Tva roster som hors, kvinnoskrik, nagon som sager "fan", etc. Det passar in i en situation dar en ordentlig tjej forsokte lugna ner tva killar som forsokte puckla pa varandra. Speciellt om hon forsokte skydda en av dom. Som GW sager, "en oplanerad garning". Jag tror inte att nagon hoppade pa HA. Men nagon hoppade pa nagon hon tyckte var vard att skydda av nagon anledning. Hypotetiskt, hon forsokte skydda samma person hon litade pa att fa skjuts hem, eller att ga hem med, valj sjalva. Eller bagge, vilekt ar det sannolika alternativet eftersom en bil maste in har nagonstans.

Vilka det var, tja. Det ar en annan sak att spekulera i. Men tank nu pa dessa pojkars dilemma. Om detta hande, nu sitter dom bagge i skiten. Om dom ringer polisen, da sitter bagge kanske annu varre i skiten. Liksom svart att bevisa olyckshandelse med en dod kropp pa marken. Och massa adrenalin som pumpar och dom forsokte nyss sla skiten ur varandra av nagon anledning. Men nu ar dom tillsammans med ett massivt problem. Aterigen GW, "det ar starka band mellan garningsman". Vad hade dom att forlora pa en offentlig polisutredning ? Socialt ? Tidigare straffade ? Ja, manga fragor dar.

Bara en teori, den sager varken bu eller ba om vilka det ar, men vad galler handelseforlopp och vittnen sa kanske det ar en ny synvinkel for nagon. Men replikerna stammer ratt bra pa ett dylikt scenario. Saledes fragan. Kan detta scenario vara mojligt ?
__________________
Senast redigerad av MrConwell 2024-04-25 kl. 03:16.
Citera
2024-04-25, 07:13
  #56195
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Du tänker rätt Thord. GuDa är INTE brovittnet. Detta har jag tagit reda på idag i och med att jag ringde till Pernilla Wadebäck och frågade henne om detta bl a. Hon sade till mig att jag kunde skriva detta i tråden ,då hon tyckte synd om stackars GuDa att ha stämplats här i alla år helt i onödan även med tillhörande nedsättande tillmälen.
....
Stor guldstjärna för att du ringde Pernilla Wadebäck!
Jag antar att ni pratade mer än om endast GuDa som brovittnet men som du möjligen inte fick tillåtelse att dela med dig. Hur pass talför var PW i övrigt? Skulle hon kunna reda ut för oss i tråden vem som var var i familjen Anderssons hus under kvällen/natten och alla frågor kring detta? Till att börja med.
Citera
2024-04-25, 08:05
  #56196
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du är övertygad om, låter det som, att en Anders Svensson var inblandad. De övriga du nämner, de vet vi lite om. Men AS... Vet du att denne verkligen finns? Har du kollat upp det? Jag tycker annars att det är lite märkligt att misstänka någon som hypotetiskt skulle kunna vara en rent av uppdiktad person.

Mariestadskällan2 och Snurre80 som talat om dansken Anders Svensson är naturligtvis bluffmakare.

Någon Anders Svensson född i Danmark finns helt enkelt inte. Namnet är inte danskt och någon dansk med detta namn finns inte i svenska befolkningsregistret år 2000.

Att källan dessutom känner till observationer av Helena som ingen annan känner till är ännu ett bevis för att det rör sig om någon som fabulerar friskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback