2024-04-20, 13:24
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Nej. Du måste läsa inläggen innan du skriver. Gör om gör rätt

Du kommer inte ihåg vad du själv skriver
Citera
2024-04-20, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du kommer inte ihåg vad du själv skriver
Är bromsoket dåligt behöver man inte hämta bilen för att konstatera felet själv du har ju bilen på verkstad för du inte kan laga det själv din klåpare
Citera
2024-04-20, 20:02
Medlem
SportquattroS1s avatar
Kräv att få se bilen, det är möjligt att de har buskört på väg till eller från McDonald's, krockat med bilen och håller nu på att laga den med spackel.
Citera
2024-04-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Kräv att få se bilen, det är möjligt att de har buskört på väg till eller från McDonald's, krockat med bilen och håller nu på att laga den med spackel.
Inte osannolikt.
Detta har jag råkar ut för.
Men då fick jag en lånebil, under de 6 veckor verkstaden hade min bil inne.
Citera
2024-04-21, 15:29
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Inte osannolikt.
Detta har jag råkar ut för.
Men då fick jag en lånebil, under de 6 veckor verkstaden hade min bil inne.
Mina föräldrar råkade ut för det när en 740 eller 940 var på service. Min pappa reagerade inte när han fick en fri lånebil i typ en månad.

När bilen inspekterades för inbyte typ ett år senare så uppdagades det att den hade blivit krockad då man såg lackskarvar här och var. Först då kopplade farsan.
Citera
2024-04-21, 23:31
Medlem
Citat:
Vad är fel då tänker du? Kanske fälgen som sitter fel? Kanske satt en bakfälg fram?

Här har du några exempel:

Bromsslangen kan vara defekt, varit med om det att den släppte igenom bromsvätska till oket, ken inte åt andra hållet, vilket resulterade i att bromsbeläggen låg på trots att det inte var nått fel på oket.

Beläggen han fastna i spåren de sitter i, då blir det också varmt, utan att det är något fel på oken.

Verkstäder är ofta ganska snabba på att gå på det vanligaste felet utan att göra någon vidare felsökning. Är det något annat som är fel debiterar man bara kunden mer.

Betvivlar att du själv ens kan skifta hjul själv...
Citera
2024-04-22, 06:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Här har du några exempel:

Bromsslangen kan vara defekt, varit med om det att den släppte igenom bromsvätska till oket, ken inte åt andra hållet, vilket resulterade i att bromsbeläggen låg på trots att det inte var nått fel på oket.

Beläggen han fastna i spåren de sitter i, då blir det också varmt, utan att det är något fel på oken.

Verkstäder är ofta ganska snabba på att gå på det vanligaste felet utan att göra någon vidare felsökning. Är det något annat som är fel debiterar man bara kunden mer.

Betvivlar att du själv ens kan skifta hjul själv...
Du får ta lärdom att det är lika bra byta på en äldre bil. Bromsar är viktigt inget man tummar på för man är snål
Citera
2024-04-22, 08:51
Medlem
Citat:
Du får ta lärdom att det är lika bra byta på en äldre bil. Bromsar är viktigt inget man tummar på för man är snål

Vilket inte betyder att man ska byta grejer i onödan, speciellt inte om det inte löser problemet om felet visar sig vara någonting annat.
Citera
2024-04-22, 15:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Är bromsoket dåligt behöver man inte hämta bilen för att konstatera felet själv du har ju bilen på verkstad för du inte kan laga det själv din klåpare

Så där skriver en tattare som har tummen mitt i handen och inte vet ett skit om bilar och aldrig har skruvat på bilar själv. Hur känns det att behöva lämna in bilen och alltid förlita sig på bil verkstan?
Citera
2024-04-23, 06:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Så där skriver en tattare som har tummen mitt i handen och inte vet ett skit om bilar och aldrig har skruvat på bilar själv. Hur känns det att behöva lämna in bilen och alltid förlita sig på bil verkstan?
Försök inte lek något det är så verkligheten ser ut. Du kan säkert be dom felsöka innan men det kostar mer än bytet.
Citera
2024-04-24, 20:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Försök inte lek något det är så verkligheten ser ut. Du kan säkert be dom felsöka innan men det kostar mer än bytet.

Verkligheten ser ut så för dom som lämnar in bilen på verkstad och förlitar sig på vad dom säger.
Skulle aldrig lämna in bilen till klåpare som bara är ute efter att tjäna pengar och lurar kunderna och sen tror man på allt dom säger.
Citera
2024-04-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Alltså är detta normalt???

Lämnade in bilen för däckbyte. Dom var tvungen att kränga av och på däcken.
Då upptäcktes det att ett bromsok behövde bytas.
Ringde efter 1 vecka och kollade. Nej dom väntade på delar. Ringde efter 2 veckor.
Nej dom var inte klara.
Jag behöver bilen.
Bilverkstan är bra. Gör ett bra jobb för liten peng. Kommer hem och hämtar bilen kör den tillbaka.
Då kanske man får stå ut med att det tar lång tid.
Men 3 veckor.
Jag tycker att det är sjukt lång tid.

Och självklart har jag sagt åt dom men dom har alltid något bra svar.

Det där låter sjukt skumt och mycket misstänkt (utan att givetvis veta alla fakta, och kunna säga absolut).

Att kränga däck på fälgarna, balansera och sedan sätta på igen görs normalt på en halvtimme-timme medans man väntar och tar en kaffe/the på plats.

Den där verkstaden skulle jag troligen inte lita på (om de inte har verkligen goda skäl, vilket känns osannolikt som du beskriver det, iaf.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in