2024-04-16, 09:55
Medlem
Alltså är detta normalt???

Lämnade in bilen för däckbyte. Dom var tvungen att kränga av och på däcken.
Då upptäcktes det att ett bromsok behövde bytas.
Ringde efter 1 vecka och kollade. Nej dom väntade på delar. Ringde efter 2 veckor.
Nej dom var inte klara.
Jag behöver bilen.
Bilverkstan är bra. Gör ett bra jobb för liten peng. Kommer hem och hämtar bilen kör den tillbaka.
Då kanske man får stå ut med att det tar lång tid.
Men 3 veckor.
Jag tycker att det är sjukt lång tid.

Och självklart har jag sagt åt dom men dom har alltid något bra svar.
Citera
2024-04-16, 10:04
Medlem
Låter ju inte normalt nej..
Citera
2024-04-16, 10:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är det en vit Opel?
Citera
2024-04-16, 10:19
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittoria

Ringde efter 1 vecka och kollade. Nej dom väntade på delar. Ringde efter 2 veckor.
Nej dom var inte klara.
Jag behöver bilen.
Bilverkstan är bra. Gör ett bra jobb för liten peng. Kommer hem och hämtar bilen kör den tillbaka.
Men 3 veckor.

Varför inte uppge vilken bil och modell det gäller, då blir det enklare att svara.
Gäller det en privatimporterad Jaguar från 1972 så kanske det är rimligt.
Är bilen en svensksåld Golf från 2015 låter det saftigt. Kollat själv hur tillgången är just nu på bromsok på dom vanliga tredjepartsfirmorna; Skruvat, Autoexperten, Mekonomen etc?
Har dom däremot beställt delarna utomlands, t ex från Autodoc är några veckors väntetid inget ovanligt.
Citera
2024-04-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är det en vit Opel?

😂😂😂😂😂

Nej en saab vector
Citera
2024-04-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Varför inte uppge vilken bil och modell det gäller, då blir det enklare att svara.
Gäller det en privatimporterad Jaguar från 1972 så kanske det är rimligt.
Är bilen en svensksåld Golf från 2015 låter det saftigt. Kollat själv hur tillgången är just nu på bromsok på dom vanliga tredjepartsfirmorna; Skruvat, Autoexperten, Mekonomen etc?
Har dom däremot beställt delarna utomlands, t ex från Autodoc är några veckors väntetid inget ovanligt.

Det var ett bra svar ändå tack

Bilen är en saab
Citera
2024-04-16, 10:37
Medlem
Citat:

Nej dom var inte klara.
Jag behöver bilen.
Men 3 veckor.

Det låter ju lite som de letar med förstoringsglas och ficklampa efter skavanker som de kan pungslå dig mha. Jag tänker att om du inte har märkt något alls som inte står riktigt rätt till med bromsarna så är det ju inte något man ser den där halva sekunden de ser bromsoket i ögonvrån.

Jag skulle ifrågasätta att de skall behöva behålla bilen i väntan på nytt ok också. Tänker det borde gå att montera på hjulen och köra i väntan på nytt ok, värre än så borde det inte kunna vara.

Men sen har vi ju inte alla fakta på bordet här på FB förstås...
Citera
2024-04-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det låter ju lite som de letar med förstoringsglas och ficklampa efter skavanker som de kan pungslå dig mha. Jag tänker att om du inte har märkt något alls som inte står riktigt rätt till med bromsarna så är det ju inte något man ser den där halva sekunden de ser bromsoket i ögonvrån.

Jag skulle ifrågasätta att de skall behöva behålla bilen i väntan på nytt ok också. Tänker det borde gå att montera på hjulen och köra i väntan på nytt ok, värre än så borde det inte kunna vara.

Nej dom brukar inte pungslå
Men är jävla långsamma
I december hade dom bilen i 3 veckor för att fixa ett glapp i en sladd
Men för mig är det lång tid att vara utan min bil
Citera
2024-04-16, 10:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
😂😂😂😂😂

Nej en saab vector

Om det är en gen3 dvs från 2003 års modell så är bromsoken samma som i opel vectra och inte alls svåra att få tag på från lager i europa.
Citera
2024-04-16, 11:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Nej dom var inte klara.
Jag behöver bilen.
Men 3 veckor.

Dom kanske har andra kunder som beställt tid för service och reparation och som går före?
Knappast så sitter dom och väntar på att just du ska komma in och få en reparation utförd.
Citera
2024-04-16, 11:11
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Kan hålla med om det resonemanget. Om det är problem med bromsarna brukar det märkas på olika sätt, vanligast är en liten anliggning av dessa som då beror på kärvande kolv eller osmorda glidpinnar. Besiktningen upptäcker och ger direkt nedslag på anliggande bromsar så om bilen är relativt nybesiktad finns möjligheten att dom är ute och cyklar.
Osmorda glidpinnar kan däremot vilken verkstad som helst snabbt och billigt åtgärda utan att behöva byta hela oket men visst, det är bekvämt och enkelt att i stället byta hela oket och få nya prylar - det är ju kunden som betalar.
Är det däremot kolven som kärvar är det för tidsödande för en verkstad att renovera oket - även om det är fullt möjligt så då brukar ett byte av hela oket vara att rekommendera.

Dom flesta verkstäder har lokala leverantörer av reservdelar. Fördel: det brukar gå snabbt att få delarna. Nackdel: dom kan vara flera hundra procent dyrare jämfört med vad exakt samma del kostar utomlands. Dom flesta verkstäder går på första alternativet: det är ju ändå kunden som betalar så varför anstränga sig?
Om dom däremot har varit schyssta och beställt utomlands just för att spara pengar åt dig är det väl hedersvärt i sig men då borde dom ha upplyst om det för sånt kan ibland ta tid.
Citera
2024-04-16, 11:28
Medlem
Citat:
Nej dom brukar inte pungslå
Men är jävla långsamma
I december hade dom bilen i 3 veckor för att fixa ett glapp i en sladd
Men för mig är det lång tid att vara utan min bil

Som sagt har vi inte alla fakta, men för mig låter det lite misstänkt när man kommer och säger att det-och-det behöver också åtgärdas, isht om det är något som du i princip redan borde ha haft ett hum om och dessutom när det är något de inte förväntas undersöka under ett normalt däckbyte. Det låter ju lite som att de har aktivt letat efter något ytterligare att åtgärda i bästa fall (i värsta fall så har de helt enkelt hittat på ett problem för att tjäna extra pengar).

Det jag menar framförallt är att det inte skall behöva ta veckor. De behöver inte din bil för att vänta på ett ok. Själva däckbytet skall kunna göras medan du väntar och med lite (läs: kanske rejält tilltaget) tålamod skall man kunna byta ok också medan kunden väntar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in