Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag läste fel där, men jag skulle säga att de flesta långlopp ändå är likartade med enstaka undantag. VC-loppen är ju säkert medvetet mycket kuperade bland annat för att försvåra möjligheten att köra med blanka skidor. Det tristaste med VC-loppen är att de så ofta blivit flervarvslopp. Så var det inte förr. Det är förvisso bättre ur sändningssynvinkel eftersom samma kamerapositioner kan användas flera gånger.
Nåväl, om du gillar att titta på långlopp och tycker att de är varierade så är det ju ingen som kan argumentera mot vad du tycker. Det skulle bli som att argumentera om vad som är bra eller dålig musik. Smaken är olika.
Nu håller jag faktiskt med dig.
Jag tycker att grejen med t.ex Marcialonga är backen på slutet. Vasaloppet har sin startbacke. Birken sina fjäll osv. För mig som TV-tittare blir det en grej att hänga upp loppen på som ofta saknas i VC då det är just som du säger varvlopp som jag upplever ganska lika. Och just kuperingen skulle kunna varieras mer om man hade längre banor på VC vilket skulle kunna ge intressantare tävlingar, tro jag.
Sen håller jag med om att de flesta långlopp är ganska lika med enstaka undantag men de har ändå sin karaktär på något sätt. Och som jag upplever långloppsåkarna gillar de inte för mycket kupering för då kan trad.åkarna vinna som i Reistad. Men som tittare gillar jag den kampen som kan uppstå mellan glid och fäste i just de loppen.