Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carmanato
Hon borde aldrig bytt till tramssporten skidskytte, nu är det för sent att bli skidåkare bara att lägga ner karriären.
Det gick fort utför.
Citera
2024-04-24, 14:38
Medlem
MuscleSharks avatar
Har inget intresse för långlopp, men jag önskar Stina all lycka och hoppas det går bättre där.
Citera
2024-04-24, 15:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Fem mil kördes väl en (!) gång denna säsong i VC? Visst skiljer det något vad det gäller banor men de är oftast som jag upplever det väldigt likartade. I långloppen är det mer skillnad på riktigt vilket gör att olika lopp passar olika åkare vilket jag knappt upplever i traditionellt där allt är väldigt liknande och samma egenskaper premieras. Sen är det väl inget fel i det heller, och man vill kanske inte ha för mycket variation men jag kan ändå uppleva att många VC-lopp liknar varandra för mycket.

Du hänger du uppenbarligen inte med. Vissa banor är lätta i VC, andra är mer utmanande. Därför gynnar t ex Holmenkollen kapacitetsåkare som exempelvis Frida och Ebba medan andra enklare banor gynnar sprintåkare.
Citera
2024-04-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du hänger du uppenbarligen inte med. Vissa banor är lätta i VC, andra är mer utmanande. Därför gynnar t ex Holmenkollen kapacitetsåkare som exempelvis Frida och Ebba medan andra enklare banor gynnar sprintåkare.

Det är uppenbart mindre skillnader än på olika långlopp vilket var min poäng.
Citera
2024-04-24, 15:51
Medlem
katws avatar
Citat:

Och jag är av en annan åsikt men det är okej att tycka olika.
Citera
2024-04-24, 15:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är ju skillnad på långlopp också. Vasaloppet är flackt medan exempelvis Reistadløpet är mycket kuperat.
Citera
2024-04-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju skillnad på långlopp också. Vasaloppet är flackt medan exempelvis Reistadløpet är mycket kuperat.

Ja precis, jag skrev än på olika långlopp. De du nämner är just såna jag tänker på som väldigt olika och som kräver lite olika typer av åkare. Jag upplever iaf VC-banor som betydligt mer lika än olika långloppsbanor vilket jag tycker har en viss charm.
Citera
2024-04-24, 16:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja precis, jag skrev än på olika långlopp. De du nämner är just såna jag tänker på som väldigt olika och som kräver lite olika typer av åkare. Jag upplever iaf VC-banor som betydligt mer lika än olika långloppsbanor vilket jag tycker har en viss charm.

Jag läste fel där, men jag skulle säga att de flesta långlopp ändå är likartade med enstaka undantag. VC-loppen är ju säkert medvetet mycket kuperade bland annat för att försvåra möjligheten att köra med blanka skidor. Det tristaste med VC-loppen är att de så ofta blivit flervarvslopp. Så var det inte förr. Det är förvisso bättre ur sändningssynvinkel eftersom samma kamerapositioner kan användas flera gånger.

Nåväl, om du gillar att titta på långlopp och tycker att de är varierade så är det ju ingen som kan argumentera mot vad du tycker. Det skulle bli som att argumentera om vad som är bra eller dålig musik. Smaken är olika.
Citera
2024-04-24, 16:53
Medlem
Citat:
Jag läste fel där, men jag skulle säga att de flesta långlopp ändå är likartade med enstaka undantag. VC-loppen är ju säkert medvetet mycket kuperade bland annat för att försvåra möjligheten att köra med blanka skidor. Det tristaste med VC-loppen är att de så ofta blivit flervarvslopp. Så var det inte förr. Det är förvisso bättre ur sändningssynvinkel eftersom samma kamerapositioner kan användas flera gånger.

Nåväl, om du gillar att titta på långlopp och tycker att de är varierade så är det ju ingen som kan argumentera mot vad du tycker. Det skulle bli som att argumentera om vad som är bra eller dålig musik. Smaken är olika.

Nu håller jag faktiskt med dig.

Jag tycker att grejen med t.ex Marcialonga är backen på slutet. Vasaloppet har sin startbacke. Birken sina fjäll osv. För mig som TV-tittare blir det en grej att hänga upp loppen på som ofta saknas i VC då det är just som du säger varvlopp som jag upplever ganska lika. Och just kuperingen skulle kunna varieras mer om man hade längre banor på VC vilket skulle kunna ge intressantare tävlingar, tro jag.

Sen håller jag med om att de flesta långlopp är ganska lika med enstaka undantag men de har ändå sin karaktär på något sätt. Och som jag upplever långloppsåkarna gillar de inte för mycket kupering för då kan trad.åkarna vinna som i Reistad. Men som tittare gillar jag den kampen som kan uppstå mellan glid och fäste i just de loppen.
Citera
2024-04-24, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nu håller jag faktiskt med dig.

Jag tycker att grejen med t.ex Marcialonga är backen på slutet. Vasaloppet har sin startbacke. Birken sina fjäll osv. För mig som TV-tittare blir det en grej att hänga upp loppen på som ofta saknas i VC då det är just som du säger varvlopp som jag upplever ganska lika. Och just kuperingen skulle kunna varieras mer om man hade längre banor på VC vilket skulle kunna ge intressantare tävlingar, tro jag.

Sen håller jag med om att de flesta långlopp är ganska lika med enstaka undantag men de har ändå sin karaktär på något sätt. Och som jag upplever långloppsåkarna gillar de inte för mycket kupering för då kan trad.åkarna vinna som i Reistad. Men som tittare gillar jag den kampen som kan uppstå mellan glid och fäste i just de loppen.

Det jag skrev om särart tidigare är just detta att dubbelstakning blivit en helt egen teknik (tidigare var den integrerad med diagonal och frånskjutsstakning) och det kommer inte att gå att hävda sig för SN (eller någon annan) om hon inte behärskar den tekniken till fulländning.
Citera
2024-04-24, 17:32
Medlem
Citat:
Det jag skrev om särart tidigare är just detta att dubbelstakning blivit en helt egen teknik (tidigare var den integrerad med diagonal och frånskjutsstakning) och det kommer inte att gå att hävda sig för SN (eller någon annan) om hon inte behärskar den tekniken till fulländning.

Nä självklart inte. Hade det varit så att vilken tradåkare som helst kunde gå in och vinna långlopp genom att bara diagonala ifrån alla långloppsåkare uppför t ex då hade det ju varit sjukt tråkigt och väldigt b med långlopp. Nu är det ju inte alls så.
Citera
2024-04-24, 18:05
Medlem
Kan bara vara bra för hennes fortsättning i sprintkarriären!

Kommer kunna vara med i andralaget i stafetter:

Svahn - Karlsson - Andersson - Sundling

Ribom - Ilar - Nilsson - Dahlqvist

Hagström - Crusell - Rosenberg - Lundgren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här