2024-04-22, 19:17
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Sveriges utbildningar är högt förankrade och i många fall internationellt kvalificerade. Universitet/högskola och vissa yrkesutbildningar i Sverige kommer man långt med även utomlands. Så det är värt "bördan" även om man senare väljer att stanna kvar här.

Hur jag behandlades på arbetsmarknaden kopplad till mitt förflutna, gjorde att jag valde att börja studera för att få friheten att flytta dit jag vill och ändå vara eftertraktad. Med högre utbildning vänder bordet till att det är arbetsmarknaden som är mer i behov av just dig än du av dem. En vanlig knegarjobb kommer man tyvärr inte jätte långt med utomlands om man inte då besitter speciella kunskaper inom yrket.

Belastningsregistret försvinner så småningom (om inte något nytt dyker upp då) vilket gör att man inte behöver oroa sig över om man kan få jobb eller om man kan flytta till ett visst land.

Jag kan föreställa mig att det är en tuff tid för dig och att du känner dig väldigt frustrerad över situationen. Att tänka på att emigrera till ett annat land är verkligen inget litet beslut, och det är viktigt att du tar dig tid att verkligen undersöka alla möjliga alternativ noggrant innan du tar ett sådant steg.

Jag vill bara påpeka att vi som medborgare har en stor makt när det gäller att påverka politiken och de beslut som fattas. Ingen borde någonsin känna sig tvingad att lämna sitt hemland för att kunna försörja sig eller bidra till samhället på grund av politiska hinder. Om någon har begått ett misstag och sedan tagit sitt straff, så är det orättvist att fortsätta att straffa den personen. Det är viktigt att vi som samhälle strävar efter rättvisa och möjligheter till rehabilitering för alla.

Det är just sådana här frågor som jag vill ändra på, men det är något som jag inte kan göra om jag är upptagen med att driva tvistemål. Att bli politiskt aktiv, det är nog min kallelse här i livet.
Citera
2024-04-22, 19:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis att utdrag ur belastningsregister behövs vid flytt utomlands, beror ju självklart var man väljer att flytta till. Australien är dock kan ganska strikta och nekar tom inträde till landet om man förekommer i belastningsregister.
Jag skrev ju "nästan alltid," inte "alltid."

Undantagen är länderna inom EU/EES. Vet inte hur det fungerar med Schweiz.

Ska man flytta utanför EU/EES så får man dock räkna med att de ber om belastningsregister. Kanske inte om man vill flytta till Angola eller Moçambique eller något annat sånt u-land, men i civiliserade och moderna länder krävs det i stort sett alltid.
Citera
2024-04-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag kan föreställa mig att det är en tuff tid för dig och att du känner dig väldigt frustrerad över situationen. Att tänka på att emigrera till ett annat land är verkligen inget litet beslut, och det är viktigt att du tar dig tid att verkligen undersöka alla möjliga alternativ noggrant innan du tar ett sådant steg.

Jag vill bara påpeka att vi som medborgare har en stor makt när det gäller att påverka politiken och de beslut som fattas. Ingen borde någonsin känna sig tvingad att lämna sitt hemland för att kunna försörja sig eller bidra till samhället på grund av politiska hinder. Om någon har begått ett misstag och sedan tagit sitt straff, så är det orättvist att fortsätta att straffa den personen. Det är viktigt att vi som samhälle strävar efter rättvisa och möjligheter till rehabilitering för alla.

Det är just sådana här frågor som jag vill ändra på, men det är något som jag inte kan göra om jag är upptagen med att driva tvistemål. Att bli politiskt aktiv, det är nog min kallelse här i livet.

Jag citerar ett tidigare inlägg som Arkitektkompisen skrev. Jag känner tyvärr igen mig helt i det han beskriver och tror att många har det på det viset.

Citat:
Jag hoppas verkligen att dessa sidor snarast förbjuds och att alla verksamheter med bakgrundskontroller måste upphöra. Jag hoppas också att plågandet av min psykiska hälsa snart tar slut. Om dessa ansvariga utgivare bara förstod. För dem är detta bara ett sätt att tjäna pengar, de bryr sig inte. Och jag tror politikerna inte har någon som helst aning om hur detta kan förstöra en människa.

Jag har snart levt mina fem senaste år i ett tomrum. Jag är inte säker på om jag är okej, mina känslor och tankar är överallt. Ena stunden är jag positiv, nästa är jag nere. Ibland känner jag mig så tom som om det finns ett hål där mitt hjärta borde vara. Bara en tomhet inom mig. När folk frågar brukar jag bara säga att jag är okej. Det är enklare så. Ingen har någonsin bett mig att utveckla hur jag är okej. Det finns ögonblick då allt känns förvirrande, dagar smälter samman, omöjliga att skilja. Jag bär en mask så att andra inte kan se kampen inuti mig. När natten kommer är jag ensam och drunknar i oändliga tankar. Varje natt är en kamp att försöka hitta sömn. Medan mitt sinne rasar vidare, tänker jag på alla bra upplevelser, varje era och varje ånger jag upplevt. Jag undrar om allt kommer att vara vettigt och ha betydelse någon dag. Just nu känns det som att vandra genom en tät dimma. Osäker på vart jag ska vända.

Förlåt för ett långt onödigt inlägg, men ingen i min närhet vet hur jag mår pga detta och jag håller det helst inom mig själv. Här på Flashback har jag möjlighet att skriva av mig då jag är anonym och det lättade något på mina återkommande och negativa tankar som verkligen tär på mig.
Jag hoppas att jag en dag bara får möjlighet att inte tänka på detta det första jag gör när jag vaknar och det sista jag gör när jag somnar.

Det är verkligen tufft. Att känna sig tvingad till att lämna sitt hemland, sin trygghet med familj, vänner etc är en förfärlig upplevelse. Vi är varken i krig eller i någon större konflikt, så att så pass många tänker på att emigrera till ett annat land pga något misstag i det förflutna är tragiskt och sorgligt och bör få lagstiftare att reagera.

Att flytta utomlands är inget man gör på en handvändning. Ekonomi, försörjning, boende, erfarenhet, språk mm spelar alla en stor roll. Har man som i mitt fall kommit in i vuxenlivet med en dom i bagaget och därmed hängas ut på diverse sidor, har man redan där fått en dålig start på vuxenlivet vilket inte gör det lättare att bara flytta utomlands. Hade jag dock fått veta att dessa sidor hade fått vara kvar så pass länge och det lidande jag fått genomlida, hade jag antingen packat och flyttat och gjort det bästa av situationen eller direkt påbörjat studier för framtida flytt. Vill tilläga att studier vid en sådan psykiskt misshandel (som jag anser bestämt att det är) är verkligen inte enkelt.

Men det är inte försent, bättre sent än aldrig att börja ta tag i sitt liv och börja se framåt. Nu när även vindarna vänder och alltfler börjar säga ifrån, EUDs senaste förhandsavgörande i Finland och ev avgörandet ditt mål, verkar det som jag ser det bli bättre än vad man kunnat förvänta sig.

Du gör ett bra jobb, fortsätt med det du gör!
Tänk bara om ingen hade vågat ta tag i detta, hade förmodligen fortsatt i samma spår såsom det gjort i alla dessa år.
Citera
2024-04-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
[...]. Om någon har begått ett misstag och sedan tagit sitt straff, så är det orättvist att fortsätta att straffa den personen. Det är viktigt att vi som samhälle strävar efter rättvisa och möjligheter till rehabilitering för alla.

Vänta här nu, är det orättvist? Det måste väl rent ut sagt vara helt jävla olagligt att göra!?
Citera
2024-04-23, 16:37
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Det är verkligen tufft. Att känna sig tvingad till att lämna sitt hemland, sin trygghet med familj, vänner etc är en förfärlig upplevelse. Vi är varken i krig eller i någon större konflikt, så att så pass många tänker på att emigrera till ett annat land pga något misstag i det förflutna är tragiskt och sorgligt och bör få lagstiftare att reagera.

Att flytta utomlands är inget man gör på en handvändning. Ekonomi, försörjning, boende, erfarenhet, språk mm spelar alla en stor roll. Har man som i mitt fall kommit in i vuxenlivet med en dom i bagaget och därmed hängas ut på diverse sidor, har man redan där fått en dålig start på vuxenlivet vilket inte gör det lättare att bara flytta utomlands. Hade jag dock fått veta att dessa sidor hade fått vara kvar så pass länge och det lidande jag fått genomlida, hade jag antingen packat och flyttat och gjort det bästa av situationen eller direkt påbörjat studier för framtida flytt. Vill tilläga att studier vid en sådan psykiskt misshandel (som jag anser bestämt att det är) är verkligen inte enkelt.
Det är sannerligen en orättvisa utan dess like att näringsidkare tillåts frånta medborgares rätt till fulländade liv efter avtjänade straff. Att inte längre känna sig välkommen och som en likvärdig människa i sitt eget land. Att berövas friheten av ett liv fritt från dömande, utanförskap och begränsade framtidsutsikter. Fundamentalister hävdar att total handlingsoffentlighet är det enda som står mellan oss och ett förfall till en bananrepublik. Till de frågar jag hur maktbalansen i de medlemsländer där dataskyddsförordningen efterlevs och belastningsregister enbart förs av myndigheter inte bara kvarstår, utan tycks följas med mindre brottslighet och utanförskap än hos oss? Jag hävdar snarare att vårt villkorslösa offentliggörande och förnedring är det som radikaliserar och försätter människor i kriminella banor när de efter enstaka försyndelser inte ges någon annan väg ut.
Citera
2024-04-23, 21:42
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marionettist
Vänta här nu, är det orättvist? Det måste väl rent ut sagt vara helt jävla olagligt att göra!?
I Sverige är det fortfarande tillåtet att straffa individer även efter att de har sonat sitt straff för ett begånget brott. Politikerna verkar dock inte prioritera arbetslinjen; istället läggs fokus på att lagstifta om ungdomars rätt att genomgå könsbytesoperation redan vid 16 års ålder. Detta gör att andra viktiga frågor hamnar i skuggan. Tyvärr är detta den verklighet vi ser i Sverige idag.
Citera
2024-04-23, 22:02
Medlem
Citat:
Jag citerar ett tidigare inlägg som Arkitektkompisen skrev. Jag känner tyvärr igen mig helt i det han beskriver och tror att många har det på det viset.

🙏

Även fast man vet att det såklart finns andra som är i en liknande situation i sitt mående så känner man sig jävligt ensam i det på något sätt. Omöjligt att komma ut ur det.

Nu vet jag inte exakt hur du mår men jag tolkar det som att du inte mår bra om du känner igen dig i det jag skrev. Jag hoppas att du kommer få uppleva livsglädje tillfullo igen och vakna upp en morgon och inte behöva ha dessa tankar och slippa tänka på detta elände.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-04-23 kl. 22:14.
Citera
2024-04-24, 10:05
Avslutad
Kikade på ärendet som J kör genom Noyb, har inte hänt något hos IMY sedan det kom in i mitten på mars. IMY har inte ens komsat det med MrKoll. Förmodar att Noyb kommer väcka en grupptalan om IMY inte gör något åt saken, Noyb har ju tidigare samlat in tusentals personer och sedan väckt talan.
Citera
2024-04-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Kikade på ärendet som J kör genom Noyb, har inte hänt något hos IMY sedan det kom in i mitten på mars. IMY har inte ens komsat det med MrKoll. Förmodar att Noyb kommer väcka en grupptalan om IMY inte gör något åt saken, Noyb har ju tidigare samlat in tusentals personer och sedan väckt talan.

IMY är i färd med ta ställning till alla nya domslut/beslut som kommit från diverse domstolar.
Skulle tro att dom bakar in Noybs klagan i sitt beslut när det kommer.
(innan våren är slut har det sagts från deras håll)

Har du möjligtvis länk till Noybs klagan till IMY där man kika på ärendet hos IMY?
Senast redigerad av Aeon369 2024-04-24 kl. 13:01.
Citera
2024-04-24, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
IMY är i färd med ta ställning till alla nya domslut/beslut som kommit från diverse domstolar.
Skulle tro att dom bakar in Noybs klagan i sitt beslut när det kommer.
(innan våren är slut har det sagts från deras håll)

Har du möjligtvis länk till Noybs klagan till IMY där man kika på ärendet hos IMY?

Testa denna

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://noyb.eu/sites/default/files/2024-03/Complaint_MrKoll_redacted.pdf&ved=2ahUKEwjcltj84tq FAxX-IhAIHWhWCegQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw12n_0hyrfcY0K5fz_ vGQ9A
Citera
2024-04-24, 14:07
Medlem
Tackar tackar.
Citera
2024-04-24, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Tackar tackar.

Du är välkommen. Hör gärna av dig om du har några särskilda tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in