Citat:
Sveriges utbildningar är högt förankrade och i många fall internationellt kvalificerade. Universitet/högskola och vissa yrkesutbildningar i Sverige kommer man långt med även utomlands. Så det är värt "bördan" även om man senare väljer att stanna kvar här.
Hur jag behandlades på arbetsmarknaden kopplad till mitt förflutna, gjorde att jag valde att börja studera för att få friheten att flytta dit jag vill och ändå vara eftertraktad. Med högre utbildning vänder bordet till att det är arbetsmarknaden som är mer i behov av just dig än du av dem. En vanlig knegarjobb kommer man tyvärr inte jätte långt med utomlands om man inte då besitter speciella kunskaper inom yrket.
Belastningsregistret försvinner så småningom (om inte något nytt dyker upp då) vilket gör att man inte behöver oroa sig över om man kan få jobb eller om man kan flytta till ett visst land.
Hur jag behandlades på arbetsmarknaden kopplad till mitt förflutna, gjorde att jag valde att börja studera för att få friheten att flytta dit jag vill och ändå vara eftertraktad. Med högre utbildning vänder bordet till att det är arbetsmarknaden som är mer i behov av just dig än du av dem. En vanlig knegarjobb kommer man tyvärr inte jätte långt med utomlands om man inte då besitter speciella kunskaper inom yrket.
Belastningsregistret försvinner så småningom (om inte något nytt dyker upp då) vilket gör att man inte behöver oroa sig över om man kan få jobb eller om man kan flytta till ett visst land.
Jag kan föreställa mig att det är en tuff tid för dig och att du känner dig väldigt frustrerad över situationen. Att tänka på att emigrera till ett annat land är verkligen inget litet beslut, och det är viktigt att du tar dig tid att verkligen undersöka alla möjliga alternativ noggrant innan du tar ett sådant steg.
Jag vill bara påpeka att vi som medborgare har en stor makt när det gäller att påverka politiken och de beslut som fattas. Ingen borde någonsin känna sig tvingad att lämna sitt hemland för att kunna försörja sig eller bidra till samhället på grund av politiska hinder. Om någon har begått ett misstag och sedan tagit sitt straff, så är det orättvist att fortsätta att straffa den personen. Det är viktigt att vi som samhälle strävar efter rättvisa och möjligheter till rehabilitering för alla.
Det är just sådana här frågor som jag vill ändra på, men det är något som jag inte kan göra om jag är upptagen med att driva tvistemål. Att bli politiskt aktiv, det är nog min kallelse här i livet.