2024-04-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Vilka särskilda skäl har en privatperson att få ut en dom menar du?

Vad som menas med "Särskilda skäl" återstår att se.
Utöver vad som stipuleras i GDPR kan vi bara spekulera i dagsläget.
Citera
2024-04-21, 05:26
Avslutad
ändring

Tror ni att sidor som mrkoll kommer bli tvungna att sluta ge ut personuppgifter, adress etc. Sverige är ett av få om inte enda landet där det är så lätt att få tag på vart en person bor osv. Sverige är inte som förut, vi måste sluta vara så blåögda och tro att alla människor vill gott.
Senast redigerad av Vaktlucas 2024-04-21 kl. 05:32.
Citera
2024-04-21, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Vad som menas med "Särskilda skäl" återstår att se.
Utöver vad som stipuleras i GDPR kan vi bara spekulera i dagsläget.

Naturligvis. Men jag tänker mig en person som hör av sig till tingsrätten och vill ha en dom, det borde rimligen innebära vissa motfrågor från tingsrätten. Hur ska man annars från tingsrättens sida kunna motivera ett utlämnande.
Citera
2024-04-21, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktlucas
Tror ni att sidor som mrkoll kommer bli tvungna att sluta ge ut personuppgifter, adress etc. Sverige är ett av få om inte enda landet där det är så lätt att få tag på vart en person bor osv. Sverige är inte som förut, vi måste sluta vara så blåögda och tro att alla människor vill gott.

Argumentet om att det skulle vara riskabelt med denna öppenhet, på grund av den enskildas säkerhet med avseende på risk för att bli utsatt för brott är väl bra.

Jag tycker att det i slutändan handlar om integritet, vilket egentligen är ett tillräckligt argument. Varför skall det ens vara tillgängligt för alla från början?
Citera
2024-04-21, 23:50
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Argumentet om att det skulle vara riskabelt med denna öppenhet, på grund av den enskildas säkerhet med avseende på risk för att bli utsatt för brott är väl bra.

Jag tycker att det i slutändan handlar om integritet, vilket egentligen är ett tillräckligt argument. Varför skall det ens vara tillgängligt för alla från början?
Om det ändå vore så väl att det fanns en myndighet ämnad att värna om denna. Likt en Kafka novell har vi till trots en myndighet i integritetens namn döpt. Ett verkligt luftslott, ett spel för gallerierna. Kanske är Jonas Häger, Simon Krantz och Gunnar Axén aspirerande Ikaros i vårt grekiska drama. Vem vet?

Konflikten mellan frivilliga utgivningsbevis och GDPR: https://setterwalls.se/artikel/konflikten-mellan-frivilliga-utgivningsbevis-och-gdpr-en-ovantad-rattsutveckling-som-resulterar-i-st or-osakerhet/

Kammarrätten dömer att källskyddet trumfar offentlighetsprincipen: https://www.journalisten.se/nyheter/vandningen-kallskyddet-trumfar-offentlighetsprincipen-vansinnig-dom/
Citat:
”I en demokrati, med den i Sverige rådande hävdvunna syn på handlingsoffentligheten som något absolut omistligt, tillkommer inskränkningar i rätten att ta del av myndigheternas handlingar endast genom medvetna beslut av landets parlament. Det gäller såväl e-postloggar som tips till webbtidningar”, skriver B i överklagandet.
Går inte att dra alltför många paralleller, men ändå intressant hur man iscensatt denna konflikt mellan offentlighetsprincipen och källskyddet för myndigheters publikationer med utgivningsbevis. Ännu ett exempel på hur den absoluta handlingsoffentligheten har prioriterats över personlig integritet. Inget pris av medborgerliga rättigheter är högt nog för vår princip som är ack så gammal! Likt Amerikat där man idelt försvarar konstitutionen där alla ska få bära vapen så står Gunnar och sitt Swexit-gemäng lika illvilligt upp för allas rätt att göra intrång på andras privatliv.
Citera
2024-04-22, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru

Håller med, tycker att den personliga integriteten i sig är viktig nog att värna.
Citera
2024-04-22, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Enligt besluten/domar som kommit, kommer offentlighetsprincipen leva kvar nästan som vanligt.
Det är inte tillräckligt. Jag vill ha bort den helt. Fy fan jag blir så jävla irriterad.

Jag önskar jag kan få till det snart så att jag äntligen kan emigrera härifrån. Är det någon här som vet ifall länder som Australien/Italien tillåter mig arbeta där med en universitetsexamen utfärdat i det här skitlandet?
Citera
2024-04-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Det är inte tillräckligt. Jag vill ha bort den helt. Fy fan jag blir så jävla irriterad.

Jag önskar jag kan få till det snart så att jag äntligen kan emigrera härifrån. Är det någon här som vet ifall länder som Australien/Italien tillåter mig arbeta där med en universitetsexamen utfärdat i det här skitlandet?

Det beror på vilket examen du har. Civiingenjör skulle du kunna jobba med nästan överallt. Ämneslärare däremot skulle begränsa dig starkt till endast norden och några enstaka svenska skolor utomlands. Viktigastär att ditt examen kan likställas med ett Internationell Bachelor- eller Master degree. Om du jobbar inom EU, så kan arbetsgivare i vissa fall begära ett utdrag från brottsregistret.
Citera
2024-04-22, 13:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Italien ligger i EU, så där flyttar man fritt. Inte lätt att få jobb om man inte kan italienska, dock.

För att flytta till Australien så måste du migrera dit enligt deras lagar och regler. När man flyttar utomlands så ingår nästan alltid ett utdrag ur belastningsregistret som krav.
Citera
2024-04-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Italien ligger i EU, så där flyttar man fritt. Inte lätt att få jobb om man inte kan italienska, dock.

För att flytta till Australien så måste du migrera dit enligt deras lagar och regler. När man flyttar utomlands så ingår nästan alltid ett utdrag ur belastningsregistret som krav.

Inte nödvändigtvis att utdrag ur belastningsregister behövs vid flytt utomlands, beror ju självklart var man väljer att flytta till. Australien är dock kan ganska strikta och nekar tom inträde till landet om man förekommer i belastningsregister.
Citera
2024-04-22, 14:17
Medlem
Citat:

Sveriges utbildningar är högt förankrade och i många fall internationellt kvalificerade. Universitet/högskola och vissa yrkesutbildningar i Sverige kommer man långt med även utomlands. Så det är värt "bördan" även om man senare väljer att stanna kvar här.

Hur jag behandlades på arbetsmarknaden kopplad till mitt förflutna, gjorde att jag valde att börja studera för att få friheten att flytta dit jag vill och ändå vara eftertraktad. Med högre utbildning vänder bordet till att det är arbetsmarknaden som är mer i behov av just dig än du av dem. En vanlig knegarjobb kommer man tyvärr inte jätte långt med utomlands om man inte då besitter speciella kunskaper inom yrket.

Belastningsregistret försvinner så småningom (om inte något nytt dyker upp då) vilket gör att man inte behöver oroa sig över om man kan få jobb eller om man kan flytta till ett visst land.
Citera
2024-04-22, 19:10
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Viktig läsning för @Justitiedep och alla andra som vill se effektiva brottsbekämpande åtgärder:

"Bakgrundskontroller är kritiska för att skydda arbetsplatser mot olämpliga individer. De hjälper till att försäkra att organisationens, varumärkets och ekonomins integritet inte äventyras av fel person på fel plats.

Säkerhetsbranschen arbetar för att förena effektiva kontroller med respekt för individuella rättigheter. Samtidigt får vi inte vara naiva.

Det talas ofta om att brottsofferperspektivet måste beaktas i en högre utsträckning. Regeringens intentioner med att inskränka offentlighetsprincipen är en utveckling som går på tvärs med sådana ambitioner.

Varför ska gärningsmannens skyddsintresse väga tyngre än arbetsgivarens och skattebetalarnas?"

https://www.expressen.se/debatt/bakgrundskontroller--kan-bli-svarare-att-gora/
Full charmoffensiv på gång twitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in