2024-04-24, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är en farlig retorik. Ju mer Ryssland förlorar ju större kommer kraven på att kärnvapenanfall faktiskt utförs att bli.

Dels är det inrikes propaganda men syftar också till att skicka signaler till väst. Dels för att skrämmas, vilket går allt sämre, men också för att etablera Putin som jämförelsevis återhållsam.

Man vill etablera att Putin kommer ersättas av en helt galen rysk Hitler om han faller, så att väst blir återhållsamma och inte vill se ett Ryssland som förlorar för stort och därmed banar vägen för denna ryss-Hitler.

Den strategin verkar ha varit ganska framgångsrik med tanke på hur försiktigt väst agerat när det gäller vapenleveranser.
Citera
2024-04-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ytterligare en tråkig nyhet för Putin är att rysskramarna här i tråden kan ha gjort ytterligare en missbedömning. Här har ju det gänget hävdat att USA kommer att prioritera Israel före Ukraina.

Den utvecklingen verkar nu mera inte så sannolik. Israels härjningar i Gaza har gjort att majoriteten i USA nu är avogt inställda till Israel (källa: SR, Ekot) och protesterna mot Israel är massiva. Kaos på flera amerikanska universitet till följd av pro-palestinska protester. Så att vilja omrikta stöd från Ukraina till militärt stöd för Israel ser inte längre ut att vara någon röstvinnare i kommande USA-val.

Det är ju också ganska tydligt att Israels behov av militär hjälp inte är särskilt stort. Rent militärt så besegrar de ju Hamas.
Citera
2024-04-24, 11:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja mitt första tips är Segerdagen 9 maj om nu Ukraina hinner få det som behövs. Det skulle vara en jävla käftsmäll för Putin

Vi får se, men vissa menar att Taurus inte är tillräckligt kraftig för att förstöra bron permanent.

Citat:
Börjar ryssen få slut på tanks? Eller har man bara gått över till kinesiska golfbilar för sina attacker med infanteri? Det vill kanske spara tanksen till slutstriden i början på Maj som drodzen flaggat för?

De börjar nog inte ta slut men de kanske måste prioritera var de skall placera dem och vilka offensiver som är viktigast. Kanske har det också blivit ler-säsong så de är svårare att använda?

Citat:
Ja att dessa dårar bara kunde tro att USA skulle missa chansen att snöpa ryssen för generationer visar på rejäl svagbegåvning. Nu är Ukrainas vapenförsörjning säkrad för lång tid! USA och Europa kommer inte låta Putin segra...

Undrar vad Putins svar blir? Med alla dessa nya stöd är en seger omöjliggjord för minst ett år framåt medans problem hopar sig i Ryssland. Jag kan bara se kärnvapeneskalering eller att frysa fronten och gräva ned sig som alternativ. Utnötningskriget de bedriver blir till Rysslands nackdel nu. Bättre att hålla terräng och minimera förluster som Ukraina gjort.
Citera
2024-04-24, 11:49
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ja mitt första tips är Segerdagen 9 maj om nu Ukraina hinner få det som behövs. Det skulle vara en jävla käftsmäll för Putin

Ryssland måste ha nått att visa upp den 9 Maj därför har man mobiliserat 20-25000 man för att ta Chasiv Yar enligt Professor Gerdes
https://youtu.be/qsY24KZ6aAA?si=OG0Ejg9m6NefiI_x

Det kan bli blodigt. Skall dom skicka stora konvojer igen? Hörde att Ukrainska drönarpiloter tävlar mot varandra om vem som slår ut mest material från de ryska kolonnerna.
Citera
2024-04-24, 11:53
Medlem
Citat:

Det hade suttit fint! Om inte annat så lär ju en och annan bränsledepå brinna den dagen.
Citera
2024-04-24, 11:58
Medlem
tenebriss avatar
Att MAGA-Mike och Trump svängt kan antyda att Putins framtid är relativt kort. De som drar i trådarna kanske har beslutat att operationen nått en kritisk punkt där det inte finns en rysk vinstpotential längre.
Citera
2024-04-24, 11:59
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Han kan få större problem på Kaukasus med. "Attackhunden" Kadyrov verkar vara på väg till 72 skäggiga oskulder nu, så det kan börja brinna där med inom kort.

Ja, vad är det för skit den lallaren har åkt på? Var han med i början och grävde skyttegravar i Röda skogen?
Citera
2024-04-24, 12:02
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det hade suttit fint! Om inte annat så lär ju en och annan bränsledepå brinna den dagen.
Ja Putin kommer garanterat vara rejält skitnödig den dagen och jag tror inte har mycket seger att visa upp…
Citera
2024-04-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Att MAGA-Mike och Trump svängt kan antyda att Putins framtid är relativt kort. De som drar i trådarna kanske har beslutat att operationen nått en kritisk punkt där det inte finns en rysk vinstpotential längre.

Tror inte Trump svängt. Mer klassiska republikaner tröttnade på MAGA-galningar. Nu var enda vägen ut för Trump att liksom "men jag fick igenom min politik" men nej, det är efterhandskonstruktion. Men kommer vara svårt att reparera och blockera vid vinst. För ryssarna har något på Trump.
Citera
2024-04-24, 12:14
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Tror inte Trump svängt. Mer klassiska republikaner tröttnade på MAGA-galningar. Nu var enda vägen ut för Trump att liksom "men jag fick igenom min politik" men nej, det är efterhandskonstruktion. Men kommer vara svårt att reparera och blockera vid vinst. För ryssarna har något på Trump.

Kanske, men att Putin åkte in i ilfart https://twitter.com/NepCorres/status/1782291033327300833 och det här med avpolleteringen pga 'korruption' kan vara en del i det här mönstret.
Citera
2024-04-24, 12:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Mycket av USAs hjälp till Ukraina är som sagt redan i Polen och Tyskland.
https://www.youtube.com/post/Ugkx-VO6q-EMjaCSntF-FEgRVmi08q7Z5yy0

Ps. Den där omröstningen i USA fattade jag ingenting av, jag tror t.o.m. jag tittade på en 2 dagar gammal "livestream" igår om omröstningen?
Citera
2024-04-24, 12:23
Medlem
raskenss avatar
Rysk oljedepå står i brand efter Ukrainsk bombning. Det är nog bara en bråkdel av vad som komma skall. Rysk infrastruktur kommer att förintas.

https://x.com/JayinKyiv/status/1783002811749597452
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in