2024-04-23, 00:18
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad.donna
Stämmer bra att det är en sådan typ av huvudstad.

Obs också ledtråd 7: StaDens namn börjar på samma stavelse som avslutar staTens namn. Apropå gissningar på TOronTO och ZAragoZA.

Slänger in en ledtråd till, så får vi se om det klarnar:

10. Staden är huvudort i ett "län" med samma namn som en annan huvudstad, båda uppkallade efter en ytterst viktig figur i det aktuella landets historia.

Tänkte att Vermonts huvudstad Montpelier, med nästannamnen Montpellier i Frankrike borde funka bra?

Edit: Ser nu att Gogges Edit hann före. Attad helt enkelt
Senast redigerad av Gordonge 2024-04-23 kl. 00:21.
Citera
2024-04-23, 00:29
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Slänger in Frankfort, Kentucky..???

EDIT; Justerar svaret till Montpelier, Vermont!?

Snyggt, kom precis fram till samma stad efter att ha gått igenom alla Lincoln, Jefferson och Washington counties

Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Tänkte att Vermonts huvudstad Montpelier, med nästannamnen Montpellier i Frankrike borde funka bra?

Samma här
Citera
2024-04-23, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Snyggt, kom precis fram till samma stad efter att ha gått igenom alla Lincoln, Jefferson och Washington counties

Samma här
Hur kan det stämma. med stavelserna
Citera
2024-04-23, 04:16
Medlem
[quote=Marron|88060060]Hur kan det stämma. med stavelserna[/QUOTE
Edit
Ok jag förstår
Citera
2024-04-23, 08:03
Medlem
Citat:
Slänger in Frankfort, Kentucky..???

EDIT; Justerar svaret till Montpelier, Vermont!?

Snyggt! Montpelier, Vermont, var just det jag sökte. Du vinner äran, frågan och 500 liter lönnsirap. 😁
Citera
2024-04-23, 10:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad.donna
Snyggt! Montpelier, Vermont, var just det jag sökte. Du vinner äran, frågan och 500 liter lönnsirap. 😁

Thanx! Tuff nöt att knäcka... (var faktiskt min ex-sambo som tog den... har inte hennes idoghet... ).

Vi åker vidare!

1a) Hamnstad, vilket förvånar, en snabb slarvig okulärbesiktning av en karta (Google Maps kanske) och det ser ut som vi är långt ifrån öppet vatten, men icke.

1b) Ligger i en vik med klerikala förtecken, semantiskt.

1c) Kan man gissa sig till, apropå stadens namn.

2) Största privata arbetsgivaren är ett av landets största företag.

3) En Bernard; Det är sent 90-tal. Jag vaknar upp i ett tält betydligt mer cozy än det vi hade, även hon mer cozy än mitt sällskap, dock lite knäpp; gick omkring med en plastödla i koppel! Vaga minnesbilder av en tokig göteborgare med en stor dunk hemkört samt sittandes med M16-replika snattrande. Det har regnat i dagar och jag vinglar på morgonen ut i geggan, förvirrad men törstig. Plötsligt hörs räddningen på en ca 100 meters avstånd. Göteborgaren! "GOGGE!!! DET FINNS BRÄNNVIN KVAR TILL DAJJ!!!".

Edit; Slår mig nu att trean inte är en äkta Bernard... en sådan ger ju ingen ledning utan låter i stil med "när jag var här sist serverades jag en ljummen GT utan is, trots femstjärnigt hotell". Den här trean är i högsta grad en ledtråd!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2024-04-23 kl. 10:25.
Citera
2024-04-23, 10:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

"Sorry pal! You move on - then you realize that being "attad" just makes you stronger" - typ...

(Mina attnings-kondoleanser går självfallet även till Biling.).
Citera
2024-04-23, 20:55
Medlem
Citat:
Thanx! Tuff nöt att knäcka... (var faktiskt min ex-sambo som tog den... har inte hennes idoghet... ).

Vi åker vidare!

1a) Hamnstad, vilket förvånar, en snabb slarvig okulärbesiktning av en karta (Google Maps kanske) och det ser ut som vi är långt ifrån öppet vatten, men icke.

1b) Ligger i en vik med klerikala förtecken, semantiskt.

1c) Kan man gissa sig till, apropå stadens namn.

2) Största privata arbetsgivaren är ett av landets största företag.

3) En Bernard; Det är sent 90-tal. Jag vaknar upp i ett tält betydligt mer cozy än det vi hade, även hon mer cozy än mitt sällskap, dock lite knäpp; gick omkring med en plastödla i koppel! Vaga minnesbilder av en tokig göteborgare med en stor dunk hemkört samt sittandes med M16-replika snattrande. Det har regnat i dagar och jag vinglar på morgonen ut i geggan, förvirrad men törstig. Plötsligt hörs räddningen på en ca 100 meters avstånd. Göteborgaren! "GOGGE!!! DET FINNS BRÄNNVIN KVAR TILL DAJJ!!!".

Edit; Slår mig nu att trean inte är en äkta Bernard... en sådan ger ju ingen ledning utan låter i stil med "när jag var här sist serverades jag en ljummen GT utan is, trots femstjärnigt hotell". Den här trean är i högsta grad en ledtråd!

Danmark, Finland, Norge.. letar vidare!
Citera
2024-04-23, 22:59
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
"Sorry pal! You move on - then you realize that being "attad" just makes you stronger" - typ...

(Mina attnings-kondoleanser går självfallet även till Biling.).

Ingår att bli attad. Desto härligare när man attar någon annan när man råkat ut för det själv.

Försöker hitta en stad lite längre in i Sognefjorden (sogne bör kunna kopplas till präst) som ligger i ett av världens regnigaste område runt Bergen och där Norges största bolag Statoil Hydro har mycket verksamhet. Men det ägs ju främst av staten (om det inte har ändrats). Sognefjorden sträcker sig ända in till Årdalstangen som nästan ligger mitt i Norges bredaste del. Men hittar inga direkta städer.

Får slänga iväg en högoddsare på Köping med AB Volvo som stor (störst?) arbetsgivare. För en ny ledtråd månne?
Citera
2024-04-23, 23:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Ingår att bli attad. Desto härligare när man attar någon annan när man råkat ut för det själv.

Försöker hitta en stad lite längre in i Sognefjorden (sogne bör kunna kopplas till präst) som ligger i ett av världens regnigaste område runt Bergen och där Norges största bolag Statoil Hydro har mycket verksamhet. Men det ägs ju främst av staten (om det inte har ändrats). Sognefjorden sträcker sig ända in till Årdalstangen som nästan ligger mitt i Norges bredaste del. Men hittar inga direkta städer.

Får slänga iväg en högoddsare på Köping med AB Volvo som stor (störst?) arbetsgivare. För en ny ledtråd månne?

Sant, angående "attad" alltså. Visst blir det nya leads, bra gissning enär...

2b) ...Volvo avses, och...

2c) ...Köping är hyfsat nära geografiskt.
Citera
2024-04-23, 23:46
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Sant, angående "attad" alltså. Visst blir det nya leads, bra gissning enär...

2b) ...Volvo avses, och...

2c) ...Köping är hyfsat nära geografiskt.

Arvika?
Citera
2024-04-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Arvika?

Ah, snyggt! Festivalen och Kyrkviken..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera