2024-04-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad.donna
7. Stadens namn börjar på samma stavelse som avslutar statens namn.
8. Stavelsen i fråga är i grunden ett eget ord.

9. Nordamerika
Citera
2024-04-22, 13:35
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
9. Nordamerika

TOronTO? Fast det känns ju som att de borde ha en egen flygplats...
Citera
2024-04-22, 14:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Väntar med spänning på rätt svar här... ibland räknas ju Centralamerika och Karibien till "Nordamerika" så gick snabbt (för snabbt???) igenom samtliga, men kammade noll.

Bernard; iofs missade Senators slutspelet men inte fan överlät man huvudstadsansvaret till Toronto??? (Sorry Bernard! Kunde inte låta bli... ).
Citera
2024-04-22, 15:45
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Väntar med spänning på rätt svar här... ibland räknas ju Centralamerika och Karibien till "Nordamerika" så gick snabbt (för snabbt???) igenom samtliga, men kammade noll.

Bernard; iofs missade Senators slutspelet men inte fan överlät man huvudstadsansvaret till Toronto??? (Sorry Bernard! Kunde inte låta bli... ).

Det jag tänkte på var att Toronto är provinshuvudstad i Ontario, men det stämmer inget vidare på övriga ledtrådar. Jag harinte heller hittat någon huvudstad som passar i Nordamerika så jag blev desperat.
Citera
2024-04-22, 16:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det jag tänkte på var att Toronto är provinshuvudstad i Ontario, men det stämmer inget vidare på övriga ledtrådar. Jag harinte heller hittat någon huvudstad som passar i Nordamerika så jag blev desperat.

Misstänkte det, för inte fan kan Bernard missat det, alt slarvigt läsande av leadsen, min specialgren.

F ö måste (???) det vara en delstats-/provins-/whatever- huvudstad vi far efter.
Citera
2024-04-22, 17:52
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Ja, är ju inte USA, Kanada eller Mexiko Om det är blött också och saknas flygplats låter det ju som du säger som en en stad i bergen i Centralamerika eller Karibien..
Citera
2024-04-22, 19:10
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, är ju inte USA, Kanada eller Mexiko Om det är blött också och saknas flygplats låter det ju som du säger som en en stad i bergen i Centralamerika eller Karibien..

Det finns ett Puebla de ZAragoZA som är en provinshuvudstad nånstans i Mexiko men jag tror inte riktigt på det.
Citera
2024-04-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det finns ett Puebla de ZAragoZA som är en provinshuvudstad nånstans i Mexiko men jag tror inte riktigt på det.

Ja, med tanke på storleken där bör man väl ha en flygplats, tittade efter och de har en internationell flygplats Puebla International Airport. Måste väl nästan vara en mindre eller svåråtkomlig stad.. Om det inte är något lurt!
Citera
2024-04-22, 20:16
Medlem
Citat:
Misstänkte det, för inte fan kan Bernard missat det, alt slarvigt läsande av leadsen, min specialgren.

F ö måste (???) det vara en delstats-/provins-/whatever- huvudstad vi far efter.

Stämmer bra att det är en sådan typ av huvudstad.

Obs också ledtråd 7: StaDens namn börjar på samma stavelse som avslutar staTens namn. Apropå gissningar på TOronTO och ZAragoZA.

Slänger in en ledtråd till, så får vi se om det klarnar:

10. Staden är huvudort i ett "län" med samma namn som en annan huvudstad, båda uppkallade efter en ytterst viktig figur i det aktuella landets historia.
Citera
2024-04-22, 21:05
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:

Obs också ledtråd 7: StaDens namn börjar på samma stavelse som avslutar staTens namn. Apropå gissningar på TOronTO och ZAragoZA.

10. Staden är huvudort i ett "län" med samma namn som en annan huvudstad, båda uppkallade efter en ytterst viktig figur i det aktuella landets historia.

Så det var en luring!

Nu gäller det att skynda att hitta Staden innan man blir attad...
Citera
2024-04-22, 22:11
Medlem
Citat:

Så vi söker huvudorten i ett county? Och länet är då typ Lincoln County, Jefferson County..
Citera
2024-04-22, 23:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Slänger in Frankfort, Kentucky..???

EDIT; Justerar svaret till Montpelier, Vermont!?
Senast redigerad av GoggeGogelius 2024-04-22 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in