2024-04-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Så eftersom Sverige slösat pengar på skit tidigare så ska Sverige slösa pengar på skit nu också?

Vad är det man brukar säga "som Djävulen tolkar bibeln"? Bara för att det är en bättre investering betyder det ju inte att den är bra och borde göras. - ofta ett problem här på forumet tyvärr.
Citera
2024-04-23, 19:20
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns andra värden i ett samhälle än rena pengar. Ett anrikt operahus med anor från 1700-talet som inhyser både opera och balett på världsnivå är något som höjer hela landets kulturella status och något som alla svenskar kan vara stolta över.

Jag håller inte med. Det är ett skrytprojekt för stockholmare. Hade operahuset varit byggt utanför Stockholm hade inte staten betalat, och inte för 3 miljarder.
Citera
2024-04-23, 19:21
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Dom enda som tycker italiensk opera är skit har nog aldrig sett det i ett mäktigt operahus. Lätt att hata på det man inte känner till.

Gillar ni stockholmare operahuset får ni betala själva. Inte staten. Jag tycker det är en katastrofal investering då 99,9% av alla utanför Stockholm inte har någon nytta av en 3 miljarders opera i Stockholm.
Senast redigerad av sxephil 2024-04-23 kl. 19:26.
Citera
2024-04-23, 19:23
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Vad är det man brukar säga "som Djävulen tolkar bibeln"? Bara för att det är en bättre investering betyder det ju inte att den är bra och borde göras. - ofta ett problem här på forumet tyvärr.

Exakt. Jag förstår inte hur flera i tråden tycker det är en bra investering. Ett skrytbygge på ett sjunkande skepp - troligen för stockholmare har ångest för pisslandet de skapat.
Citera
2024-04-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Hur menar du? Jag går ofta på Operan, och enligt min erfarenhet är det så gott som fullt vid varje föreställning. Det finns en värld bortom fotboll, folköl och Harry B James. Alla delar inte dina intressen.

/AI

Kan du ju i alla fall börja betala för dina intressen med egna pengar.

Parasit.
Citera
2024-04-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casualsblood
Och vad jobbar du med för oviktigt jävla skitjobb då?

Ingenjör I privat sektor. Tar inte emot en skattekrona. Vi har kunder för vårt arbete är efterfrågat.
Citera
2024-04-23, 19:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag håller inte med. Det är ett skrytprojekt för stockholmare. Hade operahuset varit byggt utanför Stockholm hade inte staten betalat, och inte för 3 miljarder.

Du verkar inte så kulturellt bevandrad men länders operahus brukar ligga i huvudstäder eller i alla fall i större städer. Men det är ju tråkigt att landets största operahus inte råkar ligga i Smygehuk.
Citera
2024-04-23, 19:31
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Gillar ni stockholmare operahuset får ni betala själva. Inte staten. Jag tycker det är en katastrofal investering då 99,9% av alla utanför Stockholm inte har någon nytta av en 3 miljarders opera i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du verkar inte så kulturellt bevandrad men länders operahus brukar ligga i huvudstäder eller i alla fall i större städer. Men det är ju tråkigt att landets största operahus inte råkar ligga i Smygehuk.

Du kommer inte ens med några argument. Att vara emot enorma meningslösa utgifter i huvudstaden, som staten ska betala, är inte konstigt. Ni gnäller ju på Malmö över det hela tiden så ni borde förstå.

Ni kan betala för ett operahus själva, och kanske för 200 miljoner istället. Det är rimligt.

Ni vill ha ett skrytbygge, inte ett operahus.
Senast redigerad av sxephil 2024-04-23 kl. 19:35.
Citera
2024-04-23, 19:36
Medlem
Citat:

Hade Kungliga Operan legat i Grums hade troligtvis inte Grums-borna bekostat den. Men den ligger inte där av en anledning.

Vilka tror folk går på operan? Det är till övervägande del lantisar som flyttat till, turistar i eller representationsbesöker huvudstaden och som vill ta del av dess förväntade kulturutbud. Därför är det en riksangelägenhet. Det är svårt att pytsa ut högkvalitativ opera på 20 platser i landet. Det är de operaintresserade som får röra på sig. När ni klagar på "stockholmarnas" opera är det era utflyttade, finkulturella kusiners preferenser ni dimper ned på.
Senast redigerad av Bemp 2024-04-23 kl. 19:57.
Citera
2024-04-23, 19:37
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Kan du ju i alla fall börja betala för dina intressen med egna pengar.

Parasit.

Kan du också göra. Tror du att fotbollslagen betalar ur egen ficka för sina arenor?

/AI
Citera
2024-04-23, 19:38
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hade Kungliga Operan legat i Grums hade troligtvis inte Grums-borna bekostat den. Men den ligger inte där av en anledning.

Vilka tror folk går på operan? Det är till övervägande del lantisar som flyttat till Stockholm och som vill ta del av det kulturella utbud som följer med storstaden. Därför är det en riksangelägenhet. Det är svårt att pytsa ut högkvalitativ opera på 20 platser i landet. Det är de operaintresserade som får röra på sig. När ni klagar på "stockholmarnas" opera är det era utflyttade, finkulturella kusiners preferenser ni dimper ned på.

Märkligt argument, jag skiter i om det är någon skåning som flyttat till Stockholm som vill glo på Opera. Staten ska ändå inte betala, framförallt inte en renovering för 3 miljarder. Men den kostnaden är det endast ett skrytbygge.

Det är ingen riksangelägenhet
Citera
2024-04-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Kan du också göra. Tror du att fotbollslagen betalar ur egen ficka för sina arenor?

/AI

Dom stora lagen hyr att dom får spela. Tror du dom får använda arenan gratis?

Opera är en parasitär verksamhet i Sverige.

Bättre att låta låtsasjobbarna gå på socialbidrag. Kostar mindre.

Eller så kan don skaffa sig ett jobb där folk faktiskt betalar en för viljan att ensyrkesutövning och inte är en lat parasit som sysslar med en hobby.

Bolagisera och privatisera operan och hyr ut/sälj byggnaden för den går back.
Senast redigerad av Haltochkorkad 2024-04-23 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in