2024-04-23, 08:35
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?

Läsarvarning för den svagbegåvade. Texten nedan kan innehålla spår av ironi.

Ja det märks verkligen att ni inte har tillgång till finkulturen ute på vischan. Här dras det fler linor än ni ens kan drömma om med era fattiga småslantar.

Ölen är gratis på festerna liksom övrig alkohol. Stora bilar är det ingen brist på. Här kallas de stretchlimos och transporterar eliten till och från engagemangen.

Horor dräller det av på tillställningarna med här kallas de fotomodeller och influencers. Det låter mindre vulgärt så. Dessutom blir det ju lagligt då.

Semestern går tii exklusivare orter än en all inklusive i Kroatien.
Citera
2024-04-23, 08:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?

Stockholmarna skickar förvisso mer i utjämningsbidrag till Arjeplog och Västervik än vad invånarna där kommer bidra med till operarenoveringen.
Citera
2024-04-23, 08:44
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det hela är egentligen ganska enkelt - finkultur finansieras delvis med skattemedel, därför att inte bara medel-/överklassen skall ha råd med den.
Tror du att det är mycket arbetarklass-familjer som går på opera eller är det medel-/överklass som fyndar billiga biljetter då?
Citera
2024-04-23, 08:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
För att en industriarbetare i huvudstaden betalar för både finkultur, fulkultur, simhallar med mera i Västervik och Arjeplog? Varför ska det bara gå åt ett håll?
Lite OT, men det hör väl till en svunnen tid när det bodde industriarbetare i Stockholm?
Möjligen att det finns några i kranskommunerna.
Eller jo i t.ex Södertälje finns det en hel del, men det brukar Stockholmarna vara noga med att påpeka att det är inte Stockholm.
Citera
2024-04-23, 08:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
På vilket sett är det en egen illusion? Jag är väl inte ensam om att vilja bevara svensk opera och vårt operahus?

Svenskar är ett kulturfolk, har utövat högre kulturformer i flera hundra år. Du kan tycker som Mona Sahlin att fittkirurgi, kebabsvarvning och bongotrummor är det högsta kulturutövandet, men jag delar inte er uppfattning.

3,1 miljarder är ingen jättesumma för Sverige. Det finns en massa andra utgifter att dra in på.

Det finns ingen anledning för staten att dra in hutlösa summor i hyror, för att sedan betala tillbaka med subventioner.
Du har helt rätt.

Men i "det nya spännande Sverige" ska vår kultur, inklusive intressant historia, ex.vis kulturella byggnader mm suddas ut till förmån för det föräderi som i högsta grad pågår.

Hade dessa förrädare haft konsekvenstänk och inte påbörjat detta experiment hade Sverige idag varit ett blomstrande land utan allt som följt med det landsförädande experimentet.

Då hade dessa pengar inte ens behövt diskuterats. Det hade varit en självklarhet vare sig man gillar opera eller inte.
Citera
2024-04-23, 08:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Tror du att det är mycket arbetarklass-familjer som går på opera eller är det medel-/överklass som fyndar billiga biljetter då?
Det har jag ingen som helst uppfattning om. Har bara varit på operan en handfull gånger under hela mitt liv.
Citera
2024-04-23, 08:57
Medlem
Jag personligen har inget intresse för opera, eller har för den delen varit på operan. Men jag ser värdet i att bevara denna byggnad med all historik som kommer med den och se till att den inte förfaller.

Och för att tillfredställa TS skall fröken snusk eller Hooja få spela på stora scenen?

Men mer på den banan, att boka lite mer mainstreamkultur in på Kungliga Operan istället för den lite snobbiga kulturen som är där nu.

De borde tex kört Bright and Black där. Hade varit perfekt!
Citera
2024-04-23, 08:58
Medlem
Citat:
Hur då? Varför?
Öl är bra.
Med bil kan man ta sig till platser.
Horor gör folk glada, därför dom kallas glädjeflickor.
Kokain är kul så man inte blir sjukskriven.

Låter som ett bättre samhälle.

Vad får Sverige av opera som ingen går på?
Operan är ganska välbesökt.

Naturligtvis ska vi ha ett anrikt operahus i gott skick i vårt land. Det är en nationsmarkör på så sätt att alla goda nationer har ett operahus.
Citera
2024-04-23, 09:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Operan är ganska välbesökt.

Naturligtvis ska vi ha ett anrikt operahus i gott skick i vårt land. Det är en nationsmarkör på så sätt att alla goda nationer har ett operahus.

Absolut skall vi ha det, men beloppet är fullständigt uppåt väggarna. 3100 miljoner, och vi vet alla att det högst troligt kommer sluta på 4000 miljoner eller mer och dra ut på tiden längre än de planerade 5 åren.

Slö(s)skallarna måste skickas tillbaks till ritbordet - det är uppenbart att man tänker renovera till vilket pris som helst eftersom man kan pungslå oss skattebetalare för kalaset.
Citera
2024-04-23, 09:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
“3.1 miljarder är ju ingen jättesumma”
Löpande samhällskostnad för romer: en miljard i månaden (från 2015, ref via Svd). Ett knepigt val.
Citera
2024-04-23, 09:08
Medlem
Citat:

Du vet inte vad kultur innebär och hur man bygger ett samhälle med mångfald. Det vecklar ut sig på mer positiva effekter än bara att några får se en teater.
Citera
2024-04-23, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Du vet inte vad kultur innebär och hur man bygger ett samhälle med mångfald. Det vecklar ut sig på mer positiva effekter än bara att några får se en teater.

Jag vill inte betala för det. Dom som gillar opera får betala för det. Som alla andra branscher.

Sälj byggnaden och låt någon göra kontor där som går med vinst.

Vem fan är du att bestämma vad kultur är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in