2024-04-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Så länge du själv anser dig göra rätt så är det väl bra nog.

Men PRISET är en sak som inte gör att man blir " rik ".

De allra flesta som säljer en bostad till högre pris än vad man köpt behöver ju också BETALA ett högre pris för nästa bostad och det är då detta jag menar med att jag är tveksam till ditt resonomang.

/
poängen med hävstång är att när du säljer och sedan köper nytt så har kontantinsatsen växt mycket snabbare än husets värde. Så du kan både plocka undan lite till börsen och lägga in kontant till nästa hus. Funkar utmärkt så länge allt går upp. Hävstång är dock farligt i nedgångstider så gäller att kliva av i tid.
Citera
2024-04-23, 11:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ser inte bra ut för svenska hushålls ekonomi. Kommer det att finnas pengar till att investera i bostäder åt barnen?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-foraldrar-tar-av-barnens-sparpengar

Måste föräldrar köpa bostäder till sina barn då?
Finns mängder med bostäder man kan få för lite pengar men visst, man kommer inte bo på en flashig gata mitt i stockholm utan i en mindre håla några timmar bort men med dagens IT-samhälle så måste man sällan bo på samma ställe som jobbet ligger.
Citera
2024-04-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Måste föräldrar köpa bostäder till sina barn då?
Finns mängder med bostäder man kan få för lite pengar men visst, man kommer inte bo på en flashig gata mitt i stockholm utan i en mindre håla några timmar bort men med dagens IT-samhälle så måste man sällan bo på samma ställe som jobbet ligger.

Kommer väl bara bli mer så i framtiden? När 90 % av allt arbete kan ske remote - varför ska alla trängas? Kan bli uppsving för bostäder utanför storstadskärnorna.
Citera
2024-04-23, 12:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ser inte bra ut för svenska hushålls ekonomi. Kommer det att finnas pengar till att investera i bostäder åt barnen?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-foraldrar-tar-av-barnens-sparpengar

Andelen svenskar som anser att de har svårt att få ekonomin att gå ihop har ökat från 7 till 8,6% sedan pandemin.

Om DET är allt som hänt efter räntor och hög inflation så får man ju verkligen säga att den svensk ekonomin är väldigt stark. Att man fått lite sämre ekonomi är ju inte detsamma som att man lider. Även om det såklart är jobbigt för de 8,6% som är utsatta

https://www.tv4.se/artikel/39wfDN1FnSDYNBL5rQXGvZ/en-miljon-svenskar-kaempar-med-ekonomin-en-del-har-inte-rad-med-vaerme
Citera
2024-04-23, 13:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Kommer väl bara bli mer så i framtiden? När 90 % av allt arbete kan ske remote - varför ska alla trängas? Kan bli uppsving för bostäder utanför storstadskärnorna.

Ja, men man läser snyfthistorier lite titt som tätt om unga som måste betala ockerhyra eller bo i ruckel bara för att kunna bo centralt i stockholm. Själv anser jag som jag skrev, har man inte råd så får man bo utanför stan eller välja en annan stad att bo i. Finns mängder med människor som pendlar drygt en timme enkel resa till sina jobb och då pratar vi ändå personer som bor i förort till stockholm eller mitt i centrum och ska ut.
Hur billigt boende kan man hitta om man tittar pendlingsavstånd på en timme från stockholm med antingen buss eller tåg, inga problem alls att hitta både billiga lägenheter eller billiga hus på det avståndet och man kan fortfarande bo i en mindre ort som har de mesta av det som behövs.

För under miljonen kan du få 34 m2 centralt i Rimbo och för under 2 miljoner så får du ett mindre hus eller en större lägenhet om man nu har behov av det. Jobbar man ett antal somrar under sin ungdom och sen spar undan lite pengar så ska det inte vara några problem att ha 150 000kr innan man fyller 20 år. Kanske får man skippa alla dyra hudkrämer, jackor för 5000kr eller väskor för det dubbla men jag lovar att man överlever ändå.
Citera
2024-04-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Andelen svenskar som anser att de har svårt att få ekonomin att gå ihop har ökat från 7 till 8,6% sedan pandemin.

Om DET är allt som hänt efter räntor och hög inflation så får man ju verkligen säga att den svensk ekonomin är väldigt stark. Att man fått lite sämre ekonomi är ju inte detsamma som att man lider. Även om det såklart är jobbigt för de 8,6% som är utsatta

https://www.tv4.se/artikel/39wfDN1FnSDYNBL5rQXGvZ/en-miljon-svenskar-kaempar-med-ekonomin-en-del-har-inte-rad-med-vaerme

Vi får se vad som händer när svenskarna måste lägga om sina lån som de band vid nollränta och bostadsrättsföreningarna chockhöjer sina avgifter.
Citera
2024-04-23, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Vi får se vad som händer när svenskarna måste lägga om sina lån som de band vid nollränta och bostadsrättsföreningarna chockhöjer sina avgifter.

Borde vara obefintligt. 2/3 av alla bundna lån löpte ut i början av 2023. Andelen bundna lån överlag brukar ligga runt 70%, och bindningstiderna är generellt korta.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-vantar-tuff-bolanesmall-for-manga-svenskar

Du får hitta något annat sätt att måla fan på väggen
Citera
2024-04-23, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, men man läser snyfthistorier lite titt som tätt om unga som måste betala ockerhyra eller bo i ruckel bara för att kunna bo centralt i stockholm. Själv anser jag som jag skrev, har man inte råd så får man bo utanför stan eller välja en annan stad att bo i. Finns mängder med människor som pendlar drygt en timme enkel resa till sina jobb och då pratar vi ändå personer som bor i förort till stockholm eller mitt i centrum och ska ut.
Hur billigt boende kan man hitta om man tittar pendlingsavstånd på en timme från stockholm med antingen buss eller tåg, inga problem alls att hitta både billiga lägenheter eller billiga hus på det avståndet och man kan fortfarande bo i en mindre ort som har de mesta av det som behövs.

För under miljonen kan du få 34 m2 centralt i Rimbo och för under 2 miljoner så får du ett mindre hus eller en större lägenhet om man nu har behov av det. Jobbar man ett antal somrar under sin ungdom och sen spar undan lite pengar så ska det inte vara några problem att ha 150 000kr innan man fyller 20 år. Kanske får man skippa alla dyra hudkrämer, jackor för 5000kr eller väskor för det dubbla men jag lovar att man överlever ändå.

Vet inte hur många snyfthistorier jag hört genom åren? Förmodligen 100-tals. Att bo i Åkersberga eller Rimbo etc är helt otänkbart. Man ska ju såklart kunna bo i Vasastan för 4000 kr i månaden eller i en villa i Bromma för max 10.
Citera
2024-04-23, 14:54
Medlem
Citat:
Borde vara obefintligt. 2/3 av alla bundna lån löpte ut i början av 2023. Andelen bundna lån överlag brukar ligga runt 70%, och bindningstiderna är generellt korta.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-vantar-tuff-bolanesmall-for-manga-svenskar

Du får hitta något annat sätt att måla fan på väggen

Du får fortsätta låtsas som att Sverige inte har en av världens högsta privata skuldsättningar.
Citera
2024-04-23, 14:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vet inte hur många snyfthistorier jag hört genom åren? Förmodligen 100-tals. Att bo i Åkersberga eller Rimbo etc är helt otänkbart. Man ska ju såklart kunna bo i Vasastan för 4000 kr i månaden eller i en villa i Bromma för max 10.

Jo, tydligen är det en människas rättighet.
Att människor gnäller när de får ockerhyra då de hyr i andra hand förstår jag inte heller, de har alla möjligheter att säga nej till lägenheten om de inte är beredda att betala summan ägaren vill ha. Utbud och efterfrågan helt enkelt.

Om jag köper en lägenhet i innerstan där hyran är 5000kr/mån men jag är tvungen att pynta 10 miljoner för lägenheten så vill jag ju inte gå i back varje månad för att jag hyr ut lägenheten. Klart som fan jag tar en hyra som då betalar mina kostnader för lägenheten med drift, underhåll, hyra och ränta plus någon krona plus för oförutsedda kostnader.
Vilket hyresbolag väljer att få förlora pengar på sina lägenhetsaffärer bara för att det är synd om den som vill hyra bostaden, absolut ingen.
Citera
2024-04-23, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Du får fortsätta låtsas som att Sverige inte har en av världens högsta privata skuldsättningar.

Du kan väl ge tråden några länkar som styrker ditt påstående om att en massa bundna lån förhandlas om iår!?
Citera
2024-04-23, 16:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Nu citerar du väldigt selektivt. Närmare en miljon har fått det svårare att få ekonomin att gå ihop. Enligt samma undersökning. Det är alarmerande att cirka 10 procent har halkat efter i sitt ekonomiska läge. Betydligt fler än det selektiva urval som du försöker hålla fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in