2024-04-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Jag vill inte betala för det. Dom som gillar opera får betala för det. Som alla andra branscher.

Sälj byggnaden och låt någon göra kontor där som går med vinst.

Vem fan är du att bestämma vad kultur är?

Men det är inramningen av ett land. Du kanske vill bo i en lägenhet med en soffa, en säng och en tv och det räcker för dig men du kommer inte må bra av det. Du behöver tapeter, möbler, mattor, tavlor, blommor.....så är det
Citera
2024-04-23, 09:21
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Absolut skall vi ha det, men beloppet är fullständigt uppåt väggarna. 3100 miljoner, och vi vet alla att det högst troligt kommer sluta på 4000 miljoner eller mer och dra ut på tiden längre än de planerade 5 åren.

Slö(s)skallarna måste skickas tillbaks till ritbordet - det är uppenbart att man tänker renovera till vilket pris som helst eftersom man kan pungslå oss skattebetalare för kalaset.

Ja man kan fråga sig om den höga kostnaden. Marken behövs inte köpas utan ägs ju av staten och allt grundarbete finns redan.

Polen har rekonstruerat många byggnader som blev förstörda under kriget, så där borde det finnas företag och personal med tillräcklig kompetens för att kunna renovera till ett lägre pris.

Det som drar iväg kostnaden är förmodligen tillbyggnad med ny scen.
Citera
2024-04-23, 09:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Din tes är att det inte genererar pengar. Jag tror (som sagt) du har fel.
Citera
2024-04-23, 09:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Men ingen vill betala för att se den?

Nej inte vad det faktiskt kostar men jämfört med stadsteatern i Malmö så är betalningsviljan relativt hög.

Siffror från 2009 så lägg på några tusenlappar! :

Biljettintäkt per besökare
Totalkostnad per besökare
Kungliga Operan
333
2 833
Göteborgsoperan
326
2 140
Malmöoperan
365
2 898
Den Kongelige Teater
399
2 419
Finlands Nationalopera
379
2 574
Den Norske Opera
539
3 394
Fotnot: Nyckeltal från 2009 (svenska kronor).

Och jämför detta med privatteatrarna som inte får en spänn i bidrag!
Citera
2024-04-23, 09:29
Medlem
Citat:
Jag vill inte betala för det. Dom som gillar opera får betala för det. Som alla andra branscher.

Vem fan är du att bestämma vad kultur är?

Men det är inramningen av ett land. Du kanske vill bo i en lägenhet med en soffa, en säng och en tv och det räcker för dig men du kommer inte må bra av det. Du behöver tapeter, möbler, mattor, tavlor, blommor.....så är det
Citera
2024-04-23, 09:31
Medlem
Citat:
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?

Det bästa vore väl att kulturnedel delas ut till hela Sverige. Vill minnas att Stockholm som kommun (eller om det var län) har runt 40%

Varför inte bara ta dessa 10% och sprida ut det till övriga län? För ett kommun som Västernorrland kan 15 miljoner vara extremt mycket för att aktivera barn och ungdomar.
Citera
2024-04-23, 09:34
Medlem
Citat:
Absolut skall vi ha det, men beloppet är fullständigt uppåt väggarna. 3100 miljoner, och vi vet alla att det högst troligt kommer sluta på 4000 miljoner eller mer och dra ut på tiden längre än de planerade 5 åren.

Slö(s)skallarna måste skickas tillbaks till ritbordet - det är uppenbart att man tänker renovera till vilket pris som helst eftersom man kan pungslå oss skattebetalare för kalaset.
Nja, det är väl bra att den hårt ansatta byggsektorn får jobb nu?

Kostnaden kan ju hamna på staten i alla fall genom arbetslöshetsersättningar, annars.
Citera
2024-04-23, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulligullankoko
Opera är häftigt. Men jag undrar vad en biljett skulle kosta om staten hade noll inblandning?

595 kr
Citera
2024-04-23, 09:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nja, det är väl bra att den hårt ansatta byggsektorn får jobb nu?

Kostnaden kan ju hamna på staten i alla fall genom arbetslöshetsersättningar, annars.

Med den logiken så kan vi sätta 10 000 arbetare på att gräva ett hål i backen för att sedan direkt fylla igen hålet igen.

Nej, det ör fullständigt vansinnigt slöseri med skattemedel, varenda krona borde egentligen nagelfaras innan den betalas ut till ett sådant här projekt - korruptionen är tyvärr stor dessutom när det är så stora belopp involverade.

Jag ser ingen försvarbar anledning till att lägga så stora belopp på en byggnad som säkert 80% av svenska folket aldrig ens besöker, än mindre ser en föreställning på. Det är dessutom tuffa tider - lägg resurserna där de behövs mest.
Citera
2024-04-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Löpande samhällskostnad för romer: en miljard i månaden (från 2015, ref via Svd). Ett knepigt val.
Precis.

De mer ignoranta i tråden jämför de här siffrorna med sin egen eländiga privatekonomi. Tre miljarder är faktiskt inte så väldigt mycket.

Precis som du pekar på finns det andra poster att dra in på. Invandringen och kriminaliteten kostar betydligt mer än operan kommer att göra.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-04-23 kl. 09:44.
Citera
2024-04-23, 09:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
595 kr

Ca 2500 till 3000 kr snarare. Subventionerna ligger i den sjuka häraden.
Citera
2024-04-23, 09:43
Medlem
Citat:
Med den logiken så kan vi sätta 10 000 arbetare på att gräva ett hål i backen för att sedan direkt fylla igen hålet igen.

Nej, det ör fullständigt vansinnigt slöseri med skattemedel, varenda krona borde egentligen nagelfaras innan den betalas ut till ett sådant här projekt - korruptionen är tyvärr stor dessutom när det är så stora belopp involverade.

Jag ser ingen försvarbar anledning till att lägga så stora belopp på en byggnad som säkert 80% av svenska folket aldrig ens besöker, än mindre ser en föreställning på. Det är dessutom tuffa tider - lägg resurserna där de behövs mest.
Jag håller delvis med men jag menar att det i så fall finns andra utgifter som man borde spara på. Betydligt större poster kan sparas på invandring och kriminalitet men det finns isf andra trådar där detta är OnT.

(Sedan tror jag faktiskt att det där med att gräva gropar missar litet det jag skrev men även det är OT i denna tråd.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in