2024-04-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Är allt rätt för att andra gör det? Betalas alla länders opera med skattemedel?
Ja och ja.
Citera
2024-04-23, 12:56
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
För att det är kultur av riksintresse?
För att staten med hjälp av Riksantikvarieämbetet bidrar regionalt via Länsstyrelsen för byggnadsvård, kulturlandskap och fornlämningar bland annat där lantisarna bor?
Eller är Riksantikvarieämbetet ytterligare en myndighet vi skall lägga ner kanske?
Jag bäver för svenskhetens avskaffande rivandet av tydliga svenska riktmärken. Och att det inte finns några krafter kvar för att hålla fast vår kultur för nu när den översvämmas av främmande inslag.
Är du muslim eller?
-------
det där med att bli kallad lantis är inte värre än att ngn kallas för stockholmsjävel.
och fullständigt irrelevant i sammanhanget

Svenskheten? Menar du lokal kultur i Mälardalen och Norrland? Vi lantisar är endast svenskar idag pga brutala krig som hände för länge sen.

En skåning eller smålänning har egentligen ingen koppling till kulturen i Stockholm. Skåne är förstört pga stockholmares storhetsvansinne, humanitär stormakt osv. Stockholmare bryr sig inte om Skåne, tvärtom, de var villiga att offra Skåne för godhetspoäng. De skämtade när det sprängdes och sköts. De gnäller på Malmö när de själva har dumpat blattarna där. Besöker jag Stockholm ska mina dialekt påtalas hela tiden så. Svenskar utanför Stockholm kallas slödder i tråden.

Vilken kultur är det jag får från Stockholm?
Citera
2024-04-23, 12:59
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
De betalar ju redan med sin skatt! Eller menar du att man ska slopa progressiva skatter helt så att de rika kan välja fritt vad deras pengar går till?

Kommunal skatt får betala. Inte statlig.
Citera
2024-04-23, 13:01
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Kommunal skatt får betala. Inte statlig.

Statlig skatt är ju just den delen som höginkomsttagare får bidra extra med. Ditt resonemang håller inte.
Citera
2024-04-23, 13:02
Medlem
Citat:
Jag tycker inte miljarder ska spenderas i Stockholm för ett operahus. Jag personligen kommer aldrig besöka Stockholm, inte någon jag känner heller. Vill ni ha ett operahus i Stockholm så får Stockholm betala för det. Ser inget kulturellt värde i att lägga miljarder på det. Sverige är liksom i utkanten av Europa, ingen opera av kulturellt värde skapas i Sverige eller Stockholm. De flesta av de statliga museerna i Stockholms borde läggas ner eller flyttas till andra delar av landet. Bortkastade pengar.

Håller med fullständigt. Hade operahuset legat utanför Stockholm hade dem inte fått en krona. Som du säger, det är hög tid att flytta ut statliga museum, statliga verk osv ut från Stockholm. Hela Sverige ska leva, inte bara kultureliten i Stockholm.

Vi vet ju hur det blev med öresundsbron, där skulle det bekostas med broavgifter. Men när saker av samma magnitud byggs i Stockholm så är det helt plötsligt statliga pengar som skyfflas in.
Citera
2024-04-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Nu är det bråda tider att få ordning på operan innan Sagan om Ringen sätts upp på scenen. Allt måste vara perfekt ända ut i den knyppelkantade ridån!
Varför sätta upp en förmodan blek kopia när de kan sätta upp originalet Wagner ringen.

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Menar du Nibelungenringen ?
Jag är tämligen övertygad om att sagan om ringen aldrig gjorts och ej heller kommer göras i operaform.

Personligen tror jag att Wagner hade strypt dig om han hade fått höra ditt påstående ovan.
Trott eller ej men de ska faktiskt skriva en Sagan om Ringen opera nu. Kommer också bli ungefär lika lång som Wagner. Om jag minns rätt skulle de bli 16 timmar lång.
Troligen så är dagens människor och Tolkienmänniskor omedvetna om att Sagan om Ringen och Wagner bygger på samma ursprungsverk, Niebelungen toppat med fornnordiska historier.
Senast redigerad av dazzy 2024-04-23 kl. 13:41.
Citera
2024-04-23, 13:04
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Statlig skatt är ju just den delen som höginkomsttagare får bidra extra med. Ditt resonemang håller inte.

Staten ska inte sponsra ett operahus i Stockholm för miljarder. Av skäl jag redan tagit upp i tråden. Det är mitt resonemang.
Citera
2024-04-23, 13:05
Medlem
Citat:
Nej, att de stora kommunerna i Skåne går dåligt tex beror endast på invandringen. Samt extrem centralisering till Stockholm.

Du kallar svenskar utanför Stockholm för "slödder" och "lantisar" men menar samtidigt att de ska betala för ert operahus, Dramaten, museum och gamla byggnader? Nämn en anledning varför det är rimligt?
Fast på vilket sätt betalar slöddret? Det handlar ju om att behålla en del pengar inom Stockholm istället för att ge bort som allmosa till några tandlösa stackare med sorksjuka.

Kommuner och kommunpolitiker lägger miljonbelopp på konferensbord, rear ut fastigheter till sina vänner som kommunen sedan får hyra och slösar pengar på all möjlig skit. Att några miljarder investeras i något som har estetiskt bestående värde istället för att sponsra en massa odugliga alkisar och pedofiler är sunt förnuft.
Citera
2024-04-23, 13:05
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchokladglass
Håller med fullständigt. Hade operahuset legat utanför Stockholm hade dem inte fått en krona. Som du säger, det är hög tid att flytta ut statliga museum, statliga verk osv ut från Stockholm. Hela Sverige ska leva, inte bara kultureliten i Stockholm.

Vi vet ju hur det blev med öresundsbron, där skulle det bekostas med broavgifter. Men när saker av samma magnitud byggs i Stockholm så är det helt plötsligt statliga pengar som skyfflas in.

Exakt. Bra poäng! Jag är för en decentralisering av Sverige. Norge har gjort det mycket bättre.
Citera
2024-04-23, 13:09
Bannlyst
Renovera för 3 miljarder, bara korruption. Pengar i deras egna fickor och dyra fakturor.
Citera
2024-04-23, 13:09
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Fast på vilket sätt betalar slöddret? Det handlar ju om att behålla en del pengar inom Stockholm istället för att ge bort som allmosa till några tandlösa stackare med sorksjuka.

Kommuner och kommunpolitiker lägger miljonbelopp på konferensbord, rear ut fastigheter till sina vänner som kommunen sedan får hyra och slösar pengar på all möjlig skit. Att några miljarder investeras i något som har estetiskt bestående värde istället för att sponsra en massa odugliga alkisar och pedofiler är sunt förnuft.

Alltså, är du på riktigt så är det uppenbart varför opera huset borde läggas ner och inte en krona av statliga pengar ska sponsra era meningslösa skrytbyggen.

Hela Sverige har byggt Stockholm genom århundraden av skatt och brutalitet. Nu kallar du oss slödder? Inser du vilka övergrepp Stockholm har begått mot Skåne och skåningar? Inser du hur många företag som startats av lantisar? Skåne producerar 12% av Sveriges patent trots att det knappt går att få några investeringar från Sverige. Då allt går till Stockholm. Bluetooth uppfanns i Skåne. Vi har producerat världens bästa golfspelare som ni kallar 'svensk' nu för ni vill ta äran när vi gör något bra.

Äckliga är ni stockholmare.
Senast redigerad av sxephil 2024-04-23 kl. 13:13.
Citera
2024-04-23, 13:11
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Staten ska inte sponsra ett operahus i Stockholm för miljarder. Av skäl jag redan tagit upp i tråden. Det är mitt resonemang.

Ja men indirekt säger du också att de som vill gå på opera ska betala så mycket skatt att de inte har pengar över till att betala den själva, och att operan då lika gärna kan gå under. Ser du inte att det handlar om att kompensera för skador på kultursektorns ekonomi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in