2024-04-22, 10:34
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Sänks räntan kommer vi garanterat se prisökningar på husen. Kan bli en ketchup-effekt då många köpare inväntat lägsta möjliga pris som nu kanske tror att tåget börjar rulla. Bara rent psykologiskt drivet. Vi ser ju redan nu att priserna smyger sig uppåt enligt folk i tråden

Det är tveksamt. Utanför storstäderna kanske det går. Men i storstäderna är det tveksamt om köpkraften finns. Möjligen skulle det kunna finnas en mindre grupp, sådana som köpte före 2015 och de som prickade botten efter fallet 2017. De kanske kan köpa trots den kraftigt minskade köpkraften. I längden kommer det nog inte hålla, när den gruppen har gjort sina affärer kommer köpkraften dyka neråt. Priserna gick inte ner tillräckligt för någon signifikant uppstuds.
Citera
2024-04-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Eller så belånar man sitt hus om 18 år och ger ungarna en slant. Eller så får de klara sig själva.

Givetvis får de flesta barn klara sig sjävla och flytta runt i andrahand. Men det belyser ju att priserna på 1or inte är hållbara. Hur lätt tror du det är för 18 åringen att själv spara ihop till den kontantinsatsen om föräldarna inte hjälper till?
Citera
2024-04-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Givetvis får de flesta barn klara sig sjävla och flytta runt i andrahand. Men det belyser ju att priserna på 1or inte är hållbara. Hur lätt tror du det är för 18 åringen att själv spara ihop till den kontantinsatsen om föräldarna inte hjälper till?
Omöjligt eftersom man fortfarande går i skolan.
Citera
2024-04-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Omöjligt eftersom man fortfarande går i skolan.

Jag menar givetvis spara ihop till sin första bostad när de börjat jobba. Eller ska de vara helt omöjligt om 20 år? Enbart via arv ska man kunna komma in på bostadsmarknaden.
Citera
2024-04-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Ja du har rätt att hantverkare tar ut hutlöst betalt för att renovera nuförtiden. Klart alla skruvat upp priserna när bopriserna gått upp. Tror man vant sig med orimligt stora marginaler i branschen tillsammans med inflationen.

Problemet är att varenda kotte i landet ska bli kontorsnisse och chef hit chef dit. Då blir det brist på kompetenta hantverkare som helt enkelt tar betalt det de är värda. Inte så himla konstigt.

Våra två badrum gick på över 400k, och då valdes inte ens det dyraste i möbelväg. Det kostar med elektriker, rörmokare och golvsättare.
Citera
2024-04-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Problemet är att varenda kotte i landet ska bli kontorsnisse och chef hit chef dit. Då blir det brist på kompetenta hantverkare som helt enkelt tar betalt det de är värda. Inte så himla konstigt.

Våra två badrum gick på över 400k, och då valdes inte ens det dyraste i möbelväg. Det kostar med elektriker, rörmokare och golvsättare.

Ja det stämmer absolut till stor del. Sen anser man det fint att inte göra själv samt att det är okay om svensk entreprenörer klipper emellan på polackerna som ofta ändå gör själva jobbet.

Men för egen del så är det helt klart värt att bygga en del själv när det är så förbannat dyrt att anlita.
Citera
2024-04-22, 10:59
Avslutad
Precis vad man anat. Det dröjer ända till årsskiftet innan bolånetagare ser en möjlig större ändring av den rörliga räntan. Lite trist för de som tuggar på ramarna nu bildligt talat. Känns mer ok än tidigare, jag som band räntan på 2 år o runt 4.25% till maj 2025. Om rörliga inte går under 4% det här året så är det nog lugnt att man vann lite på det. Även om jag kunnat omförhandla, så hade jag haft rörligt på nästan 5% fram t o m Jan 2024.
Drömmen vore binda 2-3 år på 3.5% sommaren 2025. Hoppas.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/storbanken-rantorna-sjunker-forst-i-host/
Senast redigerad av lone star 2024-04-22 kl. 11:06.
Citera
2024-04-22, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Så är det och det vet varenda jeppe utanför den här tråden på FB. Sen är det billigare utanför storstan såklart.

Hantverkarbranschen gör ju också allt i sin makt för att hålla priserna höga. Att måla om ett hus tex kan du lära en random 15 åring på ett par dagar. Ändå vill svenska hantverkare ofta ha +100k för besväret i arbetskostnad innan rot. Hade man underlättar för tex östeuropeer att komma hit och måla hus så hade priserna sjunkit som en sten.

Som det är nu är det oftast någon svensk som driver firma och fortsätter fakturera 600-800 kr per timme, skickar polacker på jobbet som får väldigt låg lön, den lägger de mellanskillnaden i fickan.

Nästan alla stora bolag outsourcar nu nästan all sin admin till Rumänien eller Indien (it, ekonomi etc) Det ser ingen som problematiskt. Ingen försöker ”skydda” de jobben.
Senast redigerad av flanders 2024-04-22 kl. 11:13.
Citera
2024-04-22, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Precis vad man anat. Det dröjer ända till årsskiftet innan bolånetagare ser en möjlig större ändring av den rörliga räntan. Lite trist för de som tuggar på ramarna nu bildligt talat. Känns mer ok än tidigare, jag som band räntan på 2 år o runt 4.25% till maj 2025. Om rörliga inte går under 4% det här året så är det nog lugnt. Även om jag kunnat omförhandla, så hade jag haft rörligt på nästan 5% fram t o m Jan 2024.
Drömmen vore binda 2-3 år på 3.5% sommaren 2025. Hoppas.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/storbanken-rantorna-sjunker-forst-i-host/

Problemet är inte räntan. Folk köper i spekulationer om att priserna nåt ett ”botten”.

Det stämmer kanske. Men ingen vet riktigt och det mesta kommer nog avgöras på politik och arbetslöshetens utspridning.

Jag har sällan hört om arbetslösa vänner eller bekanta. Men nu är det en handfull som är arbetslösa. Men paniken har inte satt in ännu då de har sambos med jobb fortfarande.

Har även hört bekantas vänner o familj som sålt bostäder då de inte har råd att bo kvar. Sånt har jag aldrig hört talas om förut.

Och jag är snart 50

Men jag tror ändå bopriserna kommer stiga. Banker vill låna ut
Senast redigerad av Sodan78 2024-04-22 kl. 11:19.
Citera
2024-04-22, 11:31
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Länsförsäkringar har räknat på hur mycket man måste spara till sina barn för att de ska kunna köpa en 1a.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-foraldrar-tar-av-barnens-sparpengar

Givet historisk utveckling så räknar länsförsäkringar att genomsnitts 1an ska kosta 3,4 miljoner om 18 år.
Då behöver man spara 1 300 / månad för att ha råd med bara kontantinsatsen. Detta är inklusive avkastning på 6% per år.

För Stockholm behöver man spara 2 000 / månad.

Dvs för Stockholms familjen med 2 barn måste man spara 4 000 / månad bara för att dina barn ska kunna bo kvar i stan. Som referens så sparar genomsnitts hushållet 5 622 kronor per månad (detta inkluderar amortering, så man kan nog inte avsätta 4 000 per månad till sina barn i genomsnitt)

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2023/svenskarnas-sparande-letar-efter-ett-nytt-normallage

Det känns ju inte så hållbart eller ska alla pengar gå till bostad i framtiden?

Ja & det är just detta som jag menat när jag skrivit att jag inte förstår varför så många VILL att alla bostäder ska kosta mer och mer i så snabb takt!

Det många kallar "vinst" eller "bostadskarriär" är det verkligen VINST när man inte får råd till STÖRRE eller FINARE hem?

/
Citera
2024-04-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Ja & det är just detta som jag menat när jag skrivit att jag inte förstår varför så många VILL att alla bostäder ska kosta mer och mer i så snabb takt!

Det många kallar "vinst" eller "bostadskarriär" är det verkligen VINST när man inte får råd till STÖRRE eller FINARE hem?

/

Ja det är vinst. Investerar du med 7ggr hävstång (som det blir med 85% belåningsgrad) räcker en modest värdeuppgång både till finare boende OCH en ny bil. Du kan sannolikt plocka ut en hel del pengar och stoppa in på börsen samtidigt när du byter upp dig.

Hävstång när allt går åt rätt håll är fantastiskt. Klart att det är lika obehagligt i nedgåmngstider men det har verkligen genererat stora vinster att vara inne i bostadskarusellen.
Citera
2024-04-22, 11:37
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ja det är vinst. Investerar du med 7ggr hävstång (som det blir med 85% belåningsgrad) räcker en modest värdeuppgång både till finare boende OCH en ny bil. Du kan sannolikt plocka ut en hel del pengar och stoppa in på börsen samtidigt när du byter upp dig.

Hävstång när allt går åt rätt håll är fantastiskt. Klart att det är lika obehagligt i nedgåmngstider men det har verkligen genererat stora vinster att vara inne i bostadskarusellen.

Så DU har STÖRRE hem utan att ha mer i skuld?

/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in