2024-04-18, 14:49
Medlem
Så fick igång 5G via telia häromdagen men vad jag inte förstår är varför uppladdningen är såpass seg.
Får ut runt 300-400mbps nedströms medans upp enbart ligger på 3mbps.

Har verifierat med att skicka filer till onedrive, provat streama via twitch och övervakat ned/upp och får ut max 500kb/s uppström medan jag kan ladda ner filer i 5-25mb/s.

Och när jag speedtest med min mobil med ett comviq 4g kontantkort i samma fönster routern sitter så får jag 90/50.

Söker hjälp vad som kan vara på gång och vilka åtgärder jag bör ta här.
Citera
2024-04-18, 15:10
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Kolla vad det står i ditt abonnemang. Väldigt många har väldigt begränsad uppladdningshastighet.
Citera
2024-04-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Så fick igång 5G via telia häromdagen men vad jag inte förstår är varför uppladdningen är såpass seg.
Får ut runt 300-400mbps nedströms medans upp enbart ligger på 3mbps.

Har verifierat med att skicka filer till onedrive, provat streama via twitch och övervakat ned/upp och får ut max 500kb/s uppström medan jag kan ladda ner filer i 5-25mb/s.

Och när jag speedtest med min mobil med ett comviq 4g kontantkort i samma fönster routern sitter så får jag 90/50.

Har samma, telia hade nå driftstörnig de fixa för ett tag sen och efter det har det strulat.
Citera
2024-04-19, 02:15
Medlem
Låt säga att man får 10 gånger snabbare uppladdningshastighet utav att använda en VPN än utan,
vad kan orsaken till det då vara?
Citera
2024-04-19, 15:26
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Routern sänder med mycket lägre effekt än basstationen, så är man en bit ifrån masten så är det inte ovanligt att man får bra nedladdningshastighet men kass uppladdningshastighet. Din router hör basstationen bra, men basstationen har problem att höra din router. Pröva att flytta runt routern i huset och se om du hittar någon plats där du får bra hastigheter. Om inte så får du överväga att skaffa riktantenner och montera dem utomhus.

Citat:
Låt säga att man får 10 gånger snabbare uppladdningshastighet utav att använda en VPN än utan,
Troligen komprimerar VPNet trafiken. I så fall kommer du se högre uppladdningshastigheter för viss typ av data (typ speedtests). Pröva att ladda upp en video via VPNet, videos går nämligen inte att komprimera särskilt bra eftersom de redan är komprimerade, så du borde se i princip samma hastighet som utan VPN då.
Citera
2024-04-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Routern sänder med mycket lägre effekt än basstationen, så är man en bit ifrån masten så är det inte ovanligt att man får bra nedladdningshastighet men kass uppladdningshastighet. Din router hör basstationen bra, men basstationen har problem att höra din router. Pröva att flytta runt routern i huset och se om du hittar någon plats där du får bra hastigheter. Om inte så får du överväga att skaffa riktantenner och montera dem utomhus.

Troligen komprimerar VPNet trafiken. I så fall kommer du se högre uppladdningshastigheter för viss typ av data (typ speedtests). Pröva att ladda upp en video via VPNet, videos går nämligen inte att komprimera särskilt bra eftersom de redan är komprimerade, så du borde se i princip samma hastighet som utan VPN då.

Ok, förstår vad du menar låter logiskt. Tyvärr har inte denna router uttag för externa antenner.

Laddade upp en video på 1.5gb till youtube utan VPN och hastigheten började på 3MB/s och hamnade rätt snabbt runt 12MB/s tog ett par minuter att ladda upp.
Har även provat att live streama via youtube och twitch (8000bitrate) både med och utan VPN och samtidigt övervaka hastigheten via HWinfo och youtube ser jag 1.4MB/s upp och kan få sisådär kvalite något blockigt i snabba rörelser men twitch är MAX 500KB/s.

Men slår jag igång VPN så kan jag få upp farten i samma hastighet på twitch som youtube.

Så vet inte varför vissa saker är såpass sega utan VPN igång.
Senast redigerad av Lee Sterling 2024-04-19 kl. 23:44.
Citera
2024-04-21, 01:05
Medlem
dickachus avatar
Citat:

Isåfall rör det sig om någon sorts traffic shaping/throttling. Gör din leverantör detta, och isåfall vilken trafik? Jag är bara bekant med att det använts i Sverige för att begränsa bittorrent-trafik.

När du tunnlar din trafik via VPN kan inte din ISP se vad för typ av trafik det är och därmed inte heller begränsa specifik trafik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_shaping
https://en.wikipedia.org/wiki/Bandwidth_throttling
Citera
2024-04-22, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Isåfall rör det sig om någon sorts traffic shaping/throttling. Gör din leverantör detta, och isåfall vilken trafik? Jag är bara bekant med att det använts i Sverige för att begränsa bittorrent-trafik.

När du tunnlar din trafik via VPN kan inte din ISP se vad för typ av trafik det är och därmed inte heller begränsa specifik trafik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_shaping
https://en.wikipedia.org/wiki/Bandwidth_throttling

Det är vad det lutar åt eller hur..

Men vad jag inte förstår är Varför göra det med twitch (Amazon Web Services) - är ju det nätverk twitch livestreams går över).
Så jag har inga problem alls att titta på flera twitch kanaler samtidigt, utan det är ENBART uppladdningen till dessa AWS servrar om jag försöker live streama där så ser jag att bandwidth metern blir röd och den hoppar mellan 2-3000kbps och tappar 90% av alla frames. (3-500KB/s) - utan någon VPN igång.

OBS är programmet jag använder för att streama.
Citera
2024-04-22, 08:47
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Det är vad det lutar åt eller hur..

Men vad jag inte förstår är Varför göra det med twitch (Amazon Web Services) - är ju det nätverk twitch livestreams går över).
Så jag har inga problem alls att titta på flera twitch kanaler samtidigt, utan det är ENBART uppladdningen till dessa AWS servrar om jag försöker live streama där så ser jag att bandwidth metern blir röd och den hoppar mellan 2-3000kbps och tappar 90% av alla frames. (3-500KB/s) - utan någon VPN igång.

OBS är programmet jag använder för att streama.

ja det vet jag inte men skulle rekommendera att byta internetleverantör, samt undvika mobilt bredband
då de alltid är överbelastade o underdimensionerade o långsamma på kvällen osv
Senast redigerad av dickachu 2024-04-22 kl. 08:48. Anledning: stavfel
Citera
2024-05-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
ja det vet jag inte men skulle rekommendera att byta internetleverantör, samt undvika mobilt bredband
då de alltid är överbelastade o underdimensionerade o långsamma på kvällen osv

Bor relativt nära masten samt i ett litet samhälle med mycket äldre människor så har relativt bra hastigheter dygnet runt vilket är positivt.
Det var enbart på ooklas web-speedtest min upload var låg, deras windows app var mycket högre, sedan har jag efter provat ett handful andra som alla har visat vad jag väntat mig runt 400/150.
Dessutom kan jag streama till youtube utan några problem med extremt hög bitrate.

Nu har jag efter dagar av detektiv arbete från mitt håll samt lite hjälp från google och reddit av alla ställen kommit fram till följande.

Ställer jag ner Windows MTU värde från 1500 till 1400 så kan jag streama till Twitch ingest serverar UTAN problem med max hastighet, vilket är..... underligt. Förstår inte riktigt varför.

Dessutom verkar inte min mobiltelefon ha några problem heller med twitch severn, kan live streama från den helt utan någon modifikation på MTU till twitch.
Och då är luren ansluten till samma 5g bredband via WIFI samt mobildata AV så den får exakt samma IP som min PC.

Jag är alldeles för ny på nätverk för att veta vad jag ska dra för slutsatser utav dessa fynd... är det något i min PC som inte vill fungera väl med JUST twitch ingest server (med tanke på mtu samt att luren gick utmärkt)
Om någon har någon ide, snälla.. jag är idel öra även om det fungerar nu så vill jag gärna veta varför just jag fick dessa trubbel.
Senast redigerad av Lee Sterling 2024-05-10 kl. 01:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in