Citat:
Ursprungligen postat av
dickachu
ja det vet jag inte men skulle rekommendera att byta internetleverantör, samt undvika mobilt bredband
då de alltid är överbelastade o underdimensionerade o långsamma på kvällen osv
Bor relativt nära masten samt i ett litet samhälle med mycket äldre människor så har relativt bra hastigheter dygnet runt vilket är positivt.
Det var enbart på ooklas web-speedtest min upload var låg, deras windows app var mycket högre, sedan har jag efter provat ett handful andra som alla har visat vad jag väntat mig runt 400/150.
Dessutom kan jag streama till youtube utan några problem med extremt hög bitrate.
Nu har jag efter dagar av detektiv arbete från mitt håll samt lite hjälp från google och reddit av alla ställen kommit fram till följande.
Ställer jag ner Windows MTU värde från 1500 till 1400 så kan jag streama till Twitch ingest serverar UTAN problem med max hastighet, vilket är..... underligt. Förstår inte riktigt varför.
Dessutom verkar inte min mobiltelefon ha några problem heller med twitch severn, kan live streama från den helt utan någon modifikation på MTU till twitch.
Och då är luren ansluten till samma 5g bredband via WIFI samt mobildata AV så den får exakt samma IP som min PC.
Jag är alldeles för ny på nätverk för att veta vad jag ska dra för slutsatser utav dessa fynd... är det något i min PC som inte vill fungera väl med JUST twitch ingest server (med tanke på mtu samt att luren gick utmärkt)
Om någon har någon ide, snälla.. jag är idel öra även om det fungerar nu så vill jag gärna veta varför just jag fick dessa trubbel.