2024-04-21, 17:51
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag kritiserar väst i ett försök att få väst att steppa upp.
Eller menar du att t.ex. europas tillverkning av artillerigranater är utmärkt? Hur ska vi steppa upp tillverkningen om vi redan tycker att den är utmärkt?
Om jag skäller på väst över att tillverkningen är patetisk så står jag på rysslands sida?
Låter som ett recept på att förlora mot ryssen.

All din kritik här på FB, faller platt.
För du tror väl inte att Ulf, Jens, Ursula sitter och läser vad vi skriver här?
Än mindre tar in alla kloka ord.

Säg att du inte sitter och tror att du påverkar världens politik och militärindustri genom FB.
Citera
2024-04-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Nu har folk inom OSINT åter räknat AFVs i ryska reservbaser.
Vi får nog vänta ett tag på själva slutresultatet men Jompy som återkommande räknat AFVs säger redan nu att det finns betydligt färre kvar än väntat.
Ändå fascinerande att just AFVs, tex MT-LB som producerats i över 50 000 exemplar, är det fordon/kategori som verkar ta slut först.

Frågan är nu vart är de? Reservdelar? I aktiva förband? Flyttade till verkstäder? De står inte kvar och samlar damm i alla fall.

https://twitter.com/Jonpy99/status/1782022326776676732

Det förklarar varför ryssarna åkt runt i de där livsfarliga kinesiska golfbilarna i fronten. Blir spännande att se hela genomgången senare.
Citera
2024-04-21, 17:55
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1782068561445319165
Citat:
Mark Warner, chairman of the US Senate Intelligence Committee: if all goes smoothly, deliveries of long-range missiles (ATACMS) "will be in transit by the end of the week".

Keeping fingers crossed!

Mr. @MarkWarner
also underlined the effectiveness of Ukrainians in dealing with the Russian military:

"We've seen the Ukrainians overperform. If you step back for a moment and think about the fact that for most of my life, most of America's defense forces were focused on Russia. Now and the last two years, with less than 3% of our defense budget, two years running, with the Ukrainians have eliminated 87% of the Russians pre existing ground forces, 63% of their tanks, 32% of their armored personnel carriers, without a single American soldier lost, because of the courage of the Ukrainians, and the equipment they've received from us, and from our European allies."
Citera
2024-04-21, 17:59
Medlem
Citat:
Allvarligt? Är ni efterblivna eller?
Hur ska man kunna åstadkomma något om man först inte fattar allvaret?
Om man tror att det för nuvarande går jättebra och att kriget är en walk in the park så kommer man inte att göra så mycket, vilket leder till nederlag.

Ukraina/vi tjänar inget på att tro att kriget går utmärkt för Ukraina och att det blir lätt.
För då kommer vi inte att anstränga oss.

Ni tror att ni kan lyfta en 10 tons vikt med en 5 tons truck. Då kommer det misslyckas.
Jag säger: hallå, ni behöver en 10 tons truck för att lyfta den där vikten. Det kommer att lyckas om ni använder en 10 tons truck istället. Det finns hopp om ni bara skärper er, ser nyktert på läget och fattar att detta inte är en walk in the park. Använd rätt truck.

Men fortsätt ni att underskatta fienden och skicka 1 Archer, 3 CV90 och 2 st Leopard, och tro att det räcker.
Ni är såna idioter. Ni är precis anledningen till att Ukrainakriget fortfarande mal på.

Putins underordnade gav honom överoptimistiska rapporter och analyser för att behaga honom.
Ni behagar er själva genom att se överoptimistiskt på hela kriget. Känns det bra? Vad bra. Men problemet med det är tyvärr att det leder till ukrainas nederlag. För om allt är bra och allt går utmärkt så finns det ju ingen anledning att göra något.

va förberedd på att bli kallad diverse nidingsnamn, barnen här inne tolererar inte att man försöker göra en objektiv bedömning av ur kriget går och den troligaste utgången, som du påpekar så krävs det resurser som inte verkar ligga i pipen, hur långt det senaste tillskottet av pengar/utrustning tar Ukraina får vi se har personligen inte dom kunskaperna att jag ens vågar mig på en gissning. det enda som för mig står klart är att bistra tider kommer följa, varenda skattehöjning/försämring av samhället kommer motiveras med "ett resultat av kriget."
Citera
2024-04-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1782068561445319165

Äntligen! ATACMS med 300km räckvidd gör att Ukraina kommer åt många fler strategiskt viktiga mål än förut. Skönt att ingen bryr sig om putlers små röda linjer i sanden längre, utan är inställda på att leverera det Ukraina behöver för att försvara sig, och ta tillbaka sitt territorium.

putin spelade ett högt spel. Men likt en degenererad gambler som sätter allt på ett bräde i roulette, så satte han rysslands framtid på spel med sitt ogenomtänkta anfall mot Ukraina. Drömmarna om att bli en ny Peter den Store grusades, och istället kommer nu ryssland bli en lydstat till Kina.
Citera
2024-04-21, 18:04
Medlem
Taggads avatar
Citat:
I Sverige skriver vi "Krim", varför det är så vet jag ej.

Men hur som helst, då vet jag att du (och alla andra som anklagar mig för att vara pro-ryss) är rysskramare. Åtminstone jämfört med mig. Jag är så mycket mer rysshatande än vad ni är att ni inte ens begriper det. Jag får väl ta det som en komplimang.

Jag har skrivit glada inlägg om det. Här: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Tack för rättelsen, det missade jag i bruset. My bad.
Det jag kan "anklaga" dig för är att du har en märkligt negativ syn på Ukrainas förmåga att försvara sitt land som kommer av en övertro på rysk styrka.
Senast redigerad av Taggad 2024-04-21 kl. 18:17.
Citera
2024-04-21, 18:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ryssland går framåt väldigt sakta, ja. Men ändå åt fel håll.
Det går liksom inte bättre för Ukraina nu än förut. Var finns det positiva? Jag kan inte se det. Förutom detta paket. Men vissa säger att detta kanske var det sista paketet från USA. Ilmari Käihkö säger det.

Att Ukraina på något magiskt sätt ska segra över Ryssland i framtiden känns som önsketänkande. Kom ihåg att det inte bara är Rysslands resurser som mals ner, utan även västs resurser.

Men jag hoppas hoppas hoppas förstås att Ukraina ska segra. Och jag tror att Ukraina skulle segra om väst skulle besluta sig för det och ta ut sina grejer ur förrådena där de bara ligger och dammar. Väst är för egoistiska och rädda just nu. För fan skicka samtliga våra Gripen plan, samtliga våra Patriot system, samtliga våra CV90, samtliga våra Leopards, samtliga våra Archers. Och satsa 5% av BNP på försvaret. Hur svårt kan det vara? Ta i för fan. Vi måste våga ta lite risker. Då kan Ukraina segra.

Jag tittar på historiska konflikter. T ex under koreakriget lyckades kommunisterna att ta över 80-90% av Koreahalvön innan de trycktes tillbaka till de nuvarande gränserna. Både fransmännen och amerikanerna fick lämna Vietnam, trots att de hade bättre militär. Sovjet hade bättre förutsättningar i sitt afghanistankrig, som varade i 10 år. De lyckades att erövra hela landet, men fick lämna med svansen mellan benen i alla fall. Ukraina har betydligt bättre förutsättningar, vilket kommer innebära att Ryssland lämnar kanske redan nästa år, beroende på hur det nya stödet från USA kommer att gå till i praktiken.
Citera
2024-04-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så det är inte bara de ryska pansarförbanden som tvingas använda museiföremål.

det är ett räddnings skepp som även bistått engelska forskningsubåtar så något unikt är det väl med henne
Citera
2024-04-21, 18:12
Medlem
Citat:
I Sverige skriver vi "Krim", varför det är så vet jag ej.

Men hur som helst, då vet jag att du (och alla andra som anklagar mig för att vara pro-ryss) är rysskramare. Åtminstone jämfört med mig. Jag är så mycket mer rysshatande än vad ni är att ni inte ens begriper det. Jag får väl ta det som en komplimang.

Jag har skrivit glada inlägg om det. Här: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Jag beskrev ju för dig varför man ska stava området "Krym". Såg du inte det? Skriv inte som ryssar gör utan välj den stavning Ukraina önskar. Du vet Ukraina, det där landet du gillar och vill stödja......
Citera
2024-04-21, 18:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Varför diskuterar vi alls då? Klart att vi alla skriver här i ett försök till opinionsbildning. Eller varför tror du att alla ryssråttor kommer hit med sin propaganda? Kanske betalda av Kreml också.

Har jag ljugit/hittat på?

Vad jag säger är att det du säger här, hamnar ingen annanstans än här.
Ryssapologeter som sitter och sprider ryskt narrativ kan du så klart ifrågasätta och jaga på källor, länkar etc.
Citera
2024-04-21, 18:15
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
All din kritik här på FB, faller platt.
För du tror väl inte att Ulf, Jens, Ursula sitter och läser vad vi skriver här?
Än mindre tar in alla kloka ord.

Säg att du inte sitter och tror att du påverkar världens politik och militärindustri genom FB.
Ger man en asteroid en pytteliten knuff, så kommer dess bana vara otroligt mycket förändrad efter några ljusår.

Och sedan har vi ju fjärilseffekten.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rilseffekten
Citat:
Begreppet bygger på teorin om att en marginell påverkan i en del av ett system kan få stora och oförutsägbara effekter någon annanstans i systemet. Bland annat används modellen i samband med resonemang kring svårigheter att förutsäga framtida väder. Rent teoretiskt antas en fjäril som i Mexiko slår med sina vingar kunna ha en minimal påverkan på luftströmmar, så att en orkan skulle kunna drabba södra Sverige senare. Den riktigt lilla händelsen slår en tid senare igenom på den stora händelsen, då den stora händelsen kan betraktas som ett kaotiskt system.

Fjärilens vingslag skulle kunna inverka på denna process, då denna sker tidsmässigt senare. Fjärilen har efter en tid inverkat på alla luftpartiklars exakta positioner i hela atmosfären.
Så det är klart att man kan påverka i det riktigt långa loppet.
Man påverkar människor, och de i sin tur påverkar politikerna.

Och effekten kan eventuellt bli ännu större om det finns liv efter döden, vilket jag tror att det finns. Men jag vet ju inte om man föds igen som människa på jorden eller om det blir nåt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
va förberedd på att bli kallad diverse nidingsnamn, barnen här inne tolererar inte att man försöker göra en objektiv bedömning av ur kriget går och den troligaste utgången, som du påpekar så krävs det resurser som inte verkar ligga i pipen, hur långt det senaste tillskottet av pengar/utrustning tar Ukraina får vi se har personligen inte dom kunskaperna att jag ens vågar mig på en gissning. det enda som för mig står klart är att bistra tider kommer följa, varenda skattehöjning/försämring av samhället kommer motiveras med "ett resultat av kriget."
Jag betalar mer än gärna mycket mer skatt och ser mer än gärna en försämring av samhället om det leder till att Ryssland besegras.
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag tittar på historiska konflikter. T ex under koreakriget lyckades kommunisterna att ta över 80-90% av Koreahalvön innan de trycktes tillbaka till de nuvarande gränserna. Både fransmännen och amerikanerna fick lämna Vietnam, trots att de hade bättre militär. Sovjet hade bättre förutsättningar i sitt afghanistankrig, som varade i 10 år. De lyckades att erövra hela landet, men fick lämna med svansen mellan benen i alla fall. Ukraina har betydligt bättre förutsättningar, vilket kommer innebära att Ryssland lämnar kanske redan nästa år, beroende på hur det nya stödet från USA kommer att gå till i praktiken.
Okej. Det var väl ukrainarna som gjorde ett misstag när de inte militärt kämpade emot annekteringen av Krym. Ukrainarna gav ju upp direkt och i praktiken gav den till Ryssland.
Citera
2024-04-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Äntligen! ATACMS med 300km räckvidd gör att Ukraina kommer åt många fler strategiskt viktiga mål än förut. Skönt att ingen bryr sig om putlers små röda linjer i sanden längre, utan är inställda på att leverera det Ukraina behöver för att försvara sig, och ta tillbaka sitt territorium.

putin spelade ett högt spel. Men likt en degenererad gambler som sätter allt på ett bräde i roulette, så satte han rysslands framtid på spel med sitt ogenomtänkta anfall mot Ukraina. Drömmarna om att bli en ny Peter den Store grusades, och istället kommer nu ryssland bli en lydstat till Kina.
Ja äntligen har vi något att fira. Nu vänder det för Ukraina. Lets go baby! 🇺🇦
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in