Citat:
Ursprungligen postat av
attog
All din kritik här på FB, faller platt.
För du tror väl inte att Ulf, Jens, Ursula sitter och läser vad vi skriver här?
Än mindre tar in alla kloka ord.
Säg att du inte sitter och tror att du påverkar världens politik och militärindustri genom FB.
Ger man en asteroid en pytteliten knuff, så kommer dess bana vara otroligt mycket förändrad efter några ljusår.
Och sedan har vi ju fjärilseffekten.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rilseffekten
Citat:
Begreppet bygger på teorin om att en marginell påverkan i en del av ett system kan få stora och oförutsägbara effekter någon annanstans i systemet. Bland annat används modellen i samband med resonemang kring svårigheter att förutsäga framtida väder. Rent teoretiskt antas en fjäril som i Mexiko slår med sina vingar kunna ha en minimal påverkan på luftströmmar, så att en orkan skulle kunna drabba södra Sverige senare. Den riktigt lilla händelsen slår en tid senare igenom på den stora händelsen, då den stora händelsen kan betraktas som ett kaotiskt system.
Fjärilens vingslag skulle kunna inverka på denna process, då denna sker tidsmässigt senare. Fjärilen har efter en tid inverkat på alla luftpartiklars exakta positioner i hela atmosfären.
Så det är klart att man kan påverka i det riktigt långa loppet.
Man påverkar människor, och de i sin tur påverkar politikerna.
Och effekten kan eventuellt bli ännu större om det finns liv efter döden, vilket jag tror att det finns. Men jag vet ju inte om man föds igen som människa på jorden eller om det blir nåt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
koktkille
va förberedd på att bli kallad diverse nidingsnamn, barnen här inne tolererar inte att man försöker göra en objektiv bedömning av ur kriget går och den troligaste utgången, som du påpekar så krävs det resurser som inte verkar ligga i pipen, hur långt det senaste tillskottet av pengar/utrustning tar Ukraina får vi se har personligen inte dom kunskaperna att jag ens vågar mig på en gissning. det enda som för mig står klart är att bistra tider kommer följa, varenda skattehöjning/försämring av samhället kommer motiveras med "ett resultat av kriget."
Jag betalar mer än gärna mycket mer skatt och ser mer än gärna en försämring av samhället om det leder till att Ryssland besegras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eoppoyz
Jag tittar på historiska konflikter. T ex under koreakriget lyckades kommunisterna att ta över 80-90% av Koreahalvön innan de trycktes tillbaka till de nuvarande gränserna. Både fransmännen och amerikanerna fick lämna Vietnam, trots att de hade bättre militär. Sovjet hade bättre förutsättningar i sitt afghanistankrig, som varade i 10 år. De lyckades att erövra hela landet, men fick lämna med svansen mellan benen i alla fall. Ukraina har betydligt bättre förutsättningar, vilket kommer innebära att Ryssland lämnar kanske redan nästa år, beroende på hur det nya stödet från USA kommer att gå till i praktiken.
Okej. Det var väl ukrainarna som gjorde ett misstag när de inte militärt kämpade emot annekteringen av Krym. Ukrainarna gav ju upp direkt och i praktiken gav den till Ryssland.