2024-04-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Nej jag hatar inte väst. Jag hatar väst för att de inte tar av silkesvantarna angående Ryssland.
Jo jag hatar ryssen.

I praktiken så gav väst Krim till Ryssland. Det spelar mindre roll att väst inte har erkänt stölden. Ord biter inte på ryssen. Det enda som biter på ryssen är militärt våld.
Hade jag fått bestämma så hade jag genast skickat hela den fria världens militär till att med militärt våld återta Krim från Ryssland.
Så jag är snarare mer ukrainavänlig och mer rysshatande än vad du är.

Man ska inte hata sin egen sida. Det är destruktivt. Det finns anledningar till den taktik som valts. Du kanske inte gillar den men du har oerhört mycket mindre info än den samlade militären/ ledningen i väst har. Och som sagt; om du vill Ukrainas bästa bör du tänka på vem du egentligen stödjer med olika uttalanden.
Citera
2024-04-21, 17:07
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Jag gläds över paketet. Men jag vill alltid ha ännu mer. Jag nöjer mig aldrig förrän Ukraina vinner. Jag tror att ukrainarna delar min åsikt.
Den glädjen sitter långt inne - riktigt långt inne.
Citat:
Utan USA så har Ukraina inget att sätta emot Ryssland. Och USA har övergett Ukraina. Det är kört.
Enligt din posthistorik så nöjer du dig inte om du inte får sabla ner det svaga väst/Usa jäms med fotknölarna och lyfta fram dess svaghet mot det oövervinnerliga Ryssland. Det är ovedersägerlikt så att du framställer den fria världen som förhatligt svag i förment skydd av att stå på dess sida.
Senast redigerad av Taggad 2024-04-21 kl. 17:13.
Citera
2024-04-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Japp, en betydande del av dessa 20 miljarder dollar handlar nästan säkert om betalning till US Military för (att ersätta) sådant som redan har skickats till Ukraina. Det är nämligen så man brukar räkna.

Att Vita huset inte säger detta högt är ju inte konstigt, du får själv lista ut anledningen till detta. Det är fortfarande inte så att Kiev kan räkna med omedelbar leverans "direkt från hyllan" av vapen och ammunition för 50-60 miljarder dollar, och inte heller har man fått något checkhäfte på 50 miljader dollar att fritt handla amerikanska vapen för.
Lägg ner dina högst personliga spekulationer, igår skrev du att de 20 miljarderna redan var förbrukade, nu hävdar du att det är en betydande del med motiveringen att ” det nämligen är så man brukar göra”

Hör du inte själv hur dumt det låter när du du hävdar saker som du inte har någon som helst backning för, du gör ju det hela tiden.

Fan vad bitter du är för att MTG-falangen fullständigt kollapsade och gjort sig till åtlöje i hela den demokratiska världen.

Cryme on Katten,
Senast redigerad av Arccosinus 2024-04-21 kl. 17:10.
Citera
2024-04-21, 17:16
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Enligt din posthistorik så nöjer du dig inte om du inte får sabla ner det svaga väst/Usa jäms med fotknölarna och lyfta fram dess svaghet mot det oövervinnerliga Ryssland.
Jag kritiserar väst i ett försök att få väst att steppa upp.
Eller menar du att t.ex. europas tillverkning av artillerigranater är utmärkt? Hur ska vi steppa upp tillverkningen om vi redan tycker att den är utmärkt?
Om jag skäller på väst över att tillverkningen är patetisk så står jag på rysslands sida?
Låter som ett recept på att förlora mot ryssen.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-04-21 kl. 17:20.
Citera
2024-04-21, 17:17
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Den går bra. Det kommer bara ta 150% av Rysslands befolkning 70-80 år att slutföra den bara...

..Själv sitter jag och väntar på nästa vinter. Med tanke på hur många som frös i Ryssland denna vinter så kommer det bli än värre nästa vinter då alla tekniker och tekniskt insatta personer dött i Ukraina. Kvar är gruvfyllona som ska hålla värmesystemen i skick.
Lite komiskt då orcherna hävdade att det var väst som skulle frysa
Citera
2024-04-21, 17:26
Medlem
attogs avatar
Citat:
Allvarligt? Är ni efterblivna eller?
Hur ska man kunna åstadkomma något om man först inte fattar allvaret?
Om man tror att det för nuvarande går jättebra och att kriget är en walk in the park så kommer man inte att göra så mycket, vilket leder till nederlag.

Ukraina/vi tjänar inget på att tro att kriget går utmärkt för Ukraina och att det blir lätt.
För då kommer vi inte att anstränga oss.

Ni tror att ni kan lyfta en 10 tons vikt med en 5 tons truck. Då kommer det misslyckas.
Jag säger: hallå, ni behöver en 10 tons truck för att lyfta den där vikten. Det kommer att lyckas om ni använder en 10 tons truck istället. Det finns hopp om ni bara skärper er, ser nyktert på läget och fattar att detta inte är en walk in the park. Använd rätt truck.

Men fortsätt ni att underskatta fienden och skicka 1 Archer, 3 CV90 och 2 st Leopard, och tro att det räcker.
Ni är såna idioter. Ni är precis anledningen till att Ukrainakriget fortfarande mal på.

Putins underordnade gav honom överoptimistiska rapporter och analyser för att behaga honom.
Ni behagar er själva genom att se överoptimistiskt på hela kriget. Känns det bra? Vad bra. Men problemet med det är tyvärr att det leder till ukrainas nederlag. För om allt är bra och allt går utmärkt så finns det ju ingen anledning att göra något.

Information till dig. Kan komma som en stor chock.

Inget av vad vi säger här påverkar verkligheten. Känns kanske konstigt.
Vi här, kan debattera och kriga med varandra, med ord.
Det hjälper inte att sitta och ljuga, hitta på sprida fel information och så vidare.
Det påverkar inte verkligheten.
Vi kan som vanliga svenskar (inte alla) resonera utifrån fakta.

Kom det som en chock?
Citera
2024-04-21, 17:32
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Information till dig. Kan komma som en stor chock.

Inget av vad vi säger här påverkar verkligheten. Känns kanske konstigt.
Vi här, kan debattera och kriga med varandra, med ord.
Det hjälper inte att sitta och ljuga, hitta på sprida fel information och så vidare.
Det påverkar inte verkligheten.
Vi kan som vanliga svenskar (inte alla) resonera utifrån fakta.

Kom det som en chock?
Varför diskuterar vi alls då? Klart att vi alla skriver här i ett försök till opinionsbildning. Eller varför tror du att alla ryssråttor kommer hit med sin propaganda? Kanske betalda av Kreml också.

Har jag ljugit/hittat på?
Citera
2024-04-21, 17:32
Medlem
Citat:
Eller menar du att t.ex. europas tillverkning av artillerigranater är utmärkt? Hur ska vi steppa upp tillverkningen om vi redan tycker att den är utmärkt?
Om jag skäller på väst över att tillverkningen är patetisk så står jag på rysslands sida?

Nu är vi ju flera i tråden som starkt betvivlar att du är på Ukrainas sida. Ett konkret exempel är att du t ex påstår dig vara jäääättearrrrg på väst för att de gav en del av Ukraina till ryssen 2014. Denna del benämner du "Krim" (d v s du stavar detta på ryskt vis) istället för "Krym" (vilket ukrainarna vill att området benämns eftersom Krym är ukrainska). Så gissningsvis är du inte så jätteinläst på vad ukrainare verkligen tycker och vill, fast du vill ge sken av detta.

Ord som "patetisk" (se din benämning på hur väst tillverkar granater) om den egna sidan är fientliga och demoraliserande. Alltid. Korrekt uttrycker man sig i krigstider t ex på följande vis: "Vår granattillverkning är bra men kan bli ännu bättre. Det kommer behövas mängder av granater så vi behöver snabbt utöka ännu mer." Om du hela tiden sablar ner den egna sidan är du de facto på fiendens sida.
Citera
2024-04-21, 17:33
Medlem
Nu har folk inom OSINT åter räknat AFVs i ryska reservbaser.
Vi får nog vänta ett tag på själva slutresultatet men Jompy som återkommande räknat AFVs säger redan nu att det finns betydligt färre kvar än väntat.
Ändå fascinerande att just AFVs, tex MT-LB som producerats i över 50 000 exemplar, är det fordon/kategori som verkar ta slut först.

Frågan är nu vart är de? Reservdelar? I aktiva förband? Flyttade till verkstäder? De står inte kvar och samlar damm i alla fall.

https://twitter.com/Jonpy99/status/1782022326776676732
Citera
2024-04-21, 17:35
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Eller menar du att t.ex. europas tillverkning av artilleriammunitionen är utmärkt? Hur ska vi steppa upp vår ammunitionstillverkning om vi redan tycker att den är utmärkt?
Om jag skäller på väst över att vår tillverkning av artillerigranater är patetisk så står jag på rysslands sida?
Det går inte komma förbi att du inte med ett enda ord gläds över stödpaketet utan egendomligt malplacerat klagar över karraktärslöst uteblivet stöd precis när det efterlängtade stödet beslutats. Svårt att inte misstänka du alls inte avser steppa upp västs stöd utan avser så tvivel om dess förmåga.
Slava Ukraini 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2024-04-21 kl. 17:41.
Citera
2024-04-21, 17:41
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Nu är vi ju flera i tråden som starkt betvivlar att du är på Ukrainas sida. Ett konkret exempel är att du t ex påstår dig vara jäääättearrrrg på väst för att de gav en del av Ukraina till ryssen 2014. Denna del benämner du "Krim" (d v s du stavar detta på ryskt vis) istället för "Krym" (vilket ukrainarna vill att området benämns eftersom Krym är ukrainska). Så gissningsvis är du inte så jätteinläst på vad ukrainare verkligen tycker och vill, fast du vill ge sken av detta.

Ord som "patetisk" (se din benämning på hur väst tillverkar granater) om den egna sidan är fientliga och demoraliserande. Alltid. Korrekt uttrycker man sig i krigstider t ex på följande vis: "Vår granattillverkning är bra men kan bli ännu bättre. Det kommer behövas mängder av granater så vi behöver snabbt utöka ännu mer." Om du hela tiden sablar ner den egna sidan är du de facto på fiendens sida.
I Sverige skriver vi "Krim", varför det är så vet jag ej.

Men hur som helst, då vet jag att du (och alla andra som anklagar mig för att vara pro-ryss) är rysskramare. Åtminstone jämfört med mig. Jag är så mycket mer rysshatande än vad ni är att ni inte ens begriper det. Jag får väl ta det som en komplimang.
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det går inte komma förbi att du inte med ett med ett ord gläds över stödpaketet utan egendomligt malplacerat klagar över karraktärslöst uteblivet stöd precis när det efterlängtade stödet beslutats.
Slava Ukraini 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Jag har skrivit glada inlägg om det. Här: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-04-21 kl. 17:43.
Citera
2024-04-21, 17:45
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Lite komiskt då orcherna hävdade att det var väst som skulle frysa
Och äta upp våra kära husdjur, ironiskt när när verkar vara precis tvärtom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto