2024-04-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ha runt 20-30 000 aktier i aik ger det något inflytande alls ?
Visst men du får även inflytande om du äger mindre aktier. Men naturligtvis så kan du ju säga din mening och få lite mer tyngd bakom orden på stämmor osv. Du kan ju rent av bli en aktie-aktivist och kräva förändringar.
Citera
2024-04-21, 16:10
Medlem
Ja inte så dåligt ändå i dagens derby med 2-0 till AIK mot DIF. Det är detta som vi behöver och mer ändå!
Citera
2024-04-21, 17:53
Medlem
Citat:
AIK Fotboll B aktie ligger just nu på 1.65 kr.

Kul att äga aktie i sin klubb men finns det något som indikerar att det är en aktie som någonsin kan öka i värde eller är det en aktie som förevigt är till för fansen men som inte är någon egentlig investering ?

ca 2 600 personer på avanza som äger aktien nu.
Det spelar ingen roll om laget vinner Allsvenskan och spelar bra internationellt. Ägarna är fans och vill använda intäkterna för att köpa nya spelare för att öka oddsen att det ska gå bra för laget i framtiden. Bolaget kommer därför aldrig någonsin att ge utdelning. Finns därför noll incitament till att äga bolag av ekonomiska skäl men om man älskar fotboll och AIK så spelar det ingen roll om man förlorar lite pengar.
Citera
2024-04-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unknown25
Tanken slog mig ganska nyligen. AIK fotbolls nya tillväxt möjligheter med den nya arenan är väldigt spännade.

Jag var på premiären mot Syrianska. Nästan fullt hus. Nytt rekord i sålda årskort. Publikt rekord i en Allsvenskpremiär. Runt 8-9 miljoner in för AIK.

Dem stora fördelarna med flytten till Friends Arena.

Publiksnittet kommer att höjas.
Årskorten har sålt som smör.
Kioskerna är väldigt lättillgängliga och alla kioser tar kort. (Det gjorde dem inte på Råsunda).
Möjligheter till VIP sektioner med servering av mat och dryck.
Större arena med jumbotron ger möjligheter till ökade reklam intäkter.

Tankar kring detta?

AIK har ju alltid varit allsvenskans ledande publiklag, trots ett magert trackrecord. Imponerande på sitt sätt.

De (de för h-vete!) stora fördelarna med en stor och modern arena är väl att man måste fylla den, men gnagarna är envisa så varför inte?

Men hur ser nyckeltalen ut för övrigt?

Och drar man inte in mer kosing på champions och sportsliga framgångar?
Citera
2024-04-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det spelar ingen roll om laget vinner Allsvenskan och spelar bra internationellt. Ägarna är fans och vill använda intäkterna för att köpa nya spelare för att öka oddsen att det ska gå bra för laget i framtiden. Bolaget kommer därför aldrig någonsin att ge utdelning. Finns därför noll incitament till att äga bolag av ekonomiska skäl men om man älskar fotboll och AIK så spelar det ingen roll om man förlorar lite pengar.

Det fetade innehåller en motsägelse i sak...
Citera
2024-08-18, 16:41
Medlem
Så där ja! 0 - 2 till AIK mot DIF. Verkligen bra och positivt på alla sätt och vis!
Citera
2025-01-17, 21:26
Medlem
Hogerfotads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Så där ja! 0 - 2 till AIK mot DIF. Verkligen bra och positivt på alla sätt och vis!
Men AIK Fotboll B gick fan inte upp för det, legat och hovrat runt 1.5kr nu senaste åren. 1891 go
Citera
2026-03-06, 13:24
Medlem
Black.Panthers avatar
AIK har ca 22 miljoner aktier.

Om jag vill nå 1% av dessa ska jag köpa 220 000 aktier, dvs lägga ut ca 330 000 kr.

Stämmer den uträkningen eller har jag missat något?
Citera
2026-03-06, 13:44
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
AIK har ca 22 miljoner aktier.

Om jag vill nå 1% av dessa ska jag köpa 220 000 aktier, dvs lägga ut ca 330 000 kr.

Stämmer den uträkningen eller har jag missat något?
Marketcap 33.4 miljoner. 1% av det är 334k. Så ja det stämmer.

Så om jag köper upp 51% av bolaget kan jag tekniskt sett göra om AIK till ett curlinglag istället ?
Nån rik djurgårdare som känner för att jävlas ?
Citera
2026-03-07, 09:01
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Marketcap 33.4 miljoner. 1% av det är 334k. Så ja det stämmer.

Så om jag köper upp 51% av bolaget kan jag tekniskt sett göra om AIK till ett curlinglag istället ?
Nån rik djurgårdare som känner för att jävlas ?
Problemet är bara att du inte kommer kunna köpa alla 51% av aktierna till detta pris, utan priset stiger ju fler aktier du köper.

Aik Föreningen äger 51% av alla aktier i AB:t och enligt "51% -regeln" så får dom inte sälja dessa.
Citera
Igår, 12:20
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Problemet är bara att du inte kommer kunna köpa alla 51% av aktierna till detta pris, utan priset stiger ju fler aktier du köper.

Aik Föreningen äger 51% av alla aktier i AB:t och enligt "51% -regeln" så får dom inte sälja dessa.
Nej såklart går det inte i praktiken. Men hur funkar det vid eventuella nyemissioner ?
Klubben måste teckna fullt varje gång för att inte bli utspädda.

Men helt klart möjligt att ta en corner på 25% för 8-10 mille om man är lite långsiktig.
Citera
Igår, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Nej såklart går det inte i praktiken. Men hur funkar det vid eventuella nyemissioner ?
Klubben måste teckna fullt varje gång för att inte bli utspädda.

Men helt klart möjligt att ta en corner på 25% för 8-10 mille om man är lite långsiktig.
Då får du nog hitta en säljare utanför börsen för om du ska köpa så mycket direkt över börsen lär du få hålla på länge för att inte trycka upp kursen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in