Citat:
Ursprungligen postat av
ThinkRightly
Ryssland går framåt väldigt sakta, ja. Men ändå åt fel håll.
Det går liksom inte bättre för Ukraina nu än förut. Var finns det positiva? Jag kan inte se det. Förutom detta paket. Men vissa säger att detta kanske var det sista paketet från USA. Ilmari Käihkö säger det.
Att Ukraina på något magiskt sätt ska segra över Ryssland i framtiden känns som önsketänkande. Kom ihåg att det inte bara är Rysslands resurser som mals ner, utan även västs resurser.
Men jag hoppas hoppas hoppas förstås att Ukraina ska segra. Och jag tror att Ukraina skulle segra om väst skulle besluta sig för det och ta ut sina grejer ur förrådena där de bara ligger och dammar. Väst är för egoistiska och rädda just nu. För fan skicka samtliga våra Gripen plan, samtliga våra Patriot system, samtliga våra CV90, samtliga våra Leopards, samtliga våra Archers. Och satsa 5% av BNP på försvaret. Hur svårt kan det vara? Ta i för fan. Vi måste våga ta lite risker. Då kan Ukraina segra.
En snabb genomsyn över din posthistorik i tråden ger att du med stor sannolikhet är en s k dold ryssvän (d v s köpt av ryssen eller tillhörande annan ryssvänlig grupp, t ex sura serber). Du slänger dig (ibland) med negativa omdömen om ryssen men allra ihärdigast är du med att sprida narrativet att "väst är fega", hjälpen från väst räcker inte, "tyvärr" går det inte så bra för Ukraina osv. Du sprider sådant som är ägnat att få Ukrainavänner att känna att slaget är förlorat. Sådan taktik har alltid använts av fiendesidan i krigshistorien. Svårt att sätta fingret exakt på vad, men en patriot kan alltid urskilja sådant här. Det finns ingen grundläggande värme och positivitet hos dig till "väst" utan uttalandena känns bot-aktiga. Kanske de också är?
Givetvis kommer Ukraina att segra. Även om ryssen skulle vinna (vilket de inte kommer) så har de i realiteten förlorat. Ingen i den fria världen kommer vilja ha med dem att göra förrän de bytt ut sin blodstänkta regim och tagit ansvar för den skit de orsakat Ukraina. De har gjort sig till utböling i världen och kommer så förbli under låååång tid.