2024-04-21, 11:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det handlar inte om intelligens.
Dunning Kruger, testa att sök på det. Jag tror du passar bra i början av den kurvan.
Vad handlar det om då?
Citera
2024-04-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad handlar det om då?

Du vet alltså inte vad Dunning-Kruger-effekten innebär?

Det är en psykologisk bias där individer med begränsad kunskap eller kompetens inom ett specifikt område har en överdriven föreställning om sin egen förmåga. Ironiskt nog kan det vara så att de inte är medvetna om sina egna kunskapsbrister.

När du talar om intelligens i sammanhang av ekonomi, är det värt att reflektera över detta fenomen – det kan ge insikter om våra egna begränsningar och hur vi uppfattar vår egen kompetens. Att kunna sätta undan 10 000 kr varje månad för att investera i aktier är inte en fråga om IQ, utan snarare en privilegierad ekonomisk situation. Många har inte lyxen att avvara sådana summor utan att det påverkar deras eller deras familjers livskvalitet. Att förstå detta kräver inte hög intelligens, utan empati och insikt i olika livsvillkor.
Citera
2024-04-21, 11:31
Medlem
Citat:
Du sitter på flashback just nu och erbjuder råd om hur man ska förvalta 50 tusen i månaden på börsen?
En person som har 50 tusen att avvara varje månad på långsiktigt sparande behöver inte göra en flashback tråd känner jag rent spontant

Nej, jag tog ett exempel på vad vissa summor kan generera på sikt för att illustrera att beroende på hur man definierar ekonomiskt oberoende och hur man definierar rik, så kan det absolut gå att komma någon vart med aktier.

Jag nämnde inte specifikt vad man ska investera i.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-04-21 kl. 11:34.
Citera
2024-04-21, 11:32
Medlem
Sparat 20k i månaden sen jag började arbeta. Bra lön, inga barn, enkel brf med delade kostnader med sambo. Lever definitivt inte snålt men samtidigt så slösar jag inte pengar på ny bil, dyra utekvällar, nikotin etc.

Enligt nuvarande prognos så kan jag gå i pension med bibehållen ekonomisk standard vid 35 års ålder (9%) 40 netto.

Problemet ligger inte i fonder och aktier utan att du arbetar i varsellväst och dricker Sofiero medans du spelar på euro jackpot
Citera
2024-04-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Jo, jag tackar jag. Bättre med stiftelser om man vill lämna arv efter sig.
Det finns ett ordspråk vad gäller generationer.
Generationen förvärva
Generationen ärva
Generationen fördärva

Man får väl utbilda barnen i hur man sköter sin ekonomi?
Här har det kollats på Lyxfällan och Tonårsbossen sen barnet var 7 år och barnet har haft full insyn i familjens budget från 11 år. Vet vad saker kostar, vilka finansiella instrument som finns, lite om riskerna.

Barnet har sen 18 full kontroll över sitt eget kapital, har gjort sin studentbudget och investerar varje månad av CSN-lånet trots att det betalar 4000 kr till oss. Hälften av barnets vänner betalar inget alls hemma trots jobb eller CSN, det är nog mer där man borde bekymra sig.

Att vänja sig vid gratis leverne, betald bil och pengar på fickan kan klart bli besvärligt när de sen flyttar ut. Jag undrar hur många föräldrar som då fortsätter curla?
Citera
2024-04-21, 11:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du vet alltså inte vad Dunning-Kruger-effekten innebär?

Det är en psykologisk bias där individer med begränsad kunskap eller kompetens inom ett specifikt område har en överdriven föreställning om sin egen förmåga. Ironiskt nog kan det vara så att de inte är medvetna om sina egna kunskapsbrister.

När du talar om intelligens i sammanhang av ekonomi, är det värt att reflektera över detta fenomen – det kan ge insikter om våra egna begränsningar och hur vi uppfattar vår egen kompetens. Att kunna sätta undan 10 000 kr varje månad för att investera i aktier är inte en fråga om IQ, utan snarare en privilegierad ekonomisk situation. Många har inte lyxen att avvara sådana summor utan att det påverkar deras eller deras familjers livskvalitet. Att förstå detta kräver inte hög intelligens, utan empati och insikt i olika livsvillkor.
Hur hamnar man i en "privilegierad ekonomisk situation"? Om det inte har med intelligens att göra så antar jag att det är lika lätt för någon med IQ på 60 som 130 att hamna i denna situation, korrekt?
Citera
2024-04-21, 11:39
Medlem
Citat:
Hur hamnar man i en "privilegierad ekonomisk situation"? Om det inte har med intelligens att göra så antar jag att det är lika lätt för någon med IQ på 60 som 130 att hamna i denna situation, korrekt?

Tack för mig, vi avrundar där
Citera
2024-04-21, 11:43
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Har man aktier med bra utdelning (typ Nordea som delar ut nästan 10% varje år) så kan man leva på utdelningen om man har 5 miljoner.
Kanske inget lyxliv, men helt OK.
Nordea ett trist exempel då de ligger i Finland och du betalar 35% i skatt på utdelningen som stolt svensk, sen får du själv året efter skicka in dokumentation för återkräva 20%, dock är de duktiga betala ut det men det tar mer än ett halvår få de pengarna.

Så summa ger de 10% i utdelning så är det ändå 15% skatt du får betala, dvs du får 8,5% i handen varav 6,5% direkt och 2% som du får typ 18 månader senare om du sänder in korrekt ifylld dokumentation.

Men klart 5 miljoner skulle ge typ 440 000 kr i utdelning om du köpt med dagens kurs, 286000 i handen direkt och 88000 året efter så totalt 374 000:- obs för 2024, tittar du tillbaka så var utdelningen lägre året innan osv….
Citera
2024-04-21, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Nordea ett trist exempel då de ligger i Finland och du betalar 35% i skatt på utdelningen som stolt svensk, sen får du själv året efter skicka in dokumentation för återkräva 20%, dock är de duktiga betala ut det men det tar mer än ett halvår få de pengarna.

Så summa ger de 10% i utdelning så är det ändå 15% skatt du får betala, dvs du får 8,5% i handen varav 6,5% direkt och 2% som du får typ 18 månader senare om du sänder in korrekt ifylld dokumentation.

Men klart 5 miljoner skulle ge typ 440 000 kr i utdelning om du köpt med dagens kurs, 286000 i handen direkt och 88000 året efter så totalt 374 000:- obs för 2024, tittar du tillbaka så var utdelningen lägre året innan osv….
Jag tycker det är fina pengar, men det räcker givetvis inte för lyxkonsumtion.

Men detta med att jag kan få tillbaka 20 procent hade jag ingen som helst aning om!!!!!!!
Hur funkar det och har jag gått miste om en jäkla massa pengar?????
Senast redigerad av tworiders 2024-04-21 kl. 11:50.
Citera
2024-04-21, 11:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tack för mig, vi avrundar där
Okej. För i slutändan är det precis det det handlar om - intelligens och förmågan att tänka långsiktigt som avgör din förmögenhet. Saknar man dessa förmågor kommer man naturligtvis inte att bli ekonomisk oberoende, det håller jag med om.
Citera
2024-04-21, 11:51
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Jag tycker det är fina pengar, men det räcker givetvis inte för lyxkonsumtion.
Visst inte kattpiss, tror Nordea hamna på 8,6% i direktavkastning medan Handelsbanken låg över 10%, så 5miljoner på HSB och aktierna på ISK kontot hade gett bättre klirr i kassan än krångla med Finska Verso och 15% i skatt.
Citera
2024-04-21, 11:51
Medlem
Citat:
Okej. För i slutändan är det precis det det handlar om - intelligens och förmågan att tänka långsiktigt som avgör din förmögenhet. Saknar man dessa förmågor kommer man naturligtvis inte att bli ekonomisk oberoende, det håller jag med om.

Du är otroligt korkad.
Att vara smart hjälper definitivt i många situationer, men livet är oförutsägbart och fyllt med både ekonomiska och personliga svängningar som kräver mer än bara kognitiv skärpa. Du kan ha 160 i IQ men det betyder inte att du är bra på att spara pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in