2024-04-21, 10:21
Medlem
löls avatar
Jag fick ihop 2.5milj på 10år genom att spara 3-4000kr varje månad under 7 år. Någon månad blev upp till 10k men det var kanske en eller två gånger om året. Om jag fick en lite bonus eller övertid.

Sedan åkte de pengarna in på 3 olika akter där jag trodde skulle vara bra om 10år.

Under de tre första åren hände absolut inget.

År 5 hade jag kommit upp i 350k.
År 8 1 miljon
År 10 2.5 miljoner

Jag slutade i stort spara i aktier runt år 7.
Det jag nu sparade till var resor varje månad.

När jag hör kollegor och vänner skryta om att nu har jag gjort en vinst på 15% och säljer. För att sedan köpa och göra en plus minus vinst på något annat eller en förlust, skrattar jag lite för mig själv.
Det funkar inte att göra så. Såvida du inte daytradar varje dag och tjänar de där små enheterna. Och har ett större kapital.

Att kunna spara ska inte slå på ditt välmående. Lägg undan så mycket du känner att du kan göra det du vill i stort.
Citera
Medlem
Dr.Dres avatar
TS har uppenbarligen fallit för vänsterns propaganda om att en fattig arbetarfamilj aldrig kan ta sig ur sitt fack. Detta är ett mycket effektivt sätt för eliten att behålla kontrollen.

Om du istället gör en enkel kalkyl och på riktigt tar eget ansvar över ditt liv och ekonomi så kommer du se att du med en svensk lön enkelt kan bli ekonomiskt oberoende innan 50, förutsatt att du startar i tid och inte bränner pengar på överflöd.

Investeringar är en essentiell del av detta. Att bara spara pengar leder ingenstans då de tappar värde i inflation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Grattis till din framgång! På riktigt, 2 miljoner när man är i 30-årsåldern är ju riktigt bra jobbat. Ville dock bara påpeka att det blir lite märkligt att säga att du är endast "10% ekonomiskt oberoende". Nu vet jag i för sig inte vad din inkomst eller utgifter är, men för de flesta är man nog på god väg att bli ekonomiskt oberoende om man hade 2 miljoner. Vid 6 miljoner (enligt 4-procentregeln) kan man få ut 240 000 kr om året, alltså 20 000 kr/mån. Med andra ord skulle de allra flesta medelsvenssons vara ekonomiskt oberoende med ett sådant kapital. Att du kräver 20 miljoner skulle generera 67 000 kr/mån, vilket såklart är trevligt men knappast nödvändigt för att vara ekonomiskt oberoende (om man nu inte har en sällsynt dyr livsstil).

Tack! 20 miljoner var nog i överkant. Boende är dock dyrt numera, framför allt att låna till boende. Så bor man i storstad centralt ryker ju ca 20 k per månad av kassaflödet. Det är dock självvalt. Har man det boendet så klarar man sig på 30-35k. Sedan skulle jag inte vilja leva på marginalen och känna mig fattig så jag skulle vilja ha möjligheten att spendera 45k per månad (även om jag aldrig skulle göra det.) Så säg 15-20 % då dvs. 10-13 msek.

En poäng tycker jag ts har och det är att det är väldigt svårt att endast gneta sig till dessa pengar. Man bör se över möjligheter att "göra affärer" som kan ge dig större belopp även utanför aktiemarknaden, t.ex. bostadsmarknaden. Mitt sätt att se på detta är mer att man ska minimera sina risker men samtidigt positionera sig för att kunna ha tur. Dvs. försök hitta undervärderad bostad på marknaden, så minskar du både risken att förlora pengar och om du har tur kan du tjäna.
Citera
2024-04-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Jag fick ihop 2.5milj på 10år genom att spara 3-4000kr varje månad under 7 år. Någon månad blev upp till 10k men det var kanske en eller två gånger om året.

Sedan åkte de pengarna in på 3 olika akter där jag trodde skulle vara bra om 10år.

År 8 1 miljon
År 10 2.5 miljoner

När jag hör kollegor och vänner skryta om att nu har jag gjort en vinst på 15% och säljer. För att sedan köpa och göra en plus minus vinst på något annat eller en förlust, skrattar jag lite för mig själv.
Det funkar inte att göra så. Såvida du inte daytradar varje dag och tjänar de där små enheterna. Och har ett större kapital.

Hur såg din fördelning ut? Du köpte 3 olika aktier bara? Vilka var det?
Citera
2024-04-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
TS har uppenbarligen fallit för vänsterns propaganda om att en fattig arbetarfamilj aldrig kan ta sig ur sitt fack. Detta är ett mycket effektivt sätt för eliten att behålla kontrollen.

Om du istället gör en enkel kalkyl och på riktigt tar eget ansvar över ditt liv och ekonomi så kommer du se att du med en svensk lön enkelt kan bli ekonomiskt oberoende innan 50, förutsatt att du startar i tid och inte bränner pengar på överflöd.

Investeringar är en essentiell del av detta. Att bara spara pengar leder ingenstans då de tappar värde i inflation.

Fast det är egentligen nästan omöjligt att bli rik på en vanlig lön.

En typisk egenföretagare inom bygg med 2-3 anställda tjänar mer över ett år än vad en riktigt hög chef inom bank och försäkring. Det är helt omöjligt att tävla med lön mot kapitalägare/företagare.
Citera
2024-04-21, 10:26
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Jag fick ihop 2.5milj på 10år genom att spara 3-4000kr varje månad under 7 år. Någon månad blev upp till 10k men det var kanske en eller två gånger om året. Om jag fick en lite bonus eller övertid.

År 8 1 miljon
År 10 2.5 miljoner

Att kunna spara ska inte slå på ditt välmående. Lägg undan så mycket du känner att du kan göra det du vill i stort.
Daytrading funkar inte; eller rättare sagt, det funkar tills det inte funkar längre. En dag går ett företag i konkurs när du har alla dina pengar investerade där. Man spelar ett väldigt högt spel som kan verka riskfritt tills man förlorar allt.

Ett genuint grattis till din framgång.

Jag hoppas du slutar spara i specifika aktier och gör en indexfondinvestering istället. Det kommer alltid löna sig i längden.
Citera
2024-04-21, 10:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

En typisk egenföretagare inom bygg med 2-3 anställda tjänar mer över ett år än vad en riktigt hög chef inom bank och försäkring. Det är helt omöjligt att tävla med lön mot kapitalägare/företagare.
Vad menar du med "rik"? Har du också blandat ihop termen "rik" med "ekonomiskt oberoende"?
Citera
2024-04-21, 10:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Daytrading funkar inte; eller rättare sagt, det funkar tills det inte funkar längre. En dag går ett företag i konkurs när du har alla dina pengar investerade där. Man spelar ett väldigt högt spel som kan verka riskfritt tills man förlorar allt.

Ett genuint grattis till din framgång.

Jag hoppas du slutar spara i specifika aktier och gör en indexfondinvestering istället. Det kommer alltid löna sig i längden.
Ja, att investera allt man har i tre aktier är inte klokt på lång sikt.
Citera
2024-04-21, 10:30
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:

Om du inte spelar med i ratracet om att ha större bil och bättre hus än dina kollegor samt inte tar lån för saker du inte har råd med är det inte omöjligt. Gör kalkylen själv.

Ja, egenföretagande+fonder är det bästa sättet att bli rik.
Så bli egenföretagare då?
Citera
2024-04-21, 10:32
Medlem
löls avatar
Citat:
Hur såg din fördelning ut? Du köpte 3 olika aktier bara? Vilka var det?

Det var Tesla, Amd och Apple.

Tesla och Amd drog iväg mest så de blev mitt största innehav tillslut.
Citera
2024-04-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Om flera generationer är ordentliga och risksprider sina investeringar så ansamlas kapital, och att äga fastigheter har varit ett säkert kort under lång tid. På det viset har skilda föräldrar i generationen över ironiskt nog varit en fördel, då det finns fler bostäder som lämnas i arv.

Kapitalet till den första insatsen har dock ofta kommit från aktieägande, det gjorde vår.
Men idag är det väl knappt ingen som rekar enskilda aktier om man inte har insideskunskap om just det bolaget.

Jag kan bara säga att jag startade med väldigt blygsamma tillgångar men vårt barn startar med en bekväm sits. Om vårt barn har ett lyckat yrkesliv och inte gör bort sig totalt när vi lämnar jorden så kommer inte barnbarnen att behöva bekymra sig så mycket om pengar.

Jo, jag tackar jag. Bättre med stiftelser om man vill lämna arv efter sig.
Det finns ett ordspråk vad gäller generationer.
Generationen förvärva
Generationen ärva
Generationen fördärva
Citera
2024-04-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad menar du med "rik"? Har du också blandat ihop termen "rik" med "ekonomiskt oberoende"?

Jag menande något i stil med ekonomisk oberoende ja, inte så att du vältrar dig men att du kan leva på ditt kapital 20-30 i månaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in