Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Grattis till din framgång! På riktigt, 2 miljoner när man är i 30-årsåldern är ju riktigt bra jobbat. Ville dock bara påpeka att det blir lite märkligt att säga att du är endast "10% ekonomiskt oberoende". Nu vet jag i för sig inte vad din inkomst eller utgifter är, men för de flesta är man nog på god väg att bli ekonomiskt oberoende om man hade 2 miljoner. Vid 6 miljoner (enligt 4-procentregeln) kan man få ut 240 000 kr om året, alltså 20 000 kr/mån. Med andra ord skulle de allra flesta medelsvenssons vara ekonomiskt oberoende med ett sådant kapital. Att du kräver 20 miljoner skulle generera 67 000 kr/mån, vilket såklart är trevligt men knappast nödvändigt för att vara ekonomiskt oberoende (om man nu inte har en sällsynt dyr livsstil).
Tack! 20 miljoner var nog i överkant. Boende är dock dyrt numera, framför allt att låna till boende. Så bor man i storstad centralt ryker ju ca 20 k per månad av kassaflödet. Det är dock självvalt. Har man det boendet så klarar man sig på 30-35k. Sedan skulle jag inte vilja leva på marginalen och känna mig fattig så jag skulle vilja ha möjligheten att spendera 45k per månad (även om jag aldrig skulle göra det.) Så säg 15-20 % då dvs. 10-13 msek.
En poäng tycker jag ts har och det är att det är väldigt svårt att endast gneta sig till dessa pengar. Man bör se över möjligheter att "göra affärer" som kan ge dig större belopp även utanför aktiemarknaden, t.ex. bostadsmarknaden. Mitt sätt att se på detta är mer att man ska minimera sina risker men samtidigt positionera sig för att kunna ha tur. Dvs. försök hitta undervärderad bostad på marknaden, så minskar du både risken att förlora pengar och om du har tur kan du tjäna.