2024-04-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Tio miljoner är precis som du säger inte mycket pengar 2024 men aktier är en bra steppingstone. Tio år är däremot en lång tid och visar tydligt på problemet. Det krävs inte bara skicklighet utan även ett visst mått av tur om man endast satsar på aktier.

Då jag gick ut handels i början av 80-talet var mitt mål klart. Ekonomiskt oberoende innan 30. Jag började med att dra igång ett konsultföretag med tre kompisar från skolan.

För att få lite hävstång satsade jag på aktier men så snart jag hade tillräckligt gick jag över till lägenheter eftersom risken är mindre. Först svarta hyreskontrakt men därefter bostadsrätter. En lägenhet i taget, bättre läge var gång i lagom takt. Andelen i aktier skar jag ner vartefter. Fokus låg på att få en hög tillväxt i företaget. Lägenheterna var en sidobusiness.

Jag missade 30 års målet grovt men fortsatte med så småningom lägenhetsköp utomlands. Efter 14 år börsintroducerade vi verksamheten och i samband med det sålde jag av stora delar av mitt innehav. Kort därefter sålde jag resten. Jag var 39 år och hade nått mitt mål. Kort därefter lämnade jag Sverige eller utvandrade som man säger.

Nu kunde jag ägna mig åt att förvalta mitt pund men efter ett fyra-fem år blev det tråkigt. Jag startade ett nytt företag nu i byggbranchen och efter ett par år ytterligare ett i fastighetsbranchen. Efter att ha drivit upp tillväxten ett par år sålde jag igen för åtta år sedan.

Under denna senare resan har jag inte spekulerat i aktier över huvudtaget. Överskottet har jag hållit i likvida räntebärande och snabbt omsättningsbara med extremt låg avkastning. Många jag känner tycker det varit dumt men jag tycker personligen att avhändande av risker är viktigare då man vill stega upp kapital i fastigheter som har betydligt bättre avkastning än aktier.

Min personliga uppfattning är att aktier inte är bästa sättet att tjäna pengar. Det är fastigheter följt av företagande. Placeringar kommer först på tredje plats. Det gäller enligt min mening om man startar i liten skala och inte har väldigt mycket kapital att röra sig med i form av t.ex. arv eller dylikt.

Visst finns de aktieorakel som drar ihop stora förmögenheter på kort tid men de hör verkligen till undantagen och kan inte jämföras med det stora flertalet som sparar i aktier. Aktier är och förblir riskfyllt jämfört med fastigheter.

Det handlar om att hitta sin egna väg. Nyckeln är att investera pengarna och att inte ha de liggandes på ett bankkonto. Du har haft gåvan att kunna starta företag som går bra och har investerat dina pengar i dessa istället. Att investera i sitt egna företag är också en form av aktiesparande. För mig som inte är någon företagsledare har börsen varit min väg, där kan jag investera mina pengar i företag som folk som du driver och med minimal insats få del av kakan, samtidigt som jag har ett vanligt jobb vid sidan av och får dubbel inkomst.
Citera
2024-04-21, 11:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har inte räknat ut den, men brukar skriva även på inlägg i avanza.
Många klagar när kursen går ner, man kan undra varför, vissa har legat kvar sedan Januari i år.

Vad jag lärt mig är att jag förlorar mest på ligga kvar samt får lägsta tillväxten, via köp o sälj har jag fått en ändrad trend även om kursen går ner.
Allt detta kräver en enorm karaktär, man får sitta på händerna många dagar, man kanske sålde lite för tidigt, inte luras hoppa på igen, man går in när allt ser rätt ut.

Gå in o stödköpa under en nedgång påverkar knappt inköpskuren och är ett rent vansinne, exempel du har 10000 akter i sinch, har en kurs på runt 26 kr, börja köpa 1000st lite nu o då på 24,5kr aktie sänker knappt din inköpskurs, det krävs en dubbling för att exempel sänka inköpskursen, jag har tre konton, dubblar sällan om jag inte har känslan den ska gå upp, jag köper istället via dessa tre konton, alla har olika inköpskurser, kan gardera vissa till trading, ligger aldrig kvar med dessa till dagen efter, ta ex sinch, nu vid nedgång startar kursen med en snabb uppgång för att inom 10-40 minut falla drastiskt 1-2 kr.
där går jag in på köp med andra konton, passar på sälja nr jag tror toppen inträffar, anledning jag har kvar ett konto är för att även hinna med ifall jag misstolkar, det konto som jag har kvar ligger redan på en låg inköpskurs 24,89kr, ex i fredags kursen gick ner två ggr till 24.06, jag kunde köpa via dessa andra konton sälj o köp två ggr under dagen. Ev på måndag kommer kursen studsa upp, jag tar beslut om jag kommer sälja dessa som ligger på 24,89, samtidigt som jag sitter i skottgluggen med dom 2 övriga konton.
Haha, så du har hållit på med detta i 2,5 år och vet inte ens vad din avkastning per år är?

Ett tips. Lägg pengarna på ett sparkonto och sluta gambla på börsen.
Citera
2024-04-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Haha, så du har hållit på med detta i 2,5 år och vet inte ens vad din avkastning per år är?

Ett tips. Lägg pengarna på ett sparkonto och sluta gambla på börsen.
Via detta har jag levt heltid på börsen, bara tagit arbete vissa perioder.

Om du följer börsen ofta kan du se ett mönster, vissa dagar runt kl 14:30- 14:50 inträffar en bugg, samtlig kurser bara tvär dyker, oftast efterföljt av en lite uppgång, för att sedan fortsätta fall igen, det är under dessa karaktären o känslan måste ligga på topp.
Citera
2024-04-21, 11:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Via detta har jag levt heltid på börsen, bara tagit arbete vissa perioder.

Om du följer börsen ofta kan du se ett mönster, vissa dagar runt kl 14:30- 14:50 inträffar en bugg, samtlig kurser bara tvär dyker, oftast efterföljt av en lite uppgång, för att sedan fortsätta fall igen, det är under dessa karaktären o känslan måste ligga på topp.
?
Citera
2024-04-21, 11:17
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?

De flesta (99.9999999%) av alla människor i Sverige (och i världen) kommer inte få några märkbara resultat av aktier någonsin. Visst, man kan lägga in i en sån där pajas fond och ”öka pengarna” så att man kan få några fler tusen vid pensionsålder… men vad fan är grejen? Bortse från dessa ”fonder” där många människor lägger in pengar i så att deras pengar kan ”växa” och öka (hahahahahahah) (ni kan även titta på dem men det tar jag upp längre ner) titta på när folk ska in och köpa aktier. Alltså det måste vara det töntigaste och mest tramsiga och löjligaste och mest cringe någonsin när man hör folk snacka om aktier och ”avanza” och att de har ”lagt in pengar” osv. Alltså man skäms och vill bara säga ”du kommer aldrig bli något” eller ”du kommer såklart inte lyckas” men man låter bli eftersom det är elakt och de svarar säkert med ”du har ingen ambition” eller ”ja vissa försöker ju iallafall” eller något sådant. Speciellt så ska de försöka håna dig.

Men sanningen är att det är så jävla patetiskt. Det går inte att undgå från det. Människor som har vanliga löner kommer aldrig någonsin bli ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier. Fattar man inte det så fattar man inte något alls. De som blir rika/rikare/ännu mer ekonomiskt oberoende är de som redan har pengar och köper och säljer för mer. De har fått in dessa pengar från andra håll.

Men precis alla tror att de är ”den som lyckas” hahah. Alla i Sverige sysslar med det här. Alltså vad är grejen med pöbelns oförmåga att se ett mönster? Ni slösar och slösar pengar (även om era pengar faktiskt växer) när ni spenderar och köper och säljer och ”läser på” (hahahahah) om aktier. Slösa tiden. Slösa allt.

Jag har alltid vetat det här. Har aldrig bemödat mig att köpa och sälja aktier precis på samma sätt som att jag inte gamblar. Huset vinner alltid. Aktier är inte något som pöbeln gynnas av. Det är de rika och högt uppsatta individerna som gynnas av aktieleken. För pöbeln är detta bara ett tidsfördriv och underhållande. De högt uppsatta i samhället, med allt vad de innebär och vilka som ingår där, rent utsagt skrattar när gemene man sysslar med ”aktier”. Slösar tid och pengar för något som ni aldrig någonsin kommer lyckas med.

Varje månad lägger in pengar. Sparar. Håller på. För att kanske när ni är 65 och knappt kan ställa er upp har lite mer i fickan (på allvar lite mer) än om ni inte hade gjort det. Alltså det är så patetiskt. Man hör dessa stollar varje dag. Aktier, avanza, räntan, börsen. Hahahah. Alltså det är inte kul just då. Man blir så jävla cringad att man bara vill skälla ut dem.

Varför är det såhär?

1. Du kommer aldrig bli rik.
2. Du kommer aldrig vara i närheten av att vara i närheten av att vara ens nära av att vara ekonomiskt oberoende.
3. Du slösar tid och pengar och lycka.
4. Om du lägger in i en fond och spenderar pengar varje månad i den och får den att växa och växa så kanske du om 30/40 år har lite mer pengar i fickan när du inte ens kan ställa dig upp.
5. Du är en tönt.

Sedan så tror dessa människor att de på något sätt är bättre än dig. Att de har mer ambition. Att du är en obegåvad, lat idiot som inte kan pengar. Men det är såklart tvärtom. De är så uppslukade av sig själva att de på allvar tror att de är den utvalde, den som kirrar biffen. Den som kan pengar. Med deras trådlösa Apple hörlurar hahahahah. ”Börsmöte” hahahah. ”Räntekostnader” hahahah. ”Ränta på ränta” hahahah. ”Bolagsstämma” hahahah. ”Aktieutdelning”. Alltså det är verkligen så löjligt.

Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar. Jag är en vanlig person som tjänar vanliga pengar, trots att jag är rätt ung som 21 åring. Jag sitter här med storkukslugn och bara ser samhällets förfall.

Att spara pengar i sig är inte fel såklart. Om man vill köpa något dyrare och tjänar vanliga pengar och sparar för att ha råd med spektaklet är inte fel såklart däremot så syftar jag på aktier.

AKTIER. ÄR. INTE. FÖR. GEMENE. MAN. FÖRSTÅ. DET. FÖR. I. HELVETE.

Vad är det folk inte förstår?

Vad är era upplevelser?

Vad tycker ni?
Du har helt fel. Läs på lite, eller lär dig helt enkelt lite matematik så kommer du inse hur det ligger till.
Senast redigerad av Fittfitta 2024-04-21 kl. 11:22.
Citera
2024-04-21, 11:18
Medlem
Citat:
Låter extremt lätt att få ihop det kapitalet på den lönen du nämner. Sparar du 5 000 kr/mån har du 5 miljoner om 28 år. Sparar du 7 500 kr/mån är du där om 23 år. Sparar du 10 000 kr/mån är du där om 20 år.

Du tänker som en robot just nu. Du glömde av att man ska leva ett vanligt normalt liv också och det gör alla ni som kalkylerar att det är enkelt att spara 10 tusen i 20 år. Det är rätt tufft att spara 10 tusen i månaden i flera år. Att göra avkall på en betydande del av sin lön för att spara mot en horisont som är 20 år bort är inte enkelt att motivera för sig själv, sin partner och sina barn.
Citera
2024-04-21, 11:19
Medlem
Citat:
?
Följ börsen o o se själv, vad som händer och varför får man sällan en förklaring till varför, vid nedgång på börsen brukar den ofta dyka runt vissa dagar och exakt efter kl 14:30 till 15:00, den kan samtidigt gör en peak, det gäller o ligga på topp för att se vilken väg buggen ska ta vägen.

Bara att det inträffar bevisar att börsen något man måste lära sig.
Citera
2024-04-21, 11:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
30 år är dock en livstid. Säg att du är 20 idag. Då kan du gå i pension då tidigast 50.

En annan grej man ofta glömmer är inflationen. 8-12 miljoner är inte värt 8-12 miljoner i dagens penningvärde om 30 år.

Det var ju i reella termer som beräkningen avsågs. Ska du få inflationsjustera slutbeloppet får man ju göra detsamma med insättningarna.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Du tänker som en robot just nu. Du glömde av att man ska leva ett vanligt normalt liv också och det gör alla ni som kalkylerar att det är enkelt att spara 10 tusen i 20 år. Det är rätt tufft att spara 10 tusen i månaden i flera år. Att göra avkall på en betydande del av sin lön för att spara mot en horisont som är 20 år bort är inte enkelt att motivera för sig själv, sin partner och sina barn.
Naturligtvis är det så. Är man en person som inte besitter så hög intelligens och har svårt för att tänka långsiktigt så är det nog omöjligt att bli ekonomiskt oberoende. Mitt inlägg riktade sig till personer som klarar av att tänka långsiktigt och inte spenderar alla sina pengar på krogen och kläder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Ett par saker:

1) Du skriver att man inte kommer att bli rik på sikt av aktier. Vad är din definition av rik? Är det 10, 30, 50 eller 100 miljoner eller någon annan nivå? Att uppnå dessa nivåer går absolut om man har en någorlunda lön och lite tålamod.

Låt oss säga att du tjänar över snittet och kan kasta in 50 lax per månad i börsen. Vad blir det över en 25 års period? Om vi räknar med en inflationsjusterad avkastning på 7 % så blir det ca 47,4 miljoner.

Detta motsvarar 158 000 SEK/månad netto i passiva investeringsintäkter om man tar ut 4 % av det totala kapitalet per år.

Om siffran istället var 25 000 SEK/månad (som du sparade och investerade per månad) så hade du landat på ca 70 000 SEK/månad i passiva inkomstintäkter.

Dessa siffror kanske inte gör dig ''rik'', men det är en ganska rejäl ökning i livskvaliteten om du får in 70 lax extra per månad.

2) Att likställa börsen med att gambla är otroligt inkompetent. Du har en extremt stor sannolikhet att tjäna pengar på börsen om du gör det rätt medans din chans att tjäna pengar på betting är extremt låg.

Du kan inte jämföra de två.

3) Jag håller med om att det är fjolligt att prata om aktier om man inte är en storhaj. Man försöker låta betydelsefull och framgångsrik men det är man inte.

4) Att spara och investera är alltid smartare än att inte göra det.

5) Chansen att lyckas är inte så liten som du tror.

6) Om du inte investerar alls så kommer du bli omsprungen och nej, du kommer inte ha fått ut mer av livet än någon som investerar KORREKT och som är ambitiös. Men visst kan du leva efter uttrycket ''carpe diem'', men det är cringe på en helt annan nivå.

Du sitter på flashback just nu och erbjuder råd om hur man ska förvalta 50 tusen i månaden på börsen?
En person som har 50 tusen att avvara varje månad på långsiktigt sparande behöver inte göra en flashback tråd känner jag rent spontant
Citera
2024-04-21, 11:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Följ börsen o o se själv, vad som händer och varför får man sällan en förklaring till varför, vid nedgång på börsen brukar den ofta dyka runt vissa dagar och exakt efter kl 14:30 till 15:00, den kan samtidigt gör en peak, det gäller o ligga på topp för att se vilken väg buggen ska ta vägen.

Bara att det inträffar bevisar att börsen något man måste lära sig.
Ja, absolut.
Citera
2024-04-21, 11:22
Medlem
Citat:
Naturligtvis är det så. Är man en person som inte besitter så hög intelligens och har svårt för att tänka långsiktigt så är det nog omöjligt att bli ekonomiskt oberoende. Mitt inlägg riktade sig till personer som klarar av att tänka långsiktigt och inte spenderar alla sina pengar på krogen och kläder.

Det handlar inte om intelligens.
Dunning Kruger, testa att sök på det. Jag tror du passar bra i början av den kurvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in