2024-04-21, 08:12
Medlem
Herrcykels avatar
Beror väl på helt vad du definierar som rik. Det är ett väldigt enkelt sätt att bygga upp en hyfsad förmögenhet på kanske 10 miljoner över tid. Sen är man väl kanske inte helt ekonomisk oberoende och kan köpa precis allt man vill för den summan, men det kommer definitivt göra livet enklare.
Citera
2024-04-21, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?

De flesta (99.9999999%) av alla människor i Sverige (och i världen) kommer inte få några märkbara resultat av aktier någonsin. Visst, man kan lägga in i en sån där pajas fond och ”öka pengarna” så att man kan få några fler tusen vid pensionsålder… men vad fan är grejen? Bortse från dessa ”fonder” där många människor lägger in pengar i så att deras pengar kan ”växa” och öka (hahahahahahah) (ni kan även titta på dem men det tar jag upp längre ner) titta på när folk ska in och köpa aktier. Alltså det måste vara det töntigaste och mest tramsiga och löjligaste och mest cringe någonsin när man hör folk snacka om aktier och ”avanza” och att de har ”lagt in pengar” osv. Alltså man skäms och vill bara säga ”du kommer aldrig bli något” eller ”du kommer såklart inte lyckas” men man låter bli eftersom det är elakt och de svarar säkert med ”du har ingen ambition” eller ”ja vissa försöker ju iallafall” eller något sådant. Speciellt så ska de försöka håna dig.

Men sanningen är att det är så jävla patetiskt. Det går inte att undgå från det. Människor som har vanliga löner kommer aldrig någonsin bli ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier. Fattar man inte det så fattar man inte något alls. De som blir rika/rikare/ännu mer ekonomiskt oberoende är de som redan har pengar och köper och säljer för mer. De har fått in dessa pengar från andra håll.

Men precis alla tror att de är ”den som lyckas” hahah. Alla i Sverige sysslar med det här. Alltså vad är grejen med pöbelns oförmåga att se ett mönster? Ni slösar och slösar pengar (även om era pengar faktiskt växer) när ni spenderar och köper och säljer och ”läser på” (hahahahah) om aktier. Slösa tiden. Slösa allt.

Jag har alltid vetat det här. Har aldrig bemödat mig att köpa och sälja aktier precis på samma sätt som att jag inte gamblar. Huset vinner alltid. Aktier är inte något som pöbeln gynnas av. Det är de rika och högt uppsatta individerna som gynnas av aktieleken. För pöbeln är detta bara ett tidsfördriv och underhållande. De högt uppsatta i samhället, med allt vad de innebär och vilka som ingår där, rent utsagt skrattar när gemene man sysslar med ”aktier”. Slösar tid och pengar för något som ni aldrig någonsin kommer lyckas med.

Varje månad lägger in pengar. Sparar. Håller på. För att kanske när ni är 65 och knappt kan ställa er upp har lite mer i fickan (på allvar lite mer) än om ni inte hade gjort det. Alltså det är så patetiskt. Man hör dessa stollar varje dag. Aktier, avanza, räntan, börsen. Hahahah. Alltså det är inte kul just då. Man blir så jävla cringad att man bara vill skälla ut dem.

Varför är det såhär?

1. Du kommer aldrig bli rik.
2. Du kommer aldrig vara i närheten av att vara i närheten av att vara ens nära av att vara ekonomiskt oberoende.
3. Du slösar tid och pengar och lycka.
4. Om du lägger in i en fond och spenderar pengar varje månad i den och får den att växa och växa så kanske du om 30/40 år har lite mer pengar i fickan när du inte ens kan ställa dig upp.
5. Du är en tönt.

Sedan så tror dessa människor att de på något sätt är bättre än dig. Att de har mer ambition. Att du är en obegåvad, lat idiot som inte kan pengar. Men det är såklart tvärtom. De är så uppslukade av sig själva att de på allvar tror att de är den utvalde, den som kirrar biffen. Den som kan pengar. Med deras trådlösa Apple hörlurar hahahahah. ”Börsmöte” hahahah. ”Räntekostnader” hahahah. ”Ränta på ränta” hahahah. ”Bolagsstämma” hahahah. ”Aktieutdelning”. Alltså det är verkligen så löjligt.

Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar. Jag är en vanlig person som tjänar vanliga pengar, trots att jag är rätt ung som 21 åring. Jag sitter här med storkukslugn och bara ser samhällets förfall.

Att spara pengar i sig är inte fel såklart. Om man vill köpa något dyrare och tjänar vanliga pengar och sparar för att ha råd med spektaklet är inte fel såklart däremot så syftar jag på aktier.

AKTIER. ÄR. INTE. FÖR. GEMENE. MAN. FÖRSTÅ. DET. FÖR. I. HELVETE.

Vad är det folk inte förstår?

Vad är era upplevelser?

Vad tycker ni?

Jag tycker:

1. Att det är du som är dum.
2. Det är du som inte förstår.
3. Du är en fattig jävel och kommer så att förbli.
Citera
2024-04-21, 08:13
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?

Miljonär innan 30
https://tradevenue.se/@miljonarinnan30

Jag följde hans resa på hans blogg. Som ny i arbetslivet sparade och investerade han varenda krona han kunde och tjänade extra genom att t.ex. agera "taxi" åt kompisar och släktingar och han "blev miljonär innan 30 och pensionär innan 40. Började spara på riktigt 2005, började blogga 2006, slutade jobba 2017".

Egen erfarenhet
Jag började pensionsspara för barnen när de var små. Köpte bl.a. Apple-aktier för 11 000:- utspritt under några år för 10-15 år sedan. Bara Apple-aktien har gått upp över 1000%. I genomsnitt går portföljen upp 13,5% per år (senaste fem åren). Gnetar man ihop säg 500 000:- på 3-4 år och får en avkastning på 13,5% på börsen efter det, blir det 6 miljoner på 20 år. Efter det, säg att den årliga avkastningen efter inflation och skatt är 10% så avkastar portföljen 600 000:- per år = 50 000:- e.skatt. per månad. Hyfsat ekonomiskt oberoende.

Om man ger sig den på det från ungdomen, har det som fokus, så kan man bli ekonomiskt oberoende via börsen innan 40. Men då får man vara smart och ha turen att man inte råkar ut för en långvarug recession eller depression på vägen (men även det kan man ju undvika konsekvenserna av).

Att enbart förlita sig på indexfonder kanske inte räcker. Det gäller också att förstå när "Mr Market" har fel. T.ex. vid covidutbrottet och när oljebolagen i vissa fall fick betala för att bli av med oljan (ja, så var det under några dagar i april 2020) och oljeaktierna mer än halverades i pris på kort tid. Bolagen värderades "över en natt" till lägre värden än på 10 år. Då köpte i alla fall jag. (För lite naturligtvis, men ändå.)

Eller när Amazon omotiverat halverades under 2022. Köpte man aktier i Amazon i början av 2023 så har de dubblat i värde sedan dess. Jag köpte då, i början av 2023. (För lite naturligtvis, men ändå).

Den som är vis köpte t.ex. aktier i försvarsindustrin samma dag som Ryssland gick in i Ukraina.

Man får alltså hålla sig uppdaterad och läsa av marknaden för att få till det lilla extra. Man kommer dock långt med indexfonder också, åtminstone har det varit så historiskt de senaste decennierna.
Citera
2024-04-21, 08:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistamannen
Fast TS har ju redan skrivit om det i TS. Du kanske ska lära dig läsa?

Ja TS. Du har självklart rätt i allt som skrivs. Det är såklart otroligt patetiskt att syssla med aktier som vanlig person som ens har en inkomst i närheten av en vanlig person eftersom det i slutet inte gynnar dig på något sätt, förutom någon extra tusenlapp i månaden när du är 60. Är det värt? Såklart inte. Tror alla att de är just den som kommer lyckas? Ja. Är aktier något som endast är positivt för samhällseliten? Ja. Är pöbeln efterbliven? Ja. Är aktier en del av hamster hjulet? Ja.

Glöm inte bort att de som skriver här är just de som du beskriver. Flashbackare är riktiga personer som lever ute i samhället. De är precis de du möter. De som snackar som du beskriver och har på sig trådlösa hörlurar. Du kommer nog få enstaka sanningsenliga svar i denna tråd eftersom alla andra svar kommer komma från just de typer du beskriver.

Otroligt! En till korkad, nyreggad fjant från 2024.
Så, vad är ditt förslag till sparform för dom som får några tusenlappar över varje månad? Eller ska dom kanske sätta sprätt på alla pengar direkt istället för att spara?

Upplys oss. Hur gör du själv med veckopengen du får från mamma?
Citera
2024-04-21, 08:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Totalt efterbliven trådstart. Aktier är ett av många sätt att spara pengar. Om TS har någon lönsammare metod kan han gärna presentera den.

Aktieplaceringer gör oftast inte folk ekonomiskt oberoende men för det mesta har det efter 10-20 år varit en lönsammare sparmetod än de flesta andra.

Well, tog en stund men denna fond har genererat uppgång på 9000%

Behövs inte många kronor förrän man blir miljonär. Men TS verkar begripa bättre?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2013/seb-sverigefond-smabolag
Citera
2024-04-21, 08:16
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ved de flesta missar är att man måste se det som en start för sina barn att ta över bär du själv dör.
Alla som jobbar är fattiga! Läs den några gånger! Så länge du behöver jobba är du fattig.
Så att starta med månadsspar och investera i aktier/fonder/krypto är den finaste gåvan du kan ge dina barn.
Då börjar barnen inte på 0 utan med några miljoner som dom får förvalta. Viktigt att verkligen prata med barnen om hur planen är och att dom förstår att dom är med och bygger förmögenhet och ett bra liv för sina barn.
Citera
2024-04-21, 08:19
Bannlyst
Har man aktier med bra utdelning (typ Nordea som delar ut nästan 10% varje år) så kan man leva på utdelningen om man har 5 miljoner.
Kanske inget lyxliv, men helt OK.
Citera
2024-04-21, 08:31
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Att svenskar egangerar sig i fonder och aktier eller annat typ av värdeökande ägande är ju jättebra. Sluta klanka ner. Ja de kommer görs fel osv men sparande i svenska kronan är ju inge vidare just nu heller.
Citera
2024-04-21, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ved de flesta missar är att man måste se det som en start för sina barn att ta över bär du själv dör.
Alla som jobbar är fattiga! Läs den några gånger! Så länge du behöver jobba är du fattig.
Så att starta med månadsspar och investera i aktier/fonder/krypto är den finaste gåvan du kan ge dina barn.
Då börjar barnen inte på 0 utan med några miljoner som dom får förvalta. Viktigt att verkligen prata med barnen om hur planen är och att dom förstår att dom är med och bygger förmögenhet och ett bra liv för sina barn.

Jag är helt inne på din linje. Det tar tid men visst kan det göras.
Citera
2024-04-21, 08:40
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
]Meningslös ego-pubertal rant om ingenting
[/quote]

Då borde du köpa trisslotter istället ?
Citera
2024-04-21, 08:48
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Oklart om ts trollar men aktier är det enklaste sättet att bli rik på. Jag har själv byggt upp en förmögenhet på 10 miljoner på lika många år genom aktier. Sen är det en fråga om 10 miljoner är mycket pengar men det är väl en annan fråga.

Tio miljoner är precis som du säger inte mycket pengar 2024 men aktier är en bra steppingstone. Tio år är däremot en lång tid och visar tydligt på problemet. Det krävs inte bara skicklighet utan även ett visst mått av tur om man endast satsar på aktier.

Då jag gick ut handels i början av 80-talet var mitt mål klart. Ekonomiskt oberoende innan 30. Jag började med att dra igång ett konsultföretag med tre kompisar från skolan.

För att få lite hävstång satsade jag på aktier men så snart jag hade tillräckligt gick jag över till lägenheter eftersom risken är mindre. Först svarta hyreskontrakt men därefter bostadsrätter. En lägenhet i taget, bättre läge var gång i lagom takt. Andelen i aktier skar jag ner vartefter. Fokus låg på att få en hög tillväxt i företaget. Lägenheterna var en sidobusiness.

Jag missade 30 års målet grovt men fortsatte med så småningom lägenhetsköp utomlands. Efter 14 år börsintroducerade vi verksamheten och i samband med det sålde jag av stora delar av mitt innehav. Kort därefter sålde jag resten. Jag var 39 år och hade nått mitt mål. Kort därefter lämnade jag Sverige eller utvandrade som man säger.

Nu kunde jag ägna mig åt att förvalta mitt pund men efter ett fyra-fem år blev det tråkigt. Jag startade ett nytt företag nu i byggbranchen och efter ett par år ytterligare ett i fastighetsbranchen. Efter att ha drivit upp tillväxten ett par år sålde jag igen för åtta år sedan.

Under denna senare resan har jag inte spekulerat i aktier över huvudtaget. Överskottet har jag hållit i likvida räntebärande och snabbt omsättningsbara med extremt låg avkastning. Många jag känner tycker det varit dumt men jag tycker personligen att avhändande av risker är viktigare då man vill stega upp kapital i fastigheter som har betydligt bättre avkastning än aktier.

Min personliga uppfattning är att aktier inte är bästa sättet att tjäna pengar. Det är fastigheter följt av företagande. Placeringar kommer först på tredje plats. Det gäller enligt min mening om man startar i liten skala och inte har väldigt mycket kapital att röra sig med i form av t.ex. arv eller dylikt.

Visst finns de aktieorakel som drar ihop stora förmögenheter på kort tid men de hör verkligen till undantagen och kan inte jämföras med det stora flertalet som sparar i aktier. Aktier är och förblir riskfyllt jämfört med fastigheter.
Citera
2024-04-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Du är ett praktexempel på en byfåne, du skriver ett ord på engelska och det blir fel.
Loser!
Du kallade just dig själv för en loser. 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in