Citat:
Ursprungligen postat av
aborterabrudfoster
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?
Miljonär innan 30
https://tradevenue.se/@miljonarinnan30
Jag följde hans resa på hans blogg. Som ny i arbetslivet sparade och investerade han varenda krona han kunde och tjänade extra genom att t.ex. agera "taxi" åt kompisar och släktingar och han "blev miljonär innan 30 och pensionär innan 40. Började spara på riktigt 2005, började blogga 2006, slutade jobba 2017".
Egen erfarenhet
Jag började pensionsspara för barnen när de var små. Köpte bl.a. Apple-aktier för 11 000:- utspritt under några år för 10-15 år sedan. Bara Apple-aktien har gått upp över 1000%. I genomsnitt går portföljen upp 13,5% per år (senaste fem åren). Gnetar man ihop säg 500 000:- på 3-4 år och får en avkastning på 13,5% på börsen efter det, blir det 6 miljoner på 20 år. Efter det, säg att den årliga avkastningen efter inflation och skatt är 10% så avkastar portföljen 600 000:- per år = 50 000:- e.skatt. per månad. Hyfsat ekonomiskt oberoende.
Om man ger sig den på det från ungdomen, har det som fokus, så kan man bli ekonomiskt oberoende via börsen innan 40. Men då får man vara smart och ha turen att man inte råkar ut för en långvarug recession eller depression på vägen (men även det kan man ju undvika konsekvenserna av).
Att enbart förlita sig på indexfonder kanske inte räcker. Det gäller också att förstå när "Mr Market" har fel. T.ex. vid covidutbrottet och när oljebolagen i vissa fall fick betala för att bli av med oljan (ja, så var det under några dagar i april 2020) och oljeaktierna mer än halverades i pris på kort tid. Bolagen värderades "över en natt" till lägre värden än på 10 år. Då köpte i alla fall jag. (För lite naturligtvis, men ändå.)
Eller när Amazon omotiverat halverades under 2022. Köpte man aktier i Amazon i början av 2023 så har de dubblat i värde sedan dess. Jag köpte då, i början av 2023. (För lite naturligtvis, men ändå).
Den som är vis köpte t.ex. aktier i försvarsindustrin samma dag som Ryssland gick in i Ukraina.
Man får alltså hålla sig uppdaterad och läsa av marknaden för att få till det lilla extra. Man kommer dock långt med indexfonder också, åtminstone har det varit så historiskt de senaste decennierna.