2024-04-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Om du inte spelar med i ratracet om att ha större bil och bättre hus än dina kollegor samt inte tar lån för saker du inte har råd med är det inte omöjligt. Gör kalkylen själv.

Ja, egenföretagande+fonder är det bästa sättet att bli rik.
Så bli egenföretagare då?

Tänkte bli konsult och interim jobba när jag dingar 50 år men fram tills dess är jag en corp rate för att det helt enkelt inte går att driva eget i min bransch enkelt och för att det är mkt mer tryggt med en fast anställning i stort bolag
Citera
2024-04-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Det var Tesla, Amd och Apple.

Tesla och Amd drog iväg mest så de blev mitt största innehav tillslut.

Så du plöjde ner hela din livsbesparing i tre aktier där den ena knappt gör någon vinst och den andra är underdog mot Nvidia under hela 2000 och 2010 talet? Apple kan jag förstå men de två första är lite riskabla?
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag menande något i stil med ekonomisk oberoende ja, inte så att du vältrar dig men att du kan leva på ditt kapital 20-30 i månaden
Förstår inte riktigt vad du menar. Varför ska man bara kunna leva på det i 20-30 månader? Ekonomiskt oberoende handlar om att ha passiva inkomster som överstiger dina utgifter, vilket för de flesta brukar ligga någonstans mellan 5-10 miljoner i sparat kapital.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Jo, jag tackar jag. Bättre med stiftelser om man vill lämna arv efter sig.
Det finns ett ordspråk vad gäller generationer.
Generationen förvärva
Generationen ärva
Generationen fördärva

Det beror på att generationen som Ärver inte Förädlar sin kunskap nedåt. De som ärver blir bortskämda och låter sina barn bli ännu mer bortskämda.
Citera
2024-04-21, 10:38
Medlem
Citat:
Jag menande något i stil med ekonomisk oberoende ja, inte så att du vältrar dig men att du kan leva på ditt kapital 20-30 i månaden

Tanken med att vara ekonomiskt oberoende, är ju att pengarna jobbar för dig, och inte att du jobbar för pengarna.
Det kallar man för ekonomiskt oberoende.
Citera
2024-04-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Förstår inte riktigt vad du menar. Varför ska man bara kunna leva på det i 20-30 månader? Ekonomiskt oberoende handlar om att ha passiva inkomster som överstiger dina utgifter, vilket för de flesta brukar ligga någonstans mellan 5-10 miljoner i sparat kapital.

Ja och 5 miljoner i kapital på egen vanlig~40-50 tusen kronors lön. Den kalkylen utan att förvandlas till Ove Sundberg vill jag se.
Citera
2024-04-21, 10:40
Medlem
Citat:
Det beror på att generationen som Ärver inte Förädlar sin kunskap nedåt. De som ärver blir bortskämda och låter sina barn bli ännu mer bortskämda.

Stämmer, och sällan avviker det från normen.
Citera
2024-04-21, 10:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja och 5 miljoner i kapital på egen vanlig~40-50 tusen kronors lön. Den kalkylen utan att förvandlas till Ove Sundberg vill jag se.
Låter extremt lätt att få ihop det kapitalet på den lönen du nämner. Sparar du 5 000 kr/mån har du 5 miljoner om 28 år. Sparar du 7 500 kr/mån är du där om 23 år. Sparar du 10 000 kr/mån är du där om 20 år.
Citera
2024-04-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Och din CAGR?
Har inte räknat ut den, men brukar skriva även på inlägg i avanza.
Många klagar när kursen går ner, man kan undra varför, vissa har legat kvar sedan Januari i år.

Vad jag lärt mig är att jag förlorar mest på ligga kvar samt får lägsta tillväxten, via köp o sälj har jag fått en ändrad trend även om kursen går ner.
Allt detta kräver en enorm karaktär, man får sitta på händerna många dagar, man kanske sålde lite för tidigt, inte luras hoppa på igen, man går in när allt ser rätt ut.

Gå in o stödköpa under en nedgång påverkar knappt inköpskuren och är ett rent vansinne, exempel du har 10000 akter i sinch, har en kurs på runt 26 kr, börja köpa 1000st lite nu o då på 24,5kr aktie sänker knappt din inköpskurs, det krävs en dubbling för att exempel sänka inköpskursen, jag har tre konton, dubblar sällan om jag inte har känslan den ska gå upp, jag köper istället via dessa tre konton, alla har olika inköpskurser, kan gardera vissa till trading, ligger aldrig kvar med dessa till dagen efter, ta ex sinch, nu vid nedgång startar kursen med en snabb uppgång för att inom 10-40 minut falla drastiskt 1-2 kr.
där går jag in på köp med andra konton, passar på sälja nr jag tror toppen inträffar, anledning jag har kvar ett konto är för att även hinna med ifall jag misstolkar, det konto som jag har kvar ligger redan på en låg inköpskurs 24,89kr, ex i fredags kursen gick ner två ggr till 24.06, jag kunde köpa via dessa andra konton sälj o köp två ggr under dagen. Ev på måndag kommer kursen studsa upp, jag tar beslut om jag kommer sälja dessa som ligger på 24,89, samtidigt som jag sitter i skottgluggen med dom 2 övriga konton.
Citera
2024-04-21, 10:49
Medlem
löls avatar
Citat:
Så du plöjde ner hela din livsbesparing i tre aktier där den ena knappt gör någon vinst och den andra är underdog mot Nvidia under hela 2000 och 2010 talet? Apple kan jag förstå men de två första är lite riskabla?

Saken är det att varken Tesla eller Amd gick ner när jag satte in pengar där. De låg bägge och jäste i flera år. Och jag minns att det var det som fick mig att vilja lägga mina pengar där.
Annars hopar ju företag upp och ner något enormt. Men inte i detta fall. Och de var redan så lågt nere att det inte gick att gå längre ner. Speciellt amd som ännu längre tillbaka hade varit stora men som då var i absolut botten.
Senast redigerad av löl 2024-04-21 kl. 10:53.
Citera
2024-04-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?

De flesta (99.9999999%) av alla människor i Sverige (och i världen) kommer inte få några märkbara resultat av aktier någonsin. Visst, man kan lägga in i en sån där pajas fond och ”öka pengarna” så att man kan få några fler tusen vid pensionsålder… men vad fan är grejen? Bortse från dessa ”fonder” där många människor lägger in pengar i så att deras pengar kan ”växa” och öka (hahahahahahah) (ni kan även titta på dem men det tar jag upp längre ner) titta på när folk ska in och köpa aktier. Alltså det måste vara det töntigaste och mest tramsiga och löjligaste och mest cringe någonsin när man hör folk snacka om aktier och ”avanza” och att de har ”lagt in pengar” osv. Alltså man skäms och vill bara säga ”du kommer aldrig bli något” eller ”du kommer såklart inte lyckas” men man låter bli eftersom det är elakt och de svarar säkert med ”du har ingen ambition” eller ”ja vissa försöker ju iallafall” eller något sådant. Speciellt så ska de försöka håna dig.

Men sanningen är att det är så jävla patetiskt. Det går inte att undgå från det. Människor som har vanliga löner kommer aldrig någonsin bli ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier. Fattar man inte det så fattar man inte något alls. De som blir rika/rikare/ännu mer ekonomiskt oberoende är de som redan har pengar och köper och säljer för mer. De har fått in dessa pengar från andra håll.

Men precis alla tror att de är ”den som lyckas” hahah. Alla i Sverige sysslar med det här. Alltså vad är grejen med pöbelns oförmåga att se ett mönster? Ni slösar och slösar pengar (även om era pengar faktiskt växer) när ni spenderar och köper och säljer och ”läser på” (hahahahah) om aktier. Slösa tiden. Slösa allt.

Jag har alltid vetat det här. Har aldrig bemödat mig att köpa och sälja aktier precis på samma sätt som att jag inte gamblar. Huset vinner alltid. Aktier är inte något som pöbeln gynnas av. Det är de rika och högt uppsatta individerna som gynnas av aktieleken. För pöbeln är detta bara ett tidsfördriv och underhållande. De högt uppsatta i samhället, med allt vad de innebär och vilka som ingår där, rent utsagt skrattar när gemene man sysslar med ”aktier”. Slösar tid och pengar för något som ni aldrig någonsin kommer lyckas med.

Varje månad lägger in pengar. Sparar. Håller på. För att kanske när ni är 65 och knappt kan ställa er upp har lite mer i fickan (på allvar lite mer) än om ni inte hade gjort det. Alltså det är så patetiskt. Man hör dessa stollar varje dag. Aktier, avanza, räntan, börsen. Hahahah. Alltså det är inte kul just då. Man blir så jävla cringad att man bara vill skälla ut dem.

Varför är det såhär?

1. Du kommer aldrig bli rik.
2. Du kommer aldrig vara i närheten av att vara i närheten av att vara ens nära av att vara ekonomiskt oberoende.
3. Du slösar tid och pengar och lycka.
4. Om du lägger in i en fond och spenderar pengar varje månad i den och får den att växa och växa så kanske du om 30/40 år har lite mer pengar i fickan när du inte ens kan ställa dig upp.
5. Du är en tönt.

Sedan så tror dessa människor att de på något sätt är bättre än dig. Att de har mer ambition. Att du är en obegåvad, lat idiot som inte kan pengar. Men det är såklart tvärtom. De är så uppslukade av sig själva att de på allvar tror att de är den utvalde, den som kirrar biffen. Den som kan pengar. Med deras trådlösa Apple hörlurar hahahahah. ”Börsmöte” hahahah. ”Räntekostnader” hahahah. ”Ränta på ränta” hahahah. ”Bolagsstämma” hahahah. ”Aktieutdelning”. Alltså det är verkligen så löjligt.

Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar. Jag är en vanlig person som tjänar vanliga pengar, trots att jag är rätt ung som 21 åring. Jag sitter här med storkukslugn och bara ser samhällets förfall.

Att spara pengar i sig är inte fel såklart. Om man vill köpa något dyrare och tjänar vanliga pengar och sparar för att ha råd med spektaklet är inte fel såklart däremot så syftar jag på aktier.

AKTIER. ÄR. INTE. FÖR. GEMENE. MAN. FÖRSTÅ. DET. FÖR. I. HELVETE.

Vad är det folk inte förstår?

Vad är era upplevelser?

Vad tycker ni?

jag förstår att du inte kan tjäna några pengar på börsen. du är 21 år och har inga pengar att omsätta. om du har 10.000:- i fonder så tar det lång tid att få det att växa. om du däremot kan få ihop låt säga 500.000:- och sätta in. då kan det gå fort att få upp det till kanske 800.000:- på ett år. och sedan fortsätter man på det sättet.

det dina vänner gör är helt klart rätt väg att gå. även fast det kan ta lång tid innan man känner av vinsten.

1000:- i en fond är långt bättre än en tusenlapp i fickan.

du kommer se dina vänner med lite mer ambitioner kommer må väldigt bra när dom når en ålder av 40ish.
Citera
2024-04-21, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?

De flesta (99.9999999%) av alla människor i Sverige (och i världen) kommer inte få några märkbara resultat av aktier någonsin. Visst, man kan lägga in i en sån där pajas fond och ”öka pengarna” så att man kan få några fler tusen vid pensionsålder… men vad fan är grejen? Bortse från dessa ”fonder” där många människor lägger in pengar i så att deras pengar kan ”växa” och öka (hahahahahahah) (ni kan även titta på dem men det tar jag upp längre ner) titta på när folk ska in och köpa aktier. Alltså det måste vara det töntigaste och mest tramsiga och löjligaste och mest cringe någonsin när man hör folk snacka om aktier och ”avanza” och att de har ”lagt in pengar” osv. Alltså man skäms och vill bara säga ”du kommer aldrig bli något” eller ”du kommer såklart inte lyckas” men man låter bli eftersom det är elakt och de svarar säkert med ”du har ingen ambition” eller ”ja vissa försöker ju iallafall” eller något sådant. Speciellt så ska de försöka håna dig.

Men sanningen är att det är så jävla patetiskt. Det går inte att undgå från det. Människor som har vanliga löner kommer aldrig någonsin bli ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier. Fattar man inte det så fattar man inte något alls. De som blir rika/rikare/ännu mer ekonomiskt oberoende är de som redan har pengar och köper och säljer för mer. De har fått in dessa pengar från andra håll.

Men precis alla tror att de är ”den som lyckas” hahah. Alla i Sverige sysslar med det här. Alltså vad är grejen med pöbelns oförmåga att se ett mönster? Ni slösar och slösar pengar (även om era pengar faktiskt växer) när ni spenderar och köper och säljer och ”läser på” (hahahahah) om aktier. Slösa tiden. Slösa allt.

Jag har alltid vetat det här. Har aldrig bemödat mig att köpa och sälja aktier precis på samma sätt som att jag inte gamblar. Huset vinner alltid. Aktier är inte något som pöbeln gynnas av. Det är de rika och högt uppsatta individerna som gynnas av aktieleken. För pöbeln är detta bara ett tidsfördriv och underhållande. De högt uppsatta i samhället, med allt vad de innebär och vilka som ingår där, rent utsagt skrattar när gemene man sysslar med ”aktier”. Slösar tid och pengar för något som ni aldrig någonsin kommer lyckas med.

Varje månad lägger in pengar. Sparar. Håller på. För att kanske när ni är 65 och knappt kan ställa er upp har lite mer i fickan (på allvar lite mer) än om ni inte hade gjort det. Alltså det är så patetiskt. Man hör dessa stollar varje dag. Aktier, avanza, räntan, börsen. Hahahah. Alltså det är inte kul just då. Man blir så jävla cringad att man bara vill skälla ut dem.

Varför är det såhär?

1. Du kommer aldrig bli rik.
2. Du kommer aldrig vara i närheten av att vara i närheten av att vara ens nära av att vara ekonomiskt oberoende.
3. Du slösar tid och pengar och lycka.
4. Om du lägger in i en fond och spenderar pengar varje månad i den och får den att växa och växa så kanske du om 30/40 år har lite mer pengar i fickan när du inte ens kan ställa dig upp.
5. Du är en tönt.

Sedan så tror dessa människor att de på något sätt är bättre än dig. Att de har mer ambition. Att du är en obegåvad, lat idiot som inte kan pengar. Men det är såklart tvärtom. De är så uppslukade av sig själva att de på allvar tror att de är den utvalde, den som kirrar biffen. Den som kan pengar. Med deras trådlösa Apple hörlurar hahahahah. ”Börsmöte” hahahah. ”Räntekostnader” hahahah. ”Ränta på ränta” hahahah. ”Bolagsstämma” hahahah. ”Aktieutdelning”. Alltså det är verkligen så löjligt.

Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar. Jag är en vanlig person som tjänar vanliga pengar, trots att jag är rätt ung som 21 åring. Jag sitter här med storkukslugn och bara ser samhällets förfall.

Att spara pengar i sig är inte fel såklart. Om man vill köpa något dyrare och tjänar vanliga pengar och sparar för att ha råd med spektaklet är inte fel såklart däremot så syftar jag på aktier.

AKTIER. ÄR. INTE. FÖR. GEMENE. MAN. FÖRSTÅ. DET. FÖR. I. HELVETE.

Vad är det folk inte förstår?

Vad är era upplevelser?

Vad tycker ni?

Ett par saker:

1) Du skriver att man inte kommer att bli rik på sikt av aktier. Vad är din definition av rik? Är det 10, 30, 50 eller 100 miljoner eller någon annan nivå? Att uppnå dessa nivåer går absolut om man har en någorlunda lön och lite tålamod.

Låt oss säga att du tjänar över snittet och kan kasta in 50 lax per månad i börsen. Vad blir det över en 25 års period? Om vi räknar med en inflationsjusterad avkastning på 7 % så blir det ca 47,4 miljoner.

Detta motsvarar 158 000 SEK/månad netto i passiva investeringsintäkter om man tar ut 4 % av det totala kapitalet per år.

Om siffran istället var 25 000 SEK/månad (som du sparade och investerade per månad) så hade du landat på ca 70 000 SEK/månad i passiva inkomstintäkter.

Dessa siffror kanske inte gör dig ''rik'', men det är en ganska rejäl ökning i livskvaliteten om du får in 70 lax extra per månad.

2) Att likställa börsen med att gambla är otroligt inkompetent. Du har en extremt stor sannolikhet att tjäna pengar på börsen om du gör det rätt medans din chans att tjäna pengar på betting är extremt låg.

Du kan inte jämföra de två.

3) Jag håller med om att det är fjolligt att prata om aktier om man inte är en storhaj. Man försöker låta betydelsefull och framgångsrik men det är man inte.

4) Att spara och investera är alltid smartare än att inte göra det.

5) Chansen att lyckas är inte så liten som du tror.

6) Om du inte investerar alls så kommer du bli omsprungen och nej, du kommer inte ha fått ut mer av livet än någon som investerar KORREKT och som är ambitiös. Men visst kan du leva efter uttrycket ''carpe diem'', men det är cringe på en helt annan nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in